Vragen over chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Vragen over chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 18:59

Geen idee of dit hier goed staat, maar anders zie ik het wel weer Knipoog

Per 1 januari heb ik voor het eerst een eigen paard. Ik rij er nu al zo'n 10 jaar op. Het is een IJslandse ruin, gekeurd en wel met alle papieren. De eigenaar waar ik hem van koop wil hem eerst laten chippen. Ik vind alles goed, maar ik vraag me af wat het nut is van chippen en hoe dit in de praktijk gebeurt. En is dit eigenlijk verplicht in Nederland en wie controleert dan of dit ook daadwerkelijk gebeurt? Verward

tamary

Re: Vragen over chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:04

Chip of DNA! en paspoort zijn verplicht bij transport, wedstrijden, etc. Controle hoor ik niet veel van, maar wedstrijden rij ik niet en bij transport hoor ik er heel weinig van.

Als je paard op eigen benen op de openbare weg loopt wordt er niet gecontroleerd op chip. (behalve misschien als hij uitgebroken is).

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:08

En hij krijgt pas een paspoort als hij gechipt is? Ik maak veel buitenritten met hem en ben van plan in de toekomst wel met de trailer op pad te gaan.

lotteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:25

chippen is verplicht, vooral op paardenmarkten en als je je paard vervoerd of wedstrijden rijd. Je kunt daar dan gelijk een paspoort bij aanvragen.
Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:28

Tjaldur schreef:
En hij krijgt pas een paspoort als hij gechipt is? Ik maak veel buitenritten met hem en ben van plan in de toekomst wel met de trailer op pad te gaan.

paspoort en chip zijn inderdaad aan elkaar verbonden.

Paspoort is echter geen eigendomsbewijs. Daarvoor kan je het beste een verkoopcontract opstellen en zorgen dat je rekeningen van de DA, etc. bewaard.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:28

Een paard zonder chip mag niet eens naar het slachthuis Knipoog
Chippen of DNA is verplicht in nederland.
Het gebeurt niet vaak maar als je wel gecontroleerd word op de snelweg sta je daar mooi met je paard,en ik denk niet dat je daar op zit te wachten Knipoog

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:29

Elk paard moet tegenwoordig of gechipt of DNA van bekend zijn.

Ik ga regelmatig op pad maar ben eigenlijk nog nooit gecontroleerd. Mijn 2 paarden waar ik nog weinig mee doe zijn niet gechipt. Maar die komen ook zeker niet meer in de trailer ofzo. Maar net zoals Meetje22 zegt moeten paarden gechipt zijn om naar het slachthuis te kunnen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:30

lotteeee schreef:
chippen is verplicht, vooral op paardenmarkten en als je je paard vervoerd of wedstrijden rijd. Je kunt daar dan gelijk een paspoort bij aanvragen.
Lachen

Nee, chippen is niet verplicht!
Je kan namelijk ook kiezen voor DNA alleen is dat veel minder bekend, maar het kán wel.
één van die 2 twee is idd wél verplicht

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 19:34

Dus ik moet hem laten chippen en vervolgens een paspoort aanvragen bij het NSIJP en daarbij de nodige papieren opsturen?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 19:38

ja je paard wordt ook niet opgehaald door rendac als ze niet gechipt zijn. ik rij al jaren wedstrijden en buiten enz maar ben nog nooit gecontroleerd

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 23:27

ikke20 schreef:
ja je paard wordt ook niet opgehaald door rendac als ze niet gechipt zijn.

Op de site van de rendac staat daar niks over. Maar chip is voor het traceren van medicijnen ivm consumptie en dat is bij kadavers niet van toepassing, aangezien die de verbrandingsoven ingaan.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:57

Ik dacht dat tjaldur wel gewoon gechipt was, ik dacht altijd alle paarden daar.
Maar als je hem ooit kwijt raakt (wil je never nooit nie mee maken) door bijv. ontsnappen (waar ij dus goed in is), dan kunnen ze via die chip ook achterhalen wie de eigenaar is. Altijd makkelijk. Je moet hem dan wel op zo'n site aanmelden, tenminste is bij honden en katten, een site voor, maar of dat ook vor paarden is geen idee, maar verwacht van wel. Ik heb geen idee welke site het ook alweer is, haha wel erg schandalig, heb het heel vaak op mijn stage gehoord.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:01

Chippen is inderdaad verplicht in NL.
(Als alternatief kun je ook het DNA vast laten leggen.)
Als je je paard laat chippen krijg je een paspoort dat het paard altijd dient te vergezellen.
Hierin worden ook o.a de entingen geregistreerd.

Ik ben regelmatig gecontroleerd en dan met name tijdens concoursen.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-07 16:41

Ja, bij het NSIJP. Hij is bij Icelandic Horses al aangemeld. Tjaldur is iig niet gechipt. Tordis denk ik wel, omdat die van 2001 is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 16:50

Om even alles op een rijtje te zetten.
Wanneer je paard van eigen terrein af gaat, voor vervoer, wedstrijd, slachthuis of Rendac moet hij zijn gechip of een DNA-ding hebben.
Anders niet?

En wat zijn de kosten verbonden aan een chip?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:03

RianneH schreef:
Wanneer je paard van eigen terrein af gaat, voor vervoer, wedstrijd, slachthuis of Rendac moet hij zijn gechip of een DNA-ding hebben.
Anders niet?

Chip is in eerste instantie voor identificatie bij wedstrijden, besmettelijke ziektes en slacht voor (menselijke)consumptie ivm resten medicijnen.
Voor buitenrijden en vernietiging(rendac) is geen chip nodig. Geen chip is ook geen reden voor een DA om niet te behandelen, aangezien een paard zonder chip niet voor mensenlijke consumptie geslacht mag worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:37

tamary schreef:
RianneH schreef:
Anders niet?

Chip is in eerste instantie voor identificatie bij wedstrijden, besmettelijke ziektes en slacht voor (menselijke)consumptie ivm resten medicijnen.
Voor buitenrijden en vernietiging(rendac) is geen chip nodig. Geen chip is ook geen reden voor een DA om niet te behandelen, aangezien een paard zonder chip niet voor mensenlijke consumptie geslacht mag worden.

Zou wat zijn zeg..
Bedankt voor het antwoord Haha! Mijn vz-paarden zijn niet gechipt, maar komen verder ook niet van het terrein af.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:58

Officieel moeten zelfs shetlanders in de achtertuin gechipt worden sinds januari Ja
Redenen waarom er gechipt moeten worden staan al in dit topic vernoemd. Vind t op zich wel een goed ding, maar dan meer voor diefstal..
Mijn baas is ooit op de snelweg aangehouden met de trailer, Dat was toen omdat er een ziekte heerste onder de schapen. Controleerde ze al de trailers of er niet toevallig een schaap instond. Op wedstrijd heb ik ook al eens een contole meegemaakt.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:59

Officieel moeten zelfs shetlanders in de achtertuin gechipt worden sinds januari Ja
Redenen waarom er gechipt moeten worden staan al in dit topic vernoemd. Vind t op zich wel een goed ding, maar dan meer voor diefstal..
Mijn baas is ooit op de snelweg aangehouden met de trailer, Dat was toen omdat er een ziekte heerste onder de schapen. Controleerde ze al de trailers of er niet toevallig een schaap instond. Op wedstrijd heb ik ook al eens een contole meegemaakt.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 20:21

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:21

Ja hoe wordt zo'n chip eigenlijk ingebracht/geplaatst?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:29

Chippen is NIET verplicht!
Registreren wel en dat kan ook dmv DNA

Paarden die niet gechipt zijn, mogen iid niet geslacht worden
Maar deze regel word met regelmaat overtreden, er worden nog zat ongechipte paarden geslacht.

Het lijkt me niet dat de rendac geen paarden ophaald die niet gechipt zijn. Scheve mond
Wat moet je er dan mee doen? langs de kant van de weg laten liggen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:30

Tjaldur schreef:
Ja hoe wordt zo'n chip eigenlijk ingebracht/geplaatst?

Met een vrij dikke naald

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-07 21:32

He gads. Dus stel dat ik ervoor kies voor DNA te gaan, komen ze het lijk niet ophalen en zit ik met een dood paard op mijn erf?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 21:38

Tjaldur schreef:
He gads. Dus stel dat ik ervoor kies voor DNA te gaan, komen ze het lijk niet ophalen en zit ik met een dood paard op mijn erf?

Dat lijkt me een fabeltje...
maar vooruit, zeker weten doe ik het ook niet
Ik begraaf mijn paarden als ze doodgaan.

Chippen is nooit zonder risico, en het is voor je eigen risico
Op het moment dat het mis gaat, kun je dus nergens verhaal halen.
beetje krom Ach gut