Mini-ruitertjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Mini-ruitertjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:33

Vanaf welke leeftijd kan m'n dochter starten op paardrijden en wedstrijden zodat ze het vroeg 'maakt' in de paardenwereld? Koe

Grapje.

Nee, m'n dochter (4,5) ging deze zomer een keer naar de mini-ponyclub op de manege. Net voor de les werden de pony's ingereden door enkele oudere meisjes (zonder toezicht) en sommigen mepten er echt serieus op los met de zweep. Je hoorde ze tegen hun billen knallen, verschrikkelijk. Die beestjes stonden volledig in het zweet toen dochterlief erop moest. En ze was compleet over haar toeren van ernaar te kijken.

Hierdoor wou ze absoluut niet meer naar de manege. Maar bleef wel gek op paarden.

Kort daarna kocht ik een D-pony - niet meteen voor haar maar eerder voor mij (ivm schrik terug te overwinnen na slechte ervaring). Uiteraard was dit ook ergens met het idee dat ik er nu m'n vertrouwen kan mee terugwinnen en dat ze daarna inderdaad wel een goede leerpony kan zijn voor m'n dochter.

Sinds een 2-tal weken begint ze toch terug te zagen om te mogen paardrijden. Na wat ik in de manege heb gezien, heb ik er eigenlijk niet zoveel zin in om haar opnieuw met die praktijken te confronteren. En nu mijn pony tijdelijk op pension staat, beschik ik over een buitenpiste, waardoor ik eraan denk om haar gewoon zelf eerst enkele lesjes (nu ja niet echt lessen hé) te geven.

Uiteraard is mijn pony wel iets groter (1m43) dan diegene die ze hiervoor op de manege gebruiken. Daarom enige twijfel, m'n dochter is tenslotte nog maar een kleuter Lachen
M'n pony is echt wel het braafste schaap dat ik ooit heb ontmoet dus daar ligt ook niet het probleem.

vinden jullie het een goed idee om haar al te laten gewennen? En hoe pak ik dat best aan? Kan dit al met een longeerlijn? Of is dit nog te riskant?

Graag tips.

Sodeletuut

Re: Mini-ruitertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:36

Ik denk zelf dat je haar best een paar lesjes kan geven op je eigen paard, want je zegt dat hij superbraaf is. en ik denk niet dat het opeens anders is op de ponyclub als ze daar nu weer heen gaat. of je zou een keertje bij een andere ponyclub moeten gaan kijken. maar ik denk dat je haar ook wel op je eigen pony kan zetten.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:41

Lekker zelf met haar beginnen! Ik heb mijn dochter de beginselen ook zelf bijgebracht. Aan de longe.
En als je een brave pony hebt is dat helemaal super! Hier hanteren de meeste maneges een minimum leeftijd van 6 jaar voor ze met lessen kunnen beginnen.
Mijn dochter heeft nog 1,5 jaar voltige gedaan voor ze echt op paardrijden ging (ze was toen 7 jaar)
Misschien moet je het in het begin met 2 mensen doen. Een de longe vast en de ander naast de pony 'voor het geval dat'.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 13:54

Hier is de ponyclub al vanaf 4 jaar.. wel met een ouder naast de pony.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:58

Bij ons op de manege is het wel vanaf 6 of 7 jaar. maar ik denk dat je dochter als ze nu weer terug gaat naar die ponyclub, het paardrijden niet leuker gaat vinden. ik zou gewoon lekker thuis lesgeven op je eigen paard

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:05

Ik denk dat je zelf ook goed de beginselen van het rijden aan haar kunt leren. En volgens mij hebben maneges een leeftijdsgrens van 6/7 jaar, omdat het voor jongere kinderen niet goed is om wekelijks te rijden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 14:09

6/7 jaar is de minimale leeftijd om te gaan rijden. de botten van kinderen zijn nog veel te week tot deze leeftijd, waardoor door regelmatig rijden vergroeien kunnen ontstaan. 1x in de maand een beetje rondstappen kan heus geen kwaad, maar meer liever niet.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 14:12

Ik vind het ergens ook vroeg (4 jaar), ze begreep ook niet eens de zin van teugel open en dicht.. en ik kan er ook wel inkomen dat het niet zo goed is voor kleintjes om wekelijks te rijden.

Dat is ook niet mijn bedoeling want ze gaat ook al wekelijks dansen op zaterdag en hierdoor verlies ik al een hele voormiddag Lachen

Maar het lijkt me wel leuk om af en toe eens met haar alleen bezig te zijn zonder haar kleine broertje. Moeder-dochter band wat aanscherpen en da's zeker leuk als je een liefde voor paarden deelt Lachen

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:13

Klinkt hartstikke leuk toch!
En ik zou het zeker zelf doen, ben ook niet meer zo gek op maneges en wou dat ik daar eerder afscheid van had genomen.

Zelf vind ik 6/7 nog steeds jong om te beginnen, maar het zal denk ik ook per kind verschillen. Mijn zus mocht pas beginnen op haar 9e en ik toen ik ruim 8 was (is jaren heibel over geweest Tong uitsteken ).
Helemaal als ze regelmatig met je mee kan zou ik niet te vroeg beginnen met wekelijks lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 16:58

Ik ben begonnen met lesgeven aan mijn oppaskindje toen ze 6 was, op mijn New Forest van 1.48m. Beenhulpen waren er nog niet bij, aangezien ze nog niet onder het zweetblad uitkwam, maar het ging prima hoor! Pony is hartstikke braaf en ik liet haar gewoon aan de longeerlijn lopen (stap en draf)

Gewoon doen zou ik zeggen Lachen

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:59

Zet haar er maar op. En dan zelf er langs lopen eerste paar keer. Daarna kun je aan een touw erlangs. Maar longeren zou ik niet doen, aangezien hij dan mischien het gevoel heeft van oohwwww jaa longeren, rennen aan da ding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:30

Jimmylove schreef:
.Maar longeren zou ik niet doen, aangezien hij dan mischien het gevoel heeft van oohwwww jaa longeren, rennen aan da ding..

Lijkt me niet goed als een paard dat denkt. Als hij gewoon rustig is en goed naar stemhulpen luistert kan ze hem toch best longeren? Longeren is toch niet rennen aan een lijn?

body_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:39

gewoon haar er overal bij betrekken

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 11:57

body_ schreef:
gewoon haar er overal bij betrekken

Is momenteel niet echt mogelijk. Pony staat op pension en ik ga meestal als de kindjes al in bed liggen. Omdat ik ze anders alle 2 moet meenemen en m'n zoontje vertrouw ik nog niet te lang in de buurt van de paarden, hij is pas 2.5 jaar. Het is al riskant genoeg met m'n dochtertje alleen om in de gaten te houden. Ik hou er dan ook liefst m'n volle aandacht bij.

Maar vanaf de lente komt m'n beestje aan huis en dan kan ik haar erbij halen om de pony te verzrogen als m'n zoontje z'n middagdutje doet (met afstandsbabyfoon uiteraard Lachen)

Graag wat tips om het leuk te maken voor m'n dochtertje..

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:24

een eigen kruiwagentje, schep en bezem zodat ze kan helpen met uitmesten.
samen met haar een paar nieuwe borstels kopen die zij zelf mag uitzoeken.

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:28

ik denk dat het wel kan aan een longeerlijn of dat er op het begin gewoon iemand naastloopt.. en dat je haar gewoon een beetje leert stappen en draven.. en dat ze voor de rest kan helpen met poetsen enzo en uitstappen nadat jij hebt gereden..

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:30

Joh anders zet je haar erop en loopt je er naast? Longeren zou ik ook niet zo snel doen. Mijn pony luistert hardstikke goed naar stemhulpen, maar heeft ook wel eens zijn bui.
Misschien dat jouw dochtertje met "rijden" ook alleen maar "erop zitten" bedoelt....

En anders even wachten tot het paardje aan huis staat. Afgelopen zomer heeft mijn dochtertje ook een paar keer op mijn pony gezeten. Gewoon alleen al stilstaan vond ze toen prachtig. Lekker kroelen en borstel in haar hand.... en dan zijn manen borstelen.

Hier is helpen met de stal ook al leuk.... ze heeft haar eigen hark en harkt dan even de paddock. Verder harkt ze de stal recht en veegt met de groooooote bezem het straatje.

Je dochter moet ook al leren dat het niet alleen rijden is wat de klok slaat Knipoog

Nu is die van mij natuurlijk wel wat jonger (bijna 2) en nog met veel dingen tevreden.
Soms geef ik haar een krat en zeg dat ze dan van een baal hooi alles in de krat mag doen. Zo is ze wel een kwartiertje zoet en dan natuurlijk het hooi wat zij in de krat heeft aan de paarden geven.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:37

Als je de pony bij je thuis hebt kun je je dochter een eigen taakje geven. Mijn dochter zorgt bijvoorbeeld dat de paarden water hebben. (en natuurlijk controleer ik dat Tong uitsteken )Ze voelt zich op die manier heel belangrijk en leert al een beetje verantwoordelijk te zijn voor een dier.
Onze jongste geeft de kat altijd brokjes in de stal. En je dochter betrekken bij wat jij doet. 'Helpen' is altijd leuk!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:36

Dat helpen is zeker leuk jah!
Mijn nichtje (2,5) heeft ook een eigen bezem hier en vind het super om mij te helpen met vegen. Als ze er is en het is voertijd mag zijn ook altijd de brok geven.
Ook wil ze altijd meteen helpen en haar laarsjes aandoen als ik op mijn laarzen naar de stal loop en vind ze het super om het hooi uit de bak in de stal te gooien. Haha!
En inderdaad, wat shera IsjePilsje zeggen: zo leren ze spelenderwijs al wat het is om voor dieren te zorgen.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:45

Goh, 4,5 jaar... Ze heeft nog wel effe tijd denk ik. Maar ik begrijp dat je er vroeg mee wil beginnen. Persoonlijk denk ik dat het voorlopig beperkt zal blijven tot enkele rondjes stappen met de mama ernaast. Een kind van 4,5 heeft nog niet het macht om een pony te kunnen houden of te sturen. En ik heb ook mijn twijfels of kinderen van die leeftijd uberhaubt begrijpen wat je hen vertelt ivm paardrijden.
En wat betreft die pony's inrijden op die manege... Dat blijkt een veel gedane zaak te zijn in veel maneges. Dat heeft echter niks te maken met inrijden, maar is gewoon die pony's afmatten totdat ze helemaal moe zijn, zodat ze geen zin meer hebben om nog met die kleine kindjes weg te lopen of onnozel te doen... Of het goed is, dat is een andere zaak, maar het lijkt te helpen. Jammer genoeg, maar het is niet anders.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:08

Ik zat op mijn derde al op grote paarden, ik zal wel een rare uitzondering zijn hoor haha! Maar ik denk dat als je dochter er een beetje gevoel voor heeft dat wel goed gaat;)

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:26

Je zou er eventueel ook gewoon naast kunnen gaan lopen ofzo?
Ligt eraan of ze het eng vind of niet.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:36

Ik denk dat het leuk is voor het zitten enz. , maar ik denk dat om zelfstandig te rijden het niet het ideale ponytje zal zijn.

Persoonlijk zou ik er dan een shetlander bij pakken (zoals men zegt : Als je valt, val je maar van hooguit 1meter). En hier kan een kind toch wel een tijdje op rond hobbelen, daarna zou een d-pony een mogelijke opvolging zijn.

Ik zie hier het zelf gebeuren, kind heeft van papa en mama een pony gekregen, het gaat waardeloos na een jaar zien de ouders het ook in dan komen na veel mindere pony's eindelijk de geschikte b-pony (niet te groot en superbetrouwbaar) de ruiter kan nu vertrouwe op bouwen, en geloof me maar dat ze geniet, heeft geen schrik om te vallen (pony is niet echt groot) maar nu wil het feit dat ze een d-pony op de groei heeft gekregen, geen verkeerde pony zet geen stap verkeerd maar het is te groot.

En ja om te beginnen, verzorgen enz. kan natuurlijk altijd voor de omgang, maar rijden dan zou ik toch liever voor iets anders gaan. (Misschien een verzorgshetlander ?)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:39

4 jaar is wel erg jong, is inderdaad niet erg goed voor botten enzo. Laat ze lekker gymmen en zwemmen tot een jaar of 6. Af en toe een rondje stappen kan geen kwaad natuurlijk maar ik zou er wel naast blijven lopen (ze zitten echt nog niet stevig met 4 jaar). Als ze 6 is een leuke shet of andere kleine pony kopen die superbraaf is waar ze lekker mee kan omprutsen. Als ze het rijden écht leuk vindt is er dan nog tijd genoeg om een goede rijpony aan te schaffen.

wollies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:03

mijn dochter is met 9 jaar begonnen met paard rijden. De eerste keer dat ze op en paard zat was ze 3 en het paard ook. Gewoon zonder zadel op de rug en iemand ernaast meelopen om haar vast te houden, ze vond het fantastisch Haha! !!!!!!!!!!!!

Ik geef ook meelooplessen aan kinderen vanaf 6 jaar; 3 kwartier op een ponytje met een naast lopertje erbij. Ze leren op een speelse manier de beginselen van het paardrijden. Alleen in stap en draf. Alle kinderen op deze manege beginnen in de naastlooplessen, ongeacht leeftijd.
Je ziet hierbij duidelijk dat een wat ouder kind, 8 of 9, al een veel betere controle heeft over het eigen lichaam en daardoor het paardrijden makkelijker oppakt en de pony ook minder hindert.