Paard op leeftijd kopen..?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Paard op leeftijd kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 21:31

Wanneer is een paard te oud om te kopen als je er toch nog wel heeel wat jaartjes mee wil doen??

Ik wil gewoon een allround-paard, het hoeft geen sportpaard te zijn een wedstrijdje hier en daar is natuurlijk altijd leuk..

rooz1993

Re: Paard op leeftijd kopen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:34

hoi,
ik zou een paard van een jaar of 10/11 kopen want dan is de groenig hied eraf en is die al ervarren.

Maddy121

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:38

Als je er nog wat jaartjes mee wilt doen zou ik een paard rond de 9/10 jaar nemen.
Net waar jij je prettiger bij voelt Lachen
17/18 vind ik dan weer een beetje oud als je er nog lang mee wilt doen.
Maargoed, dat is mijn mening

En nog veel succes bij het kopen van je paard! Lachen

Edit; eerste zin klopte niet helemaal Bloos

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:41

de eigenaresse van mij bijrijpaard heeft haar gekocht toen ze 15 was. Met de keuringen niets aan de hand en nu nog steeds nooit iets. Ze is inmiddels 17 jaar, maar nog zo fris en fruitig hahaha. Enige wat ze heeft is een keer in de winter een ontstoken oog. Maar dit had ze van veulen af aan al.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 21:42

Ik zit nu gewoon een beetje rond te kijken vandaar ook de vraag.. de meeste paarden van 12/13 zijn goed doorgereden en dat is voor mij ook belangrijk vanwege de rijervaring..

Maar hoe lang denken jullie dat z'n paard mee gaat?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:45

hoelang een paard meegaat is door niemand te zeggen

sommige halen de 5 jaar niet eens terwijl een ander paard 30 wordt

Een 12 jarige paard is niet oud.

Maar het is natuurlijk wel een verschil als een 12 jarige 3x Z2 heeft gelopen of alleen maar 3 keer in de week het bos in is geweest. Al hoeft dat ook niet te betekenen dat het bospaard langer meegaat

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 21:50

Ladygiroc schreef:
hoelang een paard meegaat is door niemand te zeggen

sommige halen de 5 jaar niet eens terwijl een ander paard 30 wordt

Een 12 jarige paard is niet oud.

Maar het is natuurlijk wel een verschil als een 12 jarige 3x Z2 heeft gelopen of alleen maar 3 keer in de week het bos in is geweest. Al hoeft dat ook niet te betekenen dat het bospaard langer meegaat

Daar heb je ook helemaal gelijk in, het is ook niet te zeggen en het speelt inderdaad het trainingsniveau speelt een rol maar het hoeft voor mij ook geen Z2 paard te worden gewoon een paard dat al enige ervaring heeft.

En dan is volgens jou 12 dus niet oud?

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:53

Een paard dat 12 jaar is, heeft in elk geval de 12 al gehaald. De kans dat die nog wel even mee gaat is wel aanzienlijk, zeker als je hem goed laat keuren.

Mijn paard heb ik gekocht toen zij 11 jaar was. Ze is nu 15 (komend jaar wordt ze 16). Voorlopig gaat ze nog prima mee. Ze makeert nooit wat, wordt zeker 5x per week gereden (toch wel vrij intensief) en is momenteel 6 maandjes drachtig.

Ik heb in elk geval al 4 jaar veel plezier van mijn paard en heb absoluut geen spijt van deze aankoop.

nijla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 21:58

Hoe lang een paard mee gaat is nooit te zeggen, maar wat de meesten al zeggen is de leeftijd rond de 12 jr. wel goed toch? Dan kun je er nog heel wat jaartje plezier mee beleven denk ik zo!

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-07 22:01

Bedankt voor de reacties..Lachen En een goede keuring ja die gaat er wel aan vooraf Knipoog

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:02

Wij hebben onze fjord en nrps-er gekocht toen ze 10 jaar oud waren en onze KWPN-er zelfs toen hij 15 was (en een peesblessure had) Ze zijn alle 3 in prima conditie en ik hoop dat ze nog jaren meegaan Haha!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:03

mijn eerste paard kocht ik toen ze 8 was... die is nu alweer 26 Haha!
De tijd vliegt gewoon! Ja

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:15

Mijn paard gekocht toen hij 15 jaar was. Nu is hij 17 jaar.
Mijn volgende paardje koop ik toch wat jonger.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 22:17

Clyde schreef:
Mijn paard gekocht toen hij 15 jaar was. Nu is hij 17 jaar.
Mijn volgende paardje koop ik toch wat jonger.

Zo denk ik er dus ook over Ja
Nu heb ik een veulen zelf gefokt en dus al vanaf geboorte.
Ze is nu 3 en half, wordt in 2008 alweer 4 jaar!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:36

Guy Blom heeft ooit eens gezegd: als een paard 15 wordt, moet je 'm zelf omleggen, die gaan niet meer dood.

Paarden die 15 jaar worden zonder problemen, zijn sterke paarden, die je zeer waarschijnlijk op hoge leeftijd zelf naar de andere kant moet brengen, het lijf doet dat niet voor je.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:38

een jong paard kan ook de volgende dag dood in zn stal liggen.
ik heb mn pony leren kennen(eert verzorg toen eigen) toen ze 16 was ze is nu 30.
zou een paardje nemen rond de 10/12 jaar.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 23:39

wat je wilt...
wij hebben in februari een paard gekocht van 14. Kijk maar naar mijn onderschrift wat voor paardje dat is (l'espoir)

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 10:15

Daar kun je weinig van zeggen.
Mijn paard is 24 en nog fit (wordt dus ook nog geregeld bereden), terwijl een kennis van me haar 18 jarige al 2 jaar geleden met pensioen heeft gestuurd. Het hangt dus echt af van het paard.
Ik heb er zelf helemaal geen probleem mee om een 18 plusser aan te schaffen, maar dan is het risico dat het rijden een keer ophoudt wel groter.
Als je het zo bekijkt is de kans groter dat je langer plezier hebt van een 12/13/14 jarige. Maar ja, het blijft een kans en geen garantie.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:00

Hangt van het paard en de voorgeschiedenis af. Er zijn genoeg paarden voor hun 12e kapotgereden, die moet je dus niet als 12 jarige gaan kopen. Er zijn er ook die gewoon ijzersterk in elkaar steken en dan kun je bij wijze van spreken een 18-jarige nog 10 of meer jaren heerlijk rijden.
Leeftijd is maar een getal, waar het om gaat is hoe gezond en degelijk het paard in elkaar zit en hoe je er dan zelf mee omgaat. Maar wil je een paard tot zijn 28e kunnen rijden, dan zul je moeten zorgen dat hij zijn lichaam goed gebruikt onder de ruiter. Dus zorg altijd voor een goede (basis)dressuurtraining en hou dat vol tot het einde, dan kun je jaren plezier hebben van een paard.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:06

Mijn vorige paard heb ik met 10 jaar gekocht en met 15 jaar verkocht (Z2 dress, Z springen en M cross) Geen enkele bemerking op de fotoos. De nieuwe eigenaresse heeft er mee in het M gereden en heeft hem tot zijn 25e gehad. Natuurlijke dood gestorven thuis op stal! Paard is bij beiden geen enkele keer kreupel geweest of iets dergelijks.

Ucorazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 00:44

als het gezond is en de leeftijd in verhouding staat met wat je met het paard wil doen, is het imo geen probleem Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:19

Ucorazon schreef:
als het gezond is en de leeftijd in verhouding staat met wat je met het paard wil doen, is het imo geen probleem Lachen

Hoezo de leeftijd in verhouding met wat je wilt doen? De gezondheid en conditie bepalen, niet de leeftijd. Als ik ambities zou hebben, zou ik nog gerust mijn 20 jarige merrie naar de Z gaan rijden of naar klasse III endurance. Zij heeft het wel in zich, alleen heb ik er niets mee. Maar aan haar gezondheid en fitheid zal het niet liggen. Even voor de duidelijkheid, ik zou dan van voren af moeten beginnen, ik heb in geen van beide takken van sport ooit een wedstrijd gereden.

Kweetnietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 09:42

Wij hebben een paard gekocht toe ze 14 jaar was. Ze is nu 21 en nog zo fris als een hoentje Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:24

Kweetnietje1 schreef:
Wij hebben een paard gekocht toe ze 14 jaar was. Ze is nu 21 en nog zo fris als een hoentje Haha!

Hoe ouder hoe gekker Haha!
Ik kocht mijn vorige als 12-jarige; ik moest haar inderdaad zelf omleggen, zoals Guy had voorspeld, op 29-jarige leeftijd. Als de kennis en techtiek iets vlugger waren geweest, had ze nog probleemloos enkele jaren langer mee gekund. Helaas was er toen nog net te weinig bekend over de behandeling van artrose bij paarden. Ik heb nog geprobeerd haar in een onderzoek mee te laten draaien, maar dat is niet meer gelukt.

Jimmylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 10:40

10 tot 15.

Dan zijn ze niet te oud en niet zo druk meer. Gewoon ervaren paard.