Muilkorf ja of nee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meliza

Muilkorf ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 09:15

Hai,

Wij hebben 2 paardjes een schetlander van mijn dochter,en mijn paard kruising arabier,kwpn.
Op zich zijn ze stapel op elkaar alleen s`winters is er een probleem.
De schet bijt dan mijn paard,niet echt wonden maar wel wel plekjes(kale plekjes haar)
Heb ze al apart naar buiten gedaan,maar dat is ook geen oplossing ze willen bij elkaar zijn.
Nu heb ik vorig jaar een muilkorf voor hem gekocht,werkt wel maar vind het zo zielig.
Nu mijn vraag:hoe denken jullie over een muilkorf
En tips zijn altijd welkom.

Lise81

Re: Muilkorf ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:49

Ik weet niet hoe ernstig het is, maar persoonlijk zou ik niet gaan voor een muilkorf zo lang het "vriendschappelijk" is en het bij een paar kale plekjes blijft.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:23

Misschien kun je proberen om de oorzaak te achterhalen? Sommige paarden hebben zo'n last van jeuk, dat ze bij een ander paard de halve manenkam afknabbelen omdat ze een 'knabbel-reflex' krijgen, maar er zelf niet bij kunnen. (hoewel dat me in dit geval niet de oorzaak lijkt, omdat jeuk in de winter meestal juist op houdt, tenzij de shet gigantisch aan het verharen is...) Zo kunnen er nog meer 'onlogische' oorzaken zijn...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 10:59

Vervelen ze zich soms als ze samen staan?
Geef ze wat te doen als ze samen staan, zoals hooi of zo'n voerbal.
Doe hooi eventueel op twee hoopjes.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 12:55

ik zou me daar niet teveel zorgen over maken, bij onze dieren wordt ook regelmatig gestoeid en tijdens het eten wordt er ook weleens minder zachtzinnig van plaats gewisseld. kale plekjes zou ik me niet druk over maken, mooi is anders, maar het gaat om normaal paardengedrag, wat er gewoon bij hoort imo.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:21

Ik sluit mij aan bij merrieveulen. Waarschijnlijk zijn ze gewoon lekker aan het spelen en hebben een hoop lol. Met een muilkorf belemmeren je je paard in zijn natuurlijke gedrag. Ik zou de kale plekjes voor lief nemen en lekker genieten van het plezier welke je paarden hebben.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:48

bij onze paarden is het ook niet alléén spelen, onze twee paarden zijn nog vrij nieuw in de kudde en zich een weg naar boven aan het werken (vooral mijn ruin, die in zijn oude kudde altijd aan het hoofd stond, en dat nu graag weer wil), en dat gaat soms ook met de nodige beten... zolang ze mekaar niet kapottrappen laat ik ze lekker gaan, het is natuurlijk gedrag en ik heb mijn paarden juist in een kudde gezet zodat ze 'natuurlijk' kunnen leven, als een paard.

dat ik mijn paard weleens ophaal met een kaal plekje of schaafwondje vind ik niet erg, dat is ZIJN zaak als paard zijnde, en imo ben ik niet de persoon om me ermee te bemoeien, tenzij het welzijn van mijn paard in het geding komt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:50

ik sluit me ook aan bij merrieveulen
wat is er nu zo erg aan dat je paard wat kleine kale plekjes heeft
ik vind het dan heel sneu dat je je pony gaat straffen omdat ze lekker ravotte op de weide

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 14:41

Weet niet zo zeker of het wel ravotten is wat ze doen.
Hij gooit echt zijn oren in de nek en bijt haar op gemene plekken(hakken,borst,hals)zij doet helemaal niks terug.
Terwijl ze als ze in de wei staat zich niet op de kop laat zitten.
En ja vind het zielig voor hem ,maar vind het ook zielig voor haar.
En wat vervelen betreft ze krijgen 4 keer daags hooi en 2 keer daags brokken.
daarbij gaan ze als het landje niet te nat is nog een uurtje het landje op,en hebben ze "speelgoed'' in de bak liggen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:50

het is niet zo gek dat ze niets terugdoet, een paard zal zijn leider echt niet de les lezen. schermutselingen komen in vrijwel iedere groep voor, en bij de één meer dan bij de ander.
mijn paard grijpt de haf van mijn zusje ook als ze bij elkaar staan, en dan ook écht boos. hij wil haar er niet bijhebben als hij aandacht krijgt of meemag. mijn veulen zou hij doodtrappen....

wij mensen vinden dat zielig, maar voor een paard hoort het er gewoon bij. niks aan doen dus.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:04

Hij wil gewoon spelen, en zij niet als ze het echt niet leuk vind dan geeft ze hem zelf wel op zijn donder, Het is gewoon het gedrag van paarden naar elkaar toe. king staat bij tien andere paarden en hij heeft gelukkig nooit wat, maar andere paarden komen ook weleens met een knauw uit het land, het is de natuur zolang het geen erstige gevolgen heeft is het niet erg, en anders moet je ze toch uitelkaar houden als het erger wordt of wanneer je het zelf erg vind. Knipoog

Paarden laten toch aan elkaar zien wie de baas is of wie het hoogsst in rang is, je paardje zal toch echt voor zich zelf opkomen als ze het niet leuk vind, Clown

Tenzij het een heel oud paard is dan verdedigen ze zich zelf niet meer, die kan je beter altijd uit een koppel halen, dit heb ik zelf mee gemaakt met mijn eigen pony van 34 en dit had ernstige gevolgen Huilen , zei heeft toen een prive stukje land gekregen bij onze pensionstal.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 16:29

Bedankt allemaal voor de reacties!
Zal het dan nog maar even aankijken,wat ik wel moeilijk vind.
Maar zoals ik opmaak uit de reacties is dit heel natuurlijk.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 17:53

meliza schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Zal het dan nog maar even aankijken,wat ik wel moeilijk vind.
Maar zoals ik opmaak uit de reacties is dit heel natuurlijk.

zéker! toen er bij onze vorige stalling een nieuw paard kwam werd die steeds door mijn paard gepakt, steeds weer. dat heeft best wel lang geduurd. maar het komt eigenlijk in alle kuddes voor, mijn jaarling wordt bijna elke dag wel een keertje gehapt of geduwd, of er wordt naar hem gedreigd met achterhandjes... heel normaal, ik grijp pas in als het link wordt, maar een beetje happen oid... maak je daar maar geen zorgen over.

de shet is in jouw minikudde de baas, en dat laat ie gewoon weten. niks mis mee.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:00

Mijn Pittbull-shet heeft ook een muilkorf.
Bij een paar van mijn paarden bijt hij gewoon de stukken vlees eruit.
Bij anderen weer niet.
Hij heeft nu een aantal maanden dat 'ding' omgehad en zijn ego is er wel wat beter door geworden en hij begint het een beetje af te leren...ik laat hem nu af totdat ik weer verwondingen ontdek bij de anderen.
En als dat niet gebeurd dan issie 'genezen' Knipoog

Voorheen beet hij zich vast in de flank van een paard en slingerde er net zolang achteraan totdat het vel los liet, en verder is het zo'n lieve pony....
Laatst bijgewerkt door Paintlinger op 18-12-07 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:02

BlazingBoots schreef:
Mijn Pittbull-shet heeft ook een muilkorf.
Bij een paar van mijn paarden bijt hij gewoon de stukken vlees eruit.
Bij anderen weer niet.
Hij heeft nu een aantal maanden dat 'ding' omgehad en zijn ego is er wel wat beter door geworden en hij begint het een beetje af te leren.

Voorheen beet hij zich vast in de flank van een paard en slingerde er net zolang achteraan totdat het vel los liet, en verder is het zo'n lieve pony....

hihi dat zijn inderdaad gevallen waarin ingrijpen geoorloofd is... ik zou er ook niet blij van worden als de repen vlees erbij hangen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:03

Het was gewoon een klein paardje met een veeeels te groot ego.
Gelukkig gaat het nu stukken beter.
Heb al weken geen wonden meer gezien.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 18:36

Nou hoop niet dat die van ons zijn ego vergroot.
Kon vorig jaar wel vernemen als ik de muilkorf pakte en hem liet zien hij zich dan bedacht.
Mischien een oplossing muilkorf in het zicht hangen.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:50

Mijn hengst krijgt ook vaak beten van een merrie die hem niet kan uitstaan. Maar ik heb er voor gekozen en hem een paardwaardig leven te geven en zo'n beet geneest wel. Zijn conditie is er wel op vooruit gegaan hij moet vaak weg rennen voor haar. Tenzij het erge grote open wonden zijn zou ik me er niet zo druk over maken en zelf niet voor een muilkorf kiezen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:11

Wat ik dus wilde zeggen is: Ze kunnen het een beetje afleren door een tijdje een muilkorf te dragen..

Met de nadruk op KAN....bij mijn hengstje is het wel gelukt.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:46

Bij ons op stal staat er ook een paard met een muilkorf. Maar dat is een hardnekkige deken bijter, trekker, scheurder. Nu de gedupeerde eigenaren het een beetje zat met hem waren was er de keus, of apart of een muilkorf.
Ze heeft gekozen voor de muilkorf. Zo staat hij toch gezellig bij zijn vriendje en kan hij gewoon eten en drinken maar alleen geen dekens kapot maken. Het is dan het kiezen tussen het beste van de slechste. Toch sociaal contact. Zomers zonder deken gaat de korf wel tijdelijk af. Maar als het gras minder wordt en hij zich meer gaat vervelen gaat ie weer om.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 21:45

Das ook precies mijn reden geweest...anders moest in inderdaad alleen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 14:09

Ik ben geen voorstander van een muilkorf, maar als je eentje neemt waardoor hij nog wel gras kan eten, hoort hij er geen last van te hebben Knipoog.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:07

het is wel een beetje zielig die muilkorf.
maar ik denk niet dat die kruising meer plekjes zo gezellig vind dus dat was mijn mening

Lieke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 15:10

Een paard bij on sop de manege krijgt koliek aanvallen van teveel stro eten. Hij heeft dus een muilkorf om. Geloof alleen 's nachts.

x

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:43

Ik vind een muilkorf ook zielig, maar ik vind het ook zielig voor het paard. Zolang het niet te erg word zou ik de muilkorf uit laten.