Waneer is je paard klaar voor een buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

000

Waneer is je paard klaar voor een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 15:49

Hallo,
ik heb sinds kort een eigen paard, en daarvoor heb ik altijd paarden voor andere mensen gereden.
ik rijd dus al heel lang buitenritten en heb hierzelf genoeg ervaring mee, maar mijn paard is nog een 'groentje'( is nu 5 jaar maar pas een paar maantjes weer onder het zadel).
ik oefen elke dag met haar in de bak, doormiddel van longeren/rijden/wandelen enz.

ikzelf ben echt geen bakmens en zou dus graag waneer valerie er klaar voor is gaan buitenrijden, maar waneer is dat ? hoe kan ik merken dat zij er klaar voor is? zijn er evt oefeningen die ik in de bak kan doen zodat we ,waneer we voor het eerst naar buiten gaan dit allemaal makkelijker zal gaan?

heeft iemand voor mij goede tips?

groetjes rommeke

sandr0

Re: Waneer is je paard klaar voor een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 15:58

Ook buiten met haar wandelen zodat verkeer e.d gewoon voor haar is. Zorgen dat ze goed aan de hulpen is. Dus een rem hebben als t nodig is en je paard overal langs en heen kunnen sturen. Ga de eerste keren met een ander paard mee wat wel al vaker buiten is geweest.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:07

sandr0 schreef:
Ook buiten met haar wandelen zodat verkeer e.d gewoon voor haar is. Zorgen dat ze goed aan de hulpen is. Dus een rem hebben als t nodig is en je paard overal langs en heen kunnen sturen. Ga de eerste keren met een ander paard mee wat wel al vaker buiten is geweest.

met haar buiten wandelen heb ik geprobeerd, maar dan is ze gewoonweg veel te sterk voor mij, terwijl ze in de bak als een mak lammetje achter me aan loopt.

de hulpen enz. die zitten er al groottendeels op, en daar werken we iig elke dag aan.

verder is ze neit bang van verkeer, maar van andere dingen ( borden, en onverwachte dingen)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:11

rommeke schreef:
sandr0 schreef:

met haar buiten wandelen heb ik geprobeerd, maar dan is ze gewoonweg veel te sterk voor mij, terwijl ze in de bak als een mak lammetje achter me aan loopt.

de hulpen enz. die zitten er al groottendeels op, en daar werken we iig elke dag aan.

verder is ze neit bang van verkeer, maar van andere dingen ( borden, en onverwachte dingen)

Het zou buiten niet op sterkte aan moeten komen maar ze moet respect voor jou hebben. Op kracht win je t nooit. Ga grondwerk met haar doen of zo. De hulpen zitten er grootendeels op zeg je.... ik zou dan even wachten tot ze er goed op zitten en je t paard goed onder controle hebt.

xxlinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:13

ze moet alle oefeningen voldoende doen.
en ze moet goed aan je been zijn.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:19

sandr0 schreef:
rommeke schreef:

Het zou buiten niet op sterkte aan moeten komen maar ze moet respect voor jou hebben. Op kracht win je t nooit. Ga grondwerk met haar doen of zo. De hulpen zitten er grootendeels op zeg je.... ik zou dan even wachten tot ze er goed op zitten en je t paard goed onder controle hebt.

ze is buiten zo enthousiast dat ze vergeet dat er iemand bij loopt.
mijn vriendin lukt het wel om haar mee te nemen bijv.

ik doe zelf iig veel oefeningen in de bak, heb jij dat evt extra tips voor mij wat ik kan oefenen zodat het voor ons beide buiten makkelijker word?

paardengek87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:24

er is volgens mij niet echt iets specifieks wat je moet oefenen in de bak. De rem moet werken en als je been geeft moet hij reageren, je kunt ook enge dingen in de bak zetten of ernaast, zodat ze al aan deze dingen kan wennen. En ga naar buiten met een of meerdere paarden die al wat gewend zijn buiten, ze zal er dan waarschijnlijk zo achteraan lopen.

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:29

apenboom schreef:
er is volgens mij niet echt iets specifieks wat je moet oefenen in de bak. De rem moet werken en als je been geeft moet hij reageren, je kunt ook enge dingen in de bak zetten of ernaast, zodat ze al aan deze dingen kan wennen. En ga naar buiten met een of meerdere paarden die al wat gewend zijn buiten, ze zal er dan waarschijnlijk zo achteraan lopen.

klopt en het helpt ook als een ander paard meegaat, of ga een paar keer de route lopen dan schrikken ze niet zo snel meer .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 16:31

rommeke schreef:
Hallo,
ik heb sinds kort een eigen paard, en daarvoor heb ik altijd paarden voor andere mensen gereden.
ik rijd dus al heel lang buitenritten en heb hierzelf genoeg ervaring mee, maar mijn paard is nog een 'groentje'( is nu 5 jaar maar pas een paar maantjes weer onder het zadel).
ik oefen elke dag met haar in de bak, doormiddel van longeren/rijden/wandelen enz.

ikzelf ben echt geen bakmens en zou dus graag waneer valerie er klaar voor is gaan buitenrijden, maar waneer is dat ? hoe kan ik merken dat zij er klaar voor is? zijn er evt oefeningen die ik in de bak kan doen zodat we ,waneer we voor het eerst naar buiten gaan dit allemaal makkelijker zal gaan?

heeft iemand voor mij goede tips?

groetjes rommeke

Hoe lang je paard onder zadel is zegt op zich heel weinig over hoe lang het al beleerd is. Heb je (of heeft de vorige eigenaar) oefeningen met je paard gedaan voordat het onder zadel was? Is het paard al (gedeeltelijk) bekend gemaakt met situaties die het in het verkeer ook tegen kan komen?

Als dat niet zo is, dan moet je daar volgens mij zelf mee beginnen voordat je buitenritten gaat maken.
Probeer zelf in te schatten welke situaties je tegen kunt komen en probeer deze situaties zoveel mogelijk in een gecontroleerde omgeving (bijvoorbeeld de bak) aan te bieden. Zeker als je paard net onder zadel is (en een ruiter dus nog redelijk "nieuw" en dus stressverhogend is voor het paard) kun je dit het beste eerst vanaf de grond doen, en pas later met een ruiter.

Laat je paard bijvoorbeeld wennen aan voorwerpen en situaties die "plotseling" op kunnen duiken of die je op een andere manier tegen kunt komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ritselende plastic zakken, auto's (stilstaand, met een startende motor, rijdend, met luide muziek aan, claxonerend, etc.), fietsers (eerst in het zicht, later "plotseling" opdoemend, of bellend, roepend, etc.), vrachtauto's of landbouwverkeer of wat je verder ook maar kunt bedenken en kunt trainen met je paard. Er zullen vast wel eens landbouwvoertuigen of vrachtauto's komen op de lokatie waar je paard staat (bijvoorbeeld voor de aanvoer van stro of de afvoer van mest) en je kunt in overleg met de chauffeur je paard hieraan laten wennen. Het helpt ook wanneer je paard in een wei langs een weg staat (als dat mogelijk is) en verkeer dus als een normaal onderdeel van de omgeving leert kennen.

Probeer vooral om dit niet te snel te doen. Voeg pas iets nieuws toe als je merkt dat je paard gewend is aan de vorige stap. Je kunt er beter een paar weken langer over doen, dan dat je paard een negatieve ervaring heeft met iets nieuws en er vervolgens nog heel lang schrikachtig van blijft.

Een paard is en blijft een dier, maar als je tijdens je trainingen goed hebt opgelet en hebt gezien hoe je paard reageert op bepaalde situaties, dan kun je aan de hand daarvan ook (in ieder geval voor een groot deel) voorspellen hoe je paard in dezelfde of vergelijkbare situaties in het "echte verkeer zal reageren.

In mijn ogen ben je pas klaar om het verkeer in te gaan als je de verkeersregels kent en toe kunt passen en als je paard rustig blijft in alle situaties die je redelijkerwijs tegen kunt komen, of als je in ieder geval weet en kunt voorspellen hoe je paard zal reageren in die situaties. Denk hierbij niet alleen aan verkeer dat "netjes" ruim en rustig passeert, maar zorg ook dat jullie samen erop voorbereid zijn dat je mensen tegen kunt komen die zich niet zo netjes gedragen. Je weet zeker dat je ooit (te) krap of (te) snel gepasseerd zult worden, en je moet in ieder geval weten hoe je paard reageert, zodat je daarop in kunt spelen.

Zorg dat je goed voorbereid bent, want je hebt als ruiter in het verkeer een extra grote verantwoordelijkheid. Je bent namelijk niet alleen verantwoordelijk voor je medeweggebruikers en jezelf, maar je bent er ook verantwoordelijk voor dat je eigen "levende voertuig" weer veilig thuis komt.

000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 16:41

ik train altijd in een buiten bak, dus langsrijde auto's enz. is ze gewend.
wat de vorige eigenaar wat training betreft gedaan heeft weet ik niet, ze is ingereden en daarna heeft ze 1,5 jaar stil gestaan.

we hoeven alleen een weg over te steken en een bruggetje over en dan zitten we in het bos, maar toch wil ik goed voorbereid zijn en ongelukken proberen te voorkomen.

ik heb gister nog een soort schrikparcour gedaan, en ze was nergens bang van, ook neit waneer er onverwachts iets haar richting in komt.

bedankt voor alle tips Lachen

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:06

Je kunt inderdaad gaan wandelen buiten. Weet je of je paard ècht goed verkeersmak is? Dat is wel belangrijk, afhankelijk van in wat voor omgeving je woont. En als je je paard in de bak/op stal niet goed onder controle kunt houden, is het natuurlijk af te raden om er al mee naar buiten te gaan. De eerste keer naar buiten gewoon even oppassen, maar probeer wel te doen alsof je het doodnormaal vindt. Als je zelf erg gespannen/zenuwachtig wordt, merkt je paard dat en die zal daar als deze onervaren is waarschijnlijk ook op reageren.
Verder, tja, als je paard in de bak en op stal enzo goed naar je luistert, een vooruit heeft, een stuur en een rem, kun je het wel proberen denk ik Lachen Succes Lachen

horsething

Workshop "Buiten Spelen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:37

Hallo,

Ik ben bezig met het organiseren van workshop van stal 't Balingehof in 2008. De workshop worden gehouden op onze locatie in Heeswijk Dinther.

Tot nu toe staan er 2 data vast. Houding en zit op 5 april en schrik en obstakeltraining op 24 mei. Verder ben ik bezig met het organiseren van een workshop Buiten spelen.

De workshop Buiten Spelen is bedoeld voor mensen die hun paard en/of pony (vanaf 2 jaar) graag willen leren omgaan met prikkels van buitenaf (weg uit de vaste omgeving), mensen die angstig zijn om buiten te rijden, mensen die samen met hun paard graag willen leren om buiten te rijden.

Globale indeling van de dag:
10.00 - 11.00 uur Kennismaking en Uitleg
11.00 - 12.30 uur Basisoefeningen aan de hand
12.30 - 13.00 uur Lunchpauze
13.00 - 14.30 uur Oefeningen in het bos aan de hand
14.30 - 15.00 uur Opzadelen
15.00 - 16.00 uur Oefeningen in het bos onder het zadel (vanzelfsprekend alleen de paarden die onder het zadel zijn)

Deze workshop is NIET geschikt voor buitensporige problemen en enorme angsten. Maar voor mensen die met kleinere problemen kampen kan het wel. Grote angsten kunnen alleen individueel worden opgelost.

Deze workshop kost 75 euro per combinatie inclusief lunch, lesmateriaal en indien gewenst weidegang voor je paard op de lesdag. Ook kun je deelnemen als kijker dit kost 15 euro per persoon. Dit is ook nog mogelijk bij de workshops houding en zit en schrik en obstakeltraining.

Groetjes Wendy

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:40

Als je paard gewoon onder zadel is en er een stuur en rem op zit dan kun je naar buiten.

Je kunt met een ander paard naar buiten gaan, dan heeft hij daar steun aan.

Gewoon gaan en niet te moeilijk over nadenken.

madeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:46

Ik denk dat wij moeilijk kunnen beoordelen wanneer jullie hier klaar voor zijn.
Wel moet je natuurlijk goede reactie krijgen op je hulpen,
en moet je wel echt de baas over je paard zijn , oa met het wandelen.
Ik las net een stukje waarin je aangaf, dat je paard buiten gewoonweg over je heen loopt, ik denk dat je dan ook met buitenrijden haar nog niet voldoende onder controle heb.
Ga eerst nog eens stukje voor stukje met haar wandelen buiten,
zodat je haar aan de hand alvast kan laten wennen aan ''enge'' dingen als verkeerdsborden ed .

Vincent_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 19:53

ze moeten niet snel schrikken en makkelijk terug te nemen zijn.
voldoende conditie is ooke rg handig

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:01

Apple schreef:
Als je paard gewoon onder zadel is en er een stuur en rem op zit dan kun je naar buiten.

Je kunt met een ander paard naar buiten gaan, dan heeft hij daar steun aan.

Gewoon gaan en niet te moeilijk over nadenken.

Ik denk dat je juist over buitenrijden wél moeilijk moet nadenken.

In de bak kun je alleen rijden en hoef je alleen om je paard en om jezelf te denken. Daar zou je eventueel nog kunnen zeggen: "Als je kunt sturen en remmen moet je maar doen waar je zin in hebt", maar zelfs daar is dit meestal niet verstandig.

Op de openbare weg rijd je niet alleen, maar heb je ook rekening te houden met overig verkeer.
Je moet er dus in de eerste plaats voor zorgen dat jij met je paard geen gevaar bent voor anderen.

Shir89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 23:08

Dat jij ervaring met buitenrijden hebt, is niet van belang. Elk paard is anders en jullie moeten op elkaar ingespeeld zijn.
Je moet elkaar vooral vertrouwen.

Zorg dat hij aan het been is en goed aan alle hulpen. Bestuurbaar en verkeersmak.

Elke nare ervaring is er één teveel dus ga in elk geval ook nooit alleen met zo'n jong dier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:04

Wij hebben eerst vrij veel gewandeld met het jonge paard, nog voor het onder het zadel was en ook daarna. Zorg wel dat je paard voldoende respect voor je heeft, zodat hij op jou let zodra je zijn aandacht naar je toe vraagt. En neem indien mogelijk ook een ervaren paard mee voor steun.
Eerste "buitenrit" deden wij met iemand te voet ernaast en een ervaren paard erbij. Eerste buitenrit "los" was tussen twee ervaren paarden in en nu kunnen we volstaan met één ervaren paard erbij. Het hangt voor een deel af van het karakter van het paard, hoe stabiel het is, hoeveel het kan verwerken. Onze jonge is bijvoorbeeld te onzeker om alleen mee op pad te gaan, dat komt nog wel, maar nu nog niet. Maar dat zijn dus wel dingen die je zelf moet kunnen inschatten. Als je dat niet kunt inschatten, blijf dan maar mooi in de bak en hou het veilig voor iedereen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:10

Oomens, dat hangt er helemaal vanaf waar je rijdt.

Als je ergens midden op de Veluwe rijdt of op het strand dan kan er niet zo heel veel verkeerd gaan. Lekker met een ander paard mee en jouw paard blijft wel bij de ervaren soortgenoten.

Het is maar net wat je referentiekader is.

Als je met je paard eerst een stuk door het dorp moet dan zou ik het minder snel doen. Wellicht eerst een stukje met de trailer totdat je wel ergens bent waar het geen kwaad kan.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 16:21

Wat ik zelf ook moet gaan doen wandelen ,wandelen ,respect leren krijgen ! met paard erbij gaat het eigenlijk heel goed zonder ander paard krijg ik hem nog geen 200 meter van stal vandaan tot gevaarlijke situaties aan toe! als iemand nog meer tips heeft ze zijn welkom!

Valencia79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 18:00

Een vriendin van mij heeft ook een paard die 'alleen' moet leren zijn in het bos, dus met een mens op stap.
Haar is geadviseerd om juist niet met andere paarden erbij naar buiten te gaan, omdat de kans bestaat dat het paard dan nooit naar buiten zal willen zonder een ander paard erbij.
We hebben gehoord dat je ook het hoofdstel aan kan doen en de longeerlijn aan het bit maken. Dan heb je net wat meer te vertellen. Ook een zweepje meenemen en handschoenen aandoen. Rent hij weg, dan schuur je je handen niet kapot. En niet vingers of handen tussen de longeerlijn doen.
De staleigenaar zei ook: nooit je door een paard laten mee sleuren, als hij echt ervandoor gaat in galop, laten gaan, want er kunnen ongelukken gebeuren als je erachteraan wordt gesleept.
Maar dat lijkt mij heel moeilijk, zeggen van okee, ik laat nu los, want je wilt ook niet dat het paard wat overkomt.
Je kunt ook iemand zoeken die niet bang wordt als paard vervelend gaat doen, en daar dan samen mee oefenen met wandelen en later iemand die paard aan longe heeft met jou erop en dan naar buiten. De grond persoon kan het paard dan ook kalmeren en vasthouden. Succes ermee!

basbasbas13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:07

hoi rommeke :)

ik heb wat tips voor je hoe ik mijn paard buitenrit klaar heb gemaakt
maar natuurlijk heb je er wel gedult voor nodig en je moet erg consicuent zijn

je kan oefenen in de bak hij moet leren naar je stem te luisteren
als jij zegt ho dan moet hij ook stoppen en als hij niet stopt dat zorg je ervoor door middel tussen zijn borst in te drukken dat hij terug gaat en je zegt dan terug
als hij dat doet beloon je hem en loop je weer verder en dit herhaal je een paar keer ook als je hem/haar bijv uit de wei haalt dat je de trucjes weer toe past

wat ook werkt is dat je een groot zeil in de bak legt en met hem/ haar dr over heen te lopen lukt dat dan kan je proberen allerlij enge spelletjes doen als het allemaal goed gaat in zijn vertrouwde omgeving kan je het gaan proberen buiten eerst aan de hand en dan langzamerhand opbouwen geloof me mij is het ook gelukt dus oook jij kan het

heel veel succes
groetjes... :)

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:09

Denk je echt dat haar paard na 3 jaar nog niet buiten loopt? :z

basbasbas13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:50

oh haha grappje ik zag de datum niet goed :P maar misschien hebben andere er wat aan je weet maar nooit he ;)

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:53

ik rij al vanaf de 1 e keer dat ik er op ben geklommen buiten, erger nog ze is nu 6 weken zadelmak en heb nog niet in de bak gereden, Heb vooraf wel veel buiten gewandeld