Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sandr0 schreef:Ook buiten met haar wandelen zodat verkeer e.d gewoon voor haar is. Zorgen dat ze goed aan de hulpen is. Dus een rem hebben als t nodig is en je paard overal langs en heen kunnen sturen. Ga de eerste keren met een ander paard mee wat wel al vaker buiten is geweest.
rommeke schreef:sandr0 schreef:Ook buiten met haar wandelen zodat verkeer e.d gewoon voor haar is. Zorgen dat ze goed aan de hulpen is. Dus een rem hebben als t nodig is en je paard overal langs en heen kunnen sturen. Ga de eerste keren met een ander paard mee wat wel al vaker buiten is geweest.
met haar buiten wandelen heb ik geprobeerd, maar dan is ze gewoonweg veel te sterk voor mij, terwijl ze in de bak als een mak lammetje achter me aan loopt.
de hulpen enz. die zitten er al groottendeels op, en daar werken we iig elke dag aan.
verder is ze neit bang van verkeer, maar van andere dingen ( borden, en onverwachte dingen)
sandr0 schreef:rommeke schreef:met haar buiten wandelen heb ik geprobeerd, maar dan is ze gewoonweg veel te sterk voor mij, terwijl ze in de bak als een mak lammetje achter me aan loopt.
de hulpen enz. die zitten er al groottendeels op, en daar werken we iig elke dag aan.
verder is ze neit bang van verkeer, maar van andere dingen ( borden, en onverwachte dingen)
Het zou buiten niet op sterkte aan moeten komen maar ze moet respect voor jou hebben. Op kracht win je t nooit. Ga grondwerk met haar doen of zo. De hulpen zitten er grootendeels op zeg je.... ik zou dan even wachten tot ze er goed op zitten en je t paard goed onder controle hebt.
apenboom schreef:er is volgens mij niet echt iets specifieks wat je moet oefenen in de bak. De rem moet werken en als je been geeft moet hij reageren, je kunt ook enge dingen in de bak zetten of ernaast, zodat ze al aan deze dingen kan wennen. En ga naar buiten met een of meerdere paarden die al wat gewend zijn buiten, ze zal er dan waarschijnlijk zo achteraan lopen.
rommeke schreef:Hallo,
ik heb sinds kort een eigen paard, en daarvoor heb ik altijd paarden voor andere mensen gereden.
ik rijd dus al heel lang buitenritten en heb hierzelf genoeg ervaring mee, maar mijn paard is nog een 'groentje'( is nu 5 jaar maar pas een paar maantjes weer onder het zadel).
ik oefen elke dag met haar in de bak, doormiddel van longeren/rijden/wandelen enz.
ikzelf ben echt geen bakmens en zou dus graag waneer valerie er klaar voor is gaan buitenrijden, maar waneer is dat ? hoe kan ik merken dat zij er klaar voor is? zijn er evt oefeningen die ik in de bak kan doen zodat we ,waneer we voor het eerst naar buiten gaan dit allemaal makkelijker zal gaan?
heeft iemand voor mij goede tips?
groetjes rommeke
Succes

Apple schreef:Als je paard gewoon onder zadel is en er een stuur en rem op zit dan kun je naar buiten.
Je kunt met een ander paard naar buiten gaan, dan heeft hij daar steun aan.
Gewoon gaan en niet te moeilijk over nadenken.

maar misschien hebben andere er wat aan je weet maar nooit he