paard verkocht...na 5 weken terug nemen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jollyflower

paard verkocht...na 5 weken terug nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:45

hallo

ik zit met een probleem...

ik heb 5 weken geleden mijn paard verkocht.. (of net 6, het is maar net hoe je het rekend)
na 1,5 week hebben ze gebeld wat voor zadel ik had, want hij reageerde niet zo goed op haar eigen zadel. dat heb ik toen verteld en geprobeerd nog wat tips te geven.

nu belt haar vader mij vanavond om te zeggen dat het echt niet gaat en dat het paard van de voren ook al zo gedaan had moeten hebben.
nou was mijn paard wel eens vervelend, maar niet zo erg dat ik er niet meer op durfde of dacht dat mijn paard niet deugde of zo.

wat moet ik nu doen.. het klinkt wat vaag.. maar zit nog wat in de emoties.

zijn voorstel was om hem naar mij terug te brengen voor 500 minder dan de koopprijs.. maar ja dan zit ik met dat paard.. en ik heb een ander paard op het oog (nog niet gekocht maar was toch al 75% zeker)

nou is het zo, dat toen ik mijn paard nog te koop had een handelaar 1000 minder geboden had dan wat ik er voor gekregen heb.
het paard is verder klinisch en rontgonologisch goedgekeurd.

wat ik dus wel wil is het paard terug nemen voor 1000 want dan loop ik eigenlijk geen risico voor mijn gevoel. je zal wel zeggen je wil er winst uit halen, dat is niet zo. als ik het paard voor meer verkoop dan wat de handelaar wou geven, dan wil ik het verschil wel weer terug geven, zodat ik weer op mijn eerste bedrag zit. en dit kan dan in een contract of zo.

vinden jullie dit kunnen? dat ik het paard voor 1000 minder terug neem en dan als ik hem weer verkoop voor meer dat dat bedrag ik haar het extra geld geef.
of vinden jullie dat ik voet bij stuk moet houden en het paard niet terug moet nemen. het is verkoop van particulier naar particulier en dan zit bij haar het onderzoeksplicht.
en bij het testrijden was hij heel braaf en bij de keuring ook..

ook durf ik wel te zeggen dat als ik het paard 2 maand rijdt hij wel weer goed te rijden is.. maar of zij er dan op kan weet ik niet..

oftewell allemaal dubio

Liezel1

Re: paard verkocht...na 5 weken terug nemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:47

als je het paard toch niet zelf kan houden, zou je kunnen kijken of de nieuwe eigenaren in contact kunnen komen met die handelaar...
dan kunnen ze het samen oplossen en zit jij er niet tussen...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:49

is het niet mogelijk dat jij haar een korte tijd begeleid
jij kent het paard, en weet hoe je hem moet rijden

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:52

dit is toch niet iets waar je hem voor terug moet nemen?! hij is rontgen en klinisch goedgekeurd, dus daar kan het niet aan liggen. Wat jij beschrijft is geen verborgen gebrek, maar waarschijnlijk ontstaan door hun fouten of rijtechnisch...

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:53

@ esmeralda ze woont ongeveer 2 uren bij mij van daan en ben niet in bezit van een auto

@liezel1: daar zit inderdaad wat in. maar ook dit is weer een grote afstand. misschien dat ze dan een handelaar in de buurt kan vragen.

en verder twijfel ik... zal ik hem dan gewoon houden daarna.. soms heb ik wel het gevoel of horen we dan bij elkaar..

maar ik wil ook graag weer een nieuwe uitdaging met een jong paard en 2 paarden kan op dit moment niet.

ik heb een jaar lang getwijfeld. eigenlijk wou ik een jong paard komen en dan die rijden en dan kijken wie het beste was en dan die houden..

maar 2 paarden en een studiefinanciering gaat toch echt niet.

@silverbrumby: ik ben nou indd ook op bokt en andere sites aan het kijken naar het wettelijke zeg maar. maar lees indd alleen maar dingen over lichamelijke gebreken.. dat heeft hij dus echt niet.

en qua rijden.. je moest wel rijden hij deed het niet zelf.. maar echt gemeen.. nee voor mijn gevoel niet

en al met al.. ik heb mijn paard dus weg gedaan.. maar ja wel 4 jaar gehad... dus wel mijn maatje geweest en veel geleerd.. en mijn buitenrij angst overwonnen

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 19:56

jij had contact met de betreffende handelaar, die interesse had in jouw paard. Wellicht had hij er op dat moment een klant voor.. dus als ik jou was zou ik nog eens contact opnemen met de handelaar met de vraag of hij eventueel nog interesse heeft.. en als dat zo is, dan zullen die andere mensen de rest zelf moeten doen...

Het is onhandig om ertussen te blijven zitten, je bent dan een extra schakel en mocht er wat mis gaan dan ben jij natuurlijk degene die erop aangesproken wordt, aangezien jij "doorgeefluik" bent...

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-07 19:59

indd liezel.. daar zit ik dus wat mee..

ik wil hem gerust terugnemen, maar dan wel voor een bedrag waar ik hem zo weer mee kan verkopen..

maar aan de andere kant als ik de prijzen nu zie.. was het nog een koopje.

hij heeft wedstrijd ervaring..dus ook dat is dan bewezen zeg maar

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:02

het paard mankeert op zich niets... maar waarschijnlijk klikt het gewoon niet, zoals ik het uit jouw verhaal lees...

als je meer zekerheid wil hebben omtrent de toekomst van je paard kun je overwegen om hem terug te nemen...

als je geen ruimte/geld/gelegenheid hebt om hem terug te nemen, kun je hooguit je hulp bij de verkoop aanbieden, maar die mensen zelf alles laten regelen... dan kun je geen financieel risico lopen.
(en áls je afspraken maakt mbt de verkoop en jouw hulp bij een verkoop aan derden, moet je dit allemaal op papier zetten!)

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 20:22

Het is mij nou niet geheel duidelijk waarom ze het paard nou terug willen geven....?

Het lijkt mij dat het er om gaat of het paard geschikt is voor het doel waarvoor de kopers je paard van je gekocht hebben.
Als ze op zoek waren naar een braaf recreatiepaard om 1 keer in de week mee buiten te rijden met een meisje van 14 en jouw paard doet geen hele gekke dingen maar moet wel dagelijks gereden worden en af en toe wat aangepakt worden om streken de kop in te drukken. Dan voldoet het paard dus niet aan het doel van de koper en dat had je als verkoper kunnen weten, ook al was hij tijdens het proberen heel braaf.
(zeg niet dat het zo is maar als voorbeeld..)

Het lijkt mij dus dat je dan in alle redelijkheid het paard terug moet nemen.
Heb jij echter precies verteld hoe het paard in elkaar steekt en was dat precies wat de kopers zochten dan en hebben ze het paard op een manier geprobeerd die past bij het gebruiksdoel dan lijkt het mij dat je het paard niet terug hoeft te nemen.
Dan zou ik in een gesprek met de koper aangeven dat je er alles aan hebt gedaan om ze de mogelijkheid te geven om te proberen of het paard past bij het gebruiksdoel en dat ze doormiddel van de koop aan hebben gegeven dat dat paard daarbij past en dat hij dus nu van hun is.

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:24

ze wou er graag wedstrijden mee gaan rijden. maar hij doet nou zo raar dat ze hem niet meer wil hebben.
ik heb met hem L1 gestart en meerdere oefenparcoursen gereden. ook een paar echte springwedstrijden, maar ik ben nogal een zenuwpeesje op de wedstrijden. verder is hij ook meegeweest op vakantie en heeft hij wel eens voor de grap in de lessen gereden..

maar het is wel een paard, dat als je hem altijd zijn zin geeft dat hij dat graag neemt.

er waren al eerder mensen bij mijn paard wezen kijken en toen had ik ze 2x vastgehouden, maar dat duurde een week en dan hoor je niets.
toen heb ik mijn paard er een tijdje van internet af gehad. ik twijfelde toch wat. en een maand later voor wat minder geld op internet gezet. ik had 3 dagen achter elkaar mensen te kijken.

dat heb ik tegen het meisje gezegd, dat zij de eerste was en ik eigenlijk niet meer vast wou houden want dan moest ik de rest afbellen en dan wil ze hem straks niet.

savonds heeft ze besloten het paard te kopen als hij helemaal goedgekeurd werd.

maar volgens mij.. volgens de wet heeft zij onderzoeksplicht toch? zij moet nu aantonen dat hij bij mij ook zo raar deed?
dat deed hij niet.. dus het lijkt mij dat ik hem offcieel niet terug hoef te brengen? of wel.. wie heeft daar meer verstand van

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:25

maar wat versta je dan precies onder "raar" doen?
als het een lichamelijk gebrek is ligt de zaak namelijk heel anders dan wanneer zij er gewoonweg geen klik mee heeft...

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:30

nou ja het lijkt mij als een paard klinisch en rontgonologisch goedgekeurd is, hij niets lichamelijks kan hebben, heb ik ze ook niet over gehoord. ja hij staakt zeiden ze en dat hij omhoog kwam en dat hij haar in het schut drukte.

nou van dat omhoog komen vind ik dus ook niet normaal.
het in het schut drukken zie ik veel paarden doen en allebei heeft hij bij mij nooit echt gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:32

Het klikt dus gewoon niet met de ruiter.
En het paard heeft dat door en gebruikt dat. Gebeurd wel vaker.

Of jij hem terug moet nemen weet ik niet. Maar is snap die andere mensen eigenlijk niet, dat ze hem gewoon zelf verkopen....

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:34

hoe bedoel je runningkawa? je vind ook dat ze hem zelf moeten verkopen.

ik heb het idee dat zij denken.. als ik hem terug breng, krijg ik er vast meer voor. en het is wel mijn paard.

verder was hij bij mij ook wel vervelend en dat kan ik niet ontkennen, maar ik kon er inmiddels mee omgaan en ik wist wat te doen. dus hij heeft het nooit heel erg gedaan denk ik dan wel eens

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:35

daar denk je dus verkeerd. Het is niet jouw paard, het paard is al 5 weken van hén.
Aan hen dus de taak om misschien betere begeleiding te regelen voor de combinatie of het paard te verkopen als dat ook niet lukt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:37

ik zeggen dat ik al een ander paard heb gekocht. ze hebben het paard al 5 weken , ze zouden goede begeleiding moeten zoeken en als het echt niet gaat zelf het paard moeten verkopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:38

Dat de mensen die hem nu hebben hem maar gewoon zelf te koop moeten zetten ipv bij jou gaan leuren.

Ik heb hier een merrie gehad die totaal niet klikte met Kawa. Daardoor echt een rotpaard werd.
Maar bij verkoop werd gezegt klikt bij alles is braaf bij andere in de wei....

Ik ben ook niet gaan leuren om hem terug te brengen.
Het is en blijft een dier en die 2 klikte gewoon niet.
Kan de verkoper ook niet weten.
Waar de merrie nu staat gaat het dus wel weer uitstekend.

Idem met rijden heb ik dat zo.
Snap de kopers dan niet. Het kan gewoon zijn dat het niet klikt. Zoek dan goede begelieding of verkoop je paard. Dat is imo het risico als je een dier koopt Lachen

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:38

Als je hem al zou terug nemen, dan krijgt de huidige eigenaar het volledige bedrag terug en jij je paard, tenzij de huidige eigenaar genoegen neemt met minder, dat als eerste.

Ten tweede hoef je naar mijn idee je paard niet terug te nemen,

hij is klinsch en rontgenologisch goedgekeurd, heeft géén verborgen gebreken, maar nu hij daar 5 weken is, laat hij een beetje van zijn ware aard zien, zoals hij ook bij jou was, en ja als men daar neit eme om kan gaan of dat meisje geeft hem steeds zijn zin, ja dan zal ze dat met ieder paard hebben, want ieder paard/pony probeerd je uit.
Dat is ook logisch en heel normaal, dus zul je streng doch rechtvaardig moeten zijn.
Lijkt mij wel goed om daar eens heen te gaan en haar te helpen, met het openbaarvervoer en dat de neiuwe eigenaren jou dan ergens ophalen, of zelf vervoer regelen, je ouders of zo iets.
Dan kijken wat je paard doet en even aanpakken en verder helpen, denk dat je daar nog het verste mee komt.
Ieder paard heeft een karacter en je komt er pas na maanden achter of het zal klikken of niet, dat probleem heeft iedereen die een paard/pony koopt.
Zo kan het wel maanden duren voordat een paard zich echt op zijn plek voelt, na verkoop, meeste mensen vergeten dat.
Een goede band met je dier, heb je vaak pas na een jaar en dan is 5 weken maar heel kort.

Ik zou voor deze reden geen paard terug nemen.

Succes en veel wijsheid

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 12:42

dank je wel voor jullie steun.. ik sta nu sterker in mijn schoenen.

ik heb dus al een tijdje het oog op een ander paard bij ons op stal (2,5 jarige) maar ik heb de tijd om er over na te denken als hij gecastreerd is en dat gebeurd vaak voordat hij beleerd word. dus ja.. eigenlijk was ik er al uit om dat paard te kopen.

ik zal met de andere mensen bellen en zeggen dat ze hem zelf maar moeten verkopen (ook al is het jammer dat ik dan niet weet waar hij is) ik kan altijd de handelaar bij ons in de buurt vragen wat hij er nog voor wil geven.

duzszs.. we zullen zien, maar ik sta weer wat sterker in mijn schoenen

@josie: dank je. het is inderdaad weten met het paard om te gaan dan denk ik. ik heb vroeger een pony gekocht, had nog niet zoveel ervaring en toen kwam ik op een gegeven moment ook niet verder dan dat ene straatje, wou hij gewoon de sloot in lopen.. oude eigenaresse mij geholpen, ik ben wat dapperder geworden en later is het wel gelukt.

ik ben alleen bang dat als ik daar heen ga dat ze zolang op mij in praten dat ik toegeef en hem terug neem.. het meisje zelf niet. dat was een lief meisje en ik had het paard wel zo'n baasje gegunt.

zij belt ook niet, maar haar vader (ze woont niet meer thuis) dus ja dat is ook gewoon intimiderend. maar ja zou ik misschien ook wel doen.. mijn moeder laten bellen..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:45

De vraag is eigenlijk of jij hem voor 500 minder terug wilt nemen en goed rijdt en opnieuw verkoopt. En omdat hij toch 4 jaar van jou is geweest zul jij meer met hem hebben en er een betere eigenaar voor zoeken. Of dat zij hem doorverkopen maar hem in een heel ander daglicht stellen, dus wellicht naar een handelaar doen en je niet weet hoe hij terecht komt. Misschien kun je anders eens aanbieden om bij hun langs te gaan en te helpen met je paard zodat je zelf kan zien wat hij doet?
Pols anders de handelaar nog eens en biedt hem het paard voor 500 meer dan hij wilde betalen, dan zou je kiet spelen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:51

Tot 2 x toe zeg jij iets in de trant van: "maar zij hebben toch onderzoeksplicht"...
Door deze opmerking van jou kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij niet helemaal eerlijk bent geweest tegen de kopers, tenminste als je ermee bedoelt van "Als ik niet zeg dat hij af en toe behoorliijk vervelend kan zijn en zij vragen niks, dan is het goed".
Misschien heb jij ze wel eerlijk ingelicht en dan hoef je je paard niet terug te nemen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 12:59

Ik heb zo'n 6 weken geleden ook een paard gekocht.

Ben daar een aantal keren wezen rijden etc. heb echt alles zelf gedaan. en uiteindelijk laten keuren.
Beestje was daar superbraaf en kon er alles mee doen.

Komt ze bij ons op stal is het echt een zenuwpees, kan geen 2 minuten alleen op stal staan, hangen aan de muur. als je d'r aan touw meeneemt steeds trekken. en als ik dr uit het land haal histerisch hinneken.

Inmiddels zijn we zo'n 6 a 7 weken verder en wordt ze gelukkig al een stuk relaxter. Ze komt zelfs al even bij me om te kroelen, en hinnikt ook niet meer als ik d'r meeneem. Ze heeft nog wel wat last van verlatingsangst, maar misschien moeten we haar in de andere schuur zetten bij wat andere paarden zodat ze niet meer zo erg op haar buurman trekt.

Ik denk dat jouw paard dus misschien ook nog niet gewend is, en zij dit de tijd moeten geven.
Heeft het paard daar wel gezelschap van andere paarden?
Ik zou als ik echt een heel goed huis voor het paard wou m wel terugnemen, maar mijn inziens hoeft dit niet.

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 18:05

@ElanII: nee hij is bij nooit echt reuze vervelend geweest.
maar in het ergste geval ga je bijvoorbeeld naar de rechter. (ik ga op een of andere manier altijd van het ergste uit)
ik weet nu inmiddels dat ik geheel in mijn recht sta. het klikt niet met dat paard en daar valt weinig aan de veranderen.

ik heb inmiddels dus ook besloten het paard niet terug te nemen. bij ons op stal zeiden ze ook. wil je het paard voor jezelf houden, dan kun je hem terug nemen. maar wil je hem liever niet terug, dan moet je hiet niet doen.

ik heb toen het besluit genomen het paard te verkopen en heb dat bewust gedaan.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 20:45

ElanII schreef:
Tot 2 x toe zeg jij iets in de trant van: "maar zij hebben toch onderzoeksplicht"...
Door deze opmerking van jou kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij niet helemaal eerlijk bent geweest tegen de kopers, tenminste als je ermee bedoelt van "Als ik niet zeg dat hij af en toe behoorliijk vervelend kan zijn en zij vragen niks, dan is het goed".
Misschien heb jij ze wel eerlijk ingelicht en dan hoef je je paard niet terug te nemen.

ja begrijp het ook even niet van dat onderzoeksplicht.
Feit is dat als je je paard anders voorgesteld hebt als hij werkelijk is, zoals bv hij is verkeersmak maar dat is hij niet, of bv hij kan door een beginner gereden worden maar in de praktijk niet, gewoon om een voorbeeld te geven he.
Dat heeft niets met onderzoeksplicht te maken, dat is een verkeerde voorstelling van zaken geven.
in dat geval heb je mondelinge overeenkomsten gemaakt waar je je niet aan gehouden hebt.
Ook particulieren moeten garantie geven, 4 maanden lang
ik vind dat deze meneer het eerlijk met je op wil lossen, hij vraagt gewoon of je het paard terug wilt nemen.
het verbaas me trouwens wel dat omdat je particulier bent mensen erg mild reageren, ik als handelaar zou hier niet zo makkelijk mee weg komen of ik nou in me gelijk stond of niet

jollyflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:35

klopt..

nou ja ik heb het paard niet anders voor gedaan dan dat het is. alleen denk ik soms dat zij dat wel denken, zo kwam het op mij over en dan maak ik me wat zorgen.

het is een paard die zeker niet verkeerd is, ik durf ook te garanderen dat als ik hem weer een maand zou rijden dat het weer goed is (tenminste als ze er geen rare dingen mee gedaan hebben)

alleen ik las overal verhalen dat je hem binnen zoveel tijd altijd terug moet nemen. nou is dat ook geen ramp, maar ik had me het anders voorgesteld. alleen daar ging het allemaal over lichamelijke dingen.

hier is gewoon geen klik en ik wil haar gerust een keer helpen, maar ik denk dat zij de hoop al opgegeven heeft..

ik weet het ook niet meer. ik ga morgen die mensen weer bellen en dan zien we wel.