Waar buitenrit maken met onervaren ruiters?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Waar buitenrit maken met onervaren ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 12:51

Hallo Iedereen,

Het is wat aan de vroege kant, maar in het voorjaar wil ik graag een buitenrit maken met een aantal onervaren ruiters. Onervaren varieert hier van "nog nooit op een paard gezeten" (mijn vader, vriend en zwager) tot "een aantal lessen gevolgd en regelmatig met mij mee geweest" (vriendinnen)

Het is uiteraard mijn bedoeling om er een soort stapritje van te maken met hier en daar een stukje draven... Een bosrit lijkt me daarvoor het meest geschikt. Nu ben ik op zoek naar een manege waar dit (onder begeleiding) kan. Ikzelf (ervaren ruiter) ga natuurlijk ook mee.

Bij voorbaat ergens in de provincies Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland of Branbant.
Manege van Loon in Loon op Zand valt bij voorbaat al af omdat ik principiële bezwaren heb tegen dit bedrijf.

Dus als jullie iets weten dan hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 13-12-07 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

sandr0

Re: Waar buitenrit maken met onervaren ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 12:53

misschien een ideetje om er een weekendje weg van te maken?? Bij de eekwal in drenthe kan je overnachten en rijden. Vanaf t terrein ga je zo t bos in. Ook onervaren ruiters kunnen daar mee voor een rit. http://www.eekwal.nl

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:02

het kan bij manege bergemo in Heijen (www.bergemo.nl) maar dat is in limburg (wel helemaal in het noorden want met 5 minuten sta je in brabant)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:04

Niet doen.
Elke zichzelf respecterende manege zal zijn paarden hier niet aan bloot stellen.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:04

Hier in Drenthe bij de Rij maar An ( http://www.rijmaaran.nl ) doen ze aan huifkartochten en buitenritten met begeleiding. Je kan er ook blijven slapen enz.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:07

In belgie vlak over de grens...kun je met een hele groep buitenritten maken van 3 uur...of je nu onervaren bent of juist een goede ruiter...Ik ben er een paar keer geweest en heb zelfs een personeelsuitje daar naar toe georganiseerd...echt heel leuk

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 13:09

anneve schreef:
Niet doen.
Elke zichzelf respecterende manege zal zijn paarden hier niet aan bloot stellen.

Ik begrijp je onrust. Echter...iedereen moet ergens beginnen of kennismaken met paarden. Moeten maneges dan helemaal geen beginners meer aannemen? Ik ken mensen die heel gevorderd zijn die hun paard de meeste vreselijke dingen aandoen. Als je mensen rustig uitlegt wat ze absoluut niet en absoluut wel moeten doen zie ik in een stapritje niet erg veel problemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:17

Ik zou sowieso willen waarschuwen voor een ritje met mensen die helemaal geen ervaring hebben, maar ik heb goede ervaringen met Erve Meenderinkboer in Markelo. Paarden voor ieder niveau, duurt alleen even voordat je echt in het bos bent. In Noord Holland Manege Poelenburgh.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:21

_Sigrid_ schreef:
anneve schreef:
Niet doen.

Ik begrijp je onrust. Echter...iedereen moet ergens beginnen of kennismaken met paarden. Moeten maneges dan helemaal geen beginners meer aannemen? Ik ken mensen die heel gevorderd zijn die hun paard de meeste vreselijke dingen aandoen. Als je mensen rustig uitlegt wat ze absoluut niet en absoluut wel moeten doen zie ik in een stapritje niet erg veel problemen.

Tot er een crossmotor langs komt scheuren, ik noem maar een zijstraat. Knipoog

Mijn eerste gedachte was eerlijk gezegd wel Manege van Loon, de Hittax vind ik dan nog te doen.
Ik zou die verantwoording niet willen dragen hoor, met een groep onervaren ruites naar buiten
Laat ze dan binnen een lesje nemen ofzo.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:26

IKbenEllen schreef:
Mijn eerste gedachte was eerlijk gezegd wel Manege van Loon, de Hittax vind ik dan nog te doen.
Ik zou die verantwoording niet willen dragen hoor, met een groep onervaren ruites naar buiten
Laat ze dan binnen een lesje nemen ofzo.

Ik denk dat het aan de manege is om te beslissen of het kan, of niet. Zo zou een manege voor de meest onervaren ruiters bijv. begeleiders kunnen laten meelopen...

NicoleNiky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 13:38

www.domainedumenil.be
het is wel in Belgie, mar het is echt super daar, ook voor mensen die nog nooit een paart gezzien hebben.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:36

Ik zou een manege die paarden aan complete beginners meegeeft, bij voorbaat al niet vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:57

NicoleNiky schreef:
http://www.domainedumenil.be
het is wel in Belgie, mar het is echt super daar, ook voor mensen die nog nooit een paart gezzien hebben.

Ik vind de Ardennen net iets te ruig voor beginners, zéker in dit jaargetijde. Het is er glibberig en je moet veel afdalen en klimmen, ik rijd vaak in de buurt van Domaine du Menil dus ik ken het gebied goed. Zelfs ik moet af en toe goed nadenken hoe ik ergens langs moet als het glibberig is en ik rijd al 13 jaar, waarvan heel wat jaren buiten. De Ardennen zijn af te raden met beginners in de koudere maanden, tenzij er begeleiders meelopen.

Ontopic: Goede maneges zullen idd niet hun paarden meegeven aan mensen die niet kunnen rijden. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt gewoon een hoop problemen. Voor de rest zou ik mss een leuke manege zoeken op de Veluwe waar er goede begeleiding is en de paarden lekker rustig zijn.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 21:41

Ik zou het niet doen, tenzij je meerdere mensen hebt voor begeleiding, het beste zelfs ernaast. Er hoeft maar een paard te verschieten en hoppa, heel de kudde weg. Misschien kan jij je paard wel intomen (Wat ik zelfs betwijfel want een paard dat mee wil met de rest gààt gewoon mee) maar dan zit er een hele hoop beginners op paarden die door het dolle heen zijn. Daar komen gevaarlijke situaties van en mensen die hélemaal nooit meer willen paardrijden.

Zelfs tijdens een stapritje kan het gebeuren!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:42

Ik zou het ook niet doen, veel te gevaarlijk. Het zijn en blijven vluchtdieren.
Anders kan je nog bij Loon op Zand met de Hittax meegaan.

Anders zou ik gewoon niet gaan of kiezen voor een les, maar goed, daar heb je dan ook niet veel aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 12:49

Escardo schreef:
In belgie vlak over de grens...kun je met een hele groep buitenritten maken van 3 uur...of je nu onervaren bent of juist een goede ruiter...Ik ben er een paar keer geweest en heb zelfs een personeelsuitje daar naar toe georganiseerd...echt heel leuk

Ik denk dat deze is die ik ook wilde zeggen,in de bossen van Merode.
de paarden luisteren op stemcomando naar de gene die de groep leid.Super brave paarden,geen manege.Iemand die gewoon een paar maal per week buitenritten doet.De paarden hebben ook allemaal eem cowboyzadel dus je zit al stevig.35 euro voor drie uur inclusief een stop met drinken.Tempo mag je dus zelf bepalen, bij reserveren moet je wel zeggen dat je beginners bij hebt.

kwintaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:29

NIET DOEN. De meeste maneges maken geen buitenritten met beginners (laat staan mensen die nog helemaal geen rijervaring hebben) en daar is zeker een reden voor. Paarden kunnen altijd ergens van schrikken en maken elkaar onrustig als er iets aan de hand is. Ik ken een meisje dat na 2 maanden rijervaring mee is gegaan met een buitenrit voor beginners. Het ritje eindigde met 2 mensen in een ambulance.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 13:58

Ik zou ze allemaal eerst eens laten kennis maken met een paard in een rijbak. Stel je voor dat ze het echt vreselijk vinden op een paard, dan zit je er straks mee op een buitenrit! Clown

Bovendien wennen ze dan ook al aan de beweging van een paard, zodat ze er niet direct afvallen bij een vreemde beweging.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:41

wij blijven met beginners eerst in ons kleine bosje, (kun je je nog net een uurtje vermaken Knipoog .
maar meestal komen ze bij ons dat ze allemaal niet kunnen rijden, dan gaan we eerst een half uurtje in de bak, om de beginselen onder de knie te krijgen en dan nog een half uurtje naar buiten (in stap)
ze krijgen dan ook echt de meest brave paarden onder hun kont

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:45

manege grol in renesse.hebben wij ook eens met een groepje die niet konden rijden een duinrit gemaakt.veel stappen en af en toe wat stukjes draf.was toen goede begeleiding bij. en hele brave paardjes.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 13:30

ladypaard schreef:
wij blijven met beginners eerst in ons kleine bosje, (kun je je nog net een uurtje vermaken Knipoog .
maar meestal komen ze bij ons dat ze allemaal niet kunnen rijden, dan gaan we eerst een half uurtje in de bak, om de beginselen onder de knie te krijgen en dan nog een half uurtje naar buiten (in stap)
ze krijgen dan ook echt de meest brave paarden onder hun kont

Kijk...aan zoiets zit ik zelf ook te denken. Het gaat niet om een wilde tocht te paard o.i.d. maar gewoon een leuke eerste kennismaking. Uiteraard zitten hier risico's aan verbonden, maar dat heb je vrijwel altijd! De ergste ongelukken die ik heb meegemaakt waren met ervaren ruiters in een bak (rug gebroken en gedeeltelijke dwarslaesie doordat ze tegen het hek vielen) Ik ben van plan om met mijn vader een paar losse lessen te rijden bij een manege in de buurt (al weet hij dit nog niet... is een kadotje)

Ik vind niet persé dat een manege onverantwoordelijk is als ze beginnende ruiters meeneemen op een buitenrit. Het is wel zaak dat je alles zo veilig mogelijk organiseert. Dus caps op, goede instructies en lekker in stap op bomproof paarden. Het zijn overigens geen kleine kinderen die meegaan maar allemaal volwassen mensen. Het is dus niet mijn vraag of het wel verstandig is om dit te doen, maar waar we dit uitje zo goed mogelijk kunnen organiseren.

Vriendelijk bedankt in ieder geval voor alle goede raad en advies.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:37

Mag ik vragen welke bezwaren je tegen van Loon hebt? (ik heb nix met het bedrijf te maken hoor Knipoog )

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:10

Beetje vreemd..... een eerdere reactie van mij is "opeens" verdwenen.... er staat nergens dat een modje dat gedaan heeft of zo.. snap er niets van..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 14:13

Cassidy schreef:
Ik zou sowieso willen waarschuwen voor een ritje met mensen die helemaal geen ervaring hebben, maar ik heb goede ervaringen met Erve Meenderinkboer in Markelo. Paarden voor ieder niveau, duurt alleen even voordat je echt in het bos bent. In Noord Holland Manege Poelenburgh.

Als je achter door het weiland rijdt (50 meter), zit je al in het bos? Ik sta er zelf op stal.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:41

Is het niet beter om de mensen die nog nooit op een paard hebben gezeten, eerst ff erop te zetten een paar keer, voor je ze het bos instuurt? Want paarden zijn meestal veel frisser op een buitenrit...