Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

IERTJE7 schreef:Dat zou je denken, maar ze doet het zelfs als ik gewoon met haar sta, en haar amper aanraak. Ik zou niet weten hoe ik zoiets kan achterhalen, wat ze hiermee bedoelt. Natuurlijk ze is kwaad/bang, maar waarover?Wat goed dat je paard lekker op de weide kan, Hopen dat die goed geneest!

Jessix schreef:Het kan natuurlijk gewoon een chagerijntje zijn. En dat is ze natuurlijk nu extra omdat ze zelf niet lekker uit de weg kan. Misschien kun je haar wat afleiding bezorgen voor in de stal?

Twinklebel schreef:IERTJE7 schreef:Dat zou je denken, maar ze doet het zelfs als ik gewoon met haar sta, en haar amper aanraak. Ik zou niet weten hoe ik zoiets kan achterhalen, wat ze hiermee bedoelt. Natuurlijk ze is kwaad/bang, maar waarover?Wat goed dat je paard lekker op de weide kan, Hopen dat die goed geneest!
Dat hoop ik ook, en anders mag ze blijven als fokmerrie. Helaas staat ze een flink eind bij me vandaan (ruim 200km) en kan ik dus niet zo vaak erheen als ik zou willen. maar ze heeft het daar goed, en daar gaat het om. Hier in de buurt is het gewoon niet mogelijk om haar s'winters buiten te laten lopen.
IERTJE7 schreef:Jessix schreef:Het kan natuurlijk gewoon een chagerijntje zijn. En dat is ze natuurlijk nu extra omdat ze zelf niet lekker uit de weg kan. Misschien kun je haar wat afleiding bezorgen voor in de stal?
Het is en blijft een merrie, tuurlijk zit ze wat minder lekker in haar vel, maar voordat we erachter kwamen dat ze een HKO had, was ze ook al zo, zie: sinds de minuut dat ik haar zag. Ik houd haar ook lekker bezig, een bal waar je wortels en ander voer aan kan hangen Trucjes leren enzovoort. Dit is erg lastig uit te leggen. Maar het gaat om het feit dat ze eerst lekker staat te kijken, met mooie heldere grote oogjes, oren naar voren, en dan 10 seconden later oren in de nek, neus gespert, en echt zo kwaad/angstig ademhalen.
Verder zou ik het ook niet weten waarom ze zulk gedrag vertoont. Ik heb een ruin die altijd een beetje chago is en heel ongedurig. Maar die is eigenlijk wanneer hij wat mankeert juist weer heel aanhankelijk. Ik heb hem al bijna 14 jaar en het is gewoon een onwijze drammer. Ook hij heeft 1x stalrust gehad en daar werd hij helemaal gek van. Ik heb hem toen in een inimini weitje gezet (net zo groot als de stal) maar wel naast andere paarden. Toen ging het meteen beter. Maar jij kent jouw paard zelf het beste.. Succes in iedergeval! 

Grobegni schreef:Het klinkt mij meer als een getraumatiseerd paard in de oren, dat een slecht verleden heeft gehad. Dan hoeft ze het niet te menen richting jou, maar is de gewoonte er wel in gesleten om bij bepaalde aanrakingen zo te reageren.
Hebben haar vorige eigenaren haar van veulen af gekend? Of weet je zelf meer over haar verleden?

Mii_Jessica schreef:Mijn merrie sandy die doet dit ook, Het ene moment is ze zo lief en het andere moment staat ze met dr oren in dr nek. Dit heeft ze altijd al gedaan, erg nukkig is ze gewoon... Het is wel minder geworden en in de winter is het het ergst dus k denk dat het het zelfde probleem is!
IERTJE7 schreef:Mii_Jessica schreef:Mijn merrie sandy die doet dit ook, Het ene moment is ze zo lief en het andere moment staat ze met dr oren in dr nek. Dit heeft ze altijd al gedaan, erg nukkig is ze gewoon... Het is wel minder geworden en in de winter is het het ergst dus k denk dat het het zelfde probleem is!
Ja, inderdaad. Heb je enig idee of er bij jou paard een aanleiding voor is, of is het gewoon haar karakter?

IERTJE7 schreef:Ik weet niet wat jij precies onder grondwerk verstaat, maar voordat de HKO vastgesteld werd, deed ik veel join ups. Ze is dus nog herstellende, en we hebben nog 2weken te gaan. Ze staat nu op silliconen, maar ik ben over natuurlijk bekappen aan het nadenken.

ellepel schreef:het gaat over een merrie he?
kan ze niet last hebben van de hormonen??
hoe is de hengstigheid bij deze merrie en hoe is ze dan?
en inderdaad....wat voor tumor heb je het over?

Cassidy schreef:IERTJE7 schreef:Ik weet niet wat jij precies onder grondwerk verstaat, maar voordat de HKO vastgesteld werd, deed ik veel join ups. Ze is dus nog herstellende, en we hebben nog 2weken te gaan. Ze staat nu op silliconen, maar ik ben over natuurlijk bekappen aan het nadenken.
Als je je wilt verdiepen in grondwerk, zou je eens kunnen kijken naar Parelli. Het boek Grondwerk van Inge Teblick kan je ook helpen. Join Ups doen en blijven doen is niet de manier om een betere band met dit paard te krijgen en vooral te blijven houden, en dit nukkige gedrag de kop in te drukken. En misschien lukt dat ook met Parelli wel nooit helemaal. Ik heb een merrie gekend die zelfs door Parelli instructeurs als bijzonder lastig werd ingeschaald.
Als ik je iets mag adviseren: je klinkt als iemand die het beste voorheeft met zijn paard maar geen duidelijke lijn kan trekken of een ingeslagen weg volledig kan bewandelen. Kijk eerst wat de zooltjes doen, geef dat de tijd voordat je weer iets heel anders probeert.