Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 08:55

Hallo!

Ik hoorde dat je vanaf Januari 2008 je paard zijn/haar snor (tast) haren niet meer weg mag scheren?

Weet iemand hier mischien meer van?

Kylan

Re: Vanaf Jan, 2008 verboden snorharen te scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:29

Dat heb ik nog nooit gehoord.

Het heeft nog niet in de P&S gestaan en volgens mij komt er ook geen reglementswijziging aan, dus volgens mij klopt je informatie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 10:31

Kan het me niet voorstellen dat het ergens in een regel opgenomen wordt.

Overigens laat ik ze wel altijd zitten en dan krijg je ook goede punten voor verzorging Lachen

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:32

runningkawa schreef:
Kan het me niet voorstellen dat het ergens in een regel opgenomen wordt.

Overigens laat ik ze wel altijd zitten en dan krijg je ook goede punten voor verzorging Lachen

Weljah, maar ik hoorde het en wil het toch even zeker weten Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:54

Huh, dat heb ik nog nooit gehoord? Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:59

Ik weet niet of dit gerucht waar is. Maar als het waar is dan juig ik dat volkomen toe! Scheren is zielig en overbodig. (en ik ben toch echt geen pennymeisje) Whoosh!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:05

mrie schreef:
Ik weet niet of dit gerucht waar is. Maar als het waar is dan juig ik dat volkomen toe! Scheren is zielig en overbodig. (en ik ben toch echt geen pennymeisje) Whoosh!

Waarom is het zielig en overbodig?
Mensen scheren zich toch ook?!(is toch ook niet zielig? en al helemaal niet overbodig..) Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:07

Ik schoor mijn paard zijn neushaar, oren, zijkant van de staart en kootholtes altijd (ooghaar liet ik wel zitten). Mijn paard had nooit wondjes op zijn hoofd en had er totaal geen last van dat ik het weghaalde.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:08

Maris, een paard heeft die haren nodig als tastzin, dat hebben mensen niet!! En daarom vind ik eigenlijk ook dat men daar af moet blijven.. Knipoog

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:08

0maris0 schreef:
mrie schreef:

Waarom is het zielig en overbodig?
Mensen scheren zich toch ook?!(is toch ook niet zielig? en al helemaal niet overbodig..) Nors opkijken Nagelbijten / Gniffelen

Maar hier kies jij voor, om jezelf te scheren. En ik paard doet dat niet.. maar nu ga ik een beetje van het onderwerp af.

Tja, vind het niet zielig, maar wel overbodig Ja Ik laat ze altijd mooi zitten, ookal rijd ik bijna nooit wedstrijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:20

Als ik mijn snor scheer dan stoot ik mijn neus niet vaker want die kan ik zien. Knollies kunnen dat niet.

Die haren in zijn oren hebben de functie viezigheid en water buiten te houden en het dient als anti ruis. Net als een microfoon zonder zo'n pluizing ding er omheen dit geeft heel veel bijgeruis van de wind, met zo'n pluizing ding (haar dus) is dat weg en kan je paard dus beter horen.
Als de zijkant van de staart weg geschoren is dan hebben ze dus eerder een koude poep. Maar dat vind ik minder erg dan oren neus en baard haar weghalen.

De opmerking "Mensen scheren zich toch ook" slaat de spijker op de kop. Een paard is GEEN mens maar een paard en dus niet één op één te vergelijken. Frusty

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:23

Dionne_Xx schreef:
Maar hier kies jij voor, om jezelf te scheren. En ik paard doet dat niet.. maar nu ga ik een beetje van het onderwerp af.

Een paard kiest er ook niet voor om bereden te worden.
En toch gaan we vrolijk allemaal op een paard zitten.

In het wild zullen die haren vast heel erg nuttig zijn, maar mijn paarden krijgen hun eten gewoon in stal en in een voerbak. Die kunnen ze zo ook wel vinden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:30

Ahja, ik scheer de boel ook weg... Knip z'n oren dan niet kaal, want idd voor de wind en zo.. Maar vouw em dicht en knip al het uitstekende weg. Ooghaar mag blijven, snorharen moeten het ook afzien... Hij heeft nergens last van hoor. Hij is nog niet tegen een muur aangelopen Clown

Paarden zijn zo doorgefokt, en leven niet meer zoals ze vroeger deden. En idd zoals asjemenou zegt, wij gaan er ook vrolijk opzitten...

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 14:32

Mik_ schreef:
Ahja, ik scheer de boel ook weg... Knip z'n oren dan niet kaal, want idd voor de wind en zo.. Maar vouw em dicht en knip al het uitstekende weg. Ooghaar mag blijven, snorharen moeten het ook afzien... Hij heeft nergens last van hoor. Hij is nog niet tegen een muur aangelopen Clown

Paarden zijn zo doorgefokt, en leven niet meer zoals ze vroeger deden. En idd zoals asjemenou zegt, wij gaan er ook vrolijk opzitten...

Helemaal mee eens hoor..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:33

Ik knip mijn paard's oren niet 's winters, alleen in het voorjaar knip ik het wat bij, als het klimaat weer een stuk warmer is. Snorharen, oogharen, wintervacht kom ik niet aan, hoort bij een paard. Ik vind het niet eens mooi om het weg te halen, te scheren. Tong uitsteken
Mijn paard leeft buiten, het hele jaar door, het is geen barbiepaard. Wat nou doorgefokt? Hij heeft het nodig.......

Jiill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:35

mijn pony's zijn helemaal kaal Duivel leven nog steeds, geen hersenschudding oid opgelopen Nagelbijten / Gniffelen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:36

Nadya schreef:
Ik knip mijn paard's oren niet 's winters, alleen in het voorjaar knip ik het wat bij, als het klimaat weer een stuk warmer is. Snorharen, oogharen, wintervacht kom ik niet aan, hoort bij een paard. Ik vind het niet eens mooi om het weg te halen, te scheren. Tong uitsteken
Mijn paard leeft buiten, het hele jaar door, het is geen barbiepaard. Wat nou doorgefokt? Hij heeft het nodig.......

er is natuurlijk een verschil tussen paarden die lekker onder een dekentje op stal worden gehouden en paarden die dag en nacht in de wei staan, dus dat heeft helemaal niks met doorgefokt te maken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:36

Ik zit er ook niet aan. Oren knip ik wel bij, dat er geen hele plukken uitsteken. Voor de rest laat ik alles zitten. Nou moet ik wel zeggen dat mijn paard nogal beschaafd behaard is. Als hij bijvoorbeeld aan zijn benen heel veel haar zou hebben, zou ik het weghalen als ik op concours ging. Maar oog en snorharen wegknippen vind ik echt onzin, ik heb er geen last van, hij alleen maar voordeel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:37

Jullie paarden leven vast niet in een natuurgebied. De mijne wel. Die zou het geschoren niet redden daarbuiten, want dat is een beetje erg onnatuurlijk. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:37

Storm76 schreef:
Nadya schreef:

er is natuurlijk een verschil tussen paarden die lekker onder een dekentje op stal worden gehouden en paarden die dag en nacht in de wei staan, dus dat heeft helemaal niks met doorgefokt te maken.

Inderdaad heeft dat niets met doorgefokt te maken. Wel met hoe de mens er mee om gaat.....

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:41

Nadya schreef:

ojee ik heb dan een barbiepaard!!!!
cool!
nee ff zonder gekheid,mijn paard word s winters wel geschoren omdat hij gewoon staat te zweten op stal en het dan dagen duurt voordat hij droog is.zodra de tondeuse aangaat zie je zn ogen glinsteren en hij vind het echt fijn dat zn jas eraf gaat,hij heeft er dus echt last van,vooral onder zn buik en op zn borst,daar gaan die haren zo klitten en komen er van die bulten haar,met aansingelen doet hem dat dan gewoon pijn......
maar zomers laat ik verder alles groeien,die snorharen vind ik juist lief!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:41

mrie schreef:
Als ik mijn snor scheer dan stoot ik mijn neus niet vaker want die kan ik zien. Knollies kunnen dat niet.

Die haren in zijn oren hebben de functie viezigheid en water buiten te houden en het dient als anti ruis. Net als een microfoon zonder zo'n pluizing ding er omheen dit geeft heel veel bijgeruis van de wind, met zo'n pluizing ding (haar dus) is dat weg en kan je paard dus beter horen.
Als de zijkant van de staart weg geschoren is dan hebben ze dus eerder een koude poep. Maar dat vind ik minder erg dan oren neus en baard haar weghalen.

De opmerking "Mensen scheren zich toch ook" slaat de spijker op de kop. Een paard is GEEN mens maar een paard en dus niet één op één te vergelijken. Frusty

Helemaal mee eens, alleen vind ik het wegscheren van staartharen bij merries ook drie keer niks: die haren zitten er niet alleen tegen de kou, maar ook om de geslachtsdelen te beschermen!

En over het vaak genoemde argument: maar parden zijn toch zover doorgefokt etc.: wat een klets, dacht je dat de paarden van nu ineens niet meer gebruik maken van hun tastharen? Die dingen hebben bij het "moderne" paard echt nog steeds dezelfde functie als de paarden van vroeger.

En voor degenen die zeggen: ach, maakt niks uit, mijn paard heeft zijn hoofd nog nooit gestoten: op de eerste plaats lijkt me niet dat je hier een uitspraak over kunt doen, tenzij je je paard 24 uur per dag in de gaten houdt, en op de tweede plaats is dit net zo'n drogreden als: ik rij zonder cap, want ik val er toch nooit af, of: zonder krukje opstappen is niet slecht voor de rug, want ik ken geen paard met rugproblemen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:43

Nog nooit van gehoord en ik denk dat ze het ook moeilijk kunnen verbieden. Anders mag je niet meer scheren, toiletteren enz enz.

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:44

ik zou helemaal blij zijn als mensen ze niet meer weg mogen halen! je kunt wel zeggen dat ze nog niet tegen een muur op zijn gelopen maar het geld voor als ze in het donker in hun stal staan kunnen ze niet voelen waar de muur zit.

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:45

Ik vind het ook overbodig om tastharen weg te scheren, oren zou ik misschien nog begrijpen, want het lijkt wel erg mooi natuurlijk, ik doe het overigens niet. En de jury ziet het echt niet dat je de snorharen geschoren hebt, dus waarom? Ik denk dat meer mensen (o.a. jury's) het juist waarderen om deze zintuig niet weg te halen.