Paard nu nog scheren ja of nee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard89

Paard nu nog scheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:30

Ik heb mijn paard half oktober al een keer geschoren. Maar is toen begin november in de sloot gevallen en is nu weer een teddy zeg maar. Zal ik haar nog scheren? Het is elke keer zon gedoe met wollen dekens enz, omdat ze na het rijden kletsnat van het zweet is. Dus wat zouden jullie doen, scheren of niet?

imposantje

Re: Paard nu nog scheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:32

IK heb haar eergister nog geschoren, maar ik zou het wel binnen nu en een week doen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 09:33

kan nog prima hoor, ik heb zelf nog paarden in januari en begin februari geschoren, kwamen ook supernetjes in de zomervacht

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 09:34

ik vraag het omdat ze nu al flink aan het verharen is. Ik weet niet hoe het komt, maar ik ben bang dat anders de zomervacht niet goed doorkomt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:33

Meestal zeggen ze dat je tot de kortste dag (21 dec) kunt scheren, de meeste paarden gaan kort daarna al beginnen met ruien...

Ik heb mijn paard vorig jaar nog rond 20 dec geloof ik laten scheren en die kwam keurig in haar zomervacht.
Maar zij gaat altijd wel heel laat pas ruien...

Ik heb haar nu half nov. laten scheren en ze heeft alweer een behoorlijk pak haar, denk doordat ze nog niet helemaal door de rui heen was naar de wintervacht...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:34

ik scheer over 13 weken nog een keer, dus het kan makkelijk lijkt me.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:38

ik scheer ook tm februari hoor
een gezond paard komt heus wel netjes in de zomervacht Knipoog

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 10:41

ik scheer de mijne wanneer die teveel haar heeft, maakt niet uit welke periode het is

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:17

Die van mij wordt volgende week ook weer gewoon opnieuw geschoren. Ja

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:49

Scheren kan altijd. Zelfs in het voorjaar/zomer.

langemans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:36

Scheren kan nu nog prima hoor!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 15:03

mijn verzorgpaardje is eergisteren ook geschoren, was niets mis mee.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:35

Kan prima Haha! Heb het vorige week ook nog gedaan (voor de helft dan Tong uitsteken )

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:00

Ik heb zelfs al eens in maart geschoren (paard was toen wel nog lang niet door de wintervacht heen), en in de zomervacht was niks raars te zien hoor. Is volgens mij een fabeltje. Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 18:02

Je hoeft niet te scheren omdat ze zweten hoor: gewoon goed uitstappen tot het zweet droog is en dan kunnen ze zo de wei weer op...

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 13:17

Ja maar hij zweet nog wel een paar uur na.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 14:07

Na flink uitstappen mogen ze in principe zo weer naar buiten, ongeacht of ze nog nat zijn... Maar goed uitstappen duurt natuurlijk wel even.

brandysamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 19:09

Ik zou haar wel weer scheren, als ze na het rijden te lang nat blijft kan ze ziek worden dus is ook niet goed, zou het wel doen en lekker onder de deken zetten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 10:53

Het is toch raar dat ik net altijd die paarden tref die niet ziek worden als ze niet geschoren zijn en toch veel werken... En dat net die paarden die ik in mijn omgeving ken die ziek worden geschoren zijn... Tiens tiens Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 18:39

hoe zit dat nou precies? Maken ze anders i.p.v zomervacht weer wintervacht aan ofzo?

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 13:27

poes schreef:
Het is toch raar dat ik net altijd die paarden tref die niet ziek worden als ze niet geschoren zijn en toch veel werken... En dat net die paarden die ik in mijn omgeving ken die ziek worden geschoren zijn... Tiens tiens Lachen

als ik mijn paard niet scheer is hij echt heel erg teddy beer, dan moet ik echt wel een uur uitstappen en dan nog is hij nat. ook staat hij in een uitloopstal, dus eigenlijk altijd buiten. ik kan hem niet zo nat dan op stal zetten, want dan wordt hij echt ziek als ie zo nat in zijn buiten uitloopje gaat staan.

dus paard is geschoren en gaat veel beter zo, ook merk ik dat het rijden gewoon beter gaat, paard heeft het minder snel warm dus is minder snel moe. na het rijden nog even 5 of 10 min die zweetdeken op en daarna de lading dekens erop.

ook denk ik niet dat iedereen de tijd heeft om zijn paard helemaal droog uit te stappen, en dan is scheren een goede optie.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 10:21

Sja. Ik ga het nooit snappen vrees ik simpelweg omdat ik altijd die geschoren paarden een verkoudheid zie vangen en de niet-geschoren paarden prima te rijden zijn... Zweten is idd een probleem, maar met goed uitstappen tot het zweet koud is (niet droog) kunnenz e zo weer naar buiten. Ik heb nog nooit langer dan 20 min moeten uitstappen zo.
Maar elk zijn ding uiteraard.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:38

poes schreef:
Sja. Ik ga het nooit snappen vrees ik simpelweg omdat ik altijd die geschoren paarden een verkoudheid zie vangen en de niet-geschoren paarden prima te rijden zijn... Zweten is idd een probleem, maar met goed uitstappen tot het zweet koud is (niet droog) kunnenz e zo weer naar buiten. Ik heb nog nooit langer dan 20 min moeten uitstappen zo.
Maar elk zijn ding uiteraard.

hier ben ik het dus echt niet mee eens.. Ik heb vorig jaar mijn pony geschoren Juist omdat hij verkouden werd. Hij krijgt een super dikke vacht en zweet snel. ( en hij heeft een goede conditie daar ligt het niet aan) Hier viel echt niet tegen uit te stappen want heb elke keer gehad dat als ik gereden had en kwam de volgende dag s'ochtends op stal dan was hij nog nat aan de buik. Dit jaar heb ik hem dus gewoon gelijk die vacht ontnomen en hij voelt zich een stuk lekkerder en is dus Niet verkouden.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:43

Mijn paard is vorig weekend voor de 2e keer geschoren. Hij wordt vanaf zijn 4e ieder jaar minstens 2x geschoren. (hij is nu 12) Zomervacht komt gewoon door en verkouden is hij nog nooit geweest

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:27

Nou uiteindelijk gaat het er wel om dat jij (en je paard!!!) je er gewoon goed bij voelen uiteraard. Maar vaak zie ik mensen met paarden die van het ene kwaaltje in het andere sukkelen en ze maar niet eens denken dat het wel eens aan dergelijke zaken kan liggen. Ik verkies, indien mogelijk, altijd het meest natuurlijke, en daar heb ik persoonlijk nog nooit problemen mee gehad terwijl ik net mindere ervaringen heb met geschoren paarden.