Veulen ontsnapt steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Veulen ontsnapt steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:43

Wie heeft de gouden tip voor mij? Wij hebben een veulen (9 maanden) wat echt constant ontsnapt. Ze staat op 3 ha. weide, samen met 7 andere paarden, maar toch wil ze steeds búiten die wei lopen.
Er staat natuurlijk stroom op de draden, maar mevrouw trekt zich er helemaal niets van aan. Of ze de stroom nou niet voelt, of dat het er echt niets kan schelen...ik weet het niet. Maar ze duwt haar hoofd er onder en hup, weg is ze. En als de draden te laag zijn om haar hoofd er onder te zetten, gaat ze er dus gewoon dwars door heen.
Nat erdoor maakt 'r ook niet uit. Ik weet niet wat ik hiermee moet, want ze staat nu dus 24 uur per dag op stal en dat is natuurlijk helemaal niet goed voor haar. Ze hoort buiten, op het land bij de rest van de groep.
Wie weet wat ik kan doen?

Katja

Re: Veulen ontsnapt steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 12:45

Heb je wel genoeg stroom op de draden staan? Veulens zijn vaak minder gevoelig voor stroom dus hebben een hardere tik nodig.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 12:46

Er zit een apaaraat van 220 volt op. Zou dat niet sterk genoeg zijn?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:00

Als uitgangsspanning zou je minimaal 6000 volt moeten hebben en dan heb je een vrij klein weiland. Heb je wel goed gekeken?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:49

Mmmmm, ik heb daar niet veel verstand van. Ik weet dat we het speciaal voor de paarden gekocht hebben en het was voldoende voor zoveel lint als wij hebben. Ik heb er wel eens een klap van gehad, maar dat was niet fijn.....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:53

Volgens welke norm was het voldoende voor de hoeveelheid lint die je hebt? Daar zit ook nog wel eens verschil in. Misschien de moeite waard om de boel een door te meten.
*HIER* staat wel een hoop nuttige info al gaat het over katten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 13:56

Dat weet ik allemaal niet, mijn man heeft het gekocht (ook nog hier in Duitsland), die weet wel wat hij daarvoor moet hebben. We hebben wel vaker veulens (gehad), maar die deden dit niet.
Niemand een andere oplossing?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 13:58

Heb je de boel onlangs nog eens nagelopen? Soms kun je ergens een lekkage hebben wat een boel scheelt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 14:20

Ja, we lopen geregeld alles na, juist omdat we het risico niet willen lopen dat de paarden ontsnappen. Er staat overal stroom. Maar dat maakt het veulen ook niet uit, want ze ontsnapt aan alle kanten.

Fijn dat je zo meedenkt!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:23

Ons tinkerveulen deed het ook , de manen waren zo dik dat ze de stroom niet kon voelen. Manen met ijzerdraad ingevlochten , zodat het op de hals geleidt. (Ons veulen bleef daarna netjes binnen de omheining)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 14:31

Diablo schreef:
Fijn dat je zo meedenkt!
Graag gedaan, weet hoe vervelend zo'n onsnapper is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 14:49

ceesje schreef:
Ons tinkerveulen deed het ook , de manen waren zo dik dat ze de stroom niet kon voelen. Manen met ijzerdraad ingevlochten , zodat het op de hals geleidt. (Ons veulen bleef daarna netjes binnen de omheining)

Hé, dat is misschien een idee. Ga ik uitproberen!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:36

Het handigst is om er bij te blijven als het dier onder het draad door loopt. (onder het draad door klap....en de wei in) Kijk ook even wat de techniek is , hoe de wei verlaten wordt. Wordt het draad met de neus omhoog gedaan , met de manenkan;;;;; etc. en kijk ook even of ze veel gekroeld wordt in de manenkam.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:40

Wij hebben een apparaatje wat meet wat de voltage is, en als er minimaal 3.5 KV opstaat houdt het de veulens bij ons netjes binnen de draden, mits er geen andere externe prikkels zijn die ze op hol doen slaan door het draad heen...
Ik vraag ik me af of jouw veulentje door het draad wordt gejaagd; welke prikkel maakt haar zo bang of verveeld dat ze aan de andere kant van het draad wil staan? Een van onze veulens werd door een groepsgenoot af en toe opgejaagd en ze koos nog liever voor de schokken van het draad dan opgejaagd te worden. Misschien is observatie wel handig en als er een dier is waar ze naartoe trekt die misschien samen weiden voor de rust. Ach gut
Sterkte!
Ohja, staat de stroom er wel overal goed op???

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 09:12

Ik ben er verschillende keren bij geweest als ze uitbrak. Ze doet het nl. ook als ik haar buiten zet. Dan loopt ze me gewoon achterna. De ene keer duikt ze met haar hoofd onder de draad, maar als de draad daar te laag voor is, loopt ze er gewoon dwars door heen. Er wordt geregeld gecontroleerd of de stroom nog goed op de draden staan. Als ik dat niet doe, merk ik het uiteindelijk wel, doordat mijn Tinker het iedere keer uitprobeert en er gegarandeerd doorheen gaat als het niet goed werkt.
Ze wordt niet opgejaagd door de groep, dat doen geen van mijn paarden, ze passen juist erg goed op haar. Maar ze keurt ze soms echt geen blik waardig en wandelt gewoon het land uit. Ook als ik in het land voer, zou je denken dat ze daar wel bij blijft, maar ook dan gaat ze aan de wandel. Ze schrikt ook niet, ze is totaal niet bang of schrikkerig aangelegd. Ik denk dat ze het gewoon vreselijk saai vindt Haha! .
Ze is wel enorm aanhankelijk. Hinnikt altijd naar je. Ze wil veel bij je zijn, terwijl ik haar echt niet overdadig aandacht geef. Juist in het begin was ze wat schuw omdat ze meer bij de andere paarden was dan bij ons.
Zou het gewoon zijn dat ze liever op stal staat dan buiten?

De tip van het ijzerdraad door de manen ga ik uitproberen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 16:06

Ik heb toevallig een topic geopend over mijn bijna 3 jarige dominante merrie.
Ook zij liep vanaf veulen af aan al weg van de moeder.. ze ontsnapte elke keer weer, en als jaarling vond ze het heel gewoon om over 1,5 meter stroomdraad te springen om eens aan de andere kant te kijken.
Ook zijn we haar eens kwijt geweest in een maisveld.
Inmiddels zijn we een paar jaar verder en blijft ze wel netjes bij de rest staan.
Ik denk dat het puur nieuwgierigheid is geweest, nu doet ze het (gelukkig) niet meer.. want er was écht niets aan te doen!

sabwalt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 11:58

Lastig zeg! Binnen staan is idd ook niks voor een veulen.
Het stroomapparaatje wat jij hebt is er waarschijnlijk een die je aansluit op het lichtnet (zonder accu), die zijn namelijk 220 V. Deze zijn minder sterk dan de 'normale' stroomapparaten, maar voor de meeste paarden is dit gewoon genoeg.. Voor mijn eigen veulen ook, maar het zou kunnen dat het voor jouw veulen toch te weinig is.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:02

Ik volg dit even

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:07

Mijn veulen blijft wel achter het draad, maar ik merk heel vaak dat hij gewoon met zijn hoofd tegen het draad staat te eten, terwijl er toch goed stroom op staat!
Hij heeft wel ook een ongeloofelijk dikke vacht, en nu al ontzettent lange en dikke manen, misschien dat dat er wat mee te maken heeft?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:16

Een van onze veulens voelt op het moment ook geen stroom meer met haar dikke ponyhaar en manen. Dus spannen we er een extra draadje onder, dat lost het goed op.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:16

Gisteren hebben we koperdraad door Mercies manen gevlochten en buiten gezet. Toen ze onder het draad door probeerde te eten, kreeg ze een schok en ze schrok er wel even van, maar 10 minuten later....ja hoor. Stond mevrouw weer vrolijk buiten de draden. Wekt dus ook niet!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:24

echt een heel lastig probleem..
ik ken het wel, en het is een drama..

misschien kan je meer lagen draad spannen, en het strakker zetten..
een draad laag langs de grond erbij bijvoorbeeld..
nouja, eerlijk gezegd, ik heb hier ook mee gezeten, en er is toen geen oplossing voor gevonden, paard in kwestie buffelde net zo lief dwars door het draad heen, als ze er niet onderdoor kon
het lijkt mij erop dat het gewenning is, ze is niet gewend of heeft zichzelf niet aangeleerd, dat draad het einde van haar leefwereld betekend..
heb je mischien geen bak, waar ze voorlopig in kan staan, die bijvoorbeeld met hout omheind is, zodat ze de uitbreek gewoonte niet meer kan doorzetten, en het gedrag mogelijk doorbroken wordt, en daardoor gaandeweg vergeten wordt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:36

Ik heb wel een bak, maar daar staat ook lint omheen, dat werkt dus niet....

Ja, het is echt erg lastig, ik heb haar gewoon het liefst buiten staan, in de groep. Daar hoort een veulen. 's Nachts staat er wel een merrie bij haar in de box (is een heel grote box), dus ze krijgt nog wel wat paardengezelschap, maar het is verre van ideaal.....

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 09:39

Die van mij is dus niet de enige hopeloos. Die van ons duikt er ook gewoon onder door en gaat dan lekker ergens anders eten. Nu is het bij ons geen drama want hij loopt niet weg en er is ook geen weg in de buurt. Blijkbaar loopt hij ook wel weer zelf terug want dan zie je hem weer in het land staan met geel zand op zijn rug......hopeloos !!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 09:41

Bij ons kan ze dus wel naar de weg lopen en dat heeft ze ook al eens gedaan. Dus toch maar op stal staan, ik moet er niet aan denken dat ze onder een auto komt. Dan maar wandelen met 'r....