Respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cacharel_x

Respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 18:42

Hoe krijg ik respect van mijn paard?
Ik doe alles voor haar, maar zij doet zelden iets terug, als ik het haar vraag.

cissie

Re: Respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:45

Hoe lang heb je je paard?
en wat is haar karakter?

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:33

Ik heb haar begin mei gekocht, maar heb lang op haar gereden zelfs helpen africhten.
Ik verzorgde haar toen ook al een tijdje.
Ze is heel lief, aanhankelijk, maar zo koppig als iets, ze luistert wanneer zij zin heeft.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:36

Misschien beginnen met wat grondwerk? Het zou kunnen dat een gebrek aan respect duid op een respect aan vertrouwen en vriendschap... En wat versta je precies onder: als ik haar iets vraag? Wat moet ze dan doen? Kan ze hetgene wat je haar vraagt?

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 20:55

Gebrek aan vriendschap en vertrouwen denk ik niet dat er is, ze volgt mij overal en wilt altijd geknuffeld worden.
Tuurlijk kan ze het aan.. euhm een voorbeeldje..
er is een heuveltje bij ons op de manege, als je naar de poetsplaats wil gaan moet je die op. Ze gaat alleen die heuvel op wanneer zij zin heeft. Goed gezind, gaat ze wel.
Slecht gezind, vergeet het maar.

Alvast bedankt Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 20:56

wat zegt je instructeur hiervan, en heb je iemand die je begeleid met dit paard?

Cacharel_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 21:05

Jaja zij weet hiervan, ze zegt zelf dat ik meer respect van haar moet krijgen, maar hoe ?
Ze zegt zelf dat ik teveel voor Cacharel doe, en er niks voor in plaats krijg van mijn paard.
Ik probeer zo overal een beetje dingen te weten te komen, misschien dat ik daar iets uit kan halen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 21:09

Lief.......... een paard krijgt geen respect voor je omdat je een nieuw halster koopt of suikerklontjes geeft Lachen Lachen

lees wat van parellie, voest........ leer wat basisbegrippen over het wezen paard........

wat je nog het allerbeste kan doen is in de "leer" gaan bij een ouwe rot.

Als je een goede instructeur hebt, dan helpt ze je hier ook bij..... want hier ligt wel de basis voor een goede communicatie zowel aan de hand als onder de man Lachen

succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:09

Inderdaad, een paard houdt niet van je omdat jij van hem houdt, of omdat je hem een halster geeft, in de wei zet enz. En hij respecteerd je er al helemaal niet om.
Dit klinkt voor mij een klein beetje als de methode: Ik hou van jou dus jij moet ook van mij houden!!

En omdat ze zich toevallig wel laat aanhalen en knuffelen, lijkt het alsof jullie een goede band hebben. Kijk eens kritisch naar wat er constant gebeurt. Je zegt dat zij je overal volgt, maar stopt ze ook op het moment dat jij stopt of banjert ze eigenlijk een beetje over je heen? Ze wil de hele tijd aangehaald worden, betekend dit dat eigenlijk zij degene is die bepaald wanneer ze geknuffeld word?? Ik denk namelijk dat zij stiekem de hele tijd bepaald wat er gebeurt, maar omdat dat wat zij wil, ook is wat jij wilt, valt het niet zo op.

Zoek eens wat dingen op over natural horsemanship, bijvoorbeeld op Voest of hempfling. Waarschijnlijk kan je daar wel wat mee. Enne.... je mag best eens op je strepen gaan staan tegenover je paard hoor!! Duidelijkheid is heel belangrijk!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:17

Een paard heeft behoefte aan een leider, niet aan een suikertante die alles laat gebeuren. Dmv grondwerk, op de juiste manier en met begeleiding, kun je de verhoudingen terug in orde brengen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 09:29

Ik ben het met de rest eens.
En 'ik doe alles voor haar' is geen goede methode respect van je paard te krijgen. Je paard heeft niet door dat je alles voor haar doet en gaat eerder een loopje met je nemen.

Je paard heeft juist een consequente leider nodig. Een leider is degene die ze blindelings kunnen vertrouwen.

Ik zou gaan beginnen met lessen in grondwerk. En verdiep je eens in de echte behoeftes van je paard dan zal je zien dat dat echt niks te maken heeft met hoeveel mooie sjabrakjes jij voor je paard hebt en hoe vaak jij met een lekker hapje komt....

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 22:53

Ik ben het eens met de rest....

Respect krijg je niet door middel van knuffelen en te lief zijn voor haar. Ik weet er alles van en heb hier echt van geleerd.

Begin eerst met grondwerk heel rustig en voorzichtig met begeleiding zodat je niet gelijk teveel druk legt op je paard want ook dat kan averechts werken. Begin eerst met de simpelste dingen poetsen, wandelen en ze mag NIET door je heen lopen als jij stil gaat staan.

Respect krijg je alleen als je paard jou ziet als haar/zijn leider anders kun je het echt vergeten.

Wat er ook al een aantal malen gezegd is zo te horen bepaald jou paard wanneer hij/zij iets wel of niet wilt en dat kan niet de bedoeling zijn. Dusssss gevolg hij/zij is de leider en jij moet maar doen wat hij/zij wilt jaaaa ik dacht het dus niet!!

Bouw het langzaam op met begeleiding, niet boekje lezen en zelf aan de slag gaan maar bij het begin begin en dat werkt het best en is het meest duidelijk voor beiden.

Lees inderdaad eerst een boek over de psyche van het paard, hoe "denkt" een paard en hoe ziet deze ons?? (Voest, Parelli)

Suc6

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 23:09

eigenlijk staan alle antwoorden er al, begin aan de basis, grondwerk, een goede begeleiding en dan kom je er vast!
Zo ben ik ook vaak genoeg "opnieuw" begonnen, omdat ik dan totaal geen duidelijkheid gaf en het paard ook maar wat deed (als ik het niet doe,moeten zij het wel doen)
vanaf het begin, terug naar de basis, zelfvertrouwen hebben, duidelijk zijn en dit ook communiceren naar je paard op de juiste manier,consequent zijn. Dat jij er goed voorzorgt (stalmesten, dekentje op doen,wortel geven, whatever) is voor hetpaard niet te snappen,wel dat er een leider is,iemand die sturing geeft en ook angsten weg kan nemen

nee het komt niet vanzelf,daar moet je hard aan werken,maar wel leuk!!!!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:08

je paard het heuveltje niet op omdat ie slechte zin heeft?? Kom nou toch!! Aanpakken die handel en geen gesoebat zoals wij dat hier zeggen. Vanmiddag was er in de bak van m'n pensionstal een of andere cursus horsemanship. Tjongejonge wat een gezever zeg. Een paar dromerige paarden die "bang" zouden zijn van iets. Haha die dieren vielen bijna om van het lachen en sjokten zoetjesaan een paar stapjes opzij. Komt daar soms het gezegde vandaan: "Die kan een paard laten lachen" ?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:34

Ze ziet je duidelijk niet als leider, maar als vriendje. Je kan ook beide worden. Genoeg bruikbare tips hier boven dus daar sluit ik me bij aan.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:40

Heel duidelijk niet over je heen laten lopen! Een paard is een paard en een mens een mens, niet teveel getut aan dat beesie.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:39

Probeer misschien eens om lichaamstaal met je paard te doen en natuurlijk paard te rijden. Vaak krijg je dan een goede band met je paard, dus krijg je er ook respect van Haha!.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:05

Kan met de rest meegaan......... Knipoog

.........Respect krijg oa door je houding en handelen naar je paard toe, alle materialistische dingen eromheen boeit een paard niet.
Hoe aardig/lief of veel je ook voor je paard doet, het gaat om de manier "waarop" meer niet.

Mijn haflinger bijvoorbeeld had totaal geen respect voor mensen, ze konden er niet eens mee rijden, terwijl ze toch al een beetje ingereden was. De eerste keer dat ik bij haar kwam kijken en proefrijden (wat de eigenaar mij zeker niet aanraade) ging het eigenlijk vlekkeloos, ik stapte op en reed weg.
Klinkt heel simpel, dat was het ook voor mij, want ik ben erg duidelijk en geen poespas, ik kende haar nog geen 30 min. en ze liep gewoon braaf dr rondje door de bak.
Niet dat alles perfect gaat tussen ons en is veel wat heeft moeten groeien en tijd nodig had, maar respect was er gelijk.

Bij enkele paarden moet je hier meer voor doen dan bij een ander en op verschillende wijze, maar grotendeels komt het allemaal op hetzelfde neer.....Eerlijkheid..... Duidelijk en Consequent zijn.

Respect krijg je in mijn ogen niet van een paard, dat moet je verdienen!

Klinkt misschien wat hard en kort door de bocht, maar het in feite wel zo. Je paard moet in dit opzicht helemaal niks, jij moet wel het 1 en ander, wil je uberhaupt in deze richting iets terug verwachten, tenminste zo denk ik erover.

Bv, Als je een zadel en hoofdstel omlegd om te gaan rijden, zal een paard leiding verwachten, krijgt hij deze niet dan zal die al vrij snel zelf de leiding nemen, dat kun je een paard op zo'n moment toch ook niet echt kwalijk nemen vind ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 02:39

Grondwerk, grondwerk, en nog eens grondwerk. Het is de sleutel tot een betere verstandhouding met je paard, je verdient er respect door en gaat begrijpen hoe een paard in elkaar zit....

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:23

Nee, met suikerklontjes gaat het idd niet werken Lachen

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:27

Helemaal eens met de voorgaande sprekers/sters!

Het probleem ligt bij jou, niet bij je paard.
Als hij/zij geen leiding c.q. houvast krijgt, neemt hij/zij het zelf. Duivel

Succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 12:27

wat bedoel je met: ik doe alles voor haar?

je moet een duidelijke leider/baas zijn. en dan op zo`n manier dat je toch partners van elkaar kunt zijn. grondwerk, en discipline zijn een goed begin hier voor...

bootjehvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 17:00

vaak hebben paarden we respect maar laten ze het niet echt merken.
ik denk niet dat een paard echt over dat soort dingen nadenkt Tong uitsteken als ze maar eten krijgen en goed verzorgt worden.
je kan meestal met rijden merken of een paard echt voor je wil werken.
misschien klikt het niet zo goed tussen jullie maar misschien heeft je paard ook gewoon even tijd nodig.
als het een merrie is kan het ook aan de hengstigheid liggen, merries zijn meestal niet zulke knufferds

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:38

Ja ik zou ook zeggen grondwerk, respect gaat samen met vertrouwen en belandrijk is dat je haar ook respecteerd, dan zul je daar vertrouwen en respect voor terug gaan krijgen, maar heb geduld , sommige paarden vragen wat meer tijd en gun ze die tijd , maar blijf wel geduldig dus respectvol.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:47

respect van een paard moet je verdienen, door je te bewijzen als betrouwbare leider, dan krijg je het cadeau. grondwerk is een fijne manier om zo'n verstandhouding te bereiken, je moet jezelf aanleren om je anders te bewegen, je bewust worden van de dingen die je rondom je paard doet.

respect is niet af te dwingen, ontzag wel. een paard dat jou ziet als goede, betrouwbare leider zal je respecteren, simpelweg omdat dat het enige logische is om te doen. van nature volgt een paard liever dan dat het leidt. geef hem genoeg reden om te wíllen volgen, dan komt het respect vanzelf.

voer, drinken, nieuwe spullen zijn allemaal dingen die voor de mens leuk zijn om voor het paard te doen, maar is wel puur menselijk. met hun verjaardag krijgen mijn paarden iets van mij, kan een halster zijn, een dekje, of een lekkere hap. dat paard weet écht niet dat 't voor z'n verjaardag is, een lekkere hap is natuurlijk wel altijd welkom, maar de kleur van zijn halster zal hém worst zijn verder.

ik geef ze iets omdat IK dat leuk vind, ik ben nl een mens met menselijke gedachten en ideeën. zolang het mijn dieren niet schaadt op wat voor manier dan ook zie ik er geen probleem in, maar ik verwacht echt niet dat mijn paard me leuker of aardiger vindt, of meer respecteert, omdat hij van mij wat lekkers krijgt of omdat hij een halster krijgt.... dat is leuk voor míj, om het idee dat ze jarig zijn, maar voor het respect van je dier maakt het niets uit. een paard geeft niet om materiële zaken...