Wele merken + type auto geschikt voor trailertrekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Wele merken + type auto geschikt voor trailertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-07 14:59

Ik zit zoetjes aan te neuzen voor een andere auto Cool, maar zoals veel vrouwen ken ik al die modellen en merken niet Clown

Op dit moment leen ik altijd de auto van mijn ouders, een nissan maxima, die 1 op 5 rijdt met een trailer erachter....... Zij zijn groot en ik is klein!

Wie helpt mij het zoeken makkelijker maken?

Waar kan ik globaal op zoeken? Deze merken + types weet ik dat ze redelijk geschikt zijn voor trailers te trekken en niet zo overdreven veel zuipen als die maxima van mijn ouders

Daihatsu - Feroza
Daihatsu - Rocky
Nissan - Patrol
Opel - Frontera

wie o wie kan dit lijstje aanvullen?

Judje

Re: Wele merken + type auto geschikt voor trailertrekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:15

Die oude Mercedesjes waar je die boeren vaak mee ziet rijden zijn ook erg sterk.
De Subaru Legacy en Outback zijn ook geschikt (de Legacy is meerdere jaren trekauto van het jaar geweest).

Wat ik merk (mijn pa heeft een golf met korte wielbasis en mijn vriend een Legacy station met lange wielbasis) dat een langere wielbasis wel fijner rijdt, zeker op de plattelandswegen die meestal niet helemaal egaal zijn.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat voor een trailer je wilt. Een 1, 1,5 of 2 paardstrailer zit natuurlijk wel verschil in.
Die Golf van mijn pa (type 4 GTI) zuipt wel met trailer, maar een 1,5 paards trailer met 1 paard kan er achter, maar een 2paardstrailer met 2 paarden wordt alweer lastiger rijden.

Daarnaast zijn er nog de duurdere trekauto's als de Landrovers, Defenders (ook van Landrover maar NOG duurder) en de Jeep's. Andere auto's weet ik zo snel even niet te noemen.
Er zijn ook types waar de ene wel van geschikt is en de andere niet. Dit kan namelijk ook liggen aan het vermogen van de auto. Zo kan een Legacy 2 liter het wel aan, maar een 1.1 of 1.4 zal er qua vermogen meer moeite mee hebben.

Wat misschien ook een tip is: voor ongeveer 2000 euro (is een boel geld, ik weet het) kan je ook een LPG-installatie in je auto laten maken (G3 of de nieuwere), hierdoor zal je auto niet zuiniger gaan lopen, maar de brandstof is wel de helft tot 1/3 van de prijs van diesel of benzine. (mijn vriend heeft zijn Legacy station gekocht waar het gas al ingebouwd zat en nu kom je er achter hoe fijn en goedkoop het is, het is ook al een stuk veiliger dan toen gas net werd geintroduceerd en de nieuwere gassystemen zijn ook niet duurder in wegenbelasting en er zijn zelfs auto's tegenwoordig waar de auto betere prestaties levert dan de benzineversie!)
Als je wat meer kilometers maakt per jaar haal je die 2000 euro er makkelijk uit (zeker wanneer je niet over 1 of 2 jaar weer een andere auto wilt)
Laatst bijgewerkt door Judje op 05-12-07 16:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 16:17

Ssanysong Korando of musso
Ford scorpio
en natuurlijk busjes zoals een mercedes vito

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:21

Ehm, eerst en vooral: hoeveel geld heb je beschikbaar voor wegenbelasting, verzekering en onderhoud?
Kun je onderhoud zelf (laten) doen, of moet je voor elk wissewasje naar de garage?
Hoe vaak wil je gaan? Hoeveel en wat voor paarden moeten er aan de haak? Heb je B of heb/ga je voor B-E.

Is C (vrachtwagen) bespreekbaar?
Dit is in NL ook een vrachtwagen, als je de juiste versie opzoekt:
Afbeelding
Niet groter dan willekeurig welke andere bestelauto (wielbasis 3,15m), maar wel slechts 63 euro per drie maanden wegenbelasting. Verbruik 1:8 à 1:10 Diesel, dus alleszins redelijke cijfers.
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-12-07 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 19:26

Wij trekken een 1 3/4 trailer ( Sluis) met een Renault Scenic. ( En een paard erin Haha! ).

Het voordeel is, dat het een "gewone" auto is. En geen zuipschuit!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 04:33

Ik heb een Daihatsu Feroza, mag 1500 trekken. Ben er erg wijs mee en hij trekt uitstekend, maar echte zuinige auto's zijn t natuurlijk niet (en hij loopt ook nog es op benzine) Wel is ie lang niet zo duur in wegenbelasting als veel andere jeepjes.
Mijn vader heeft een Scenic die ik ook veel heb gebruikt voor de trailer. Dat gaat prima, al vind ik het nu wel fijn dat je op een modderig concoursterrein de 4x4 in kan schakelen.
Opel Frontera loopt 9 van de 10 keer ook op benzine, die is groter én zwaarder. Niet echt goedkoop dus.
Heb je zoals ik maar 1 paard te vervoeren dan zou ik lekker voor een flinke personenauto gaan of een Feroosje (als je van stoer houdt Tong uitsteken ) Wil je een 2paards trailer trekken dan kom je in de mercedessen, busjes, en 'echte' jeeps.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:05

Ik ben helemaal blij met mijn Vito 110CDI

Met gemak trekt hij alles Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 07:09

ik heb nog een Kia Sportage te koop voor €2500,00
Mag ook alles trekken en kan ook op 4 x 4 gereden worden.
Dat is handig bij modderige parkeer terreinen!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 08:05

Ligt er inderdaad aan of je ook E rijbewijs hebt. En of je de auto ook nog voor andere doeleinden wilt gebruiken. Jeeps zijn over het algemeen erg duur in de wegenbelasting sinds 'grijs kenteken' niet meer is. En echt zuinig in onderhoud en benzine zijn ze ook niet Lachen.
Ik ben zelf erg gelukkig met mijn Volvo 940 (en lekker met cruise control, climate control en zelfs stoelverwarming Clown ). Niet meer de nieuwste, maar hij heeft me nog nooit ergens laten staan Haha!...

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 16:48

Wij hebben er een Opel Zafira voor staan. Bevalt prima. Geen idee hoeveel hij verbruikt met trailer maar ik geloof dat het wel meevalt. Moet je wel goed opletten welk model je koopt want niet elk model mag een trailer trekken!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 00:52

Saab 9000 mag 1800 kilo trekken en met een G3 installatie is de brandstof goed te doen.

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:34

Haha! ik heb een Ssangyong Korando tekoop.........
Super nette auto en zeer goed onder houden, en het verbruik valt ook mee.....

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:35

Wij hebben een Land Rover Discovery en hij rijdt heel zuinig. Je voelt niets van de trailer als je rijd. Ik raad deze auto aan Haha!

ilona1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:38

je moet natuurlijk bij een auto kijken naar de inhoud van de motor ,hoe groter de inhoud ,hoe meer trekkracht.
ik heb een renault laguna 2.0 op LPG G3
super zuinig en een goede trekkracht voor de trailer.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:38

"het verbruik valt ook mee"

"hij rijdt heel zuinig"

Kunnen jullie eens met wat cijfers komen?

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:41

Mijn Ssangyong Korando is 2.9D 5 cil.
Verbruik 1.14

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:42

ik heb op dit moment een feroza, maar die bevalt mij niet dus ik ben op zoek naar een ander...
kwa trekkracht en zuipen valt het op zich wel mee, maar ik heb echt liever een zwaardere auto voor een trailer Bloos

auto's die ik goed genoeg vind voor trailers zijn bijvoorbeeld de nissan patrol, landrovers en sangyongs... die hebben gewoon meer trekkracht waardoor het rijden veel fijner is Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:44

Dan rij je zuiniger dan de fabriek opgeeft... En die zijn altijd al nogal optimistisch... Ik vind het knap!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:49

bij mijn feroza zeiden de dat ie 1 op 10 reed...
nou ik tank zo'n 45 liter bezine en daar doe ik nog geen 400 km mee en dan heb ik de trailer er nog niet eens achter gehad Knipoog
bij mijn vorige auto zat ik wel ongeveer aan het verbruik wat ze hadden opgegeven dus aan mijn rijstijl ligt het niet Clown

zorg dat je flink veel info hebt ingewonnen voordat je een auto koopt want dat voorkomt een hoop tegenvallers Haha!

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:50

verbruik snelweg 1.14
verbruik gewoon 1.10/12
zo beter.....

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:01

Wat voor brandstof je tankt kan ook nog heel veel uitmaken. Verschilt een beetje per auto en het is een kwestie van uitproberen, maar het kan echt schelen.

Mijn auto lust bijvoorbeeld eigenlijk alleen maar BP Ultimate. Duurdere brandstof, maar ik rij er veel zuiniger op (en met betere prestaties, motor loopt echt beter) en uiteindelijk per kilometer dus goedkoper en minder vaak bij de pomp, dus tel uit je voordeel. Ik had laatst bij gebrek aan een BP ergens gewoon 95 getankt (kan wel gewoon volgens het boekje), dat reed voor geen meter en het verbruik steeg ook gelijk naar de 1 op 8 (normaal ong 1 op 12). Word je niet vrolijk van Lekker goedkoop tanken bij de witte pomp denk je dan, mooi niet dus.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:07

Nissan - Terrano Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:10

Hartstikke leuk hoor, zo'n jeepachtige met de aerodynamica van een legoblokje Nagelbijten / Gniffelen

Mijn Volvo S60 diesel trekt mijn anderhalfpaardstrailer met 1 paard erin op zijn gemakkie, doet dat voor een verbruik van circa 7,5l/100km. Dat is 1 op 13,3. In het dagelijks leven brengt hij me daarbij ook nog op zéér comfortabele wijze van A naar B, dit tegen een gebruik van circa 5,5l/100km, oftewel 1 op 18,2. Wegenbelasting = 302 euro per kwartaal.
Onderhoud is eens per ± 30.000 km, en dan moet je denken aan een € 500-1.000 euro per keer.
(ik rijd jaarlijks 30.000km)

Nou, en ga deze gegevens maar eens vergelijken met die toch echt wel overprijsde terreinachtige auto's... die je aan de pomp gewoon nog een keer betaald. Zeker als je beseft dat een kwaliteitsauto in aanschaf ook niet eens duurder hoeft te zijn dan zo'n mode-bak.

Een jeep lijkt leuk, maar ga je voor autorijden, koop je een zwaardere middenklasse, lichtere topklasse. Daar ga je veel meer plezier van hebben. Ook zonder paardentrailer.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:23

Dees schreef:
Hartstikke leuk hoor, zo'n jeepachtige met de aerodynamica van een legoblokje

over welke heb je het? Clown

nati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:25

[quote="Dees"]Hartstikke leuk hoor, zo'n jeepachtige met de aerodynamica van een legoblokje Nagelbijten / Gniffelen

.......hmmm volgens mij is dit geen topic om andere auto's lekker af te kraken.......zo kun je over elke auto wel wat verzinnen Nagelbijten / Gniffelen