Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NickNameWS

Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:16

Hallo!

Ik krijg waarschijnlijk de kans om een 12 jarige friese merrie te gaan rijden.
Echter, mijn gewicht staat een beetje ter discussie. Of ik al dan niet te zwaar ben voor haar.

Ik weeg 95 kilo.

Hoe schat je zoiets in?

vaatwasser

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:19

Heel banketstaaf maar ik denk het wel...
Ik las toevallig gister een artikel over overgewicht bij ruiters wat voor invloed dat heeft op het paard, (stond in een oude Bit), en daarin stond dat je maximale gewicht echt 95 kilo is.
Ik weet niet hoe groot je ben, maar volgens mij is je maximale gewicht bij 1.70 75 kilo. Er stond een tabel bij, als je wilt kan ik die tabel wel eff naar je pb-en...

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:21

Ik ben zelf 1.85 (man)

oliebol zeg, dat is toch wel een beetje jammer...

Angela77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:46

Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug. Knipoog

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:50

Ik ga met Angela77 mee. Als jij netjes kunt rijden, heeft het paard er naar mijn mening weinig last van dat je 95kg weegt. Moet kunnen.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:52

Angela77 schreef:
Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug. Knipoog

Amen!!!

Helaas wordt er te vaak te snel geroepen dat iemand te zwaar is voor een paard/pony. Kijk naar de combinatie, en hoe een ruiter rijdt, en oordeel dan Knipoog

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:52

friesen zijn sterk hoor. Ik weet niet hoe je kunt rijden en of je ervaring mee hebt om paarden in te rijden. Is de fries ook voor de kar of alleen rijden. Een fries wat al beleerd is voor de kar, heeft ook een sterkere rug. Ik denk dat je bij jezelf moet gaan aftasten. Als je ervaring hebt, kun je jezelf ook lichter maken en beter mee gaan met de beweging van het paard.

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:53

En ik ben het ook met Angela77 eens, als jij kunt rijden, en de fries niet al te lang in de rug is, moet t prima kunnen volgens mij hoor Ja

Melis20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:55

Ik denk ook dat je naar de combinatie moet kijken.
Als je goed mee komt en het paard niet in de weg zit komt het vast helemaal goed...

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:56

ben het eens met angela77.
ik ken ook wel mensen die war zwaarder zijn maar heel netjes kunnen rijden en dan hebben de paarden, er na mijn mening geen last van Lachen

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:56

Moet je ongveer het gewicht van het paard aanhouden. Een paard kan tussen de de 12 en 20 % van het lichaamsgewicht dragen. Waarbij bijv een fjord of haflinger ong. 20% kan dragen, een ijslander 19 %, Warmbloeden (sport) tussen de 12 n 14% etc. Ik zou ongeveer 15% aanhouden. Ligt ook aan de mate van belasting en de bespiering. Ik weet niet of het paard overgewicht heeft, maar dat moe je er ook af trekken. Een paard moet dat namelijk ook nog meedragen. Dus bijvoorbeeld: Het paard is 650 kilo en heeft 50 kilo overgewicht. Het gewicht waarmee je gaat rekenen is dan 600 kilo. 15% van 600 kilo is 90 kilo maximaal inclusief kleding en zadel.

Ik hoop dat dit je een beetje helpt?

edit: Hier wordt het uitgebreid uitgelegd http://www.dehoefslag.nl/content.asp?menuid=495

Ik lees hier veel reactie van het ligt aan de combinatie en of je goed zit end. Dat is ook zo, maar er is gewoon een maximum. Daarboven moet je niet willen zitten. Een paard is door zijn horizontale wervelkolom niet echt geschikt om zware lasten te dragen. Wij mensen hebben een verticale wervelkolom en dat is sterker. Wij kunnen in verhouding met ons lichaamsgewicht veel meer tillen.
Laatst bijgewerkt door nikki160287 op 03-12-07 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:57

hmmm, dat sluit toch allemaal wel een beetje aan bij wat ik ook dacht. Friezen zijn al wat sterker als "standaard" rassen. En nu ben ik geen superruiter. Maar rij al wel 5 jaar ongeveer, en weet wel hoe ik mee moet gaan met het paard.
Laatst bijgewerkt door NickNameWS op 03-12-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:00

Ik heb me juist laten vertellen dat friezen wel wat zwakker zijn dan een warmbloedpaard of bijv een haf of zo, maar daar weet ik t fijne ook niet van..
Kan je het paard in kwestie niet gewoon eens proberen? Als jij te zwaar zou zijn, dan laat t paard je dat Echt wel weten lijkt me Ja

NickNameWS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 15:02

Natasjaa schreef:
Ik heb me juist laten vertellen dat friezen wel wat zwakker zijn dan een warmbloedpaard of bijv een haf of zo, maar daar weet ik t fijne ook niet van..
Kan je het paard in kwestie niet gewoon eens proberen? Als jij te zwaar zou zijn, dan laat t paard je dat Echt wel weten lijkt me Ja

Tijdens het proberen zal er niet veel fout. Of je nu 80 weegt of 95, echt heel veel zal dit niet schelen voor zomaar een ritje.

Het gaat mij er vooral om dat ik het beste dier geen schade toebreng op de lange termijn

En nee, ik ga niet lijnen Tong uitsteken

_Mlssa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:41

ik denk dat je het per persoon en per pard moet bekijke hoe de bouw is hoelang je rijd enzovoort

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 18:45

ik heb met 95 kilo (en 1.63 m) een kwpn-er gereden.
(dit ging erg goed, nog sterker: door ziekte ben ik binnen 3 weken meer dan 30 kilo kwijt geraakt en mijn paard wist niet meer wie ik was en luisterde minder goed.

Gewicht zegt weinig, kijk hoe je paard op je reageerd. Je merkt vanzelf of het wel of niet gaat.

(en ik heb veel zwaardere mensen op paarden gezien waar de paarden geen last van hadden)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:24

Hoe groot is de fries en hoe is hij gebouwd? Als het een kleine fries is met een weke rug, zou het misschien problemen kunnen geven. Maar Wiarus heeft ook nooit problemen met jou gehad, dus ik neem aan dat dat helemaal goed komt. Je kan ook goed meegaan in de bewegingen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:26

Natuurlijk kan dat
De gemiddelde man weegt ook ong 90 kg dus dan zouden mannen nooit meer mogen rijden..
Zeker met jouw lengte is dit gewicht niets te zwaar.

wij rijden ook op friezen en ik weet zeker dat het geen probleem is..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 19:30

ik heb veel zware mensen zien rijden
paarden kunnen best veel hebben,
ik ken een vrouw die behoorlijk zwaar is, maar erg goed kan rijden, en nog belangrijker, ze heeft een zeer goede onafhankelijke, goed meegaande zit.
kijk en dat laatste dat is wat mij betrefd bepalend.
ik ken namelijk ook een vrouw die minder zwaar is, laten we zeggen 90 kilo , maar die wel enorm het paard in de weg zit, dit omdat ze gewoon weg niet kan rijden.
kijk en dat is het grote verschil

nou even wel een ander verhaal,friesen staan niet bekend om hun sterke rug, zou het om een flinke wpner of een koudbloed gaan, dan was het verhaal m.i. heel anders

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:05

ik denk dat mensen zich niet zo druk moeten maken over het gewicht van de ruiter maar meer over de manier van rijden.
ikzelf zit al jaren rond de 85 kilo, als het niet iets meer is.
heb nog nooit problemen gehad en jaren voor stallen gereden en paarden zadelmak gemaakt.
zolang de ruiter goed overweg kan met zijn lijf en goed is in het bewaren van de balans en dus niet tegen de bewegingen in zit is er geen enkel probleem.
op het moment dat iemand 120 of meer gaat wegen word het wat anders.
iemand van 60 kilo kan net zoveel schade aanrichten door slechte houding endergelijke als iemand van 80 kilo of meer.
dat er van die artikelen over worden geschreven doet meet goed dan kwaad, het is in veel gevallen onzin.
als je wat zwaarder bent zul je gewoon iets meer op je jouding moeten gaan letten, meer niet.
verder zijn friezen erg sterke paarden, heb ze zelf tot voor kort veel gereden, geen enkel probleem, de kleinste was net 1.50 hoog.
ikzelf heb een haf die ik zadelmak heb gemaakt en ook dit paard heeft geen enkele moeite ermee, verder het paard van een vriendin die ik geregeld bijrijd ook niet, ook een haf van 1.40.
er zijn natuurlijk bepaalde rassen die er wat gevoeliger voor zijn, maar dat zijn geen paarden als haflingers en friezen.

op dit moment ben ik al enkele maanden zwanger en zit ik op de 100 kilo al Bloos Huilen verschrikkelijk maar is nu weinig aan te doen die buik blijft ma groeien haha Clown
rij nu ook nog steeds een beetje op een hafje en zelfs nu geen enkel probleem.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:39

Denk dat je er bij had moeten melden dat je een man bent Haha!
Ik denk dat het ook meescheelt dat jij niet dik bent, je bent gewoon een normale vent en zal dus niet al hotsend en klotsend te paard zitten.
En een Ztje zit er dan misschien (nog) niet in, je kan wel rijden dus dat scheelt ook een heleboel.

Als het paard rugproblemen heeft of idd een weke rug zou ik er wel wat problemen mee hebben, maar aan de andere kant is het zoals hierboven gezegd minder erg om als 95 kg wegende ruiter goed mee te kunnen komen dan als 65 kg wegende ruiter te stuiteren op de rug.

Maar als je twijfeld vraag het dan eens aan een da die het paard kent.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:41

Hangt een beetje af van het formaat van de Fries en de bouw.

Ik denk wel dat het kan hoor Lachen, gewoon proberen.

Inderdaad, nederlandse mannen wegen al snel ergens tussen de 90 en 100 kilo. Dat zou dus betekenen dat mannen al snel te zwaar zijn.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:44

Dan mogen veel mannen hier in de springsport in het noorden niet meer rijden.. Lachen

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:46

Maar denk ook eens aan de vikingen van vroeger bij bijvoorbeeld de fjorden. Ik geloof nooit dat die erg licht waren, en al helemaal niet met die harnassen!
ik ben zelf ook niet heel licht maar ik heb niet het idee dat een paard er veel last van heeft.. [ Noujaa niet echt licht, het valt wel mee. ik ben 1.74 en weeg 70 kg]
Ik rijd ook vaak nog op pony's maar niet meer op de welsh achtigen etc Knipoog

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 22:51

Verder denk ik inderdaad dat je naar de bouw van het paard moet kijken. Is de merrie heel lang dan zou ik het aanbod toch afslaan... Als de rug niet zo heel lang is en ze een stevige fries is, zou ik het veel minder erg vinden. Heb je misschien een foto van de merrie? en hoe groot ben je?