Het gaat hier om paarden in de leeftijdscategorie van +/- 3 tot en met +/- 5 jaar.
Ik zou het erg leuk vinden al zouden jullie (mensen met een paard of die een paard trainen die in deze leeftijdscategorie vallen) mijn enquete even zouden invullen. Ik probeer hier mee een overzicht te maken over op wat voor een manier mensen hun jonge (nog onvolgroeide) paard beleren en trainen, afgezien van welke takt van de paardensport, het niveau van de trainer, de tijd die erin gestoken word en het ras van het paard.
Citaat:Algemene vragen:
1. Wat is het ras van uw paard?
2. Wat is de geboortedatum van uw paard?
3. Wat is uw leeftijdscategorie?
Kiezen uit: 0 tot 20 jaar - 21 tot 40 jaar - 41 tot 60 jaar
4. In wat voor takt(en) van de paardensport traint u uw paard?
(Hiermee word bedoelt bijv. dressuur, springen, rectreatie, western, endurance, etc. Of een combinatie daarvan)
Gerichte vragen 1:
5. Op welke datum (ongeveer) bent u begonnen met het beleren van uw paard?
6. Hebt u zelf uw paard beleerd, of heeft u dit over gelaten aan een ander persoon? En waarom? Bent u hier tevreden over?
7. Op welke datum/na hoeveel tijd (ongeveer) heeft er voor het eerst een zadel op uw paard gelegen?
Gerichte vragen 2:
8. Hoe en op wat voor manier bent u/of de andere persoon die uw paard heeft beleerd, te werk gegaan van het punt 0 (paard kent nog niets van werken) tot het punt dat er voor het eerst door een ruiter op gezeten werd? Zijn hier problemen opgetreden en hoe hebt u deze opgelost?
(Met de manier word bedoelt; Wat u zoal doet/deed in de training, en hoe afwisselend uw training is/was)
9. Hoe en op wat voor manier bent u/of de andere persoon die uw paard heeft beleerd, te werk gegaan van het punt dat er voor het eerst door een ruiter op gezeten werd tot het punt dat u +/- 3-4 maanden verder was in de training? Hoeveel minuten duurde de training per keer? En hoevaak trainde u per week? (kunt u aangeven in dagen per week) Zijn hier problemen opgetreden en hoe hebt u deze opgelost?
(Met de manier word bedoelt; Wat u zoal doet/deed in de training, en hoe afwisselend uw training is/was)
10. Hoe en op wat voor manier bent u te werk gegaan van het punt dat uw paard 4 maanden onder het zadel was tot het punt waarop uw nu bent? Zijn hier problemen opgetreden en hoe hebt u deze opgelost?
11. Omschrijf het 'punt' waarop uw nu bent met uw paard.
(Dat kan zijn dat u al wedstrijden start, daarbij kunt u het niveau daarvan aangeven. Ook kan het zijn dat u (nog) geen wedstrijden start, daarbij kunt u bijvoorbeeld aangeven op wat voor manier/wijze en niveau u uw paard op dit moment traint)
12. Op wat voor niveau bent u zelf op dit moment?
(Hierbij kunt u als u wedstrijden start of hebt gestard, het hoogste niveau dat u officieel met een paard gereden hebt aangeven. Als u nooit wedstrijden hebt gereden, kunt u aangeven hoeveel jaren u rijd en op een redelijke manier inschatten op welk niveau u bent)
13. Heeft u van het punt 0 tot het punt waar u nu bent hulpteugels gebruikt?
(Kan varieren van een martingaal tot een gogue, of een pessoa teugel) Heeft u deze gebruikt tijdens het longeren of met grondwerk, of tijdens het rijden? En waarom/wat voor doel had/heeft u met deze hulpteugel?
14. Bent u tevreden over hoe uw paard nu loopt?
15. Heeft u voor dit paard eerder een paard beleerd of doorgereden?
16. Als u wilt kunt u mij een paar foto's sturen via de PB knop (in link!) daarbij verteld u dan op wat voor moment deze foto in de training is genomen (dmv. een datum bijvoorbeeld)
Ik vraag u vriendelijk om hierbij alleen werkfoto's te plaatsen van (u en) uw paard. U kunt hierbij foto's plaatsen van rijden/longeren of grondwerk. Aan gewone foto's heb ik niet zo veel jammergenoeg.
Bedankt voor uw tijd en aandacht, en natuurlijk het invullen van de vragen! U doet mij hier een groot genoegen mee, zodat ik mijn onderzoekje succesvol kan voortzetten. Nogmaals bedankt!
Heeft u vragen of opmerkingen? Dan kunt mij altijd een berichtje sturen.
Schroom niet als u de vragen uitgebreid wilt beantwoorden, daar heb ik alleen maar meer aan.

Er zijn natuurlijk altijd puntjes waar aan gewerkt moet worden, maar die kosten gewoon tijd.