Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Hij heeft van jouw kleding en lijf af te blijven en het is zowel voor hem als voor jou het beste als dat meteen duidelijk is. elanor schreef:Gewoon "terugbijten", niet wegduwen of niet-bijten-is-belonen-constructie. Even ingrijpen als hij bijt is echt niet 'onvriendelijk', dat doen ze in de natuur ook gewoon.Hij heeft van jouw kleding en lijf af te blijven en het is zowel voor hem als voor jou het beste als dat meteen duidelijk is.
Ik heb hem namelijk al een aantal keer 'teruggebeten', maar dat ziet hij als een spelletje en ik ga NIET slaan.
).
Evelijn schreef:Maar je voert hem wel regelmatig uit de hand? Zou je daar dan eerst niet mee kunnen stoppen?
mrie schreef:Hoe wil je dan de connectie maken tussen klik is goed als je er geen voer bij wilt gebruiken, of clicker je al met hem.
Je zou het wel met clicker en brokje kunnen doen, maar dan moet je als je het brokje geeft je hand wel zo uitsteken dat hij een pas terug moet doen wil hij het brokje ook kunnen vinden. Dan leer je hem beleefdheid bij het aannemen van een beloning en dat is bij elke oefening goed.
mrie schreef:Ik heb het Ocho af geleerd juist door hem steeds "rustig" weg te duwen en hem te leren meteen een pas naar achteren te zetten. Dat "rustig" staat tussen aanhalingstekens, want hij heeft een paar keer echt mijn vel meegenomen en dan moet je toch iets sneller dan rustig zijn.
Ir111 schreef:mrie schreef:Ik heb het Ocho af geleerd juist door hem steeds "rustig" weg te duwen en hem te leren meteen een pas naar achteren te zetten. Dat "rustig" staat tussen aanhalingstekens, want hij heeft een paar keer echt mijn vel meegenomen en dan moet je toch iets sneller dan rustig zijn.
Zo heb ik het mijn paard ook afgeleerd. Niet boos worden maar consequent wegduwen en stapje naar achter zetten.

runningkawa schreef:Bij een dominante werkt dat niet...die lacht zich kapot of nog erger, die accepteerd op die manier naar achter zetten niet....en ben je de klos

Isegrim schreef:Tips over hoe ik hem dit gedrag kan afleren, bij voorkeur op een NH-manier (of in elk geval zonder pijnlijk straffen o.i.d.)? Tot nu toe duw ik hem gewoon consequent weg als hij wil gaan happen, maar dat help niet erg lijkt het.