Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isegrim

Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 13:12

Ik verzorg momenteel een jonge (2,5 jaar) hengst. Hij is in het algemeen zeer braaf en rustig, maar hij is de laatste tijd wat happerig. Niet echt bijten, maar steeds maar je kleding beetpakken en eraan trekken, als 'ie voor je staat proberen je broek te pakken etc. Het lijkt erop dat hij momenteel ook wat last heeft van zijn tanden door wisselen, dus misschien dat dat de happerigheid deels verklaart.

Tips over hoe ik hem dit gedrag kan afleren, bij voorkeur op een NH-manier (of in elk geval zonder pijnlijk straffen o.i.d.)? Tot nu toe duw ik hem gewoon consequent weg als hij wil gaan happen, maar dat help niet erg lijkt het.

Djulitaa

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:16

elke keer als hij dat doet, eh! zeggen, op een korte maar strenge toon.
als je een clicker hebt, kun je elke keer als hij stopt, keertje klikken of handje brokken bijv,

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 13:30

Dat "Eh!" zeggen doe ik ook al, maar een clicker is misschien een goed idee. Ik wilde toch al met clickertraining gaan experimenteren. Lachen

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:38

Gewoon "terugbijten", niet wegduwen of niet-bijten-is-belonen-constructie. Even ingrijpen als hij bijt is echt niet 'onvriendelijk', dat doen ze in de natuur ook gewoon. Lachen Hij heeft van jouw kleding en lijf af te blijven en het is zowel voor hem als voor jou het beste als dat meteen duidelijk is.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:08

elanor schreef:
Gewoon "terugbijten", niet wegduwen of niet-bijten-is-belonen-constructie. Even ingrijpen als hij bijt is echt niet 'onvriendelijk', dat doen ze in de natuur ook gewoon. Lachen Hij heeft van jouw kleding en lijf af te blijven en het is zowel voor hem als voor jou het beste als dat meteen duidelijk is.

Straks heb ik een kopschuw paard, kan ik daar weer een topic over openen. Tong uitsteken Ik heb hem namelijk al een aantal keer 'teruggebeten', maar dat ziet hij als een spelletje en ik ga NIET slaan.

Wat wel een beetje lijkt te helpen is het gebruiken van een zweep achter mijn rug als waarschuwing. Dus op het moment dat hij wil gaan happen, achter mijn rug die zweep een zwiepgeluid laten maken (alsof het mijn staart is Knipoog ).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:23

Ik heb het Ocho af geleerd juist door hem steeds "rustig" weg te duwen en hem te leren meteen een pas naar achteren te zetten. Dat "rustig" staat tussen aanhalingstekens, want hij heeft een paar keer echt mijn vel meegenomen en dan moet je toch iets sneller dan rustig zijn.
Ik merkte na en paar weken al dat hij soms de neiging gewoon niet in kon houden en dat hij helemaal schuldig keek als hij het toch gedaan had, ging zelf al een pasje naar achteren. Juist omdat het en neiging is heel rustig mee blijven. Hij kan er ook niks aan doen.

Er waren momenten dat hij die neiging meer had, bijvoorbeeld als ik met hem wandelde. Dan wandelde er zo'n lekker sappig armpje voor zijn neus. Ik leerde om hem voor te zijn en hem alleen al als hij het overwoog en stapje terug te laten zetten.
Ik werd door de tijd heen wel steeds strenger. De laatste keer dan hij hapte heb ik hem echt op zijn flikker gegeven. (verbaal) Toen was het voorgoed over. Ik blij, hij blij. Nu is hij vergeten dat hij het ooit deed, maar nu is hij ook geen hengst meer.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:25

Stap naar achteren laten doen is een goed plan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:26

Wel uitkijken met uit de hand voeren, daar kunnen ze juist happerig van worden.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 14:28

Ja, juist daarom wil ik met de clicker gaan werken, hij is TE erg op eten gefocust.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:32

Maar je voert hem wel regelmatig uit de hand? Zou je daar dan eerst niet mee kunnen stoppen?

fraznic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:39

Ik zou ook wel een beetje oppassen met clicker-training door te klikken als hij stopt.
Want het kan ook zijn dat ie de link legt dat hij een brokje krijgt als ie bijt en dan stopt, dus dat ie alsnog wel gewoon bijt, maar het maar eventjes doet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 14:43

Hoe wil je dan de connectie maken tussen klik is goed als je er geen voer bij wilt gebruiken, of clicker je al met hem.
Je zou het wel met clicker en brokje kunnen doen, maar dan moet je als je het brokje geeft je hand wel zo uitsteken dat hij een pas terug moet doen wil hij het brokje ook kunnen vinden. Dan leer je hem beleefdheid bij het aannemen van een beloning en dat is bij elke oefening goed.

Hap in hals?? Nee geef mij dan maar een biefstukje Vork
ik geloof niet dat dit plan werkt, maar ik heb het dan ook nooit geprobeerd. Al dat haar, zand, mest en wat er al niet meer aan het paard kan plakken. Brrr

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:32

Evelijn schreef:
Maar je voert hem wel regelmatig uit de hand? Zou je daar dan eerst niet mee kunnen stoppen?

Nee, ik voer hem bijna nooit uit de hand. Zijn baasje misschien wel.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:33

mrie schreef:
Hoe wil je dan de connectie maken tussen klik is goed als je er geen voer bij wilt gebruiken, of clicker je al met hem.
Je zou het wel met clicker en brokje kunnen doen, maar dan moet je als je het brokje geeft je hand wel zo uitsteken dat hij een pas terug moet doen wil hij het brokje ook kunnen vinden. Dan leer je hem beleefdheid bij het aannemen van een beloning en dat is bij elke oefening goed.

Om te beginnen met clickeren zal ik idd wel brokjes nodig hebben. Zou niet weten hoe ik hem anders moet leren dat click = beloning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:35

Wat je niet wilt horen, maar juist vriendelijk is
1 keer een goede optater geven....
10 keer kleine tikjes en euh zeggen is onvriendelijker dan 1x duidelijk zijn...

Dat gebeurd in de groep ook. Daar gaan ze ook geen dagen lopen euh-en
Daar is het een keer de oortjes in de nek en niet luisteren is een knal...en bij een te groot vergrijp meteen een knal...en daarna zijn ineens de oortjes in de nek weer genoeg duidelijk heid Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:41

mrie schreef:
Ik heb het Ocho af geleerd juist door hem steeds "rustig" weg te duwen en hem te leren meteen een pas naar achteren te zetten. Dat "rustig" staat tussen aanhalingstekens, want hij heeft een paar keer echt mijn vel meegenomen en dan moet je toch iets sneller dan rustig zijn.

Zo heb ik het mijn paard ook afgeleerd. Niet boos worden maar consequent wegduwen en stapje naar achter zetten.

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:43

Ir111 schreef:
mrie schreef:

Zo heb ik het mijn paard ook afgeleerd. Niet boos worden maar consequent wegduwen en stapje naar achter zetten.

ja, ik heb het precies zo gedaan, dus als het bij ons allemaal werkt, moet het wel een goede manier zijn Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:44

Bij een dominante werkt dat niet...die lacht zich kapot of nog erger, die accepteerd op die manier naar achter zetten niet....en ben je de klos

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:50

Ik ga mee met RK. Knipoog

En een flinke optater hoeft (mag!) niet te betekenen dat je boos wordt op je paard, en gebeurt ook niet per se op het hoofd. Lachen

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 15:53

runningkawa schreef:
Bij een dominante werkt dat niet...die lacht zich kapot of nog erger, die accepteerd op die manier naar achter zetten niet....en ben je de klos

Hij is totaal niet dominant verder, juist heel volgzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:55

Dan is al heel snel 1 keer wat strenger zijn genoeg.
Persoonlijk kan ik niet begrijpen dat dat dan langer moet duren Lachen
Je bent dan nu toch op de een of andere manier niet duidelijk Lachen
En juist van niet duidelijk zijn krijg je op den duur vervelende paarden Lachen

En omdat hij niet dominant is pikt hij het voorzichtig terug zetten of opzij duwen..een dominante wordt dan woest...heel woest....

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:59

Isegrim schreef:
Tips over hoe ik hem dit gedrag kan afleren, bij voorkeur op een NH-manier (of in elk geval zonder pijnlijk straffen o.i.d.)? Tot nu toe duw ik hem gewoon consequent weg als hij wil gaan happen, maar dat help niet erg lijkt het.

er is niet echt een nh-oplossing hiervoor. Als jij en je paard een goede relatie hebben zal je paard vanzelf niet meer bijten.
maar om mee te beginnen: Zorg dat je paard bij bijtsitaties altijd uit je ruimte blijft, je leert hem dus eerst op druk en op suggestie naar achteren gaan. Achteruit gaan op een lichte cue is een dominerende actie en je reageert niet op het bijtgedrag maar vraagt een andere oefening. Als je al te dichtbij staat, beweeg je je armen gewoon zo heftig dat je paard er zelf tegen aan komt als hij in de buurt is. Dus niet richten, maar het hem zelf laten bedenken.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-07 16:17

Ik ga het proberen met hem naar achteren laten gaan.

Ik verzorg hem trouwens nog maar pas, dus heb nog niet echt de kans gekregen om consequent te zijn, hij kent me nog maar net. Knipoog

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:52

Jonge hengsten willen nu eenmaal graag spelen en spelenderwijs hun rangorde bepalen, ga jij hem uit de weg, dan heeft hij op een hele subtiele manier van je gewonnen. Laat duidelijk merken dat je het absoluut niet wilt hebben, wees hier ook consequent in en niet alleen als hij al geprobeerd heeft te happen. Zet hem zomaar eens zonder reden een stapje terug, gewoon omdat jij er wil staan. Doe dit ook in de wei als hij aan het grazen is. Het is ook belangrijk dat jij bepaalt hoe dichtbij je paard bij je mag staan, heel veel mensen laten hun paard ook lekker tegen zich aan schuren, zonder te beseffen dat het paard zijn grenzen aan het verleggen is.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 17:05

Oei ik heb dat ook bij mijn vzpony, dat is gekomen door uit de hand voeren (niet door mij hoor) ik ben nou ook bezig dat af te leren en ik vind dat naar achteren stappen ook wel een goed plan, want een tik of stem verheffen werkt niet.