Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

tenminste zo werkt het bij mij wel heb ook zon lastig dier
Scum schreef:Met 2 of 3 man opdrijven en laten rennen. Dat doen totdat ze heel erg moe is.
Dan haar de kans geven om zich te laten pakken. Wil ze dat niet, dan weer opdrijven en flink laten rennen. Telkens als ze stilstaat de kans geven om zich te laten pakken.
Dit volhouden (ook al kost het je 2 uur). Op een gegeven momen zal ze zich heel graag laten pakken zodat ze eindelijk uit kan rusten.
sandra83 schreef:hm, ik heb die ervaring dus totaal niet.
zeker niet in een grote wei. opjagen en insluiten is roofdiergedrag en heeft niets met dominantie te maken.
wat wél werkt is je paard spiegelen. ipv achter hem aan lopen/renne, met hem meelopen, parallel zeg maar. Niet opjagen, niet benaderen, maar je als een kuddelid bij het paard voegen. Het kan soms een half uur of uur duren, maar dan heeft je paard tijd genoeg gehad jou te inspecteren, en komt vanzelf in jou buurt. Meestal is het dan ook echt de beslissing van het paard: jij ben ok, ik laat me vangen. De volgende keer zal (mits je zorgt dat deze keer een positief gevoel gaf) sneller gaan, en al snel zal je paard niet meer voor je weglopen omdat jij daar geen reden toegeeft.
), een halster met touw en een wortel het weiland in gaan. Als de pony van je weg rent, straf je hem. Dit doe je door een steentje op zn kont te gooien. Hetzelfde effect dus als een tik
Daarna benader je hem rustig weer. Als hij weer wegrent, weer een steentje naar hem gooien. Rent hij niet meer weg voor je? Wortel geven, halster om, meenemen