Ik ga haar dus iig niet zelf laden om zo te voorkomen dat mijn zenuwen overslaan op haar... Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik ga haar dus iig niet zelf laden om zo te voorkomen dat mijn zenuwen overslaan op haar... 
. Nu wordt ze voor het blok gezet middenin de stress van de verhuis want ze móet geladen worden én moet ze meteen een paar uur in de trailer staan...
Breghje schreef:De beste ervaring was een trailertraining vóórdat je ging verhuizen zodat ze al gewend was. Nu wordt ze voor het blok gezet middenin de stress van de verhuis want ze móet geladen worden én moet ze meteen een paar uur in de trailer staan...
Maar goed, het is zo het is. Wat kan helpen is Bach Rescue spray of druppels. Die werken bijna meteen en hoeven niet een aantal weken/ dagen tevoren gegeven te worden. Je paard mag dan nog gewoon eten want wordt niet suf, alleen rustig in het hoofd. Ook zou je alsnog nu wat kunnen gaan oefenen met de trailer, zodat er minder stress is as zondag, omdat je nu zonder druk kan oefenen. Degene die haar zondag gaat laden, heeft ie ervaring met haar? Hoe wil hij/zij haar gaan laden? Staat er ruim de tijd voor gepland? Wat voor methoden gaan er gebruikt worden (longeerlijn erachter, zweep, rust)? En gebruik de Bach zelf ook, geeft ook jou de rust die je nodig zal hebben om hierdoor te komen en het is idd voor haar ook heel fijn te zien dat jij rustig blijft.
. Helaas heb ik zelf geen trailer / veewagen dus regelmatig oefenen is helaas geen optie
... anders had ik dat zeker gedaan. Een nadeel is ook dat het ergens ook niet erg logisch is dat IK met haar oefen aangezien ik helaas mijn zenuwen op haar over breng
. Die bach rescue druppels klinken eigenlijk heel goed voor mijn situatie, weet je waar ik die kan kopen? (kan ik zelf dus ook nemen, een goed idee) . Degene die haar gaat laden en die mee gaat als mijn 'chauffeuse' kan is gelukkig wel heel nuchter en relaxed en heeft mijn merrie ook bijna dagelijks in handen. We nemen ruim de tijd voor het laden en het gaat met rust en absoluut zonder zweep of longeerlijn omdat we geen onnodige spanning willen creeren bij mijn arabierendame. We halen de veewagen trouwens zaterdagmiddag op, ik zou haar zaterdag dus eventueel kunnen voeren op de veewagen. moniek111 schreef:toch nog proberen te leren dat trailer niet erg is/leuk.
kijk anders even op de site van monty roberts, dan kun je die nederlandse afgevaardigde bellen.
zoveel mogelijk rust en niet om kijken of je paard de trailer wel in loopt..
succes
polly2 schreef:Is het voor jou mogelijk om er een ander paard bij te zetten die ze vertrouwt?
Dat kan een hoop stress schelen.
En verder: je zegt dat het al beter gaat. Meestal is afstand niet het probleem. Dus als het beter gaat en je paard is er rustiger onder, vertrouw er dan op dat het goed gaat.
je zou rescuedruppeltjes kunnen geven van te voren. Er zijn mensen die zeggen dat het werkt. Ik weet het niet....heb het effect er van nog nooit zelf ervaren.
moniek111 schreef:evt een reisgenoot mee te krijgen, of anders een paarden transport inhuren, is ze in goede handen. kost wat maar wel super veilig
.femmefatale1 schreef:Is ze moeilijk op de trailer, of ook op de vrachtwagen??
Doorgaans lopen paarden nl veel makkelijker de vrachtwagen op, omdat deze ruimtelijker is.. en bovendien veel stabieler op de weg als een trailer..
, ik zou ongeveer een kwart van de aangegeven hoeveelheid toedienen zodat de stress piek er af is maar ze nog wel normaal kan reageren

vikki schreef:Ik heb eigenlijk maar beperkte infoprmatie gegeven merk ik... Trailer training heeft ze een tijdje geleden gehad, sindsdien gaat het ook wel beter (ze laadt vele malen makkelijker), het gaat mij er meer om dat ik 170km niet kan oefenen... en dat ik dus alle nodige maatregelen kan treffen voor het geval dat. Helaas heb ik zelf geen trailer / veewagen dus regelmatig oefenen is helaas geen optie
... anders had ik dat zeker gedaan. Een nadeel is ook dat het ergens ook niet erg logisch is dat IK met haar oefen aangezien ik helaas mijn zenuwen op haar over breng
. Die bach rescue druppels klinken eigenlijk heel goed voor mijn situatie, weet je waar ik die kan kopen? (kan ik zelf dus ook nemen, een goed idee) . Degene die haar gaat laden en die mee gaat als mijn 'chauffeuse' kan is gelukkig wel heel nuchter en relaxed en heeft mijn merrie ook bijna dagelijks in handen. We nemen ruim de tijd voor het laden en het gaat met rust en absoluut zonder zweep of longeerlijn omdat we geen onnodige spanning willen creeren bij mijn arabierendame. We halen de veewagen trouwens zaterdagmiddag op, ik zou haar zaterdag dus eventueel kunnen voeren op de veewagen.
. Als ze vrij makkelijk laad, zou ik alleen jezelf de Bach geven (idd te koop bij zo'n beetje elke DA of alternatieve winkel) zodat je zenuwen niet op haar overslaan en verder alles gewoon over je heen laten komen. Als ik het zo hoor zijn jullie goed voorbereid, gaan er met vol vertrouwen in. Laat het lekker gebeuren, het komt vast goed allemaal zondag. Als ze lekker hooi heeft kan ze zich bezig houden, een vrachtwagen is zo wie zo fijner want overzichtelijker, en verder idd niet de wagen openmaken (misschien heb je een gluurluikje waar je heel soms even poolshoogte kan nemen mocht je iets horen). Succes voor zondag!! Breghje schreef:Als het alleen de afstand is, zou ik me daar verder niet te veel zorgen over maken. Mijn paardje heeft een dikke 100 km moeten reizen om naar mij te komen en heeft staan slapen..... Als ze vrij makkelijk laad, zou ik alleen jezelf de Bach geven (idd te koop bij zo'n beetje elke DA of alternatieve winkel) zodat je zenuwen niet op haar overslaan en verder alles gewoon over je heen laten komen. Als ik het zo hoor zijn jullie goed voorbereid, gaan er met vol vertrouwen in. Laat het lekker gebeuren, het komt vast goed allemaal zondag. Als ze lekker hooi heeft kan ze zich bezig houden, een vrachtwagen is zo wie zo fijner want overzichtelijker, en verder idd niet de wagen openmaken (misschien heb je een gluurluikje waar je heel soms even poolshoogte kan nemen mocht je iets horen). Succes voor zondag!!
) en het feit dat ze tijdens de rit wel behoorlijk dribbelig kan zijn, waardoor ze er behoorlijk bezweet uit kan komen ... Er zit trouwens een raampje tussen paard en cabine, dus we kunnen haar zien en horen en zij kan ons ook horen, ik hoop stiekem dat dat al scheelt voor haar. Ons gebabbel is in ieder geval erg vertrouwd voor haar en overstemt de "enge' geluiden van buitenaf hopelijk een beetje.Liberto schreef:Wij hadden ook altijd een moeilijk te laden pony en die kwam helemaal zeiknat uit de trailer. Reden altijd heel rustig. Is jaren lang mishandeld geweest door de 1 van de vorige eigenaren. Als hij lang in de trailer moest, gaven we hem altijd een klein beetje sedalin. Net genoeg dat hij rustig was en ontspande op de trailer. Hebben toen de dierenarts gevraagd of hij hooi mocht hebben en dit kon allemaal prima. Ik zou dus voor een klein beetje sedalin gaan. Succes zondag!