afspoelen na een 'blubberrit'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

westernpower

afspoelen na een 'blubberrit'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:05

hoi,
ik hoop dat het hier goed staat...

ik heb namelijk even een vraag: iedere dag rij ik vrolijk mijn rondje door ons heerlijk polderlandschap. Door de regenval zijn de bermen echter nat en modderig; waardoor mijn paardje er dus aan het eind van onze rit meer uitziet als een varken. Hier mijn vraag...wat doen jullie daar aan?
Meestal laat ik het opdrogen en poets ik het er dan s'avonds of de volgende dag af, maar vandaag dacht ik; waarom zou ik het niet afspuiten? nat was ze toch al, want er kwam ook nog een buitje over.
mijn vraag is dus; is afspoelen rond deze tijd van het jaar niet te koud?

na het afspoelen heb ik ze uiteraard wel afgedroogd met handdoeken, zweetdekentje erop en een schoon (inloop)stal

Katja

Re: afspoelen na een 'blubberrit'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:07

Hoe hoog komt de modder? Ik spuit de benen gewoon af tot aan het lichaam meestal valt de rest wel mee.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:08

als mijn pony blubber benen heeft spuit ik zijn benen altijd af maar ik droog ze dan wel helemaal af tot ze echt droog zijn dus 1 handdoek per been

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:10

Haar buik is meestal ook onder de modder...is het beter die niet af te spoelen?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:14

Ik zou buik toch niet doen.. modder maakt het paard vaak niet tot op de huid nat. Afspoelen en wrijven wel!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:22

Ik trek vaak even een zweetmes over de buik dan is het ergste er weer af.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:22

oké, zou ze dan snel een kou pakken? (oliebol, heb dr buik vanmiddag wel afgespoeld...) mét zweetdeken en idd na zweetmes?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:25

Als mijn paard erg onder de modder zit rond deze tijd van het jaar spuit ik idd de benen af tot aan het lichaam, en de buik spons ik vaak even af (nadat er een zweetmes overheen is gegaan). Daarna met zweetmes ergste water weghalen en ff stevig droogwrijven. Aangezien ik meestal de zweetplekken bij de singel, hals en op der rug ook ff afspons krijgt ze 2 zweetdekens over elkaar heen en blijft ze lekker in de stal tot ze weer droog is. Meestal duurt dat een uurtje, en dan heeft ze zeker geen kou gevat Lachen

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:26

Ik zou het gewoon oplaten drogen, vooral op de buik, dan valt het zand er meestal vanzelf wel af Ja

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:27

Ik denk niet dat ze gelijk kouvat maar prettig is anders voor ze.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:28

Ik neem ook altijd een emmertje lauw/warm water voor het afsponsen, anders vind ik het idd ook niet zo prettig voor der. Maar nu staat ze echt helemaal te genieten Knipoog

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:29

oké, ja ze is eigenlijk ook een beetje te lief...heeft geen één kik gegeven, terwijl ik ze met (koud) water afspoelde vanmiddag. Verder, afspoelen na het rijden is toch ook goed voor de doorbloeding? zijn er mensen die dit standaard doen?

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:29

Ik zou alleen de benen afspoelen.
En derest op laten drogen Lachen
Tenzij je het met warm water kan doen of
je paard onder zo een soort 'verwarming' kunt zetten.

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:31

haha...zó luxe zijn we nog niet...Maar oké, volgende keer blijft dr buikje (mét ons veulentje Knipoog)droog

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:31

Rachel_ schreef:
Ik zou alleen de benen afspoelen.
En derest op laten drogen Lachen
Tenzij je het met warm water kan doen of
je paard onder zo een soort 'verwarming' kunt zetten.

Solarium Knipoog

edit; Bovedien zal deze "verwarming" ook weinig nut hebben als de alleen de buik nat is: deze wordt dan natuurlijk niet droog!
Je kunt de buik prima afsponsen met lauw water hoor! Haal je alle zweet en zandplekken meteen weg zodat dit niet gaat irriteren of jeuken. Is alleen maar lekkerder voor je paard. Gewoon ervoor zorgen dat je de buik goed droogwrijft en een (paar) zweetdekens op Lachen
Laatst bijgewerkt door Julia_14 op 26-11-07 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:31

Ja dat ding Lachen
Daar kan je dan niks aan doen als je dat niet heb,
de ene stalling is weer luxe en de andere gewoon normaal Lachen

westernpower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:38

ja, is ook zo. Ik zelf (oftwel; mijn paard Knipoog) staat dan bij goede vrienden van ons, particulier dus, is bij ons om de hoek..heerlijk, maar geen solarium. Ach ja, hoeft van mij ook niet hoor. Ik ga zelf ook niet iedere week eemm...naar de sauna!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:00

Ik spuit vieze benen na het rijden altijd af.
Even een zacht borsteltje erover heen als het nodig is, en gelijk de hoefjes mee borstelen en ze zijn weer keurig!

De buik spons of spuit ik af met warm water als die ook vies is en daarna even het zweetmes eroverheen.

Ik heb schimmels, dus na een modderrit of les zijn die echt smerig, dus dan sla ik geen keer over met afspuiten en ook de staart was ik dan gelijk mee!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:41

Gister zag mijn paard er ook uit als een beest toen ze de wei uit kwam. Ik heb de onderbenen afgespoten met koud water (we hebben niks anders) en toen afgedroogd met een handdoek.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:59

Ik zou het gewoon op laten drogen, zoals de buik, dat kun je nu beter niet gaan afspuiten met koud water, veelste koud. Je kunt de benen wel tot de kniën zegmaar afspuiten, en bij de achterbenen tot het spronggewricht, daar zitten pezen en daar voelen ze verder niks van als het zo koud is.

Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 17:30

Ik laat het gewoon opdrogen. de volgende dag borstel je het er gewoon makkelijk van af. Alleen als de benen toch al nat zijn (plassen enz) doe ik deze afsponzen.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:43

Ik heb vaak dat als ik mijn VZ-ponytje haar paddock uit haal, dat ze dan in de blubber heeft gelegen. Maar het droogt meestal wel op, misschien heb je nog een oude borstel ervoor? Meestal is het de volgende dag gewoon zand dus

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 20:49

Ik laat het gewoon opdrogen en borstel het hoognodige er de volgende dag vanaf.
Ik heb het idee dat je met afspuiten (en dan zeker de buik) en droog wrijven met een handdoek het huidvet aantast terwijl ze dat met dit weer en vooral als het straks echt koud wordt, hard nodig hebben.
Hooguit de hoef en de kootholte spuit ik schoon als ie door echt vieze blubber is geweest ivm evt mok, maar dat komt bijna niet voor.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:44

Ik zou ook alleen de benen doen, de rest droogt vanzelf. Eventueel zweetmes even gebruiken!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:31

maikeltje schreef:
Ik laat het gewoon opdrogen en borstel het hoognodige er de volgende dag vanaf.
Ik heb het idee dat je met afspuiten (en dan zeker de buik) en droog wrijven met een handdoek het huidvet aantast terwijl ze dat met dit weer en vooral als het straks echt koud wordt, hard nodig hebben.
Hooguit de hoef en de kootholte spuit ik schoon als ie door echt vieze blubber is geweest ivm evt mok, maar dat komt bijna niet voor.

Ze staan bij mij onder dekens en alleen overdags buiten, dus ik denk dat het afspuiten of sponzen van de buik niet zoveel kwaad kan...
Ik vind een wit paard met een zwarte baggerbuik en baggerbenen niet echt een fris gezicht als je ze zo weg zet na het rijden... Clown
Ik was trouwens ook vaak gelijk even de staart als die echt vies is...