Transportbeschermers bij jong paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Transportbeschermers bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:35

Komend voorjaar ga ik mijn (dan) 3 jarige hengst uit de opfok halen. Hij wordt dan eerst gecastreerd en daarna zadelmak gemaakt. Nu ben ik met mijn vorige paard altijd heel consequent geweest met transportbescherming, ik gebruikte altijd transportbandages met vilten onderlappen. Dat lijkt me geen goed plan bij een groene 3 jarige, maar nu vroeg ik me af: zal ik gewone transportbeschermers (met klittenband) kopen of zal ik het de eerste keer zonder doen, omdat hij dat soort dingen nog helemaal niet gewend is? Hoe doen jullie dat met jullie groene paarden?

Carliniii

Re: Transportbeschermers bij jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:18

Ik zou gewoon transportbeschermers doen, want voral als hij niet gewend is, kan hij rake klappen geven, en je wilt niet dat hij gewond raatkt.

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:20

Ik zet even een stipje, dit wil ik ook weten. ik ga waarschijnlijk een haf kopen als hij 1 jaar is, doe je die dingen dan ook al aan?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:23

mijn haflinger was 4,5 maanden toen ik hem ophaalde van de fokker , hij had toen geen transportbeschermers om,toen hij een jaar was in hij naar de kliniek geweest en had ze toen wel om

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:54

Ik heb hem opgehaald bij de fokker toen hij 5 maanden was, toen heeft hij ze niet omgehad.

Ik vraag me af, zouden die dingen niet meer stress opleveren (slaan etc) omdat hij ze niet gewend is? En dat het daarom misschien beter zou zijn als hij de eerste keer zonder zou staan?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:56

Waarom zouden ze de tweede keer dan geen stress opleveren? Het is gewoon een kwestie van gewenning. Ik doe ze altijd thuis al een paar keer om voor ik weg ga, loop er ook een stukje mee. Tot nu toe is het altijd goed gegaan!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:00

Ik heb ze gewoon omgedaan bij mijn toen bijna 2jarige haflinger. En ik ben er ontzettend blij mee geweest! Hij is over de achterklep komen springen (dichte klep dus), en is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen! Had niet willen weten wat er was gebeurd zonder die transportbeschermers, want daar zaten toch echt flinke halen in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:01

Ik bedoel dus dat ik hem er dan rustig aan kan laten wennen Lachen De eerste keer komt hij rechtstreeks uit de opfok en is er eigenlijk geen gelegenheid om hem er voor die tijd nog aan te laten wennen, snap je?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:03

O sorry, op die manier..
Tsja, ik denk dat ik ze dan toch zou meenemen. Misschien kun je dan ter plekke kijken wat je doet, en er zijn dan meerdere mensen die je eventueel kunnen bijstaan met raad en daad Knipoog

muppetmayo

Die van mij had ze ook nog nooit omgehad, heb ze gewoon omgedaan, rondje over het erf gelopen om te kijken hoe hij erop reageerde (niet dus), en heb hem erna gelijk de trailer op gezet.

ElCid

Wij doen bij jonge paarden nooit beschermers om, dat levert vaak meer stress op dan de bedoeling is en juist daardoor kan het paard zich verwonden. Doordat hij bijv. gaat slaan of trappelen om ze kwijt te raken.
Onze oudste hengst komt uit Portugal en heeft de hele reis zonder beschermers gedaan, zonder probleem. De jongste komt uit Amerika en is ook zonder berschermers heelhuids hier aangekomen.
Op dit soort lange afstanden, en zeker als een paard moet vliegen, worden beschermers overigens afgeraden omdat de benen opwarmen, wat slecht is voor de pezen en door lichte zwelling van de benen kunnen transport bandages zelfs de bloedsomloop belemmeren.
Wij gebruiken overigens nooit beschermers, onze paarden worden altijd per vrachtwagen vervoerd, en we hebben er nooit problemen mee gehad.
Ik heb ze vroeger wel gebruikt op een paard wat soms wat gestresst was, maar de ene keer dat ze echt nodig waren had hij ze doordat hij zo druk was af weten te krijgen en alsnog een paar wondjes aan zijn benen.
Mijn advies: niet doen of hem er van te voren aan wennen!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 22-11-07 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:04

Als jij ze altijd gebruikt, gebruik ze dan ook gewoon bij dit paard. Heb je niet de mogelijkheid om vooraf wat te 'oefenen' hiermee? Lijkt me niet dat je ongezien een paard uit de opfok koopt. Als je dan al een paar keer met hem rondtut dan gaat dat vast wel goed joh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:35

Het is mijn paard al sinds hij 5 maanden is Lachen Hij staat al ruim 2 jaar in de opfok daar, ik ga hem 2x per maand opzoeken, dus het is niet ongezien. Alleen tutten is nogal lastig, omdat hij dan uit de groep gehaald moet worden en dat doen ze liever niet daar. Oefenen zit er dus waarschijnlijk niet in. Ik denk dat ik ze inderdaad gewoon mee neem en ter plekke kijk hoe hij zich gedraagt, dan kan ik dan alsnog beslissen om ze wel of niet te gebruiken.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 10:39

Ik heb ze niet gebruikt toen ik mijn paard ging ophalen van de opfok. Ik vond de stress die die dingen zouden geven, meer risico dan de verwondingen die het eventueel zou kunnen tegenhouden. Nu is hij veel meer in de hand en veel meer gewend, en gebruik ik bandages in de trailer. Maar hij heeft al peesbeschermers etc omgehad in training, dus hij zal er weinig meer om geven.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:27

Ik zou niets om doen,
de kans dat hij in paniek raakt en zich daardoor wat aandoet lijkt mij groter dan het risico van onbeschermd vervoeren.

Eventueel kan je hem wel in de wei eens een paar peeskapjes omdoen, als hij daar goe dop reageert zou je dit als alternatief kunnen gebruiken.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:56

Ik ga met SJuimpje mee, geen bescherming in de trailer omdoen als het paard het niet gewend is! Het zorgt alleen maar voor paniek.

Proudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:01

Ik zou het ook niet doen, denk inderdaad ook dat de stress kans dan groter is.
Helemaal als je hem er niet aan kan laten wennen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:10

Ik heb ze bij mijn paard altijd om gedaan... ze is als anderhalf jarige paardje naar mijn tante gekomen op de wei (haar vriend is fokker en gebruikte in de winter mijn tante haar wei omdat die dan toch vrij was). Als ze in het voorjaar terug naar de fokker ging had ze ook bandages om, het jaar erna hetzelfde en toen ze uiteindelijk naar de manège gebracht werd had ze ook transportbeschermers om, toen ze uiteindelijk naar mij kwam heeft ze er ook altijd om gehad. Het is gewoon een kwestie van je paard hieraan te laten wennen. Doe bijvoorbeeld als je paard staat te eten eens die transportbeschermers om. Dan heb je alle tijd en is je paardje eerst wat afgeleid. Laat hem dan een half uurtje zo staan, wandel er eens mee rond en doe ze dan uit. Daarna oefen je gewoon eens met transportbeschermers & trailer... Uiteindelijk ga je zien dat je paardje helemaal niet meer stress krijgt als je transportbeschermers omdoet... Ik zou mijn paard NOOIT zonder enige bescherming op de camion of trailer zetten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:27

Bedankt voor de goede adviezen allemaal!
@ willeke_nijs: het probleem is dus dat hij in de opfok staat en dat oefenen voor die tijd dus niet mogelijk is.. Hij staat in een groep en hij mag daar niet steeds uitgehaald worden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:33

mlvanmelle schreef:
Bedankt voor de goede adviezen allemaal!
@ willeke_nijs: het probleem is dus dat hij in de opfok staat en dat oefenen voor die tijd dus niet mogelijk is.. Hij staat in een groep en hij mag daar niet steeds uitgehaald worden.

Frusty Het is toch jou paard? Je kan em af en toe toch wel eens 10 minuutjes uit die groep halen... Ik weet wel dat een paard uit een groep halen niet zo evident is... Maar af en toe eens eventjes eruit halen om te oefenen moet toch kunnen...

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:09

ik zou gewoon oefenen, 2 a 3 keer oefenen moet wel voldoende zijn denk ik, tenzij hij er erg heftig op reageert, meestal is het zo dat ze na een half uurtje al niet eens meer weten dat ze die rare dingen om hebben, ik zou ze wel omdoen die transportbeschermers, en altijd met klittenband, zodat ze snel af kunnen als het wel fout gaat, het mijn veulen van anderhalf jaar een keer het leven gered!!anders waren haar pezen zo onherstelbaar beschadigd geweest dat ze nooit meer wat gekund had.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:12

Ik zou ze wel omdoen. Je kan hem toch gewoon uit zijn weitje plukken, die dingen omdoen en er dan 10 minuten mee gaan wandelen. Gedraagt hij zich dan is die bescherming alleen maar fijner, want ik denk dat als je een paard na 2 jaar bij zijn vrienden weg gaat, hij zich heel erg druk zal gaan maken in die trailer....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:28

Ik ga met Sjuimpje en Venetia mee, niks om doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:59

Ik zou eerder kiezen voor 3-in-1 beschermers of gewoon peesbeschermers met springschoenen.
Die zijn net wat minder log en blijven beter zitten. Stel dat er een klittebandje losraakt, de beschermer zakt af en het paard raakt in paniek.

Ik doe Anouar nooit beschermers om. Hij heeft wel eens een dikke kroonrand gehad, maar dat vind ik niet opwegen tegen de mogelijke paniek door een losgeraakte beschermer.
Tijdens een ritje van een kwartiertje zou dat niet zo snel gebeuren, maar wij rijden toch bijna altijd minimaal een uur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:53

HAR --> TAO.