Onervaren paard voor het eerst starten: binnen of buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Onervaren paard voor het eerst starten: binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 17:39

Ik had me voorgenomen om pas het buitenseizoen te starten omdat ik van tevoren mijn paard moet longeren en dat niet overal kan en dat buiten vaak makkelijker is.

Maar dan komen er weer dingen als onafgezette ringen waar je dwars doorheen kunt Duivel terwijl het binnen netjes allemaal afgezet is en je ook meer steun hebt aan de kanten.

Wat is jullie ervaring: kun je met een jong paard beter buiten beginnen of binnen?
Paard in kwestie vindt alles wel spannend maar is niet super kijkerig in een binnenbak.

Zesiram

Re: Onervaren paard voor het eerst starten: binnen of buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:42

Hangt van het paard af. Wat ik zelf erg fijn vind aan buitenconcoursen is dat er niet zo veel verschil zit tussen het losrijden en de proef. Je paard is niet opeens alleen en in een andere omgeving, maar kan de andere paarden gewoon blijven zien. Als je losrijdt in de buurt van de ring, zijn die auto's vaak ook niet zo eng meer.

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:43

in een binnen bak is vaak minder om hem/haar te zien en buiten natuurlijk veel meer, mensen vlaggetjes honden rennende kids..
ik zou persoonlijk voor binnen kiezen Haha!

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 17:44

Ligt ook aan jezelf. Ik heb liever veel ruimte als ze gek doen maar in jou geval zou ik denk ik de binnenbak doen. Alleen zou ik niet longeren... Zolang dat nog nodig is vraag ik me af of jullie er klaar voor zijn... Desnoods longeer of rijd je hem thuis even licht en ga je dan naar concours maar je kunt echt niet in de binnenbak longeren....

xEmkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:03

ik vind persoonlijk buitenrijden t fijnst.. mijn pony vind het alsoluut niet fijn om alleen te lopen.. als ze andere ponys ziet is ze veel meer op haar gemak.. dus ik weet niet of jou paard fijner is met of zonder andere paarden..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:06

Ik houd daar nogal een aparte tactiek op na maar hij bevalt me prima. Ik neem ze de eerste keer mee naar het grootste meest kijkerige buiten concours in de buurt dat ik kan vinden. Meestal zijn ze daar behoorlijk van onder de indruk en daardoor overdonderd en best braaf. De keer daarop hebben ze alles al gezien en kijken ze nergens meer van op en is er niks meer aan de hand.

Carliniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 18:10

Mij maakt het niet uit, behalve als het fris weer is vind ik het vaak fijne om binnen te competeren, want anders ben ik voor mijn paard net een vlieg op zn rug en gooit ie me zo dr af:P.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 18:53

Dat is idd ook een idee, Anne Haha!

Iorr, ik zou ook alleen naar wedstrijden gaan waar je wel kunt longeren. Sommige jonge paarden hebben dat nu eenmaal nodig en al helemaal in een vreemde omgeving.
Heeft verder niets te maken met het feit of een paard ergens aan toe is qua niveau.

Ambertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:04

ik zo ook binnen beginnen maar het ligt ook aan het paard , als je op een locatie bent waar je je paard kan longeren en mag longeren !! dan is dat natuurlijk super!! misschien moet je even vragen aan de eigenaars of je van te voren een keertje langs mag komen om te oeffenen deed ik ook altijd!!

groetjes amber ( veel succes )!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 19:06

Ik denk dat het iets persoonlijks is, maar ik vind binnen fijner.
Nu heb je hier buiten ook vaak concoursen met 3 of 4 springringen en 30 dressuur ringen, dus érg veel plek om aan de haal te gaan Lachen
Daardoor mijn voorkeur voor binnen Lachen

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:04

ik vind het sowieso helemaal niks om op een wedstrijd een paard te longeren, en eerlijk gezegd vind ik het op een binnenwedstrijd ronduit asociaal Bloos , dus als je persee wil longeren zou ik wachten tot het buitenseizoen.

ik heb een jong paard, maar ze is zowel binnen als buiten makkelijk, hoewel ik buiten fijner vond, gedraagt ze zich binnen keurig! dus je moet kijken naar het paard zelf, is die kijkerig? schrikkerig enzo. je moet geen gevaar lopen voor anderen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:05

Wat je zelf het prettigst vind.

Ik ga gewoon op wedstrijd waneer ik wil(d'r zijn maar hooguit 10 tot 12 wedstrijden hier in Noord-Holland per jaar en wil ze zo veel mogelijk mee nemen) en zie wel wat ze doen. Moet ik wel zeggen men en dat het nooit erg druk is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:17

ik vind ook dat het heel erg aan het paard ligt...

Urissa heb ik voor het eerst buiten gestart, het 1e concours was uiteraard wel spannend voor haar maar de 2e keer op concours buiten vond ze het allemaal wel prima en gezellig.

binnen heb ik haar ook gestrat en was ze de 1e keer een draak! en dat terwijl ze wel vaker in een binnenbak gelopen had...
elke keer weer als ik een binnenconcours had was ze erg vervelend en schieterig.
mijn voorkeur ligt dus buiten Lachen

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:27

zou de eerste keer binnen starten en dan misschien op een locatie waar je van te voren al een keer gebruik kan maken van de binnebak. Buiten is er toch wel erg veel te zien en als er dan wat gebeurde kunnen ze overal naar toe...binnen is wat meer opgesloten

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 15:23

lotjj92 schreef:
ik vind het sowieso helemaal niks om op een wedstrijd een paard te longeren, en eerlijk gezegd vind ik het op een binnenwedstrijd ronduit asociaal Bloos , dus als je persee wil longeren zou ik wachten tot het buitenseizoen.

Ze zegt toch niet dat ze in de bak waar losgereden wordt wil longeren?

Ik heb mijn paard de eerste paar keren ook gelongeerd (en altijd bij de inschrijving al om toestemming gevraagd). Waarom zou dat asociaal zijn? Of er nu een pensionklant in een naastgelegen longeerkraal longeert of een medewedstrijdruiter, wat is in jouw ogen dan het probleem?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 16:46

Precies, Anoeska, ik snap het probleem ook niet zo. Gewoon even navragen voor je inschrijft.
Mag het niet, dan start ik daar dus ook niet.

cadootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:00

ik ben met mijn jong paard ook begonnen met binnenwedstrijden en mijn paard vind dit prettiger dan buiten maar dat ligt natuurlijk aan een heleboel dingen je kent je eigen paard het beste en daarom kun je zelf het beste beoordelen wat voor jou paard het beste lijkt. gewoon een kwestie van uitproberen. succes ermee

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:01

Ik ben van plan om met de mijne de eerste keer binnen te starten. Ik voel me zelf iets veiliger als er een muur omheen zit Haha!. Heb vorig jaar iets te veel paarden op buitenconcoursen hun ruiter af zien werpen en dwars door alle draden heen zien gaan... Ik heb al een wedstrijd op het oog. Daar is buiten de bak een longeercirkel en in de proef kunnen ze de andere paarden toch blijven zien (afscheiding dmv dressuurhekjes van het losrijgedeelte). Bovendien rijd je daar nooit met meer als 5 mensen in de bak, lekker rustig dus.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:56

Anoeska27 schreef:
lotjj92 schreef:

Ze zegt toch niet dat ze in de bak waar losgereden wordt wil longeren?

Ik heb mijn paard de eerste paar keren ook gelongeerd (en altijd bij de inschrijving al om toestemming gevraagd). Waarom zou dat asociaal zijn? Of er nu een pensionklant in een naastgelegen longeerkraal longeert of een medewedstrijdruiter, wat is in jouw ogen dan het probleem?

vak zijn er niet meer dan 2 (binnen) bakken, dat bedoelde ik er dus mee Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:50

Net wat je uitkomt. Met mijn ene pony ben ik (nog net) binnen begonnen, met de andere in juni, buiten dus. Tong uitsteken

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:55

Ik vind zelf binnen beginnen fijner, ze zijn opgesloten met losrijden, en in de proef heb je heel veel steun aan de hekjes.

Maar als er bij jullie in de buurt ook hele kleine buitenwedstrijden zijn, dan maakt het niet veel uit. Dan heb je meestal ook maar een klein losrijterrein en ringen met hekjes.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:59

Een wedstrijd in de buurt zoeken en de dag ervoor alvast even daar rondrijden.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:58

Mijn paard liep zijn eerste wedstrijd binnen Ja Was super braaf en totaal niet kijkerig. Als je hem maar eerst goed longeerd dan kun je daarna fijn rijden. Mijn 2e wedstrijd was een buitenwedstrijd en toen zat ik éénmaal buiten de ring, maar voor de rest is hij altijd braaf geweest. Enige wat ik wel merk is dat ik de zomer fijner met hem kan losrijden doordat je meer plaats hebt Ja

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:44

Hangt ervan af of het het indoor- of outdoorseizoen is op het moment dat het paard eraan toe is Haha!

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:14

Voor een onervaren paard id het het beste dat je indoor start.
Kan hij ook niet uitbreken en heeft hij steun van de bakranden.