De winter is weer aangebroken. Voor een aantal jaar geleden stond ik op een pensionstal waar de paarden in de winter een paar u per dag in de paddock kwamen, 5x per week in de stapmolen (half uurtje) en 's avonds kwam ik zelf. Werkte namelijk 40 u in de week, inmiddels 32 u. Sinds een aantal jaar staan mijn winterharde paarden 24/7 buiten. Dat is een totale verandering.
Voor deze totale verandering werd doorgevoerd in mijn systeemdeken, was ik er altijd super content mee dat paarden in de zomer een middagdeel buiten kwamen. In de winter een uurtje in de paddock en/of stapmolen en voor de rest rijden (onder het zadel). Prima, dacht ik zo.
Nu realiseer ik mij dat in mij totaal niet meer kan vinden in deze manier van deken. En nee, ik ben geen NH-er of compleet natural geworden. Dat mijn paarden nu 24/7 buiten staan heeft met andere oorzaken van doen.
Ik vind wel dat paarden in de wintermaanden ook de gelegenheid moeten krijgen (op welke wijze ook) op minimaal 2 u de box uit te zijn. Eigenlijk heb ik als stelregel 4 u + rijden/wandelen/longeren/e.d., maar dat is voor de meeste mensen niet haalbaar.
Vraag mij af in hoeverre en hoe lang jouw paard (of paarden) uit de stal komen in de wintermaanden?
Wil niemand persoonlijk veroordelen!! Ik lees allerlei berichten dat mensen onderling een schema opzetten per week, zodat elkaars paarden er in elk geval 2x per dag uitkomen. Al is het die tweede keer maar 15 minuten, zeg maar. Anderen betalen weer extra voor training in de molen als afwisseling. Er zijn ook mensen die hun paard uit stal trekken, gaan rijden en hem terugzetten. Paard staat praktisch 24/7 binnen. Ik snap wel dat het niet voor iedereen mogelijk is om je paard er zoveel uit te willen halen als je zou willen. Zeker in de randstad zijn de mogelijkheden beperkt. Ik word alleen triest bij het idee dat paarden de hele winter binnen staan en alleen om te werken eruit komt. Dat er pensionstallen/maneges/e.d. zijn waarbij de paarden er maar max 20. min uit komen, als ze er al uitkomen. Twintig minuten in de paddock en weer terug. 'Ja, mijn paard staat bij het hek, heeft geen zin meer'. Er zijn pensionstallen/maneges waar slechts 1 paddock is op 40-50 paarden. Beetje weinig. Ik zou never nooit op zo'n stal willen staan, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Een paard is in mijn ogen een bewegingsdier, of het nu gedomnesticeerd is door ons of niet.
Brand los...