Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merel_Claire

Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 16:28

Ik heb hoogstwaarschijnlijk aanstaande zondag mijn debuut in het B springen Bloos .
Ik vind het best pittig, maar heb de volste vertrouwen in mijn merrie.
Wat zijn jullie ervaringen voor het debuut B springen??

Ielsje

Re: Wat is jullie ervaring bij het B debuut springen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:45

haha dat was een drama!
Ik was zoo zenuwachtig dat ik vergat te te groeten (ik bleef rondjes rijden en vroeg me al af dat het zolang duurde voordat de bel ging) en door de zenuwen vergat ik de volgorde. Tenminste, ik twijfelde en daardoor ging mijn brave knol langs de hindernis...

jammer, maar de 2e keer ging al een stuk beter!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:51

De eerste keer was ik ook zo nerveus, ik groette, wacht op de bel, hoor de bel en rijd naar de eerste hindernis, spring er over en word uitgebeld. Ik had dus niet de bel van de jury gehoord maar de bel van een ijscokarretje :S. Dus gediscwalificeerd helaas... Verwacht van de eerste keer niet te veel. het kan goed gaan, maar door gebrek aan ervaring kan het ook fout gaan natuurlijk Lachen

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:00

MoonenL schreef:
De eerste keer was ik ook zo nerveus, ik groette, wacht op de bel, hoor de bel en rijd naar de eerste hindernis, spring er over en word uitgebeld. Ik had dus niet de bel van de jury gehoord maar de bel van een ijscokarretje :S. Dus gediscwalificeerd helaas... Verwacht van de eerste keer niet te veel. het kan goed gaan, maar door gebrek aan ervaring kan het ook fout gaan natuurlijk Lachen

Hihihi Haha! . Ik vind jouw verhaal van de bel wel heeeeel grappig.

Ik heb nu al een aantal goede oefenparcoursen gereden. Het moet er toch een keer van komen om in de B mee te rijden.
De wedstrijd waar ik op in had geschreven hadden de boel omgegooid voor alleen pony's. Ik wilde daar oefen rijden, maar ging dus niet door. De wedstrijd waar ik nu ga starten heeft geen oefen, dus dat is dan denk ik mijn laatste schop onder mijn kont richting B Haha! .

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:03

wat is de hoogte precies in de b? Bloos

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:05

Ik ging voor de eerste keer B springen en werd heeeel erg bang. Ik ging parcours lopen en dacht dat het al op de L-hoogte stond. Ik vond de hindernissen zoveel hoger en enger dan thuis. Ik wilde me eigelijk terug trekken, maar de ringmeester zei tegen me dat ik gewoon moest starten en als ik het echt niet leuk vond, ik altijd kon stoppen en afgroeten.
Dus ik ben het parcours opgereden, sprong de eerste hindernis en mijn paard sprong het keurig, de tweede ging ook goed, en op de derde zat ik zelfs te genieten. Ik kwam foutloos rond en mocht barage rijden, weer foutloos dus ik zat nog in de prijzen ook!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:07

Brammetje16 schreef:
wat is de hoogte precies in de b? Bloos

Paarden is een meter.

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:10

Storm76 schreef:
Ik ging voor de eerste keer B springen en werd heeeel erg bang. Ik ging parcours lopen en dacht dat het al op de L-hoogte stond. Ik vond de hindernissen zoveel hoger en enger dan thuis. Ik wilde me eigelijk terug trekken, maar de ringmeester zei tegen me dat ik gewoon moest starten en als ik het echt niet leuk vond, ik altijd kon stoppen en afgroeten.
Dus ik ben het parcours opgereden, sprong de eerste hindernis en mijn paard sprong het keurig, de tweede ging ook goed, en op de derde zat ik zelfs te genieten. Ik kwam foutloos rond en mocht barage rijden, weer foutloos dus ik zat nog in de prijzen ook!

Das echt fijn dan!!
Ik had het laatst in het oefen. Dat stond behoorlijk aan de maat. Naar mijn gevoel al bijna op B hoogte.
Ik dacht op dat moment dat ik niet rond zou komen en was ook foutloos!! Haha!
Ik denk dat je gewoon door de zure appel heen moet en niet te lang stil staan bij de hoogte.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:13

Klopt, je moet niet blijven staren naar de hoogte, dat deed ik dus wel. Gelukkig heeft mijn paard me toen gered Lachen
En als je ernaast staat lijkt het ook veel hoger dan wanneer je er overheen springt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:14

Mijn officiele debuut was op Edina. Mijn toen malige verzorgpaard. Ik was toen 16
Ik werd 5e van de ongeveer 90 deelnemers Lachen

Maar ik had al verschillende onofficiele wedstrijden gesprongen (niet met dat paard overigens) dat scheelt natuurlijk wel.

Maar als je voorbereiding oke is moet het gewoon gaan lukken hoor Ja

Succes!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:31

Mijn allereerste keer was 1 groot drama.
Was 2,5 jaar geleden op een grasconcours en mijn paard loopt met dressuur al niet zo heel fijn op gras, maar daar had ik verder niet echt over nagedacht.
Paard was helemaal knettertje gek, wilde op het losrijterrein eerst helemaal niet springen, uiteindelijk wel gelukt om hem weer aan het springen te krijgen, maar in de ring bleef hij 3 keer staan voor hindernis 1...
Toen heb ik heel lang niet meer aan wedstrijden gedacht, maar ben dit jaar in contact gekomen met erg fijne springinstructrice en paard en ik zijn enorm vooruit gegaan. Paar weken terug hadden wij dus ons vernieuwde B debuut en dat liep als een trein! Ik was echt doodzenuwachtig, zat echt met die eerste ker in mijn maag. Maar ik was foutloos en de barrage ook foutloos en de hoogste punten voor steil, dus eerste prijs!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 18:42

Thuis oefenen wij niet zozeer op de hoogte. Hoe doen jullie dat met losrijden. Pak je dan toch een wat hogere sprong mee al? Ik houd het nu bij max. 60 cm en dan het parcours in.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:44

Ik heb tijdens het losrijden geloof ik 1 sprong op hoogte gereden, eerst gewoon losgereden, toen wat lage kruisjes gesprongen en toen steeds klein beetje hoger over de steil tot hij min of meer op hoogte was, daarna een oxer op iets van 60 en dan 80 en dan 100 en dan stappen tot ik aan de beurt ben.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:19

Ik volg dit even. Haha! ( Nagelbijten / Gniffelen)

Kiki123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:46

Ik heb van de zomer mijn B-debuut springen gehad.
Ik was zóó zenuwachtig. En ik was bang dat ik het parcours zou vergeten. Ik hoopte dat ik rond zou komen.
En dat is gelukt. Als je er eenmaal opzit kijk je niet meer naar de hoogte.(tenminste ik niet, bij het parcours verkennen vond ik ook alles hoog)
Het ging eigenlijk heel goed. Mijn pony vond het ook geweldig. De eerste 2 sprongen waren een beetje twijvelend maar daarna ging het goed, zonder twijvel Haha!

Alleen dit was mijn laatste buitenwedstrijd. Ik heb daarna geen wedstrijd meer gesprongen.
Ik heb me opgegeven voor indoor-springwedstrijden. Alleen ik zie hier veel meer tegenop. ( alles staat veel krapper gebouwd, en ik ben bang dat ik de bocht uit vlieg haha )
Hoe ging het bij jullie de eerste keer binnen springen ? vonden jullie dat moelijker dan buiten?

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:00

Mijn eerste springwedstrijd was op een klein concour. Dat kan ik je aanraden: het parcour was makkelijk gebouwd en stond echt lager dan een meter, en er waren niet zoveel deelnemers. Als je meteen naar een groot concour gaat staan de parcoursen vaak aan de maat en zijn ze moeilijker is mijn ervaring.

Met het inspringen spring ik een paar lage sprongetjes en misschien 2x een sprong op 1 meter. Meer niet, je kan toch weinig meer verbeteren aan je springkunsten tijdens het inspringen op een wedstrijd. Goed losrijden met een paar spongetjes is genoeg.

Verder moet je je niet bezig houden met de hoogte, als het goed is heb je genoeg geoefend en moet een meter geen probleem zijn.

succes!

@ kiki, ik rijd ook liever buiten, heb nu 2 indoorconcoursen gehad. Je hebt minder ruimte. Bij het eerste concour vloog mijn paard al bijna over de bakrand heen Nagelbijten / Gniffelen Maar ik denk dat je gewoon veel binnen moet rijden, de 2e keer ging al stukken beter bij mij. Het went wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:02

Mijn B debuut was een drama. Mijn paard sprong met losspringen op een balk en vervolgens had ik 3 stops op de eerste hindernis. De dag erna stond ze met een peesblessure en heb ik 2 jaar niet meer gesprongen.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:06

Mijn debuut kan ik me amper nog herinnere Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet wel (staat op film) dat we HEEEEEEEEEEEEEEEL erg hard gingen Tong uitsteken
pony had er zin in, en ik was bang, dus ik stuurde alleen maar Clown

Moet wel zeggen dat ik elke keer als ik een ander paard voort een meeneem wel erger zenuwachtig ben..

Maarja! rijden op vertrouwen, en t komt goed!

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:10

ging wel goed hoor Tong uitsteken , het was meteen selectie en ook meteen de allereerste springwedstrijd voor Fleur.
als ramp toe waren we het zadel vergeten.
ze heeft niet 1x geweigerd wel helaas een balkje in de barrage

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:32

Dat was een drama. Al bij het inspringen ging het niet hoger dan 40 cm. Vervolgens bij hindernis 2 uitgebelt.
Voor de tweede ronde ging het nog steeds niet, bij het inspringen nog steeds niets tot het laatste moment. Ik had hem eindelijk zover, gaat het op de sprong gigantisch mis, knal ik met mijn hoofd in de hindernis.
Sta net weer op 2 benen en moet gelijk de ring in. Ik reed nog wel op de eerste hindernis af, maar durfde niet meer en heb afgegroet.

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:17

drama.. eerste hinderniss 2 keer weigeren en toen kei hard gegaan Tong uitsteken

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 00:27

ik deed meteen mee aan het heideconcours Haha!
ik dacht tja lekker in de buurt en daar ga ik mijn debuut rijden
thuis met de lessen veel geoefend en mn instructeur hoor ik nog zeggen:
het staat niet hoog en breed

nou ik kan je vertellen die hindernissen leken 1 keer zo groot als thuis!
losspringen ging al niet echt super en toen het parcour in
hindernis 1 meteen een weigering, vervolgens erover heen en op hindernis 2 af
op hindernis 2 stopte ze 2 keer dus we waren uitgebeld Boos!

dat was dus ons B-debuut hahaha

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 06:33

2,5 week geleden had ik mijn B-debuut met Luc, 1e manche ging nog redelijk toen waren we foutloos, alleen de barrage ging wat hard en ongecontroleerd. Dat gold ook voor de 2e manche met als resultaat dat ik achter hindernis 4 lag en Luc er in stond Schijnheilig . We kwamen totaal niet uit, maar ze sprong toch en daar gingen we...... Clown . Afgelopen weekend was de 2e keer en toe ging het gelukkig beter, we waren 2de in een veld van 22, ik heb ook maar wijselijk 1 parcours gestart ipv 2 Haha!.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:41

Mijn eerste B debuut is al 21 jaar geleden, met mijn D pony. Volgens mij was ik gewoon foutloos en in de barrage ook.

Mijn volgende B debuut was in juni van dit jaar. Na 7 jaar af en toe een oefenparcoursje en geen meter durven te springen moest het er toch maar van komen. Meteen in het Mekka van de springruiters ingeschreven: Asten. Dan weet je ook zeker dat het hoger en breder dan 1 meter staat Haha!

Het stond dus echt enorm hoog zag ik al bij het verkennen. Ik heb dat proberen te negeren. Losspringen ging goed. In de ring had ik niet genoeg ritme, maar ik was wel foutloos. Whow! Mijn eerste 2 winstpunten waren binnen, en dat op zo'n hoog parcours!
Maar.... ik had me geplaatst op de barrage, en die werd nog eens lekker 10 cm hoger en breder gezet. Eigenlijk durfde ik niet, maar ik heb het toch gedaan. Er viel 1 balk af en ik had 46 voor de stijl. Daarmee was ik 16e maar er waren 13 prijzen. So what, ik had het toch maar mooi gedaan!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:08

Ik heb zaterdag m'n B debuut springen, ben echt zo zenuwachtig!
Wel een fijn topic dit dus. Lachen

Wat voor lijnen kan je verwachten, moeilijk?
Heeft iemand een uitgetekend B parcourtje?