Paard knalt weg met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scipita

Paard knalt weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 19:39

Hallo,

Sinds ongeveer een maand is mijn 4 jarige merrie weer thuis van beleren alleen nu heb ik 1 vrij grote issue met haar soms vindt ze het opstijgen zo eng (denk ik) dat ze echt de benen neemt en ik dus in galop nog eens mijn 2e beugel moet gaan zoeken en dan mijn paard weer terug nemen. Nu benadruk ik soms want het is ook al een aantal keer echt super goed gegaan dat ze gewoon stond als een huis. Maar in de regel wordt het een brok spanning en knalt het weg.

Even wat achtergrond informatie, ongeveer een jaar geleden is ze voor het eerst weggegaan om beleerd te worden wat een groot fiasco is geworden, ze konden haar alleen inhouden op echt belachelijk kleine voltes en zodra ze een rechtelijn met haar probeerden te rijden knalde ze met dezelfde spanning weg als dat ze nu doet met opstappen.
Ah fijn, paard dus niet goed beleerd, thuis rust gegeven, toch maar een keer zelf proberen, tijdens het opstappen *explosie* weg in rengalop, en ik lag er naast.

Goed, zelf ben ik niet zeker genoeg van mezelf dat ik zo'n probleem aan kan dus paard zo'n 5 maanden met rust gelaten qua rijden betreft, wel longeren en al het andere maar het aspect rijden even vermeden, ook is ze in die tijd geinsemineerd en is ze onderhand zo'n 7,5 maand drachtig.

Ze is weer weg gebracht om opnieuw beleerd te worden, dit keer naar iemand die gelukkig wel wist wat hij deed. Echt een compleet ander paard! Liep kaarsrechte lijnen, oogde rustig, buitenbak, binnenbak, niks aan de hand! Precies zoals ze ook is in de omgang thuis opstal. Bij deze trainer heb ik een aantal keer op haar gereden en dit ging eigenlijk heel goed ondanks dat ik best wel zenuwachtig was, wat mijn merrie echt perfect aanvoelt!

Dus merrie weer mee naar huis, eerste 2 weken (zo'n 3 a 4x per week) samen met mijn instructice er mee gewerkt en die hield haar dus vast tijdens het opstappen. Dan probeerde ze meestal niet weg te komen, misschien omdat ze dan steun had van mijn instructice? Maar goed spanning zat er wel in, ik zal eerlijk zijn ik vond het ook doodseng om er op te stappen en ik denk dat mijn merrie die aarzeling wel heeft gevoeld. Als ik eenmaal zit is het geen probleem, er zit een stuur op etc etc we zouden bijna een B proefje kunnen rijden!

Het probleem zit hem echt in het opstappen, ik heb al succesvol alleen opgestapt een aantal keer maar zaterdag ging het weer helemaal mis (ondertussen ben ik een stuk zekerder van mezelf) terwijl ik opstapte draaide ze zo'n 180 graden en gaf gas met als gevolg dat ik niet in het zadel belande maar er achter... op haar kont dus. Na een rondje heb ik er toch weten te stoppen en doordat ik 1 voet in de beugel had kon ik er ook zo weer af komen maar goed dit is nou verre weg van ideaal! Achteraf konden we er wel om lachen dat ik op er kont terecht was gekomen maar als ik haar niet had kunnen stoppen denk ik dat we er niet de humor van in hadden kunnen zien.
Nou goed, ik ben er weer veilig afgekomen, rondje door de bak gelopen, weer alleen opgestapt, weer weg in galop.. dit keer kwam ik wel in het zadel terecht en toen was het remmen en goed.

Zondag met instructice opgestapt ging super! Ze liep wat naar achter dus hebben we haar eerst nog maar een paar passen achteruit gezet, we begonnen bij C eindigde bij A maar goed ik kon opstappen.

Vandaag heeft ze rustdag, ik rijd haar 3 a 4x per week een half uurtje.

Morgen komt mijn instructice weer toch maar helpen want ik heb liever dat ze vast wordt gehouden en niet wegvliegt dan iedere keer starten vanuit gallop.

Zo stap ik op:
eerst in de stal gewoon even met 1 voet in de beugel gaan staan een paar keer (belonen als ze stil staat etc etc)
dan er naast rondje in de bak lopen
vervolgens in een hoek stoppen we (niet helemaal met haar neus naar de rand want dat lijkt al helemaal funest te zijn)
teugels strak, voet in de beugel rustig omhoog.
en dan als ik mijn rechter been er dus over heen wil doen gebeurt het en knalt ze weg.

Goed als je na dit lange verslag nog niet bent afgehaakt en je hebt tips hoe wij dit kunnen verbeteren dan hoor ik het graag!
Mijn voorkeur gaat uit naar een rustige aanpak en geen bluf methode of iets in die trant, al duurd het een jaar voordat dit probleem is opgelost, wij hebben geduld!
Afstijgen gaat perfect trouwens.

Alvast hartstikke bedankt dat je de moeite neemt om dit te lezen!
Laatst bijgewerkt door Scipita op 19-11-07 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Re: Paard knalt weg met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:44

Oei eng lijkt me dat, ik had een Nimmerdor merrie, ook zo'n neurotisch typje en dat probleem bij opstijgen had zij ook, in iets mindere mate maar zonder dat iemand haar vast hield lukte het niet. Toen ben ik met een krukje op gaan stappen en wonderwel was dat de oplossing. een paar maanden later moest ik wel eens ergens onderweg op stappen, als we bv een bosrit met pauze hadden gemaakt maar dan reageerde ze normaal. Misschien kun je dat eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet en wie weet helpt het bij jouw paard ook wel.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:54

jouw paar merkt jou aarzeling en loopt denkelijk van angst weg omdat ze niet weet wat haar overkomt

twijfel niet bij het opstappen en laat je de eerste paar x nog helpen door je instructrice

zodat ze dan ook later er alleen maar naast staat zonder dat ze hem vast heeft

en in plaats van te rijden oefen dan ook eens een helf uurtje dat op en af stappen

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:10

Dat is inderdaad wel erg moeilijk.
Ik snap dat je het rustig wilt aanpakken, zo te horen is het echt angst en geen flauwe kul.
Ik zou inderdaad eerst met iemand ernaast doen totdat ze rustig blijft staan, ook als die haar niet vast heeft.
Ook zou ik haar een snoepje geven als ze blijft staan en als ze dat in de gaten heeft ze steeds wat langer laten wachten op het snoepje zodat ze meer let op het snoepje en niet op spanning en wegrennen.
Je kan ook proberen de binnenteugel korter te nemen dat als ze naar voor gaat ze in ieder geval op de volte moet blijven, zo kan ze niet zo hard en heb je haar eerder terug.
Verder inderdaad een keer dat op en af stappen oefenen i.p.v. rijden, zodat ze beter leert dat het niet eng is.
Heel veel succes ermee, en geduld is denk ik de beste oplossing.
Laat nog eens weten als ze het geleerd heeft...

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:10

maras schreef:
Misschien kun je dat eens proberen, baat het niet dan schaadt het niet en wie weet helpt het bij jouw paard ook wel.

Dat lijkt me wel een idee, heb ik ook al over nagedacht maar dan haal ik mezelf allemaal doomscenarios in het hoofd, paard loopt krukje omver etc etc.
Hoe pak ik dit het veiligst aan? Wat voor krukje? Bedankt voor je tip!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 20:15

@onley & se7entje

Het is inderdaad echte angst zowel die van haar als die van mij.
En juist omdat het voor beide zo eng is zie ik als een berg op tegen op en af stappen, maar eerlijk is eerlijk het zou wel ontzettend veel goeds kunnen doen, ik zal proberen de switch in mijn hoofd om te zetten en dat te proberen. Maar oh wat is het moeilijk die switch om te zetten!

Snoepje ga ik ook proberen! Beloon al veel met mijn stem en door haar manenkam aaien.

Alvast bedankt allemaal Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:17

gewoon iemand die het dier vasthoud met opstappen.......... thats it Lachen Lachen

wordt vanzelf beter

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 20:23

misschien ook nog een idee om je instructrice er een paar keer op te laten gaan, of er als eerste op te laten gaan.
Die heeft misschien niet die spanning en dan leert ze dat het goed is. (en zie jij het ook... Haha! )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:09

Het moment van afstappen en opstappen zijn in principe de meeste gevaarlijke momenten van het rijden.

Als je geen begeleiding kunt krijgen bij het rijden door de personenen die haar hebben ingereden, zou ik je willen adviseren om haar toch nog even door te laten rijden door iemand die echt 100 % controle heeft over haar lichaam en de invloed daarop op het paard.

Stap op een dergelijk paard nooit op zonder de zogenaamde "pre-flight checks" volgens Parelli. D.w.z: paard moet zijn hoofd buigen op druk en zijn achterhand wegdraaien.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 01:28

Paarden voelen feilloos aan hoe wij mensen ons voelen. Als jij steeds opstapt met in je achterhoofd (wat heel logisch is overigens) "Ze gaat er vandoor" dan breng je dat toch over.

Het paard is duidelijk niet ontspannen bij het opstijgen. Je kunt haar proberen af te leiden. Praten, geluidjes maken. Gewoon iets waar ze haar aandacht op vestigd. In een veilige omgeving (hoekje van de bak) opstijgen en doen alsof dat de gewoonste zaak van de wereld is. Niet eerst voet erin en er weer af, dat brengt het paard alleen in spanning en in gereedheid. Je moet erop zitten voor ze het doorheeft.

Overigens kan je ook een keer proberen om van de andere kant op te stappen. Misschien dat deze verandering op zichzelf al afleid en haar rustig houdt.

Ik wens je veel succes met dit lastige probleem.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:43

Er zijn hele simpele krukjes te koop die goed werken, ik had er toen eentje van plastic, mocht ze daar dan tegen aanlopen dan voelde ze er vrijwel niets van. De eerste paar keren dat ik met krukje opstapte heb ik iemand haar wel vast laten houden maar met een paar keer was dat niet meer nodig en stond ze vanaf toen keurig te wachten tot ik er op zat. Als ik er dan eenmaal op zat ging ik eerst manen rangschikken, beetje friemelen met mijn zadel etc etc en pas als ze dan eenmaal ontspannen was stapte ik aan. Voor mij en mijn paard was dit de ultieme oplossing. Volgens mij had ze een hekel aan dat gesjor aan de zijkant.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:00

Wat een herkenbaar verhaal Knipoog Mijn paard blijft soms tot in den treure wegdraaien... Hij heeft ook een verleden en is zenuwachtig bij het opstappen. Daarbij heeft hij nog niet veel evenwicht en staat hij onwijs te wiebelen. Als ik zit, staat hij wel stil totdat ik aangeef dat hij weg mag lopen. Doordat ik er ook een paar keer nog tijdens het opstijgen afgekletterd ben, ben ik ook niet helemaal zeker van mn zaak.
Ik laat m gewoon door iemand vasthouden, totdat ik wel dat zekere gevoel heb! Al doe ik het nog twee jaar, we hebben de tijd. Verder stap ik ook op met een opstapje, dan zit je sneller en hoef je niet zo lang heen en weer te hopsen Haha!
Mijn poetskist is ook een krukje, dus die gebruik ik altijd. Denk dat ie zo'n 35 a 40 m hoog is, mijn paard is ongeveer 1,65, dus een lekker maatje!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:01

Dame, ik herken je probleem en heb dit ook gehad met een 4,5 jarige Oldenburgermerrie (v. Perfect). De 1e paar keer met rijden ging goed, daarna was het net zoals bij jou een ramp, alleen combineerde deze dame ook nog eens het draaien van 180% graden met stijgeren en bokken en dergelijke. Toch vaak genoeg oefenen en hoe moeilijk het ook is: rustig blijven is het belangrijkste!
Als jij de leider bent voor je paard (en als het goed is ben je dat ook!) dan geef jij met jou stress door aan 'je volgeling': dit is eng en geef je haar dus ook de reden om weg te rennen.

Over het afstappen: wat mij op 1 manege is geleerd (en dat is hier in de omgeving een uitzondering) is eerst BEIDE voeten uit de beugels en dan in 1 zwaai op de grond terecht komen, dan weet je in ieder geval zeker dat je voeten niet kunnen blijven hangen wanneer ze ervandoorgaat.
Veel succes ermee!

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 13:18

Goh jongens wat een fijne reacties allemaal! Bedankt!

Ik denk inderdaad dat er ontzettend veel van dit probleem ook bij mij zit, en daarom had ik deels ook dit topic geopend om te kijken of andere mensen die angst ervaarden die ik voel.
Persoonlijk denk ik dat als er een ander op stapt die wel heel zeker is dat ze misschien wel keurig blijft staan, maar ja als ik er dan weer op ga is het hetzelfde verhaal weer van voor af aan.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik al een stuk zeker ben geworden in deze maand, en ik echt niet bibberig o.i.d. opstap maar goed dit paard draait zich al om aan de longe zodra je ook maar 1 seconde even niet aan haar denkt, dus gevoelig en snel is ze zeker! Dus ja als ik dan denk " oh ik hoop niet dat ze weg schiet " dan gaan we.

Maar goed, door alleen al te lezen dat andere mensen dit probleem tegen zijn gekomen en het met geduld hebben opgelost krijg ik alweer wat meer vertrouwen. Wij hebben deze merrie sinds veulen en ze kan af en toe echt wel een deugniet zijn maar ze is wel eerlijk en dat is fijn. Gelukkig steigert en bokt die van mij (nog) niet, zelfs niet toen ik dus op haar kont belande.

De merrie in kwestie is trouwens een Fries, en ik hoor overal om me heen dat ze zich net als een KWPN'er gedraagt!

Vanavond ga ik er weer op en dan ga ik eerst nog even zonder krukje proberen, en dan meerdere malen op en af stappen, misschien 2/3 x in het begin en dan halverwege nog even er af en er weer op, mijn instructice zal aanwezig zijn om haar vast te houden, en van die mogelijkheid moet ik maar gebruik maken. Snoepjes mee! Will be continued!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:23

Succes ermee en ik ben erg benieuwd hoe het straks gaat!

E_D_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:27

eehj,
heb dit ook dilwijls meegemaakt vooral inde winter als het goed fris is. Men pony wordt nu 18 en hij kan nog steeds niet stil staan met opstappen soms wel maar meestal niet. Ben het ondertussen al gewoon omal ronddraaiend en stappend op te stappen. In het begin dat ik hem had ging hij omhoog, galoppeerde hij enzo. Vorige winter kon ik nooit op stappen zonder mijn instructrice, maar 1 van de reden was gwn dat hij kou had en goed fris stond. Nu als het fris is rij ik met inrijdeken (een kwartiertje) Maar vroeger op wedstrijd op stappen was een hel met 4 mannen hingen ze gewoon aan hem en dan was hij nog meestal weg. Nu druft hij nog wel eens te proberen, ik heb ooit eens gelezen dat sommige paarden hun evenwicht niet kunnen houden als we opstappen en daarom als ze stappen meer evenwicht hebben.
Maar nu doe ik gewoon al geen moeite meer om hem stil te laten staan, dan wordt hij toch alleen maar stresserig.
Gewoon veel geduld hebben en hopelijk betert het dan wel Knipoog
greetz

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:32

geduld, heel veel geduld. Mijn merrie deed dit ook. Ik zette haar dan tegen een muur. Iemand ervoor die haar vast hield en iemand er naast om mij evt. te helpen. Het ging steeds beter, maar kostte wel veel tijd. Uiteindelijk stond iemand er alleen nog schuin naast, maar hield niet vast, en zo steeds een stapje verder gegaan (ook voor m'n eigen vertrouwen).
In de bak kon ik heel lang niet opstappen, dat gaat sinds een jaar goed.
Als je het rustig en met veel geduld aanpakt komt het met de tijd echt wel goed, ook al is het wel heel erg eng (vond ik).
Succes

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:16

Er zijn verschillende methodes om dit gedrag positief om te buigen. Maar allereerst moet worden bekeken of het gedrag niet getriggerd wordt door pijn. Of de associatie met pijn. De singel, het zadel, het kan door een niet zichtbare blokkade komen.

Meestal is het puur de associatie met "iets in het verleden".

Ten eerste: buig het hoofd zover mogelijk naar links tot het bijna je been raakt, een aantal keren, aan 1 teugel dus... belangrijk hierbij is dat het paard niet hangt aan die teugel, dat er dus geen contact is tussen hand en bit, maar een volledig nageeflijk dier. Het lijkt ver, naar je been inbuigen, maar het gebrek aan contact en de mogelijkheid om maar 1 kant op te draaien zijn vaak oplossingen. Ook moet je hiermee niet ineens gaan zitten. Een aantal keren schijnopstijgen om te checken of ze ineens wel zelf contact op het bit maakt, WANT als ze contact maakt gaat ze ook rennen...

Verder hebben we onder andere een dier getraind dat dit al 11 jaar deed, direct na het zadelmak maken, de eigenaar was er inmiddels aan gewend, maar brak na 11 jaar toch haar ribben een keer... uiteindelijk bleek bij hem de oplossing te liggen in clickertraining en wel zijn hoofd totaal naar beneden, dus aan de grond. Voor jezelf is het enge dat er geen teugelcontact is, dus goed overwegen voordat je wat onderneemt.

Hak het opstappen op in fases, dus 5 of 6 stapjes die je stuk voor stuk positief afsluit (helemaal ontspannen doorstaat en dan weer op stal) voordat je een stapje verder gaat.

Inbuigen leer je snel genoeg met een snoepje.

Een beperkte ruimte wil ook nog wel eens helpen. In onze praktijk komen vaak "vluchters", daar werken we in eerste instantie mee in een "kooi", dus gewoon een afgezet stuk waar ze niet uit kunnen. Niet te klein, neem bijvoorbeeld een meter of 16 in ronde doorsnede. Kan ook een vierkant zijn, maar vierkanten hebben hoeken en dat is makkelijk stoppen en draaien.

Voor meer tips, mail maar, krijg lamme vingers Knipoog.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:44

Scipita schreef:
Persoonlijk denk ik dat als er een ander op stapt die wel heel zeker is dat ze misschien wel keurig blijft staan, maar ja als ik er dan weer op ga is het hetzelfde verhaal weer van voor af aan.

De merrie in kwestie is trouwens een Fries, en ik hoor overal om me heen dat ze zich net als een KWPN'er gedraagt!

Dat is denk ik ook het grootste issue bij iedereen, je geeft zelf veel te veel kriebel in de buik door aan je paard. Vooral zelf veel op en af, zij moet het leren, maar jij ook!
Denk niet dat dit echt rasgebonden is, elk paard heeft zo zn eigenaardigheden, welk ras het dan ook is. Mijn paard is een ultieme koudbloed, maar gedraagt zich soms net als een hysterische volbloed Hyper!
Het gaat steeds beter, maar alles gaat in kleine stapjes Knipoog

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:24

Vanavond ben ik er weer op geweest en er was zeker wel iets anders dan verlede keren, ze ging nu erg kalm en rustig achteruit zodra ik zou opstappen... net zolang totdat ze tegen de bakrand op stond en dan draaide ze een stukje zodat ze weer verder achteruit kom, omdat ze totaal geen spanning of angst o.i.d. vertoonde heb ik haar even extra lang achteruit laten lopen totdat ze dus daar mee op hield, 10 minuten later was ze het achteruit lopen toch echt zat en ben ik op gestapt terwijl mijn instructice haar vast hield, beetje gespannen maar toch wel een vooruitgang zou je zeggen.
Na het rijden nog een paar keer op en af gestapt ook weer een paar keer in de achteruit maar dat zwakte na de 3e keer wel af, maar nu begin ik toch te twijfelen want ze oogde wel enorm kalm, neemt ze me nou toch in de maling? Nou moet ik wel zeggen dat mijn instructice er naast stond en haar semi vast hield dus dat ze daar steun van kreeg en ik weet dat mijn instructice haar echt wel tegen houdt dus ik stap ook zekerder op, maar toch!

Anyway, morgen rustdag, en dan donderdag tot en met zaterdag ga ik weer met mijn instructice oefenen.

Beetje confused op het moment of ze me nou echt in de maling neemt of dat ze het toch echt eng vindt! Ik ben er immers al 2x opgekomen zonder dat ze vast gehouden werd en dat ze keurig stil stond... Moeilijk te beoordelen lijkt me ook aangezien jullie het niet kunnen zien.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:27

vaak is het idd dat jij je zekerder voelt. Als bij mij iemand haar vast hield was ik ook veel minder angstig en dan stapte ik zekerder op, ik denk dat je dit zeker wel overdraagt naar je paard.
Ik denk dus niet dat ze je in de maling neemt maar gewoon een combinatie van is.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:30

@ Monya: Ik denk niet dat ik een aangewezen persoon ben voor deze aanpak, al geloof ik je meteen dat hij werkt, bij het beleren is haar geleerd met strakke teugels op te stappen en zelfs als ik er op zit vindt ze lange teugel nog best spannend net als of ze dan mijn steun kwijt is, ik voeg even een foto bij zometeen hoe ze haar hals buigt als verzet. Ik rijd haar dus niet met opzet zo diep aan de teugel! Bij spanning gooit ze haar hals in de strijd en dat doet ze ook met opstijgen. Ze gaat er echt vandoor met haar hoofd zo diep.

@ Grobegni: Haha, nee ik denk inderdaad ook niet dat dit iets is van een en bepaald ras! Vroeg me stiekem wel af of dit soort problemen nou meer voorkomen bij een bepaald ras... Who knows Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:33

KiWiKo schreef:
gewoon iemand die het dier vasthoud met opstappen.......... thats it Lachen Lachen

wordt vanzelf beter

Of niet Clown
Heb hier nu een 19 jarige staan waar ik niet alleen op durf te stappen.
Des te meer reden om ervoor te zorgen dat dit paard zo snel mogelijk gaat snappen hoe het werkt.

Zorg eerst dat je 100% zeker weet dat er geen andere oorzaak voor het gedrag is dan angst. Verder gewoon zorgen dat je iedere keer hulp hebt zodat het verkeerde gedrag zich niet blijft herhalen.
Als je paard gevoelig voor voer is wil het nog wel eens werken om na het opstappen wat lekkers te geven. Als ze dat eenmaal gewend zijn blijven ze er vaak wel op wachten. Verdient misschien trainingstechnisch niet helemaal de schoonheidsprijs maar is vaak erg effectief.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 23:36

Mijn vorige tinker had eerst ook grote problemen met stilstaan maar nadat ik vanaf een opstapje ging opstappen, was het klaar. Ze werd gewoon teveel eenzijdig belast en uit haar evenwicht gebracht door het opstappen. Maar ik kan me voorstellen dat je daar dan wel hulp bij nodig hebt. Misschien moet je beginnen met haar naast een opstapje te leiden en te accepteren dat zij ernaast staat en jij erop, zonder dat dat stress oplevert. Pas daarna daadwerkelijk vanaf opstapje opstijgen.

Verder: als het niet goed is, moet het over. Dus afstappen, opstappen tot het goed is.

Scipita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 23:36

Hierbij 2 foto's van de merrie in kwestie.
1e foto is puur om aan te geven hoe ze haar hals in verzet gooit, ik rijd haar dus NIET met opzet zo diep, dit doet ze zelf zodra ze gespannen wordt (gaat snel weer weg).
2e foto is om even te laten zien dan ze haar hoofd ook nog zelf kan dragen als ze meer ontspannen is.
Afbeelding
en
Afbeelding