Verwondingen door Casco-cap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalll16

Verwondingen door Casco-cap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:41

Hey allemaal,

Het is een heel verhaal wat ik te vertellen heb, maar ik vind het toch belangrijk om het te vertellen.

Het gaat om de Casco New-Master cap.

3 weken geleden op maandagavond had ik springtraining. We kwamen aanrijden op een hindernis en het leek allemaal gewoon goed te gaan. Mijn pony, Onyx, stopte voor de hindernis en we stonden misschien een seconde stil. Maar toch sprong hij nog over de hindernis heen vanuit stilstand. Ik kon niet meekomen omdat dit een onmogelijke sprong was. Ik knalde met mijn hoofd en cap tegen de hals van Onyx. Hierdoor brak het klepje af van de cap en bleef alleen nog aan de linkerkant vastzitten. Toen we weer op de grond kwamen ging Onyx ervandoor omdat hij schrok dat ik zo tegen hem aanknalde. Ik hing half naast de pony maar dacht dat ik weer terug kon komen in het zadel, maar dat lukte me niet. Onyx ging er nog wat harder vandoor en ging opeens naar rechts, waardoor ik er van de linkerkant afviel. Maar.. ik viel IN het klepje.. het klepje is zo me wang ingeschoten en ik had een behoorlijk gat.

Nou gelijk met de ambulance naar het ziekenhuis en ben dezelfde avond nog geopereerd door de plastisch chirurg. het spierweefsel etc is microscopisch gehecht en me wond was dichtgehecht. Er zijn ongeveer 20 hechtingen gebruikt.
En week later mochten de hechtingen eruit, maar kreeg ik ook te horen dat ik m'n jukbeenboog op 2 plaatsen had gebroken en moest gelijk de volgende dag ook weer geopereerd worden.

Ik heb nu een litteken van ongeveer 5 á 6 centimeter over me wang lopen. Wordt natuurlijk nog wel wat minder zichtbaar omdat het pas 3 weken geleden is. Verder is er misschien een spier (blijvend) beschadigd. Ook als ik lach en praat etc dan beweegt alleen de rechterkant van me gezicht mee. De linkermondhoek blijft gewoon staan.

Nou was mijn vraag, of meerdere mensen zoiets dergelijks hebben meegemaakt met deze Casco-cap ?
Want ik vind het gewoon niet kunnen dat ik dit soort verwondingen heb door mijn cap, voorderest had ik helemaal niks! Geen blauwe plek of watdan ook. En ik baal er echt ontzettend van dat het in me gezicht heb.
M'n ouders en ik zijn bezig met een brief te schrijven aan onze rechtshulp en we willen dat Casco dit ook te weten komt, want ik zou niet willen dat dit nog iemand overkomt.

Reacties zijn welkom Lachen.

Groetjes, Chantal.

BE_GENTLE

Re: Verwondingen door Casco-cap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 18:58

Ik denk dat dit bij elke cap kan gebeuren niet alleen in het bijzonder bij de casco.. en daarbij moet je van geluk spreken dat het nog alleen een litteken op je wang is en je geen hersenletsel heeft opgelopen.. vind het heel rot voor je hoor daar niet van maar denk dat dit bij elke cap had kunnen gebeuren..

Was de cap al oud ? of ben je er eerder mee gevallen ? toevallig een keer flink laten vallen ? je moet je cap altijd controleren op breuken..

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:01

nee de cap was nog helemaal in orde. ik ben gewoon heel ongelukkig gevallen maar al mijn verwondingen zijn door de cap gekomen. het komt door de 'losse' klep aan de voorkant.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:03

jeetje, wat balen zeg...
ik denk dat dit met elke cap kan gebeuren, het is maar net hoe je valt. het klepje is flexibel, dus het kan ook zijn dat ie er langs kon schieten. dat je jukbeenoog is gebroken, komt dat ook daardoor? dat lijkt me namelijk sterk...
maar wat ik me afvraag, het klepje zit toch vast???

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:04

ja ik ben met me jukbeen eerst op het klepje gevallen en daarna schoot hij me wang in.

maar het klepje zit niet vast, het is op 4 plaatsen bevestigd. en ik heb gehoord dat het klepje los hoort te schieten bij een val om zo een terugslag in de nek ofzo te voorkomen?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:06

ik zou toch zeker ook contact opnemen met Casco en je verhaal en evt foto's opsturen. Misschien kunnen ze er iets aan doen (de veiligheid en afbreekbaarheid van het klepje) Sterkte ermee

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:08

een klepje mag nooit los schieten dit hoort niet om neusbreuken en gezicht verwondingen te verkomen.. zo'n klepje hoort ten alle tijden gewoon vast te blijven zitten.. dus als dat jou verteld is is dat pure onzin.. geen een cap heeft een klepje wat los schiet bij een val.. en dan zou ik niet de casco fabrikanten er op aanspreken maar diegene die je dit verteld heeft..

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:10

het is bij al deze caps dat het klepje gemakkelijk afbreekt en je kunt hem er zelf ook zo afhalen.. een heleboel caps hebben dit tegenwoordig dat het klepje los zit.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:12

zonder cap had je het er beter vanaf gebracht als je het zo bekijkt dus is een cap nu wel echt zo veilig??
sterkte verder Knipoog

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:13

Mijn cap heeft gewoon een vast klepje hoor, en vele andere caps ook.. als je dit wist met de aankoop hoezo heb je hem dan toch gekocht.. ook niet erg verstandig natuurlijk.. en ik neem aan dat deze casco cap gewoon een goedgekeurde cap is hmm dan vind ik het wel een hele slechte zaak..

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:14

Munnie schreef:
zonder cap had je het er beter vanaf gebracht als je het zo bekijkt dus is een cap nu wel echt zo veilig??
sterkte verder Knipoog

Dat is onzin natuurlijk ze is met haar hoofd tegen het paard geknald ( ?? neus gebroken ) daarna nog van het paard gevallen ( ?? hersenletsel ) nee hoor een cap beschermd nog altijd meer dan geen cap..

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 19:15

BE_GENTLE schreef:
Munnie schreef:
sterkte verder Knipoog

Dat is onzin natuurlijk ze is met haar hoofd tegen het paard geknald ( ?? neus gebroken ) daarna nog van het paard gevallen ( ?? hersenletsel ) nee hoor een cap beschermd nog altijd meer dan geen cap..

ja je weet niet wat er gebeurd zou zijn als ik geen cap op had gehad.

maar bij deze cap is het echt zo dat het klepje loszit. maar over zoiets als dit denk je toch niet na de bij aankoop?
toen ik hem kocht was hij net nieuw en hij was nog behoorlijk duur ook. en ik had voor deze cap ook een cap van casco en die beviel me goed.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:58

welk model is het? foto?

ik heb met casco ook geen goede ervaring. Had zo' n aandraaimodel, dat ik altijd mooi aandraaide op mijn hoofd. Goed vast, zodat ik veilig met mijn hoofd kon schudden en hij niet ging glijden.
Picture this: winter, pony fris, stevig aan de loop, in volle draf struikelt ze net op het moment dat ik omhoog kom bij lichtrijden. Ze ging compleet in de rem en zakte door de voorhand. Ik landde recht op mijn hoofd (tot daar: hoera voor de cap), en klapte vanuit deze loodrechte positie (dus ipv op mijn voeten te staan stond ik op mijn hoofd zonder handen op de grond) op mijn rug.
Doordat de cap in het zand stak en mijn lijf mijn hoofd meetrok, knalde mijn neus bovenaan tegen de hoek van de helm met de klep. Er was aan de helm niets te zien, ik had een bloedneus en mijn hele gezicht zwol op. Direct naar ziekenhuis (dag voor kerst), gelukkig net niet gebroken. Na een jaar voel ik echter wel dat er zich een bobbeltje vormt op mijn neusbeen. Heb daarna gelijk een cap gekocht die niet zo' n hard uiterlijk heeft. Met dat plastic van Casco heb ik het gehad

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:01

jeetje.. ookal zo'n rare val ! dat verwacht je nooit.

maar deze cap is het:
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:05

auw, klinkt pijnlijk

ik zou ook zeker contact opnemen met casco, en getuigen verklaringen op papier zetten, voor geval datik heb een andere cap dus kan je niet verder helpen

Musicjohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:32

Het klepje lijkt van een soort van plexi-glasgemaakt. Dat is natuurlijk niet erg slim van Casco. Zoals in dit geval gebeurt is... het werkt als een mes.

Klepjes zijn überhaupt gevaarlijke dingen, en ik begrijp ook niet goed waarom fabrikanten hieraan vasthouden. Ook heb ik de functie van een dergelijk klepje nooit echt begrepen. Er zijn merdere gevallen bekend waarbij de ruiter vol op het gezicht gevallen is en dat de klep (omdat die uitsteekt) behoorlijke nek-letsel heeft veroorzaakt.

Niet dat je er wat aan hebt, maar als dit jou in de U.S.A had overkomen dan had dit ongeluk zeker goed geweest voor een schade-claim van een paar miljoen dollar. Dat zijn natuurlijk absurde bedragen, maar wat dat betreft schiet de wetgeving in de E.U. absoluut tekort op dit gebied. Strengere wetgeving en het makkelijker toewijzen van schade-claims door de rechter zou ertoe bijdragen dat fabrikanten hun producten nóg intensiever gaan testen op veiligheid, en dat komt de consument alleen maar ten goede.

Ik wens je in ieder geval beterschap en spoedig herstel.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:39

Ik heb mijn neus gebroken door het klepje van een paardrijcap toen ik klein was, dat was nog zo'n ouderwetse cap die nu niet goedgekeurd zijn.

Klinkt heel vervelend wat er gebeurd is zeker omdat het in je gezicht is! En vind opmerkingen als had de cap mdan niet gekocht belachelijk. Hallo, dat is een goedgekeurde cap en dat hoort niet even zulke verwondingen aan te kunnen brengen, als je een cap koopt die goedgekeurd is dan ga je er vanuit dat het veilig is..

A_n_n_e_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:40

ik heb niet zo'n erge ervaring,
maar ik had mijn cap maar 1 maand, en toen ging die draai knop al kapot, toen zeiden ze dat het zo 2 maanden kon gaan duren om zo'n ding te maken, dat hebben we niet eens gedaan. Gewoon een andere gekocht.

Die aansnoer dingen zijn echt pruts!!, en met die klep vind ik eigelijk niet kunnen dat het maar op 4 plekken is vastgemaakt, dat noem ik niet echt veilig, je hoeft maar te vallen en die klep gaat los, zou je ook zo je neus breken ofzo.

Ik zou idd een brief sturen!!, want dat dit KAN gebeuren is echt te gek voor woorden vind ik..! het moet je beschermen, maar in plaats van dat krijg je er juist een ongeluk door..

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:41

ik heb deze cap ook, het is een goed gekeurde cap.
niemand verwacht dat er zoiets kan gebeuren, ik heb zelf ook een keer iemand zien vallen op het klepje (andere casco), deze scheurde in tweeen en heeft hele erge schaaf/brandwonden op het voorhoofd achtergelaten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:05

Sanne_gm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:10

hee!
jeetje dat is vervelend!
ik heb ook zo'n cap ik vind het een ontzettend rot ding.
ik had een tijd geleden al maar ik had ook springles, en ik viel van mn pony, scheurde dat plastic ding van mn cap en hing dus ook naar beneden. Ik moet zeggen dat ding is super scherp. En dat hebben ze gemaakt voor de veiligheid?! Ik kon nog wel verder rijden nadat ik t klepje er weer in had gedaan Maar ik vind het nog steeds een super onhandige cap en ga dus ook een nieuwe kopen. xxx

Chantalll16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 15:14

Ja ik had ook iemand anders op bokt gevonden die ook een litteken over haar gezicht heeft lopen door deze cap.

En het klopt inderdaad dat het klepje erg scherp is aan de binnenkant !

brammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:15

Ja ik heb dat een paar jaar geleden ook meegemaakt mijn pony schrok en ik klapte met mijn hoofd tegen zijn hals en kapot was het klepje... Verder rijd ik nu niet meer met deze cap!

Veel suczes verder.

Groetjes Nena

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:16

Hier bij mij op de manege ook.

Meisje van 6 rijdt gezellig met 2 andere kinderen een lesje. Opeens gaat het meisje in het midden van de bak staan. Dan begint ze te snikken. Moeder komt er natuurlijk op afgestormt. Instructrice wou er ook net aankomen. Moeder rent de bak in. Pony schrikt zich dood en zet het op een lopen. Meisje begint te brullen en laat pardoes de teugels los. Het meisje blijft gillen en de pony rennen. Todat het meisje tegen de bakrand valt. Casco cap schiet in haar nek. Gelukkig breekt de cap in tweeen. Meisje heeft nog 4 dagen met hoofdpijn rond gelopen.

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 15:22

heb ook al meerdere malen bij de verstelbare casco gehoord
dat het verstelmeganisme knapte tijdens een val
en dus de cap naar achter of voren schiet..
voor mij geen casco
en t klepje ziet er ook niet bepaald stevig uit
TS iedegeval veel sterke met je herstel Ach gut