wat te doen met een nieuw paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

wat te doen met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:06

Vrijdagochtend wordt mijn nieuwe paardje naar hier gebracht. Nu ben ik niet van plan om dat eerste weekend al met haar te gaan rijden, maar ik wil wel 'wat' met haar doen. Ik weet alleen niet precies wat ik beter wel en niet kan doen.

Poetsen en knuffelen, maar verder gewoon laten doen?
Kan ik al wat grondwerk met haar doen? (paard heeft dit nog nooit gedaan,en ikzelf ben hier niet enorm ervaren in)
Beetje longeren?
Toch rijden?

Ze komt samen met een andere merrie te staan, zou ik in het begin er nog een draadje tussen zetten, of kunnen ze meteen samen op hun stuk?

Zijn er dingen waar ik nog op moet letten?

Sientje

Re: wat te doen met een nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:08

Ik kan het me voorstellen dat je niet kunt wachten maar ik zou haar eerst maar even zelf laten wennen aan haar nieuwe situatie. Zou haar niet gelijk met een nieuw paard zetten, laat ze eerst maar even kennismaken met een draadje ertussen.

Verder denk ik dat je gewoon het beste kunt kijken hoe je paardje op de verhuizing reageert en dan plannetjes gaan maken. Misschien kun je al gelijk gaan poetsen of wandelen of een stukje rijden, misschien is het beter haar eerst haar draai te laten vinden. Heel veel plezier in elk geval.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 20:52

Ik denk dat je het een beetje moet aanvoelen.
Als ze nog heel erg onder de indruk is of stressig zou ik er nog niet op gaan. Voelt het goed en is ze rustig kun je best eventjes gaan rijden.. Maar houd het kalm en wil zeker niet te veel, het kan het vertrouwen behoorlijk de grond in boren. Dan liever wat langzamer..

Probeer haar eerst wat op haar gemak te stellen. Kijk er niet van op dat ze eerst niets van je wil weten.. Laat haar gewoon even wennen aan de nieuwe omgeving.

Draadje tussen de twee paarden is wel een stuk veiliger in het begin..

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:51

2 weken geleden kwam mijn paard hierheen. Had hem bij de vorige eigenaar al 6/7x gereden. De van aankomst heb ik m even rond laten kijken (aangezien hij al vaak op vreemd terrein had gelopen enz heeft ie dat heel makkelijk opgepakt) De dag erna heb ik m los gegooid en heb ik gereden, hij heeft me toen flink uitgeprobeerd! een keer of 4 op zn achterbenen gaan staan enz. De dag erna was er niets meer aan de hand met rijden. Wat nu wel weer terug is. Meneer is lekker opstandig, en kijkt hoe ver hij kan gaan. Ik probeer m tot nu toe zo veel mogelijk te laten zien; binnenbak, buitenbak, alleen in de bak, groepslessen, longeren (langs het water met hele grote voorbijkomende schepen enz) en sinds een weekje voelt hij zich nu behoorlijk thuis.
Maar ieder paard is ook anders en uiteraard ook iedere ruiter, je moet zelf ook zelfverzekerd op je paard gaan zitten.. Anders werkt het niet.

Meteen met een ander paard neerzetten lijkt me alleen niet helemaal verstandig. Laat ze eerst even goed wennen met een draadje ertussen.

En veel aandacht geven is nooit slecht of het paard moet laten merken dat ze even met rust gelaten wil worden.

Succes en veel plezier!

blondje053

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 03:15

2 weken geleden kwam het paard van mijn zusje naar huis. We hadden mijn paard voor de zekerheid in de achterste paddock(=wei) gedaan en het hek dicht gedaan. Mijn vader heeft Rikci (de nieuwe) meegenomen naar het hek en heeft hem laten snuffelen bij Mark (mijn paard). De eerste begroeting was goed en ze hebben toen de paarden samen in de paddock gezet.
Ze hebben toen eerst de rangorde bepaalt en stonden later heerlijk samen te grazen. We hebben ze eerst twee dagen lekker laten staan omdat ze allebij nieuw waren op het terrein en aan elkaar moesten wennen. Wel hebben we ze elke dag geborsteld en vertroeteld. Daarna zijn we rustig begonnen met rijden en longeren.
Geef alles een beetje tijd. Niet ieder paard is hetzelfde.
en ik ben het eens met de andere mensen boven mij..
neem er de tijd voor.

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 10:27

Toen mijn paard kwam hebben we hem eerst los gegooit in de bak. Gewoon toen ze direct uit de trailer kwam even lekker uitrazen in de bak. Daarna snachts op stal. Ze had dus al kennis gemaakt met de anderen tussen een draadje. De volgende dag in de wei gedaan en dat ging super! Toen ook heel even kort gereden (kwartier tot half uur) en daarna weer de wei in. zo heb ik het rustig opgebouwd. We zijn nou een jaar verder en ze is natuurlijk helemaal gewend!:)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 13:24

Probeer veel tijd met haar door te brengen, hoeft in het begin niet echt grondwerk te zijn. Je hoeft haar verder niet echt voorzichtig aan te pakken, ik weet niet of ze vaker van haar oude stal af is geweest, maar als jij bijv. naar een wedstrijd toegaat moet ze ook aan een andere omgeving wennen. Hoe is haar conditie? Moet je opbouwen?

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:07

Ik zou lekker gaan lopen met haar.
Laat haar gewoon aan de hand alle plekjes zien wat
ze tegen kan komen.
En wat cassidy zegt zit ook wel wat in...
Bij een uit-wedstrijd moet ze ook gewoon lopen terwijl ze
het niet kent.
Maar dan heb je wel het voordeel dat je ze jou beter kent al.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 18:21

Thuis stond ze op een weide, maar werd regelmatig met de trailer naar de manege gebracht (waar ze dus ook moest werken). Haar conditie is niet geweldig, dus ik moet zeker rustig beginnen en opbouwen.
Ze staat 24/7 op de weide (was bij haar vorige thuis ook zo) dus het is niet zo dat ze beweging 'moet' hebben.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:21

wandelen en de omgeving laten zien aan je paard Lachen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 07:15

Mijn paard staat ook altijd op de wei, maar hij heeft echt een paar weken nodig gehad om te wennen. Hij was in het begin gespannen en onrustig, maar nu is hij duidelijk steeds meer op zijn gemak. Ik doe wat grondwerk ermee en wandelen. Maar ja... die van mij heeft dan ook een groot deel van zijn leven op een vaste plek, in een vaste kudde doorgebracht, ging nooit ergens heen en hobbelde alleen met toeristen vaste routes rond. En hij is al op leeftijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 07:55

ligt een beetje aan het paard zelf denk ik?
toen ik mijn pony kocht wilde ik ook niet meteen rijden,maar hij was zo relaxed en stond zo rustig dat we er smiddags toch een zadel op hebben gedaan en een klein ritje hebben gemaakt. Haha!

als je merkt dat je dier wat gespannen is dan kun je misschien een stukje gaan lopen en de omgeving van de stal laten zien

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:20

guanacotje schreef:
Vrijdagochtend wordt mijn nieuwe paardje naar hier gebracht. Nu ben ik niet van plan om dat eerste weekend al met haar te gaan rijden, maar ik wil wel 'wat' met haar doen. Ik weet alleen niet precies wat ik beter wel en niet kan doen.

Poetsen en knuffelen, maar verder gewoon laten doen?
Kan ik al wat grondwerk met haar doen? (paard heeft dit nog nooit gedaan,en ikzelf ben hier niet enorm ervaren in)
Beetje longeren?
Toch rijden?

Ze komt samen met een andere merrie te staan, zou ik in het begin er nog een draadje tussen zetten, of kunnen ze meteen samen op hun stuk?

Zijn er dingen waar ik nog op moet letten?

Kyara is opzicht wel wat gewend Knipoog
Ik zou vrijdag haar gewoon lekker laten staan en eerst rustig laten wennen. Zaterdag dan eens wat knuffelen en poetsen en zondag het werk eens voorzichtig oppakken. Misschien longeren, maar eventjes rijden moet ook wel gaan Ja
Succes met dit super hafje!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:15

Toen ik mijn pony kreeg heb ik niet veel met haar gedaan. Ze durfde de stal niet in en durfde de stal niet uit. Dat ben ik op gaan bouwen. Daarna begon ik met wat grondwerk in de bak en toen ze eenmaal de omgeving prima vond en mij ook, ben ik rustig aan gaan rijden. Lachen
Dat heeft trouwens best een poosje geduurd..

Mientjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 21:24

27 okt, 3 weken geleden, is mijn nieuwe eigen paard aangekomen, toen ze kwam heb ik er niets meer mee gedaan, er was al zoveel mee gedaan, klinisch gekeurd, en ook nog eens 2 uur in de trailer, ik heb dr op stal gezet en lekker laten staan, de volgende ochtend ging ze naar buiten, beetje bokken, rennen, en klaar , ik heb dr 's middags wel gelijk gereden, niet al te lang een klein halfuurtje,

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:21

Ik zou haar eerst lekker laten bekomen van dereis..brengt vaak toch stress mee hoor voor een paard. Even lekker haar benen laten strekken wat eten en drinken.

Ik zou niet meteen gaan rijden..ik zou eerst werken aan het opbouwen van een band..join-up/grondwerk...als ze je dan vertrouwt zou ik eens beginnen met rijden..ik ben van mening dat datde beste basis isom met elkaar te werken..

Wij gooien nwe paarden in principe altijd meteen bij de rest van de kudde..nu hebben wij ook een hele sociale kudde van nu 12 paarden (merries en ruinen). Als we er een nieuwe tussen zetten is het even 5 minuten achter elkaar aanrennen om idd de rangorde weer even te bepalen maar daarna is het ook gewoon meteen rustig en staan ze met z'n allen te grazen.
Ik heb ook mijn merrieveulen er enkele weken geleden zo bij gezet en na even rennen was alles oke..

Moet dus wel echt een sociale groep zijn, als je hieraan twijfelt moet je haargewoon idd even met een draadje ertussen zodat ze aan elkaar kunnen wennen..dan na een dag of 2 a 3 kan ze er gewoon bij hoor

Veel sucses en plezier met haar!

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:03

Mijn Sóley is er nu bijna 2 weken
Bij voorhand riep ik heel hard laat haar de eerste maand maar lekker wennen. Toch voelde ik aan haar na een klein weekje dat ze toch wel wat wilde doen. Ben begonnen met een wandelingetje naar de bak toe op vrijdag. Zondag een heel klein ritje door de straat. Dinsdag ook. Donderdag stap en draf werk in de bak. Zaterdag weer klein buitenritje. heb het dan over max 3km. Vandaag heb ik haar voor het eerst aan de longe gehad.
Ik dacht echt dat mijn lieve merrie meer tijd nodig had, maar als je goed kijkt naar je paard merk je snelwat ze wel en niet wil.
Ik doe alles wel op een heel laag pitje hoor. Ze heeft weinig bespiering en ik moet ook weer erg wennen.

Succes en veel plezier

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:14

Als ik jou was zou ik nog even wachten met het berijden van je nieuwe paardje, ik zou even wachten totdat het paardje goed aan de omgeving gewend is. voordat je erop stapt. hoe braaf ze ook is, het blijft een dier!

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:02

Ja maar een vreemde omgeving kun je ze ook aan laten wennen door lekker met haar te wandelen..zo kun je meteen zien of ze ergens bang voor is etc..das ook wel handig om te weten

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:46

Mijn paard is de eerste dag zaterdag gekomen, het was vrij laat. De tweede dag zijn we naar de binnenbak geweest om te rijden, dat was zondag. En maandag heb ik meegereden in de verenigingsles in een buitenbak..

Silzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:50

Mijn nieuwe paard is zaterdagavond gekomen.. eerst lekker op stal gezet en savonds iets later op de avond even benen laten strekken in de binnenbak.. zondag wezen poetsen en weer los gelaten in de bak en savonds in de grote binnenbak wezen wandelen.. en maandag wezen rijden,

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:42

ik heb niet zo moeilijk gedaan Haha! ze kwam op zondagavond om 19.15 uur en ik mocht nog even bij haar blijven[ stal sluit om 1900 uu] en de volgende dag zijn we met een groepje een buitenrit wezen maken en zij liep voorop Haha!
en na het rijden is ze de wei opgegaan ,omdat het in aug was stond ze op het voorstuk alleen.
en na 2 dagen is ze de wei bij rest opgegaan en ging prima!
en gewoon elke dag wat met haar gedaan,ze was toen 4jr en net 2 mnd onder zadel.

de nieuwe paarden gingen eigenlijk altijd gelijk de wei op in de groep, dan was het ff onrustig maar nooit geen gedonder geweest.
op een vorige stal was er maar 1 wei en daar liepen 9 paarden in,en ruimte zat.
die stalhouder deed dat altijd zo Knipoog
ik heb daar 2x een nieuw paard gekregen en gelijk de wei op.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 16:43

oh, die van mij kón écht niet bij andere paarden volgens de vorige eigenaar. Ze was altijd de baas en mepte raak... En toen kwam ze mijn Marian thuis tegen Extreme duivel Meteen genezen...

Ze zou Marian trappen, dus de kont kwam richting marian's hoofd.. Die beet in de staartwortel, voordat Riri de benen maar in de lucht kon schoppen, Riri bezweek en zakte door de achterbenen en toen ze uiteindelijk zat liet Marian los... Ach en Marian is héél handig, altijd lief voor mensen en ze beschermd de rest van de paarden altijd voor Riri..
En Riri is echt een ander paard geworden.. als je 8 jaar lang altijd de baas van de kudde bent geweest word je nogal arrogant geloof ik..

Ach, ze jeuken elkaar nu lekker en ze kunnen nog geen 5 minuten zonder elkaar. Als je de ene mee neemt dan is het hiniken naar elkaar..

Kirs_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:32

Even losgooien. Laten wennen aan nieuwe geuren en omgeving door veel dingen samen te doen, wandelen, poetsen, knuffelen. Ik zou haar niet gelijk bij de andere paarden neerzetten, ook die eerst even aan elkaar laten wennen!

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:58

En hoe is het met je nieuwe aanwinst inmiddels?