lange vacht & slomer?????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

lange vacht & slomer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 09:47

Hoi,

zoals de titel het al zegt. We hebben binnen kort een eigen pony die tot
nu altijd voorwaards was. De huidige eigenaren vroegen of wij de toekomstige
pony wouden scheren. Nu was ik eigenlijk voor de natuurlijke optie en zei gelijk nee.

Maar nu zit ze zo in de vacht dat ze gelijk gaat zweten en haast niet meer in galop
te krijgen is. Ze staat nog bij de huidige eigenaar. en die heeft haar altijd geschoren.

Zou het kunnen zijn dat het door de dikke wintervacht komt (LIJKT WEL EEN IJSLANDER).
of zou ons zadel die mij en haar leek passen de boosdoender kunnen wezen.

Ze bokt niet of is niet kreupel alleen giga sloom.....
nou brand maar los.
Vork

Lise81

Re: lange vacht & slomer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:53

Volgens mij hoort dat niet zo sterk met elkaar in verband te staan. Mijn shet heeft ook een enorme vacht maar is zeker niet slomer.

Wel kunnen paarden een dikkere vacht krijgen dan normaal als ze zich bijvoorbeeld niet lekker in hun vel zitten. Een dampig paard met een dikke vacht zal sloom zijn omdat hij weinig zuurstof binnen krijgt. Sluit dus eerst andere medische problemen uit voordat je de vacht gaat weg nemen.

Door een slecht passend zadel kunnen ze niet goed bewegen, dus JA, daar kan het ook zeker aan liggen.

Ik zou het overigens wel vervelend vinden mijn paard zo snel in het zweet te rijden...wil het liefst dat ie droog weer onder de deken kan en naar buiten.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 10:56

is ze normaal zonder zadel(gewoon in de wei wel voorwaarts of als je der los longeer?
dan kan het wss aan een slecht passend zadel liggen..
anders zou je je Da eens moeten bellen

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:01

Onze paarden zijn niet geschoren en staan zonder deken buiten. Ze zitten inderdaad dik in het haar, maar ik merk geen verschil in het voorwaarts zijn. Nadeel is wel dat ze vrij lang nat blijven na het rijden, maar ik stap ze goed uit, voel of ze op de huid droog zijn en dan gaan ze nog even op de wei om te rollen.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:06

Mijn oude paard had hier ook last van.

Kan wel zeker samenhangen hoor! Die knapte flink op van een scheerbeurt, kan de warmte weer weg. Vergis je niet hoe zo'n lange vacht isoleerd.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:06

Mijn paard heeft chronische bronchitis, en nu het de afgelopen week zo warm was en hij al een dikkere vacht heeft aangemaakt, was hij ook wat slomer!
nu het weer wat koeler is merk ik het gelijk en is hij weer behoorlijk adhd......

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 11:10

Kan best hoor dat je pony het erg warm heeft met die dikke vacht en daarom slomer is.
Onze friese merrie van 15 wordt de laatste jaren ook geschoren en wij merken ook duidelijk verschil in temprament. Niet dat ze normaal sloom is hoor, maar als ze geschoren is dat voelt ze zich schijnbaar stukken fitter.
Ze is afgelopen zaterdag geschoren en loopt weer als een trein!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:32

Hmmm ben benieuwd wat het verschil is na het scheren. Zoniet dan moet ik het elders zoeken. (het meisje die er op reed reed wel met sporen, wij niet kan ook natuurlijk een oorzaak zijn )
maar wij wachten het scheren eerst af en kijken dan nog een keer naar het zadel voordat wij aan zoiets als sporen denken.

Rocky_Maniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:36

We hebben Rocky voor het eerst in zijn leven geschoren ( hij is nu 12!)
het leek me een goede optie in verband met de wedstrijden, tijdens het trainen was hij
al na 10 min. helemaal bezweet en zat er geen pit meer in.
Nu is hij sinds 3 weken geschoren en hij heeft er weer zin in!!

Haha! Rocky B+5 Mien topper Lovers

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:40

Mijn paardje heeft ook al een aardige wintervacht (lijkt ook op een IJslander), maar sloom is 'ie zeer zeker niet, hoor. Ik merk daar echt helemaal niets van. Haha!

Zit het paardje mentaal goed in haar vel? Is ze helemaal gezond? Wat voor ras is het? Is er iets verandert aan haar voer? Of zijn er andere omstandigheden veranderd? Heeft ze een 'gezonde' wintervacht (niet Cushing ofzo? Dat is een ziekte....). Het is wat lastig om vanachter je computer te roepen wat het zou kunnen zijn, dus ik probeer mee te denken.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:44

MIjn IJslandse Haha! pony is vooral slomer tijdens de rui, maar ik merk ook dat hij het met zijn lange vacht gemakkelijk wat warmer heeft. Maar goed, we hebben hier tot op heden ook geen temerpaturen gehad voor een dikke winterjas, en zou het zelf denk ik ook warm hebben als ik helemaal ingepakt naar buiten zou gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:46

Die van mij heeft ook een lekkere wintervacht, en is ook zeker niet sloom.
Wel op benauwde dagen, dan is hij slomer (ook bijvoorbeeld als het in de zomer 30 graden is), maar als het straks gaat vriezen dan krijgt ie echt de winter in zijn bol en wordt hij juist veel fitter, ook met die dikke wintervacht.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 12:03

Nee, niets veranderd staat nog bij zijn eigenaren (zijn wij over 3 weken) enige wat anders is dat hij nu niet geschoren is anders altijd wel.!

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:05

Aan mijn pony merk ik ook hoor, dat ze sneller moe word, en dan moeite heeft met aanspringen, ik ga haar dan ook binnenkort scheren...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:17

Mijn 24/7 weidepaard is eigenlijk alleen slomer in de zomer als het bloedje heet is....... Haha!
En dan heeft scheren niet zoveel zin, he. Haha!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 16:26

Ach je kunt het proberen ha ha Vork

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:38

claud1 schreef:
Ach je kunt het proberen ha ha Vork

Ik zou niet weten wat ik er 's zomers af moet scheren. Zo dik als zijn vacht in de winter is, zo dun is het in de zomer. Haha! Knipoog
Ik ben zelf ook niet zo hyperactief als het bloedheet is, hoor...... Wie wel?

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:43

je kunt het idd proberen ja Tong uitsteken

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:00

een dike vacht maakt niet zoveel uit op een paard of het nou slomer wordt of niet door de dikke vacht is het zweet veel sneller te zien omdat ze een dikke vacht meenemen is het ook warmer voor ze waardoor ze sneller gaan zweten en het kan dan misschien wel zo zijn dat ze dan eerder uitgeput zijn. wij scheren onze paard ook niet het hij is nog wel steeds zo actief maar hij raakt gewoon eerder uitgeput want hij heeft het veel sneller warmer

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:41

met andere woorden een paard met een dikke vacht, krijgt het sneller warmer tijdens inspanning en gaat sneller en meer zweten en ja dat kan je paars slomer maken ook de mijne !!!!!

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:42

Dit geldt tevens niet voor ieder paard met een dikke vacht, mijn is met een zomervacht ook niet altijd even actief

poepjedrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:44

Volgens mij zal het wel helpen als je gaat scheren

Ingridje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:35

Dat komt denk ik omdat ze het dan eerder warm heeft en zich dan niet zo erg gaat uitsloven.
Als het paard het fris heeft of koud dan gaat die harder lopen dan wanneer hij zich helemaal kapot zweet.

Phoebesp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:46

Ik denk zeker dat het ook met de vacht te maken heeft. Als wij het in de zomer warm hebben lopen we ook niet graag hard!!

Je hoort ook wel vaker dat geschoren paarden een beetje jolig zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:50

Een dikke vacht heeft zeker wel veel invloed op looplust. Onze 3 kouidbloedjes hebben ook een erg dikke vacht en zijn nu alledrie geschoren (hals, buik en klein beetje zijkant). De kleinst ging zelfs direct na het scheren door de bak sjezen, zo blij was hij om van zijn veel te dikke winterjas verlost te zijn. Ze zweten minder, zijn sneller droog en een stuk blijer dan met die vacht die het prima doet in IJsland, of Noorwegen, maar voor Nederland veel te dik is...