melkbus schreef:Hier nog een deken leek. Ik heb van de volgende dekens gehoord, wanneer gebruik je ze en welke heb je beslist nodig.
Wij hebben sinds maart een pony, wordt 5 dagen in de week bereden. Meestal 's avonds. Staat 's nachts op stal met dezelfde deken als waar hij mee in de wei staat. Pony is niet geschoren. Hier komen ze:
1. fleece deken
2. uitrijdeken
3. regendeken
4. ... grams deken
5. staldeken
6. wollen deken
7. onderdeken
Wij hebben nu dus een "staldeken", maar hij staat er ook mee buiten in de regen. Deken is niet waterdicht volgens mij.
Nee, een staldeken is niet waterdicht. Doe hem dan of altijd een waterdichte deken op (met vulling) of leg als ie buiten staat een ongevoerde regendeken over je staldeken.
Verder gebruik je een fleece of wollen deken als zweetdeken. Ik gebruik die alleen in de winter, in de zomer drogen ze vanzelf wel op. Een wollen deken kun je net als een onderdeken (het woord zegt het al) onder je deken leggen voor extra warmte.
En een uitrij deken gebruik je meestal bij een geschoren paard of als het heel koud is tijdens het in- en uitstappen om het paard een beetje warm te houden.
Beetje duidelijk? Of meer vragen?