Afbetaling in termijnen hoe te regelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

postbodesiem

Afbetaling in termijnen hoe te regelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 09:50

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je een paard voor goed geld in termijnen hebt verkocht?
We hebben een serieuze koper voor een van onze paarden, maar hij heeft op dit moment het geld niet om het paard volledig betalen. Nu willen we het paard graag kwijt voor het geld wat hij geboden heeft en zijn daarom best bereid het paard in termijnen af te laten betalen. We laten een contract op stellen en ik zou graag willen weten wat er voor onze veiligheid allemaal in moet staan, heeft iemand tips of misschien wel een voorbeeld van zo’n contract?

polly2

Re: Afbetaling in termijnen hoe te regelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:00

Ik heb de vraag ook wel eens gehad bij de verkoop van een paard. Maar ik ben er niet aan begonnen. Boter bij de vis...en anders gaat de koop niet door.
Uiteindelijk heeft diegene het geld geleend via één of andere kredietverstrekker en heeft ze toch het paard gekocht. Maar ik had mijn centjes wel mooi direct....
En die lening was dan haar verantwoordelijkheid en niet meer de mijne.
Ik zou jou adviseren om degene die jouw paard wil kopen, te vragen om ergens anders geld te lenen en dat af te betalen....dus niet bij jou.
Stel je voor dat dit iemand is die overal al geld geleend heeft en het daarom niet meer krijgt....en daarom bij jou op afbetaling wil.
Zit jij er straks mooi mee als hij/zij het niet meer kan afbetalen. Krijg je je paard terug (als je dat geregeld hebt met een contract) en kun je opnieuw de verkoopprocedure in...
Ik zou het persoonlijk teveel risico vinden.
Als degene jouw paard echt graag wil...dan kunnen ze ergens anders ook wel een financiering regelen, dacht ik zo.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:03

Ik zou een paard ook niet verkopen op afbetaling..
wat als er in tussen tijd iets met het paard gebeurd...
Laat ze ergens anders geld lenen en anders de koop niet door laten gaan...voor je het weet kun je fluiten naar je geld..
Lenen kunnen ze ook bij een bank..

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:03

Ik zou het ook niet doen.Stel dat er wat gebeurt met het paard oid,dan zit jij in de problemen.Uit ervaring weet ik dat als iemand niet wil of kan betalen het heel moeilijk is om er nog geld te halen.
Mijn advies is dan ook hetzelfde als mijn voorganger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:04

Sluit ik me helemaal bij aan polly Ja

Als ze het paard graag willen moeten ze zelf maar een manier vinden.
Wie weet wat voor lui het zijn.

Verder zou ik er niet zo op staan springen aan zulke mensen een paard te verkopen...want hebben ze dan wel geld als hij flink ziek wordt?

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 10:10

Ja wij vinden het ook moeilijk om het wel of niet te doen hoor wij hebben dit ook nog nooit meegemaakt. We hebben zelf al gedacht aan een aanbetaling van 50 % en de rest in termijnen.
Het wel of niet doen is makkelijk gezegd we hebben te veel en er moet wat weg, we doen het ook liever niet op deze risicovolle manier maar dit paard lijkt toch ook nog een goed tehuis te krijgen en dat vinden we ook belangrijk. Let op : het is voor ons ook nieuw en ik vraag alleen advies voor tips en eventueel dingen om in een contract te zetten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:13

Ik sluit me ook aan bij Polly.
Desnoods het paard voor wat minder weg, maar zeker weten dat je je geld krijgt. Hier is nog nooit een paard van het terrein gegaan, voordat alles handje contantje was afgerekend!

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:16

Ik zou het ook niet doen, maar goed hier ben je al duidelijk over geweest.
Je vraagt om eventuele tips voor je koop contract.

Heb je gedacht aan eventuele rentevergoeding?
Ik neem altijd op, bij niet nakoming van 1 betalingstermijn is het restant van de vordering, direct en in zijn geheel opeisbaar.
Ik zou de koper een machtiging voor automatische incasso opdracht laten tekenen en er niet van uit gaan dat de koper dit zelf wel even regelt.

Wellicht zou je ook iets kunnen opnemen, dat mocht het paard wat gaan mankeren of men ontevreden is over het paard, men toch verplicht gesteld wordt de som van de lening (het bedrag in termijnen te betalen) te voldoen.

Succes met je verkoop

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:21

Ik zou toch ook eerst maar eens bij de koper navraag doen waarom via een geldvertrekker geen optie is. Mocht het inderdaad een geval zijn waarin de koper in geldnood komt, sta jij met je afbetaling helemaal achteraan in de rij om alsnog het geld te ontvangen waar je recht op hebt.

Mogelijk dat je zulk soort dingen beter bij een notaris kan laten verifiëren maar dat weet ik niet precies.

Verder idd vooraf nadenken over de opties dat het paard kreupel kan worden bv. Verzeker jezelf er in ieder geval van dat op papier staat dat ook als het paard onverwachts overlijdt of kreupel wordt, jij nog altijd je afbetalingen krijgt ipv dat de koper niet meer wil betalen omdat de waarde van het paard is verminderd.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:36

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:51

Voor afbetalingen zijn kredietverstekkers. Natuurlijk kunnen mensen bij mij op afbeling kopen; rente 1000% per maand Duivel (ik moet de eerste gek nog tegenkomen)

Kortom, niet aan beginnen. Laat de financiële problemen van een ander ook bij die ander.
Daarbij, als je de aanschaf al niet kunt financieren uit eigen middelen, hoe wil je dan het onderhoud bekostigen?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 10:56

Zet dan wel alles zwart op wit, dat je niet voor verassingen kan komen te staan.

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:02

Bienotje schreef:
Ik zou toch ook eerst maar eens bij de koper navraag doen waarom via een geldvertrekker geen optie is. Mocht het inderdaad een geval zijn waarin de koper in geldnood komt, sta jij met je afbetaling helemaal achteraan in de rij om alsnog het geld te ontvangen waar je recht op hebt.

Ja dat gaan we zeker doen! Alvast dank voor jullie tips (ook via de PM Knipoog ) Alles tips zijn welkom!
We vinden het zelf ook moeilijk hoor wel doen/niet doen/wel doen/niet doen/wel doen/niet doen pffffffff

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:04

.
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 08-01-26 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:06

postbodesiem schreef:
Bienotje schreef:

Ja dat gaan we zeker doen! Alvast dank voor jullie tips (ook via de PM Knipoog ) Alles tips zijn welkom!
We vinden het zelf ook moeilijk hoor wel doen/niet doen/wel doen/niet doen/wel doen/niet doen pffffffff

Ik zie het probleem niet, hoor. Gewoon NIET DOEN! Er zijn heus meer mensen die bereid zijn een nette prijs te betalen, die WEL gewoon geld op tafel kunnen leggen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:11

Als de prijs zo ontzettend gunstig is, vraag ik me wel per direct af wat daar dan weer achter zit trouwens. Als je het geld niet in je zak hebt branden, is men over het algemeen ook niet zo vrijgevig met het doen van een bod..

Of misschien is dat weer dingen zoeken die er niet zijn, maar toch.. Knipoog

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:13

Specifieke bloedlijn waar ze al lang naar op zoek zijn voor de fokkerij is de reden van de eventuele koop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:16

Geen geld maar wel kunnen fokken?
Als of dat zo goedkoop is....
Laat ze maar lekker ergens anders lenen, want ik krijg ook een naar luchtje bij dit alles Lachen

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:16

ander probleempje: geen geld voor aanschaf, wat dan als het paard ziek wordt?? Of bijvoorbeeld op ijzers?? Of extra supplementen?? Kunnen ze dat wel betalen? Ik zou niet zo vrolijk worden van zo'n koper. Ik zou toch zeker willen zijn dat mijn paard een zeer goede plek kreeg met alle nodige verzorging. In mijn optiek is de aanschaf van het paard het goedkoopst, de kosten daarna zijn vaak de kosten die mensen de kop kosten. Dus als ze het dier niet kunnen aanschaffen, is de verzorging ook een probleem (ik ga hier wel uit van paarden in de recreatieprijsklasse, niet paarden van 10.000,- of meer Knipoog )

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:41

postbodesiem schreef:
Specifieke bloedlijn waar ze al lang naar op zoek zijn voor de fokkerij is de reden van de eventuele koop

Verward Verward Fokken, maar de merrie ervoor kennelijk niet kunnen betalen. Verward Over hoeveel geld praten we hier eigenlijk?
Is de afstamming dan echt zo speciaal?

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:53

Voor hun wel, maar het is me duidelijk dat jullie het niet zo zouden doen allemaal, maar dat was niet mijn vraag in dit topic. Het is leuk geld en dat krijgen we niet elke dag binnen dus we zijn aan de ene kant een voorstander van de verkoop en de andere kant hebben ook wij onze (ernstige) twijfels!

Is er nog iemand die een antwoord heeft op de volgende vraag :

We laten een contract op stellen en ik zou graag willen weten wat er voor onze veiligheid allemaal in moet staan, heeft iemand tips of misschien wel een voorbeeld van zo’n contract?

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 11:59

Kijk of je in ieder geval het een en ander van die persoon kan natrekken.
Vraag daarna eventueel bij een advocaat hoe je dit het beste kan regelen.
Misschien is een notaris voor een depot ook iets wat bij de mogelijkheden hoort.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 12:02

postbodesiem schreef:
Ja wij vinden het ook moeilijk om het wel of niet te doen hoor wij hebben dit ook nog nooit meegemaakt. We hebben zelf al gedacht aan een aanbetaling van 50 % en de rest in termijnen.
Het wel of niet doen is makkelijk gezegd we hebben te veel en er moet wat weg, we doen het ook liever niet op deze risicovolle manier maar dit paard lijkt toch ook nog een goed tehuis te krijgen en dat vinden we ook belangrijk. Let op : het is voor ons ook nieuw en ik vraag alleen advies voor tips en eventueel dingen om in een contract te zetten.

Gewoon het aan koop bedrag o papier met jullie beide gegevens. Op dat ezelfde papier zet je wat er betaald is en wat er nog op staat. Biede partijen ondertekenen. Verder als er papieren bij het paard zitten kan je die vast houden tot t bedrag volledig is betaald en daarna pas op papier het paard van eigenaar laten veranderen

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:10

Het grote probleem is dat, ook al dek je je op alle fronten in, als diegene niet betaald, heb je nog steeds neits.
Als je dan een rechtszaak moet opstarten, dat kost ook het nodige en daar komt bij dat er vaak gezegt wordt, ach het is het geld niet waard, met andere woorden, het bedrag is te laag
om er al die moeite voor te doen.

Zet er in ieder geval in dat bij he tneit nakomen van de betaling alles ineens opeisbaar wordt.
Uiteraard al jullie gegevens, zoals namen, adressen e.d..
Het bedrag, ook voluit gegevens.
De aanbetalingsgrootte en wat er over blijft.
Wat er per maand en wanneer betaald dient te worden (dus b.v. de 1 van de maand op jullkie rekening dient te staan).
Laat het automatisch overboeken.
En de rente die je gaat vorderen als de batalingen nniet nagekomen worden.
Tevensd alle gegevens van het paard/pony, bij voorkeur met foto's van alle kanten.

Dan ook nog jullie paspoortnummers.

Succes met alles.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:14

Ik zou het ook niet doen.
Als je een paard wilt moet er dan eerst maar voor sparen.
En anders niet gaan kijken bij een paard.
En tuurlijk doet diegene jou een leuk bod.
Maar als je straks achter je geld aan moet dan is het bod al minder leuk aan het worden.
Dus uit veiligheid voor je zelf zou ik het niet doen.
En wat heet een contrakt. Zelfs daar komen de meeste wel onder uit.