Ten eerste heb ik géén idee waar ik dit moet plaatsen maar ik denk dat het hier wel redelijk thuishoort.

Het probleem:
Met mijn paard is sinds een week niets meer te beginnen. Ze stikt van de energie en heeft totaal geen idee hoe ze die kwijt moet. Dit resulteerd in niet te stuiten gedrag.
Met rijden ben ik al gestopt omdat dit gewoonweg te gevaarlijk werd. Ze heeft totaal geen idee hoe of waar ze dr benen neer moet zetten en loopt zelfs een soort van kreupel! (ze drukt haar rug weg en begint te huppelen en te rennen) Ze rent onder me vandaan, springt opzij, draait 180 graden om etc, als ik een ophouding geef om haar weer onder me te krijgen of gewoon aandacht te vragen dan komt er wel ontspanning in, maar vervolgens gaat ze dan weer op de teugel hangen etc.
Ook aan de longeerlijn is er niets mee te beginnen, ze heeft totaal geen aandacht voor mij en blijft maar rondjes rennen. Zelfs na een uur lang alleen maar rennen en galoperen, loopt ze nog stuiterend naast me mee terug naar stal.
De ene dag kan ik haar wel netjes aan de longeerlijn laten ontspannen en kan ik de aandacht bij me houden, maar de volgende dag staat ze weer stijf van de energie en is er niets mee te beginnen.
Ook laat ze zich in de wei niet meer makkelijk vangen, ze rent weg, gaat rondjes rennen of snelwandelen, normaal doet ze dit nooit.
Op stal gaat het meestal gewoon goed, dan staat ze netjes stil met het poetsen enzo. Maar het rijden, longeren etc. gaat gewoon niet meer rustig.
Ik begin echt wanhopig te worden!
Nog even wat info:
Emmy is een merrie van 6 jaar oud, heeft een héél moeilijk karakter en is gewoon een moeilijk paard om mee te werken. In de omgang is ze echter super lief! Onder het zadel wil ze nog wel goed laten merken dat ik niet altijd baas ben, maar op de grond is duidelijk dat ik de leider ben (hoewel ik daar nu niet meer zo zeker van ben).
Ze staat 24/7 buiten en krijgt momenteel nog geen brok bijgevoerd. Het enige dat ze krijgt is gras en wat hooi.
Wie helpt mij met een oplossing? Als er iets nog onduidelijk is, vraag er maar naar.
Groetjes Inge

) wat spanning. Ik ben toen met het rijden en longeren vooral heel veel op ontspanning (lang en laag) gaan rijden om deze spieren goed los te krijgen. Ook masseer ik deze spieren af en toe. Ik kan tijdens het werk ook goed merken dat ze het moeilijk vind om deze spieren goed los te laten omdat dat haar (wss) pijn doet. Ik geloof echter niet dat het gedrag dat ze nu vertoont hieruit voortkomt.
en anders eens proberen met hooi verminderen.