Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 12:34

Hallo,

Ten eerste heb ik géén idee waar ik dit moet plaatsen maar ik denk dat het hier wel redelijk thuishoort. Clown

Het probleem:
Met mijn paard is sinds een week niets meer te beginnen. Ze stikt van de energie en heeft totaal geen idee hoe ze die kwijt moet. Dit resulteerd in niet te stuiten gedrag.
Met rijden ben ik al gestopt omdat dit gewoonweg te gevaarlijk werd. Ze heeft totaal geen idee hoe of waar ze dr benen neer moet zetten en loopt zelfs een soort van kreupel! (ze drukt haar rug weg en begint te huppelen en te rennen) Ze rent onder me vandaan, springt opzij, draait 180 graden om etc, als ik een ophouding geef om haar weer onder me te krijgen of gewoon aandacht te vragen dan komt er wel ontspanning in, maar vervolgens gaat ze dan weer op de teugel hangen etc.
Ook aan de longeerlijn is er niets mee te beginnen, ze heeft totaal geen aandacht voor mij en blijft maar rondjes rennen. Zelfs na een uur lang alleen maar rennen en galoperen, loopt ze nog stuiterend naast me mee terug naar stal.
De ene dag kan ik haar wel netjes aan de longeerlijn laten ontspannen en kan ik de aandacht bij me houden, maar de volgende dag staat ze weer stijf van de energie en is er niets mee te beginnen.
Ook laat ze zich in de wei niet meer makkelijk vangen, ze rent weg, gaat rondjes rennen of snelwandelen, normaal doet ze dit nooit.
Op stal gaat het meestal gewoon goed, dan staat ze netjes stil met het poetsen enzo. Maar het rijden, longeren etc. gaat gewoon niet meer rustig.

Ik begin echt wanhopig te worden!

Nog even wat info:
Emmy is een merrie van 6 jaar oud, heeft een héél moeilijk karakter en is gewoon een moeilijk paard om mee te werken. In de omgang is ze echter super lief! Onder het zadel wil ze nog wel goed laten merken dat ik niet altijd baas ben, maar op de grond is duidelijk dat ik de leider ben (hoewel ik daar nu niet meer zo zeker van ben).
Ze staat 24/7 buiten en krijgt momenteel nog geen brok bijgevoerd. Het enige dat ze krijgt is gras en wat hooi.

Wie helpt mij met een oplossing? Als er iets nog onduidelijk is, vraag er maar naar.

Groetjes Inge Lachen

Utixo

Re: Help! Er is niets meer met mijn paard te beginnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:38

Laat je zadel even goed nakijken door een erkende zadelmaker. En houd het werk afwisselend, dus niet enkel maar rijden, maar ook grondwerk, obstakeltraining, lange lijnen, wandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:39

Je kunt haar eens helemaal laten doormeten en helpen door een holistische dierenarts.

Snovje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:42

Stel deze vraag eens aan Jesse van Terra Natura... Als je meer info hierover wil kun/mag je me ook pb

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:43

Hulp zoeken in ieder geval. Jij bent haar duidelijk niet de baas, ze doet je alleen een pleziertje omdat ze toevallig zin heeft zo nu en dan. Misschien kan je Annemarie van der Toorn vragen om langs te komen (Ze is hier ook op Bokt zo nu en dan) of eens Monya van de Ballinghehof bellen met je probleem. Deze mensen kunnen je leren hoe je met een dominant paard om kunt gaan. Succes in ieder geval.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:45

Wat voor biks krijgt ze als je biks voert ? Krijgt ze granen/haver?
Staat je paard op stal? Is er mogelijkheid tot buitenzetten? Gaat dat in een paddock, rijbak, of een graspaddock? Staat ze alleen of met vriendjes? Doe je aan grondwerk? Ben je onlangs van stal veranderd? Zijn er andere paarden op stal gekomen waar een wisselwerking mee is?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-11-07 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:49

Heb je de rug van je paard al eens na laten kijken? Zo´n enorme verandering in gedrag is opvallend en daarom zou ik haar toch door de molen halen. Zeker als je er zelf geen goed gevoel bij hebt. Ze is niet hengstig?
Lastig te beoordelen vanaf een forum....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:49

Ik zou eerst maar eens na gaan of ze ergens pijn heeft, vanuit gaande dat er niets in haar situatie is verandererd. (Denk aan ander weiland, groepssamenstelling, ander hooi, ander zadel etc. etc.)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:54

Cassidy;
Spoec schreef:
Nog even wat info:
Emmy is een merrie van 6 jaar oud, heeft een héél moeilijk karakter en is gewoon een moeilijk paard om mee te werken. In de omgang is ze echter super lief! Onder het zadel wil ze nog wel goed laten merken dat ik niet altijd baas ben, maar op de grond is duidelijk dat ik de leider ben (hoewel ik daar nu niet meer zo zeker van ben).
Ze staat 24/7 buiten en krijgt momenteel nog geen brok bijgevoerd. Het enige dat ze krijgt is gras en wat hooi.
Wie helpt mij met een oplossing? Als er iets nog onduidelijk is, vraag er maar naar.

Groetjes Inge Lachen

Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:59

24/7 buiten, betekend dat een graspaddock? Zandpaddock met gift van gras en hooi? Weiland? Vriendjes, kameraadjes? Is ze geschoren? Staat ze onder deken?

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 15:07

Thanx voor de berichtjes, heerlijk dat jullie allemaal meteen meedenken Lachen

Utixo; Het zadel is aangepast aan haar rug en ligt goed. Het werk dat ik met haar doe is erg afwisselend, ik rijd meestal zo'n 2x per week, soms rijd ik zelfs een week niet. De andere dagen longeer ik, laat haar vrijspringen, laat haar lekker dollen etc. Ze heeft altijd minimaal 1 dag per week vrij, vaak 2. En ik doe eigg nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde werk.

JoviBan; Mag ik vragen wat dat is? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord Lachen

Lusitano; Er is al een keer naar haar rug gekeken en (uhm hoe ga ik dit duidelijk zeggen?) de spier die boven op haar rug loopt, daar zit vanaf achter het zadel en ter hoogte van haar flanken (Ow ik weet niet eens hoe de anatomie van een paard in elkaar zit Bloos ) wat spanning. Ik ben toen met het rijden en longeren vooral heel veel op ontspanning (lang en laag) gaan rijden om deze spieren goed los te krijgen. Ook masseer ik deze spieren af en toe. Ik kan tijdens het werk ook goed merken dat ze het moeilijk vind om deze spieren goed los te laten omdat dat haar (wss) pijn doet. Ik geloof echter niet dat het gedrag dat ze nu vertoont hieruit voortkomt.

Cassidy; Ze krijgt geen brok momenteel, pas in de winter krijgt ze (in het geval ze zo energierijk blijft als nu, dus niets) basisbrok. Ze staat 24/7 in een afgezet stuk wei, waarbij ze elke dag een klein stukje gras bijkrijgen en wat hooi. Ze staat al op deze stal sinds ze 2,5 is en staat samen met een vriendje. Verder is ze niet geschoren en staat ze zonder deken.

Ik heb haar vanmorgen in de bak gezet, met een klein plakje hooi omdat ik haar toch een aantal uren per dag van de wei wil gaan halen (moet dit nog overleggen met de staleigenaar). Maar toen ik net op stal kwam was ze totaal gestressd (is ze overigens al sinds vanmorgen), ik heb haar vriendje uit de wei geplukt (konden elkaar wel gewoon zien) en heb die erbij gezet. Ook daar werd ze niet echt rustiger van. Ze loopt heel de tijd op en neer voor de uitgang van de bak en heeft nu al een schaafwond ter hoogte van haar borst zitten omdat ze heel de tijd tegen het hek aanloopt. Ik wil haar nu tot 5 uur in de bak laten staan en zet haar daarna weer op de wei, maar ik heb het idee dat het niet helemaal goed met haar gaat.
Ze is altijd een hele erge stresskip geweest, maar heb haar nog nooit zo gespannen gezien als de afgelopen dagen. Zou er ander weer aankomen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:15

Is ze nu echt veranderd, of alleen tijdens het werk?
Sinds wanneer? Iets veranderd in haar omgeving?
Is ze in spiermassa gegroeit ofzo? Alle eventuele verandereringen moet je bekijken.

Zou het met de hormonen te maken kunnen hebben?
Misschien ens vragen aan de D.a?

succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:44

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:54

Lijkt erg op mijn d-pony... die longeer ik kort even voor het rijden om de spiertjes los te gooien en dan ga ik heeeeeel lang oefeningen in stap rijden tot ze niet meer dribbelt, aan het been is en ik geen grammetje gewicht meer in mn handen voel. Dan mag ze draven, maar met kleine stukjes tegelijk. Vanaf dat ze onder me uit loopt gaan we weer naar stap, weer ontspannen en dan weer draf enz, enz... Stilaan worden de stukken draf langer en kan je er oefeningen in toevoegen. Ook dan doe ik veel oefeningen om ze goed aan het been te krijgen. Ik probeer het rennen gewoon te voorkomen, want eens ze begint blijft ze gewoon doorgaan. Als ik dat consequent doe, is ze na een klein half uurtje wel licht te rijden, dan volgen er wat galopoefeningetjes. Daarna nog even in de stap wat afsluitende qymnastiekoefeningetjes en uitstappen. maar ik moet het zo elke keer opnieuw doen als ze weer een hitsige dag heeft...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:51

Is het inderdaad droog hooi dat ze krijgt en niet voordroog? Sommige paarden reageren nogal hyper op voordroog en kuil (hoewel ik het gedrag dat jij beschrijft wel erg heftig vind voor reactie op voordroog).
Als je paard inderdaad op alleen droog hooi en gras leeft, vraag ik me af of je niet last hebt van een Penny of zo die het paard stiekum biks of brood voert. Bij een paard dat 24/7 buiten loopt en alleen hooi en gras krijgt kan dit gedrag niet opeens uit de lucht komen vallen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:02

Ik zou er eerst de dierenarts eens bijhalen en eens vragen wat die ervan denkt. Als er lichamelijk niks mis met d'r is/ze geen last van d'r hormonen heeft en ze inderdaad alleen energie teveel heeft zou ik gewoon d'r heel lang longeren en losgooien, d'r heel veel laten galopperen en als ze uitgegaloppeerd is erop gaan zitten en ontspannen rijden. En er zeker dagelijks mee bezig zijn.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze dan in de wei niet zo stressig rondcrosst? Of doet ze dat wel?

P.S. ik neem aan dat dat vriendje dan ook geen brok krijgt Tong uitsteken en anders eens proberen met hooi verminderen.

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:37

Vorig jaar had ik ook zoiets met mijn nieuwe paard er was niets mee aan te vangen. Ze kwam ook nog heel vaak recht omhoog het was gewoon niet grappig meer. Ik merkte aan alles dat ze niet goed in d'r vel zat en wilde eerst alle blessures en kwetsuren uitsluiten voordat ik het opvoedkundig zou gaan oplossen.Uiteindelijk heb ik een osteopaat laten komen en ze bleek al heel lang vast te zitten in haar rug. Ze heeft enkele behandelingen gehad en ik heb haar een tijdje gelongeerd zodat ze lekker laag en rond liep en ze loopt nu echt weer super.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 17:56

superwoman schreef:
Is ze nu echt veranderd, of alleen tijdens het werk?
Sinds wanneer? Iets veranderd in haar omgeving?
Is ze in spiermassa gegroeit ofzo? Alle eventuele verandereringen moet je bekijken.
Zou het met de hormonen te maken kunnen hebben?

Ze is in het totaal veranderd, tijdens het werk is het altijd al een lastpost geweest Haha!
Maar nu is ze ook in de omgang (evenals bij het werken vanaf de grond) totaal veranderd.
Ze is wel een flink aantal kilo afgevallen, was ook nodig want ze was te dik en ik denk dat ze nu gewoon weer op topconditie is, maar om dan zo gestresst te zijn???

kynshiri schreef:
Lijkt erg op mijn d-pony... die longeer ik kort even voor het rijden om de spiertjes los te gooien ...
...maar ik moet het zo elke keer opnieuw doen als ze weer een hitsige dag heeft...

Hoi! Heel lief dat je meedenkt, maar het probleem zit um niet in het rijden (denk ik). Met rijden is Emmy altijd al een hele moeilijke geweest die echt letterlijk elk trucje dat ze kan verzinnen uit de kast haalt om maar niet te zwaar te hoeven werken. Maar momenteel rijd ik al 1,5 week niet meer en ben alleen aan het werken vanaf de grond en ook nu blijft ze enorm veel energie houden die ze niet kwijt kan (tenminste ik heb het idee dat ze daarom zo opgefokt is)

Waratje schreef:
Is het inderdaad droog hooi dat ze krijgt en niet voordroog? Sommige paarden reageren nogal hyper op voordroog en kuil (hoewel ik het gedrag dat jij beschrijft wel erg heftig vind voor reactie op voordroog).
Als je paard inderdaad op alleen droog hooi en gras leeft, vraag ik me af of je niet last hebt van een Penny of zo die het paard stiekum biks of brood voert. Bij een paard dat 24/7 buiten loopt en alleen hooi en gras krijgt kan dit gedrag niet opeens uit de lucht komen vallen.

Haha, een penny zal het niet zijn, want ik sta op stal bij een kennis van mij. En ik zie die man er niet voor aan om mijn paard stiekem te voeren. Ik ben verder ook de enige daar op stal.
Mijn paard krijgt volgens mij gewoon droog hooi, wat is voordroog precies?, geen kuil of iets anders, maar staat momenteel vooral nog gras te eten (zou daar nog teveel energie in zitten?) Ze krijgt overigens elk jaar hooi bijgevoerd in deze periode en deze reactie heb ik nog nooit bij haar gezien.

joplin_1 schreef:
Vorig jaar had ik ook zoiets met mijn nieuwe paard er was niets mee aan te vangen. Ze kwam ook nog heel vaak recht omhoog het was gewoon niet grappig meer. Ik merkte aan alles dat ze niet goed in d'r vel zat en wilde eerst alle blessures en kwetsuren uitsluiten voordat ik het opvoedkundig zou gaan oplossen.Uiteindelijk heb ik een osteopaat laten komen en ze bleek al heel lang vast te zitten in haar rug. Ze heeft enkele behandelingen gehad en ik heb haar een tijdje gelongeerd zodat ze lekker laag en rond liep en ze loopt nu echt weer super.

Ik zit er ook stevig aan te denken om eens een osteopaat langs te laten komen, zeker omdat mijn instructrice ook al spierspanningen in de rug voelde (achter het zadel en boven de flanken). Deze spieren ben ik nu met het rijden (momenteel longeren) flink aan het trainen door heel veel ontspanning te vragen, maar kan merken dat ze dit heel moeilijk (en pijnlijk?) vind. Ze heeft idd pasgeleden ook een flinke steigerperiode gehad, waarbij ze voor het minste geringste omhoog kwam. Het is wel altijd al een heel aanstellerig paard geweest hoor.

Gister ging het eigenlijk weer beter aan de longe, echt heel raar omdat ik de dag ervoor helemaaaaal niets met haar kon beginnen. Ze was wel druk, maar ik kon de aandacht toch vrij goed bij me houden.
Weet iemand nog leuke oefeningen die ik vanaf de grond kan doen? Vrijspringen gaat momenteel niet omdat de bak nat is, maar ik wil haar ook niet elke dag aan de longe zetten.
Ik kan momenteel niet rijden omdat ik mijn onderbeen gekneusd heb. Ga kijken of ik van het weekend er weer op kan, maar tot die tijd wil ik haar wel goed bezig houden om die energie (??) eruit te halen. Maar daarbij wel genoeg afwisseling houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:50

Voorlopig zou ik maar niet gaan longeren en helemaal niet rijden.
Eerst het paard goed laten checken door een osteopaat of holistische DA.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:35

Wat naar voor je zeg!!!! Nu herken ik wel wat probleempjes. Ik zelf heb ook een paardje dat een tijdje zo'n gekke kuren uithaalde, rennen, minuten lang, alsof ze springbonen had gegeten. Met de juiste training is het na een maandje of twee volledig opgelost geraakt!
Ik raad je aan om eens te gaan kijken op NH sites en te zoeken welke methode het beste bij je past, als je wil geef ik je graag wat sites op.
Probeer eerst na te gaan of je paardje dit alles doet uit dominantie of uit verveling. Ook al wissel je vaak af, nieuwe dingen leren en ze zelfstandig laten werken kan veel doen om verveling tegen te gaan! wel super dat je je paardje zo 24/7 buiten laat!!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:39

Spoec, ik denk dus dat het verstandig is om alles na te gaan. Wanneer ze begon te veranderen en of er toen iets veranderd is in haar omgeving of voer of was jij gestressed etc.
Verder denk ik dat ze last heeft van haar lichaam .
Zomaar afvallen is niet goed, ookal was ze te zwaar. En ook dat ze ineens zo veranderd is, is geen goed teken

Als ik jou was zou ik geen werk helemaal niks van haar vragen en enkel nog haar totaal laten onderzoeken.
Waar denk je zelf aan? Wat zou logisch kunnen zijn , begin daar! Dus bijv pijn in haar hoofd of pijn in haar rug?
Schrijf het desnoods op hoe en wat ze doet op welke vraag van jou. Zij probeert je wat duidelijk te maken, probeer te vinden wat dat is! (desnoods met readen als je echt niet weet waar je moet zoeken)

succes!

Draffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 03:02

Ik zou je paard goed laten checken. Zo'n gedragsverandering kan heel goed erop duiden dat je paard pijn heeft.
Hoe dan ook, er moet een duidelijke reden zijn voor deze opmerkelijke gedragsverandering. Een dier doet zoiets nooit zonder een goede reden (misschien niet voor ons, maar wel een goede reden voor het paard).

xx_Lizet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:59

Ik had dit toen ik mn pony hat laten chippen. Toen had ik precies hetzelfde probleem alleen nog wat agressierver.
Ze duwde je omver. ze dreige, de beet. Dat deed ze anders nooit. De dierenarts kon níks vinden. Dus hebben we afgewacht. En uiteindelijk ging het wel weer over Haha!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:05

Mijn hengst had dat ook weleens een paar dagen. Meestal als het zo'n lekker weertje is als nu.
Het enige wat hij wou (kwam ik later achter) is lekker binnen in een stalletje staan.
Het paard wat ik nu heb doe ik er ook geen plezier mee om ze nu buiten te zetten (een paar uur achter elkaar)

Maar laat ze in ider geval ff nakijken, misschien ergens pijn

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 13:03

Hoi,

Er zijn al heel wat nuttige ideenen voorbij gekomen, denk ik
Als aanvulling zou ik kijken naar de huisvesting, is er een paard verhuisd/verplaatst of nieuw bijgekomen?

Als jezelf het idee hebt dat er binnen de stal/weide niks veranderd is en ook het voer is hetzelfde (kwaliteit, dus geen andere balen hooi of wat dan ook), dan zou ik het paard eens heel goed van boven tot onder van links naar rechts na laten kijken door een gewone DA, mocht deze echt niks kunnen vinden zou bv een Holstisch DA een optie kunnen zijn.

Mijn paard heeft ook een periode extreem negatief en gestrest gedrag vertoont, ik herkende hem totaal niet meer, op het zielige af gewoon.
Gelukkig was de oorzaak snel gevonden, zijn nieuwe muslie, daar bleken toch sporen van zwarte haver in te zitten (waar hij absoluut niet tegen kan), dit stond niet op de verpakking (absoluut havervrij blablabla, heb toen de muslie laten onderzoeken aangezien dit de enige verandering was, toch sporen van haver) gelijk weg met dat spul
De fabrikant bood zn excuus aan, tijdens de produktie was er iets misgegaan, maar ze konden zich niet voorstellen dat een paard van zo weinig haver (er zaten echt alleen maar sporen in) zo ontzettend kon veranderen dat was haast onmogelijk uhu nou hier staat het levende bewijs sukkels, dat merk komt er bij never nooit meer in.

Ergens heb ik het vermoeden dat er geestelijk iets 'verstoord' is, maar goed jij kent je eigen paard het beste!