Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 14:56

Ik ben een tijd gestopt met wedstrijden wegens omstandigheden, blessures van hem en van mij. Nou heb ik hem thuis lekker doorgetraind aangezien ik ruim genoeg punten had voor de L. Hij is dus thuis nu super, hij zet achter lekker onder is sterk geworden achter. Is echt heel erg fijn aan mijn been, lekker in de aanleuning, steeds spectaculairder qua lopen...kortom starten!

En dat heb ik dus nu gedaan, wedstrijd was aan de overkant van onze stal, dus lekker thuis ingereden hem even flink geschakeld en lekker los gereden.

Daarheen gestapt even opgepakt en de ring in gegaan. Eenmaal in de ring zakt hij helemaal weg toen mijn moeder de eerste regel op las, niet aan mijn been, uitzwaaien, niet willen wijken, stilvallen zelfs daarbij Ziek . Gewoon niet verruimen in draf zowel als ik gallop. Terwijl hij normaal weg schiet en echt goede overgangen heeft..

Hij weet dus dat ik in de ring anders rijd dan thuis, thuis ben ik concequenter en zit ik hem achter zn vodden aan wanneer hij zult gedrag vertoond. Kortom tussen de hekjes is het lang leve de lol...

Wat moet ik hiermee, spoortje aan doen in de proef? Daar neem je niet echt het probleem mee weg..Krijgt er natuurlijk wel resultaat mee.

Hem een keer goed op zn s*demieter geven? Staat natuurlijk niet zo netjes, maar heeft wel meer effect verwacht ik?

Wat zouden jullie doen?

PingWing

Re: Paard laat me in de steek..wat te doen.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:05

Ìk zou hem eens in ring opzn flikker geven. Dan heb je een keer slechte punten en scheve blikken, maar dan kun je wel weer vooruit en haal je volgende wedstrijd wsl wel het verwachte resultaat.

Spoortje aandoen heb ik ook het idee wat jij al zegt, je krijgt er het behaalde resultaat mee, maar niet op de manier zoals jij graag wil. Rij hem in de ring hetzelfde als thuis, dan zal hij het snel doorhebben Knipoog

trouwens, hoe gaat ie de ring rond als je op concours losrijdt? Doet ie t dan wel goed?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:10

Een keertje HC starten en hem eens even flink achter zn vodden aanzitten lijkt mij een goede oplossing.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:11

Hoe rot het ook is, hij heeft door dat hij het kan maken in de ring om je te negeren. Je zegt zelf al dat je in de ring anders rijd dan thuis, daarmee geef je ook de oplossing. Geef hem maar eens flink op zijn donder, dikke kans dat hij dan snel genoeg opgeeft en weer netjes aan werk gaat

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:13

Sorry hoor, maar waarom zou je je paard op z'n sodemieter geven als je zelf de fout bent? Hier valt m'n mond van open.
Jij geeft hem niet genoeg begeleiding in de proef, jij laat hem stikken in de proef, jij gaat opeens anders rijden in de proef. Kortom: rij je paard gewoon zoals thuis. En als je je met die rijstijl niet in de wedstrijdring durft te vertonen dan ben je of nog niet klaar voor de wedstrijden of je moet eens na gaan denken over je trainingsmethode.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:19

Gewoon rijden zoals je thuis ook doet, als hij dan niet luisterd dan ook gewoon doen wat je thuis doet en dus gewoon consequent zijn. Wat doe je anders dan als je in de ring bent? ben je voorzichtiger, niet doen dit heeft averechts effect. Je mag best een fout maken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 15:34

Citaat:
Jij geeft hem niet genoeg begeleiding in de proef, jij laat hem stikken in de proef, jij gaat opeens anders rijden in de proef. Kortom: rij je paard gewoon zoals thuis. En als je je met die rijstijl niet in de wedstrijdring durft te vertonen dan ben je of nog niet klaar voor de wedstrijden of je moet eens na gaan denken over je trainingsmethode.

hier valt ook mijn mond een beetje van open Bloos . Aangezien dit paard bij ieder mens waarschijnlijk al tig keer in de verkoop was geweest, erg dominant en moeilijk te rijden. Eindelijk heb ik hem nu thuis voor elkaar , loopt hij prima op zijn eigen benen en op 2 pinken van mij, na 3 jaar B en tig instructeuren.Diegene waarbij ik nu les heeft echt wonderen verricht met ons.
Maar zodra ik die hekjes binnenkom, reageerd hij niet meer op de zelfde hulpen waarna hij in de inrijbak nog wel luisterde. Zit ik dan verkeerd? zou best kunnen..Maar maakt hij er misbruik van? HEEEL zeker weten van wel.

Ik ben in de ring inderdaad voorzichtiger, ik moet met meer air gaan rijden. En hem inderdaad waarschijnlijk gewoon aanpakken zoals ik normaal doe..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:41

nou, waarschijnlijk krijg ik bokt over mij heen,maar ik zou dus ook het paard even aanpakken.
Vandaag zelfs nog gebeurd, ze loopt lekker ontspannen, maar zodra de proef begint, reageert ze ineens nergens meer op. en met nergens bedoel ik ECHT nergens.
ik zat op een bepaald moment uit pure ellende de sporen erin te zetten om haar in draf te houden.
en dat terwijl ze er direct voor nog gewoon op de kuit meteen weg draafde.
Natuurlijk rij je anders in de ring,maar ik neem zeker geen druk erbij qua teugels en juist extra been omdat ze gewoonweg niets doet.
na een paar van deze proeven ( ze doet het ook soms in de les trouwens) heb ik vandaag dus het hef in handen genomen en haar na de proef flink eraan gereden in de bak.
reken maar dat ze het ineens wel kon, niets te moe zijn of niet reageren, zodra ik de zweep in de hand had, kon ze het ineens wel.
en ja... heeeel zielig dat ze een tik of 3 krijgt, maar liever dat dan dat ze het spelletje doorkrijgt en dadelijk helemaal niets meer wil met alle gevolgen van dien. Ook de mijne maakt dus misbruik van de situatie, maar vanaf volgende week gaat er wel een zweep mee de ring in heb ik vandaag na de proeven besloten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 15:43

Citaat:
ik zat op een bepaald moment uit pure ellende de sporen erin te zetten om haar in draf te houden.
en dat terwijl ze er direct voor nog gewoon op de kuit meteen weg draafde.

Hier dus precis hetzelfde verhaal alleen had ik geen spoortje aan Haha! . Hij viel gewoon stil bij het wijken...Terwijl ik me suf zat te werken Verdrietig

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:00

hehe zeer herkenbare situatie moet ik zeggen!
Alleen de mijne durft dat thuis ook al eens een keer te doen !
Blijkt in haar karakter te zitten dat ze nogal lui is maar ik geef niet op en ik vind dit geen excuus! Vork
Ik had mn laatste wedstrijd nu is geen zweep bij omdat ik ook al heel de week zonder had getraind , maar
de volgende keer neem ik hem toch terug mee! Wou eigenlijk proberen altijd zonder zweep te gaan rijden omdat ik nu L2 rijdt
en vanaf M1 of M2 mag dat niet meer .. (en ik zoek niet eeuwig in L2 te blijven Knipoog )
Mja soms haat ik de commentaren hier echt van mensen die al heel snel over mishandeling spreken ..

Kom dan maar eens op de mijne rijden Tong uitsteken Als ze geen zin heeft doet ze NIETS ! Ze krijgt Topsportmengeling sinds een maand , maar zelfs dat krijgt haar niet hevig ! dan heb ik nog liever dat ze mij der afbokt dan dat ik eens flink met de zweep geef (ok dit lijkt nu wel ff heel grof overkome maar tis maar om t verschil duidelijk te maken) en dat ze na 2 passen gewoon weer de rust zelve is .. Ze weigert denk gewoon om op commando iets te doen Knipoog Want voor de rest is het een schatje en krijg ik haar alles geleerd van bv blijven staan terwijl ik ergens een balkje ga opleggen nzo ! Geen enkel paardje dan zo braaf als de mijne Haha! Ach ik blijf volhouden en krijg het er wel uit !

Op 1 of andere manier moet ze toch wel hevig te krijgen zijn denk ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 16:02

Citaat:
Want voor de rest is het een schatje en krijg ik haar alles geleerd van bv blijven staan terwijl ik ergens een balkje ga opleggen nzo ! Geen enkel paardje dan zo braaf als de mijne Ach ik blijf volhouden en krijg het er wel uit !

Ook herkenbaar! De mijne kent het commando: staan blijven. Kom maar.
En voetjes hoef ik niet vast te pakken maar hij geeft ze op volgorde en stemcommando Clown . Alleen hij heeft gewoon een dijk van een karakter

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:13

Zelf anders rijden.
Je paard weet niet dat hij een wedstrijd loopt, en ook niet dat je er punten voor krijgt.
Hij werkt echt niet meer of minder mee!
Hij merkt alleen dat jij met andere dingen bezig bent, niet reageer als anderes en gaat steeds verder.

In het vervolg gewoon rijden zoals thuis en direct reageren als hij niet oplet of luisterd!!
Als hij bv in de hoek naar binnen gaat vallen direct reageren en corrigeren.
Paard gaat anders steed verder met niet luisteren

Succes

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:17

maybritt schreef:
Zelf anders rijden.
Je paard weet niet dat hij een wedstrijd loopt, en ook niet dat je er punten voor krijgt.
Hij werkt echt niet meer of minder mee!
Hij merkt alleen dat jij met andere dingen bezig bent, niet reageer als anderes en gaat steeds verder.

In het vervolg gewoon rijden zoals thuis en direct reageren als hij niet oplet of luisterd!!
Als hij bv in de hoek naar binnen gaat vallen direct reageren en corrigeren.
Paard gaat anders steed verder met niet luisteren

Succes

Nee, maar een paard heeft wel door dat hij ergens anders rijdt. En waarschijnlijk heeft dit paard meegekregen dat als hij ergens anders rijdt, hij kan uithalen wat hij wil. Dus hij weet dat als hij ergens anders rijdt, dat hij het dan kan maken om 'niks' te doen Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:22

(sorry, offtopic) Dat vind ik dan heel knap want er waren aardig wat verschillende meningen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 17:25

Haha! ik zit nog steeds in dubio

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:29

Dat kan ik mij goed voorstellen. Wat als je nou de volgende wedstrijd er echt even flink aan rijdt, probeert net zo te rijden als thuis, laat het desnoods filmen zodat je terug kan kijken of je er wel echt goed aan rijdt. (en het evt ook je instructrice laten zien) Als dan blijkt dat je er genoeg aan rijdt en hij je gewoon laat zitten, zou ik toch een keertje HC starten en hem echt eens achter zn broek aan zitten.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 19:50

1Steffi schreef:
Mja soms haat ik de commentaren hier echt van mensen die al heel snel over mishandeling spreken ..

Kom dan maar eens op de mijne rijden Tong uitsteken Als ze geen zin heeft doet ze NIETS !

Bedoel je hiermee mijn reactie?

En wat je nu in de laatste zin van de quote zegt, slaat nergens op in relatie met dit topic. Het paard van de TS loopt thuis gewoon goed, maar op concours niet. Dat is iets heel anders als een flegmatiek paard wat je in de training beter voor het been moet krijgen.
Ik heb ook werkelijk nergens gezegd dat je een paard niet een keer mag aanpakken. Maar dan moet dat wel reeël zijn, en dat vind ik in dit geval niet. Ik vind dat je in dit geval eerst naar jezelf moet kijken.

gizmo_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:08

Jaah lastig... ik zou denk ik hem ook in de ring een keertje op zyn gdverdomme geven je hebt idd wel scheve blikken en hoogwaarschijnlijk geen goeie punten maar die ene wedstrijd moet je er dan maar voorover hebben. en als je het bij je eerste proefje doet heb je kans dat hij zijn 2de proefje wel netjes loopt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:07

Ik ga mee met de reacties die zeggen dat je moet zorgen dat je in de proef precies hetzelfde rijdt als thuis in je training.
Je paard kan het allemaal en ook ik geloof er eigenlijk niet in, dat je paard 'je laat zitten'. Waarschijnlijk geef jij hem er de gelegenheid voor om niet te luisteren. Dus op dezelfde manier aanpakken als dat je thuis zou doen.

Ik heb met Duvel een tijdje problemen gehad met halthouden tijdens het groeten. Op elk ander punt kon ik halthouden en als het moest een kwartier stilstaan, maar bij het groeten liep meneer (meestal bij het afgroeten, waarschijnlijk op mijn 'ontspannen, hehe klaar gevoel') weg zodra ik mijn rechterhand losliet.
In de training maakte ik dan een strenge ophouding, en liet hem opnieuw halthouden, in de proef was ik bang voor een slecht cijfer voor die grovere hulp en groette dus gewoon heel snel, en liet hem verder stappen. Totdat hij dat dus doorhad en met begin groeten ook haast niet meer bleef staan.
Toen heb ik dus een keer tijdens het afgroeten de tijd genomen, toen ik mijn hand van de teugels losliet om te gaan groeten wilde hij weer wegstappen, heb ik dezelfde ophouding gegeven die ik in de training ook gaf, meneer 'schrok' en bleef staan. En dat heb ik twee wedstrijden volgehouden en nu weet hij dus dat ik het wel aanpak als hij niet luistert, net zoals ik dat in de training doe, en nu blijft hij weer netjes op me staan wachten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:17

Natuurlijk moet je soms wel een keer doorpakken, maar de titel van dit topic staat me zo enorm tegen.
Oftewel, dat het op concours niet goed gaat komt door mijn paard en vooral niet door mijzelf.

Als hij thuis gewoon fijn loopt, doe JIJ op concours dus niet wat je thuis doet. Dus is het andersom, jij laat je paard in de steek, en niet het paard jou.

Wat gaan paarden doen als ineens de regels veranderen of wegvallen? Juist, de grenzen zoeken, en terecht. Jij bent namelijk niet duidelijk, dus niet betrouwbaar. Paard is op vreemd terrein, heeft dus jouw leiding nodig om zich zeker te voelen, en jij rijdt de proef in en door de zenuwen rij je anders. Je paard voelt ineens ruimte die er anders niet is en wordt daar onzeker van en wil dus zelf de leiding overnemen bij gebrek aan een goede leider.

Kijk eerst naar jezelf voor je je paard zo de schuld geeft.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:37

Als het paard de gelegenheid krijgt om wat minder zijn best te doen dan zal hij dat zeker doen. Vraag je eerst eens af waaron je in de proef anders rijdt. Dan kan je eraan werken. Ben je zenuwachtig. Eens een nare ervaring gehad in een proef?

Ik zie zelf de wedstrijden ook als een training. Op die manier rijdt ik zoals ik anders ook doe.

Of heb je misschien te lang losgereden?

Lianne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:56

Mijn paard deed dit dus ook. Hij wist gewoon dat ik hem in de proef niet aan kon pakken. Mijn instructeur zei dat ik een keer in de proef door moest pakken, dan maar een keer geen winstpunt maar dit heb ik echt nog niet gedurft Bloos

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:23

Vonnie84 schreef:
1Steffi schreef:

Kom dan maar eens op de mijne rijden Tong uitsteken Als ze geen zin heeft doet ze NIETS !

Bedoel je hiermee mijn reactie?

En wat je nu in de laatste zin van de quote zegt, slaat nergens op in relatie met dit topic. Het paard van de TS loopt thuis gewoon goed, maar op concours niet. Dat is iets heel anders als een flegmatiek paard wat je in de training beter voor het been moet krijgen.
Ik heb ook werkelijk nergens gezegd dat je een paard niet een keer mag aanpakken. Maar dan moet dat wel reeël zijn, en dat vind ik in dit geval niet. Ik vind dat je in dit geval eerst naar jezelf moet kijken.

Neenee was niet specifiek op iemand bedoeld hoor , maar gewoon als ik hier op de forums ben dan valt het me vaak op dat mensen nogal agressief kunnen reageren. De reden waarom iemand hier iets neer zet is omdat ze een mening willen van anderen, niet om ruzie te maken..

Nu had ik zo weer een beetje het gevoel dat de mensen nogal fel worden en ik moest het toch eens zeggen! Had evengoed in een ander topic kunnen zijn dus voel je maar niet aangevallen ! Lachen

Wat betreft je reactie, je hebt wel gelijk natuurlijk maar mijn paard kan dat op wedstrijd soms ook doen.. Gewoon ineens alles dichtgooien..
En ik geef gewoon toe dat ik op wedstrijd net wat anders rijdt want dan moet het allemaal gebeuren en dan is de afwerking veel belangrijker dan thuis vind ik.. Maar het frustrerendste vind ik dan dat net als ik een ontspannen gevoel heb, mn paard me zoiets flikt ( ff reacties voorzijn dat het aan stress ofzo ligt Knipoog heb ik idd nogal een keertje maar echt niet altijd ..)

Tuurlijk is een paard "maar" een dier en moet je het tijd geven om te begrijpen maar je moet ze ook niet onderschatten, ze zijn slimmer als je denkt Knipoog .

inactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 18:27

oh ff nog melden dat ze na mijn reactie zegt dat ook haar paard "een dijk van een karakter" heeft .. Dus vind ik hetgeen wat ik zeg toch ergens opslaan Knipoog Kheb al totaal verschillende ponys/paarden gehad en daarop probeer ik mij te baseren.. Zeg niet dat het daarom altijd juist is maar probeer te helpen en reacties zijn welkom maar kheb ze liever iets minder agressief, er is een reden waarom we hier op deze site zijn en dat is omdat we van paarden houden, dus laten we het gewoon gezellig houden Lachen

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 22:05

Flew schreef:
Een keertje HC starten en hem eens even flink achter zn vodden aanzitten lijkt mij een goede oplossing.

lijkt mij ook...
gewoon even aanpakken
en proberen zoveel mogelijk hetzelfde e blijven rijden