Paard scheren welke deken nu op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Paard scheren welke deken nu op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:02

Ik wil mijn merrie eigenlijks deze week of volgende week scheren gaan.

Alleen mijn merrie komt heel snel en vrij dik in het haar en nu wil ik eigenlijks maar 1 keertje scheren dit jaar.

Kan ik haar nu al een 400 grams opgooien en als het echt gaat vriezen de 500 op?

Grt Priscilla.

lexsus

Re: Paard scheren welke deken nu op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:13

Mijn paard is 5 weken geleden al geschoren, hij heeft toen een (ca) 300 grammers opgekregen. Komende week/binnen 2 weken gaan we naar scheerbeurt 2: dan volgt de 360-400 grams deken. Pas als het echt koud gaat worden, volgt de 500 grammers. (Hopelijk redden we het met 2x scheren deze winter)
Jouw idee lijkt me geen probleem.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 14:43

Bedankt voor je uitleg.

Dan gooi ik haar een 350 á 400 op Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:39

ik heb mijn paard 2,5 week geleden geschoren en toen gelijk de 500 grams deken op gedaan daar doet ze het erg goed mee. ze staat overigens in een buitenstal en een paar uur op een dag buiten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:41

Ik scheer mijn paard over twee/ drie weekjes en hij krijgt dan een 350 grams deken op.

Mocht het gaan vriezen krijgt hij 450/500 gram op. In jouw geval lijkt me 350 gram ook een goede keuze.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:46

doen jullie egt al allemaal een 400 gram op?
het is egt harstike benauwt buiten! mijn paard staat onder een 200 gram en daar zweet ze al onder! hoeveel gram doen jullie dan wel niet op als het gaat vriezen?
ik zelf vind het dus egt teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:47

Mijn paard staat nu onder ongeveer 150 gram. Over een paar weekjes is het al wat kouder en geschoren scheelt ook al veel.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:48

ik heb mijn paard ook geschoren, nog geen week geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:50

Staat ze buiten?

Mijn paard is nog niet geschoren maar moet zeggen dat ik de 250 grams deken al heb afgehaalt. De temperatuen liggen rond de 12 graden en vind dat nog al wat.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:52

elk paard is anders, mijn paard kweekt van haar zelf aan een hele dikke vacht dan scheer ik die er af maar dan zul je dat wel aan moeten vullen totdat ze het niet te koud/ of te warm hebben.
Mijn paard is lekker warm en zweet niet onder haar dekens.
Ik heb het afgelopen 2 winters ook zo gedaan dus ken je paard dan weet je wat goed is voor jou paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:54

mijn fjord word maandag geschoren,ze heeft toch erg last van de hele dikke vacht.
dan gaat er een 200 grams deken op,ze staat in de nacht niet buiten.
als het echt gaat vriezen kan er altijd meer bij,maar voorlopig vind ik dit genoeg.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:54

ze staat in een buiten stal.

perla: daar heb je helemaal gelijk in maar om nu al onder een 400 gram te zetten, lijkt mij net iets te veel van het goede.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 09:58

nou mijn paard wordt maandag geschoren ik ga er ook een 300 grams deken op leggen en mijn paard loopt altijd`s ochtends van 8 uur tot half 1 buiten en komt er nog een halsdeken bij als hij naar buiten gaat.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:00

ik heb mijn pony gisteren geschoren en ze heeft een 200 gr HH waterdichte deken met halve hals op gekregen
ze staat in een containerstal en overdag op de wei.
als het gaat vriezen krijgt ze een Rambo 300 gr waterdicht met hals om en dikker niet.

ik heb geen binnenbak,en om nu te gaan rijden in de buitenbak in haar blootje nadat je een deken van 400/500gr hebt afgedaan vind ik een te groot verschil.

NancySunrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:10

Hallo,
Ik heb me pony nu onder een zweetdekentje staan en als het wat kouder is een regendekentje met hele lichte voering erover heen maar als ik de deken/dekentjes er dan afhaal zweet ze heel erg. Met rijden zweet ze nou ook al heel snel door der vacht. Nou zou ik er graag willen scheren. Maar ik heb alleen maar een winterdeken van 220 gram voor derop. Zou dat gewoon kunnen bij een geschoren pony en dan nog een zweetdekentje eronder? Ze staat trouwens in een halfe buiten/binnen stal. En gaat niet meer de wei in ofzo alleen afentoe de paddock.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:54

Mijn pony is gisteren geschoren en staat nu buiten (alleen overdag) met een 400 grams deken.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:28

Vind het zo moeilijk.. ik wou eigenlijk onze pony "natuurlijk"in haar gewone kledij houden. Dus niet scheren. Maar ze heeft nu
al zo'n teddy vacht dat ze na 5 min licht werk zich te blubber zweet. Met als gevolg dat ze haast niet meer droog te krijgen is.
Maar om te scheren vind ik zo tegennatuurlijk. Maar verkouden worden door mijn "gevoel"is ook weer niet de bedoeling. En ben ook niet in de gelegenheid om heel lang de zweet deken erop te laten en daarna een winterdeken. Dus dan moet ze nat op stal met een deken op waar ze waarschijnlijk ook nat onder blijft.

Oplossing waarschijnlijk wel scheren? wat vinden jullier ervan>>>

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 17:34

Ik zou gaan scheren.

Mijn merrie was vorig jaar ook ziek geworden doordat ze bezweet onder haar deken stond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 17:58

Nat onder een deken lijkt me inderdaad geen pretje. Laat de mijne dan ook 20 minutjes zonder deken op stal voordat hij weer naar buiten gaat met deken. Dan is hij overgens ook al helemaal droog.

Mocht je niet helemaal willen scheren kan je natuurlijk ook alleen de hals doen zodat ze dr ergste warmte kwijt kan.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 08:53

hoi,

ik ben van plan mijn fjord ook vandaag/morgen/deze week te gaan scheren, maar zit dus ook te tobben met welke deken ik op ga doen.
hij staat nu onder 150 grams en heb daarnaast nog een 300 grams. dus het lijkt mij dat wanneer ik hem scheer ik die 300 gr op moet doen, en dan die 150 erop/eronder vanaf december/januari ofzo?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 08:59

Ik vind 300 gram weinig voor een geschoren paard ...

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:00

Het lijkt wel of niemand op de thermometer kijkt.. Het is nog 12 graden buiten mensen.. 400 grams is voor je paard hetzelfde als dat jij in de zomer met een winterjas aan gaat lopen.. De ideale temparatuur voor paarden is tussen de 5 en de -5 graden! Mijn paard is ook geschoren maar staat onder een 150 grams, zonder hals..
En ja hij loopt buiten van 6 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds.. Weer of geen weer..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 09:17

Dan ben ik bang dat jij zeeer snel weer moet scheren Lachen

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:21

parouscha schreef:
Dan ben ik bang dat jij zeeer snel weer moet scheren Lachen

Waarom vraag je dan advies als je het zelf zo goed weet?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 10:19

Omdat ik graag ervaring wil horen van mensen waarbij hun paard ook erg snel terug in hun vacht wil komen.

Het ene paard komt sneller in de wintervacht dan de andere.

Ik sta bij een paard op stal die het nu prima kan doen met een 200 grams en die zit nog lekker strak in het velletje.

Maar in tegendeel is de mijne een teddy(ieder jaar weer)
Vandaar dat ik benieuwd ben wat de meesten nu op doen bij dit soort paarden

Ik ben bang dat als ik haar een 150 grams op leg, dat ik haar binnen 3 weken weer kan scheren.

Ze staat ook van 7 tot 5 buiten in de paddock Lachen

Overigens waait het ook behoorlijk deze week, dus ik denk dat 150 wel weinig is voor ieder paard Verward
Het is maar net of het je wat uit maakt of ze wat in de vacht komen natuurlijk .