Sportblessures paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Sportblessures paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:48

Omdat ik heel erg last krijg van m'n scheenbenen met rijden (en nu ook al met andere sporten) ben ik een beetje aan het zoeken wat het nou kan zijn enzo.
Maar het valt me op dat er nauwelijks iets op internet te vinden is over sportblessures en paadrijden. Over allerlei andere sporten is enorm veel infomatie te vinden, maar nergens wordt paardrijden vernoemd. Ik kan me toch niet voorstellen dat er helemaal geen paardrij-gerelateerde blessures zijn.

Wat denken jullie, wat vinden jullie paardrij-gerelateerde blessures (ik bedoel niet een gebroken arm door een val van een paard ofzo, maar meer sluipende blessures zoals een tennisarm) Heeft iemand ervaring met een blessure door het paardrijden?
Kortom, kom maar op met jullie meningen en ervaringen.

Raja

Re: Sportblessures paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:51

Ik heb best wel eens last van mijn nek en rug. Ik weet dat dat komt doordat ik nogal de nijging heb om mijn schouders op te trekken met rijden. Mijn rug is eigenlijk gekomen door een val,ruim 3 jaar geleden, maar heb hier nog regelmatig last van. Bijv als mijn paard eens bokt of wegspringt.

Ik heb wel ook, als ik op een veelzijdigheidszadel ga zitten, dat ik ook kramp krijg in mijn schenen.
Miss komt het bij jou oom door een ander zadel?? Daardat je dan anders zit??

x_Eefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:54

Ik denk dat het komt, doordat je een goede houding zoekt. Waarschijnlijk is het zo, dat als je eenmaal gewend bent in een bepaarlde houding te zitten, je er geen last meer van hebt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:56

Denk dat paardrijden vnl rugblessures veroorzaakt. Hoor heel veel ruiters van mijn leeftijd die al vrij zwaar met hun rug kampen. En dan niet door vallen maar gewoon door veel rijden.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:11

Ik heb begrepen dat bij endurance verkleving van je botvlies, vooral bij je (scheen)benen, een veelvoorkomende blessure is. Iets waar je volgens mij heel erg mee moet oppassen, maar ik zou zo snel niet weten wat je er tegen kan doen. Ja, geen uren rijden, maar ja... Clown
Ikzelf rij paard om juist lichamelijke klachten te voorkomen: na één keer spit te hebben meegemaakt en de link te hebben gelegd tussen rugklachten en het in die tijd ontbreken van 'iets van sport', krijg je me nou niet meer zo makkelijk van een paard af Haha!.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:34

Botvliesontsteking zou je kunnen hebben. Dit krijgen hardlopers ook geregeld. Net onder de knie, maar bovenaan je scheenbeen zit een verdikking zeg maar en als het daar pijn doet, dan is dat je botvlies. De enige manier om daar van af te komen is zorgen dat het niet meer geirriteerd raakt.
Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 21:36

Het wordt niet dik.
Ik denk zelf eigenlijk aan het Logesyndroom. Ga volgende week langs de huisarts.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:45

Ik heb last gehad van m'n ruiterspier (what's in a word??) en ik heb irritatie aan het botvlies van m'n zitbeenknobbel gehad. Vooral het laatste wel heel erg pijnlijk.

Jou scheenbeenverhaal klinkt een beetje als een hardloopblessure die ik gehad heb.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:24

werken met paarden is werken met spieren, vormen door te belasten en te ontlasten en zo de goede spanning te krijgen en toch souplesse, kracht en werklust vast te houden !
Als er iets mist in souplesse of kracht, dan krijgen pezen en botten het te verduren en krijg je blesures en zo werkt het ook bij de mens !
Dus moet je goed bij jezelf nagaan of je vanuit je voeten verend meegaat of dat je echt gaat staan en dus je bovenbeenspieren gebruikt
om de schokken op te vangen, maar ook met andere sporten !
Heb je géén last van je knieën ?
Bij paardrijden is het altijd moeilijk om te zeggen waar het probleem gevormd wordt, juist omdat het een sluimerend , niet duidelijk beeld is wat per paard/persoon op verschillende manieren naar voren kan komen , maar ook omdat de één het probleem van de ander kan veroorzaken !
Dan heb ik het nog niet over de het trainen,de conditie van lichaam en geest, bespiering , anatomie goed en afwijkend enz.enz.
bij het paard en de mens .....maar ook vanuit de optoming (zadel/singel,bit,hoofdstel ) kunnen veel problemen ontstaan of verkeerde voeding (spierspanning veroorzaken of juist loomheid in de bespiering ) waardoor je dus zelf in balans moet zijn maar je paard ook !!!
Heeft jouw paard weleens last van zijn rug?

Stess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:57

Heb je over de gehele voorkant van je (scheen-)been pijn? Of alleen bij de aanhechting net onder de knie of bij de enkel? Als je over je gehele scheenbeen pijn hebt, kan het ook zijn dat je je voorste scheenbeenspier hebt ovebelast, wat begint met een gevoel alsof je erge spierpijn hebt. Wanneer je hier niet genoeg aandacht aan besteedt/ niet genoeg laat rusten, dan kan dit resulteren in een chronische irritatie en/of onsteking. Ik zou zeggen, ga snel naar de huisarts, want behalve dat dit pijn doet en je belemmerd in je beweging, kan het ook nog een langdurig voortslepend verhaal worden. Succes!

p.s. sommige mensen hebben trouwens ook last van hun beugelriemen die tegen hun scheenbenen komen. Vraag jezelf eens af; draag je de goede laarzen? Sluiten ze wel goed aan? Of als je chaps draagt; sluiten deze wel goed aan/draaien ze niet iets tijdens het rijden? Je kan dit vrij makkelijk zien aan de slijtplekken op je chaps. Bij laarzen word dit iets moeilijker.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 20:00

Ik ben inmiddels al naar de huisarts geweest, ik moet nu naar de sportarts

Stess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:30

@ Lenneke_ :

Goed dat je al bij de huisarts bent geweest, ik hoop dat je snel hersteld. Succes!

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:31

Ik heb na het rijden meestal last van mijn knie.... Omdat ik heel veel moeite heb met mijn tenen naar binnen draaien draai ik ook mijn knie (blijkbaar) op een rare manier ofzo ....
Lenneke:
Hopelijk is het niet heel ernstig!

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 18:20

je scheenblessure klinkt me ook als loge-syndroom. sterkte!

ik heb heel wat blessures door VALLEN van het paard opgelopen (ik val niet vaak, maar ALS ik val..). geen door rijden zelf.
sterker nog: als ik niet rijd, krijg ik meer last van mijn rug; die houd ik dus los en soepel en sterk met rijden! heb 3 hernia-operaties gehad. rugklachten DOOR paardrijden: dan denk ik toch echt dat je een sessie zitlessen nodig hebt. als je goed zit, heb je geen last van je rug (en ik denk dat ik het kan weten. Bloos ). Knipoog

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:28

Naomi_unique schreef:
Ik heb na het rijden meestal last van mijn knie.... Omdat ik heel veel moeite heb met mijn tenen naar binnen draaien draai ik ook mijn knie (blijkbaar) op een rare manier ofzo ....
Lenneke:
Hopelijk is het niet heel ernstig!

heb precies hetzelfde, die geveerde beugels schelen voor mij iig al een hele hoop!
Ik ben wel heel benieuwd...!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 21:51

Ik heb ook nog een mooie voor in het rijtje.
Werd doorverwezen naar de longars omdat ik me zo benauwd voelde, die stuurde mij naar de fysio vanwege hyperventilatie (wat het totaal niet is)
Maar wat blijkt nu: Door mijn armen naar voren te houden zijn mijn ribben wat meer naar voren gaan staan, opzich geen probleem maar bij mij zitten nu mijn bovenste wervels in mijn rug vast en daardoor heeft mijn borskast weinig ruimte om te ademen.... Je moet er maar op komen! Nu ik gekraakt word, gemasseerd en meer beweeg op mijn paard krijg ik weer meer lucht, kan ik mijn nek beter draaien en is m'n paardje ook soepeler! Haha!

Maar er zijn genoeg blessures die je kan krijgen, voornamelijk van te stijf/vast zitten en irritatie aan scheenbeen komt ook regelmatig voor.
Ik kan ook vanwege mijn knieeën niet op een dressuurzadel rijden, dat dwingt je in een houding dat mijn knie gewoon niet trekt.
Ik heb zelf een vorm van reuma (fybro myalgie) en ik moet heel erg opletten hoe ik rij, door bijv teveel dressuur hou ik mezelf te strak in 1 houding. Veel mensen met reuma gaan western rijden, veel meer ontspannen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:21

Ik heb sinds vorig jaar kerst een ganglion op m'n pols. Geen idee of het echt door t paardrijden komt, maar ik denk het wel. Knikte te ver met m'n pols naar beneden . Nu kan ik m'n hand moeilijk rechthouden, en zit er een bobbel op.
Het viel me pas laat op, maar rond de kerst had ik al last van m'n hand.
Het lijkt steeds erger te worden. Ben tijdelijk gestopt met rijden omdat ik het niet eerlijk vindt tegenover m'n paard. Als ik erop zit ben ik na een paar minuten al erg moe. Waardoor ik m'n goeie hand ineens teveel ga gebruiken, en de hand die zeer doet helemaal met rust laat. Eerst was het alleen m'n hand, als ik nu een tijd rijdt krijg ik een heel raar gevoel in m'n linkerarm. Op t laatst kon ik zelfs m'n schouders niet meer ontspannen. Heb toen besloten om een hele tijd rustig aan te doen, is gewoon beter voor mezelf. Ga maandag langs de HA ben benieuwd wat hij zegt.

Paar jaar geleden toen ik nog veel sprong kreeg ik snel last van m'n rug, en dan vooral onderin.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 23:27

Ik heb last van een overbelaste knie, waarschijnlijk omdat mn paard scheef was en daarom al t gewicht op 1 knie kwam.. ben er ook voor behandeld bij de fysio en werd het wat minder. Nu rijd ik 4 weken niet en opeens komt het weer terug Verward

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:37

spikkelfire.....ik vraag me af of het paard scheef werd door jouw nu het terugkomt en jij niet rijdt..... ????
Zijn jouw benen ,heup,rug,schouder aan beide kanten wel gelijk ? Veel mensen hebben ongelijke benen , heup en/of schouder of een
kronkel in de rug en dan is het een kip en ei effect tot de bewijzen duidelijk aantoonbaar zijn !
Ook zijn er mensen met een afwijking bij de zitbeenknobbels, waardoor ze scheefheid hebben zonder het te weten, dan lopen alle
paarden , die zij rijden scheef en kunnen ze niet op een rechte lijn blijven lopen, omdat ze door de ongelijke druk in een wending
worden gedwongen, terwijl degene die het paard rijdt, denkt dat het paard dwars is of scheef, terwijl zij alléén maar een opdracht uitvoeren, die onbewust wordt gegeven door de ruiter/amazone..... !!!

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 15:41

Het paard was sowieso al scheef toen ik er op ging rijden, daarvoor had ik er nooit last van.. maar het klopt wel dat mn ene been iets langer is, dus ik denk dat alles bij elkaar wel voor die pijn heeft gezorgt.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:15

SpikelFire
probeer dit in balans te brengen (zooltje) of schoen aanpassen , zodat je korte been rust krijgt.....en ga rijden met je zit, stem en zweepje.....zonder druk op de beugels dus en concentreer je op het paard op de rechte lijn of hij uit zichzelf netjes recht loopt , want jouw zit moet de uitgangspunt zijn van het rechtrichten , dat is wat je noemt een onafhankelijke zit.....
Jouw probleem begint , zodra jij in de beugels gaat staan ......

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:16

Dank je wel voor de tips! Ik rijd nu niet meer op die pony, dus ik hoop dat een groot deel van de klachten verdwijnt Lachen

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 18:32

Wees je ervan bewust als je géén oplossing zoekt, dat de korte been al korter zal worden omdat je deze altijd extremer belast (onbewust) doordat het korter is als het andere been, vooral met traplopen, laag bij de grond werken, krachtwerk vanuit de benen enz.enz. en dat dan ALLES scheeftrekt in je lichaam en dat ook weer gevolgen zal hebben op de lange duur......
De dagelijkse overbelasting weegt veel zwaarder als af en toe (verkeerd) paardrijden hoor , daarom is het doel met rijden (bewegen!) rechtgericht, in balans en lengte en souplesse !!!
Dus bij alle levende wezens is dat gewoon superbelangrijk om alles te kunnen en gezond te blijven !

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:15

we moeten soms in de verlichte zit tijdens de les en al na een paar seconde krijg ik het gevoel dat mijn enkels het begeven maar ik heb hele zwakke enkels in de zomer ook verrekte enkelbanden gehad en daarna is mijn ene enkel nog zwakker geworden..

_PassoaJus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:28

Op bepaalde paarden heb ik heel snel kramp in m'n benen, en door het rijden heb ik rugklachten gekregen...