Paard laten rouwen.....................?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Paard laten rouwen.....................?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:40

................................of afscheid laten nemen van een ander paard?

Toen mijn Pony een paar jaar geleden overleed heb ik de andere pony's en haar grote vriend een kwpn-er bewust afscheid laten nemen van haar, ze waren erbij toen ze overleed (aan een hersenbloeding) en toen ze overleden was heb ze allemaal nog even bij haar gelaten, niet allemaal tegelijk (6 stuks), want ze lag op een vrij onhandig en smaller stuk van de wei.
Ik zag wat het 'vooral' met m'n kwpn-er deed, treurig om te zien, maar aan de andere kant heel mooi en natuurlijk!
Mocht ik ooit weer in deze situatie terrecht komen zou ik het wederom zo doen, ligt een beetje aan de situatie en de ruimte natuurlijk.

Wie heeft dit eerder ook zo gedaan of vind eigenlijk totale onzin om paarden van elkaar afscheid te laten nemen?

Mijn mening is denk al duidelijk, maar ik vraag me af of er (veel) mensen zijn die het nut hiervan inzien of wellicht een andere mening hebben Knipoog

Dobel

Re: Paard laten rouwen.....................?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:43

wij doen het altijd wel, als de pony in de wei overlijd met andere pony's erbij, we hadden 3 jaar terug een pony waarvan het veulen plots dood in de wei lag, die hebben we afscheid laten nemen, daar was ik ook bij best raar eigenlijk dat dieren dat ook doen

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:48

Het veulen van een van mijn merrie's werd dood geboren. Ook wij hebben besloten om haar zo uitgebreid mogelijk afscheid te laten nemen. Wij hebben het veulen meer als 12 uur nog in de stal laten liggen. Pas toen de merrie van de stal wegliep de wei in, en niet meer terugkwam, hebben we het veulen weggehaald. Ze heeft daarna niet om het veulen geroepen of gezocht, ze heeft door het uitgebreide afscheid heel goed begrepen dat het veulen dood was.
Voor ons was het af en toe heel moeilijk om te zien. Ze beet het veulen keihard in de benen. Natuurlijk om het te stimuleren, maar voor ons was het wel moeilijk om te zien, omdat ons is geleerd respect te hebben voor de doden. Ook de dieren dus. Wij hadden daarnaast meteen al begrepen dat het veulen door een beet in de benen of de billen niet tot leven zou komen. Een paard heeft het blijkbaar nodig om zich daarvan te verzekeren.
Voor mij toch het teken dat ze wel degelijk rouwen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:50

aats is onze pony ginger ingeslapen, hij had een tumor in zijn luchtpijp. zijn vriendin signoortje (38) is mee geweest naar de kliniek en heeft zeker twee dagen om hem heen lopen scharrelen. daarna liep ze weg en heeft ze niet meer naar hem omgekeken en is hij door de rendac opgehaald

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:53

De situatie die ik in mn opening omschreef is de wens van iedere paardenliefhebber een oud paardje was een natuurlijke dood tegemoet gaat, dat wil iedereen wel (tenminste ik wel)
Maar wat als je besluit je paard/pony thuis te laten inslapen zouden jullie dan ook andere paarden of 1 paard wat erg goed met je paard overkan erbij laten?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:54

Ja ik ben het er ook mee eens dat het erg goed is. Ik weet niet hoe en of ik het zou doen bij een volwassen paard, maar onze merrie kreeg afgelopen jaar een dode tweeling, nou werkelijk waar ik heb nog nooit zoiets treurigs meegemaakt! Huilen Ze beet, ze blies, ze trapte, ze schreeuwde en dat allemaal naar het veulen (de 2e hadden we direct weggehaald, heeft ze niet eens doorgehad). Echt hart verscheurend!!! Ik denk dat het heel goed is om te laten zien aan andere paarden dat een paard dood is, zij snappen dan ook waarom hun 'kameraadje' er niet meer is!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:56

sassefras schreef:
aats is onze pony ginger ingeslapen, hij had een tumor in zijn luchtpijp. zijn vriendin signoortje (38) is mee geweest naar de kliniek en heeft zeker twee dagen om hem heen lopen scharrelen. daarna liep ze weg en heeft ze niet meer naar hem omgekeken en is hij door de rendac opgehaald

Heb je je pony in laten slapen op de kliniek en je andere pony was daarbij, begrijp ik zo goed?
Is je andere pony daar nog 2 dagen gebleven toen je overleden pony daar lag? dat stukje snap ik niet zo goed, Bloos praktisch lijkt me dat uhmm...heel vreemd. (?)

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:00

Ik denk dat het heel goed is om dat te doen, mijn pony is al een heel aantal jaren geleden dood gegaan en zijn beste maatje Angela was er niet bij (de pony is ingeslapen in de kliniek, had een gezwel bij de hersenen) en heeft hem echt weken lopen zoeken en ze at ook niet meer echt heel erg zielig. Angela is onterussen al 32 jaar en als ze dood gaat wil ik zeker dat haar maatje afscheid van haar kan nemen want ik heb nu gezien wat het met Angela zelf deed toen haar maatje doood ging

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:02

Ik heb een merrie gehad waarvan de vorige eigenaar haar dode veulen 3 dagen in de stal had laten liggen. De merrie was onhandelbaar en totaal wild en onberekenbaar. Heb vanalles geprobeerd, veearts haar laten nakijken, fysio, homeopathie, vanalles. Ben toen naar de kliniek van laarakkers geweest. Die zeiden dat ze een dood veulen heeft gehad en dat ie in de stal had gelegen heel erg lang. Hierdoor zou ze getraumatiseerd zijn. Heb de vorige eigenaar opgebeld en gevraagd of dit waar was.. bleek dit dus toch zo te zijn.

Ze heeft toen supplementen gehad speciaal daarvoor, ze is toen wel rustiger geworden. En nu is ze geweldig!!

Ik zou dus niet meer een dood veulen of paard erbij laten liggen, dit omdat ik er slechte ervaringen mee heb.
In het wild zou het ook niet kunnen omdat ze dan in gevaar zijn omdat het dode dier andere beesten aantrekt die gevaar voor de groep kunnen zijn.

zou het dus niet doen...

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:08

in de stal vind ik ook anders, als het paard niet bij het dode veulen in dit geval weg kan. Maar als hij bijvoorbeeld in een grote wei ligt of in een inloop stal is het anders. en ik vind 3 dagen ook wel heel erg lang. Ik zou een paar uur genoeg vinden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:09

Een week of wat geleden heb ik een merrie moeten laten inslapen van een jaar of 30. Haar zoon, die zijn hele leven bij haar is geweest, is er van begin tot eind bij geweest. Hij alleen met zijn moeder in de paddock. Heeft zelf nog met zijn voorbenen op haar gestaan toen het was gebeurd om te kijken of ze er echt niet meer was. Ongelovelijk, maar waar, hij heeft later geen kik meer gegeven terwijl hij, als ma niet naast hem stond op stal, het een en al geschreeuw was. Wel is hij een paar dagen heel erg down geweest.

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:12

Toen het bestje maatje van Lady overleed, hebben we Lady nog naar hem gebracht toen hij dood was. Ze had zijn hele hoofd gelikt en besnuffeld, en na een aantal minuten, kon je echt zien dat ze 'klaar' was. Ze was daarna veel rustiger Lachen

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:13

drie dagen is ook erg lang.. maar ze had er wel mooi een trauma van!!
Paarden kunnen niet praten dus vind het erg moeilijk om hier een beslissing over te nemen.

Mensen zijn per persoon ook erg verschillend, de ene wil gelijk weg bij iemand die overleden is en ook niet meer zien, terwijl de ander juist tot het moment dat de kist dichtgaat er nog aan zit en het wil kussen enzo. Ik denk dat het ook per paard verschilt. de een zal er wel behoefte aan hebben, de ander niet..

LiesEntimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:16

Gister werd ik gebeld door de fokker van mijn paard....
Hij had sinds 3 weken een fokmerrie en veulen gekocht. Het veulen wa smin of meer een "gokje" want die heeft met zn beentje tussen de tralies gezeten en was dus kreupel.
In ieder geval; vanaf vorige week vrijdag werd het minder. zondag stond hij nog maar op drie benen en gister toch de veearts erbij. Waarschijnlijk been gebroken door tik van de merrie.. ECht heel zielig. Advies van de dierenarts was dan ook inslapen....

Maar goed, deze man heeft de merrie erbij gelaten. En dat veulen blijft er ook bij totdat ie gehaald gaat worden.
De merrie heeft een hele tijd bij het veulen gestaan, leek wel een wake... Op een gegeven moment lsnufelde ze nog even en liep erbij vandaan. Ze is er niet meer bij geweest......

( naar beeld zie het nog voor me)

Maar goed, ik dnek dat het heel goed is om dieren van elkaar afscheid te laten nemen. Ze zullen ongetwijfeld een geur oppikken waarvan ze weten dat het "leven eruit" is.
Ik vindt het persoonlijk een mooie en natuurlijke manier...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:21

Een prima manier, maar niet een veulen in de stal laten liggen bij de moeder! Ze moeten er n.l afstand van kunnen nemen en dat kan niet als je bent opgesloten. Dan wordt het hetzelfde als met je dode kind of moeder of weet ik wie in bed liggen voor 3 dagen! Reken maar dat je dan een trauma oploopt.

D_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:34

nee dat zei ik dus ook al in een stal en 3 dagen dat de merrie niet weg kan, kan gewoon haast niet goed zijn. Ik weet trouwens wel zeker dat ze een geur oppikken als een dier dood is. Wij hadden 2 geitjes en de hond had 1 geitje dood gebeten toen moest mijn oude pony 2 uur daarna ofzo de vrachtwagen op en die stond langs de geiten wij maar hij wou er gewoon niet naar toe! en uiteindelijk nog helemaal met een boog eromheen gelopen. Dat vond ik wel heel apart om te zien

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:39

ik denk dat het wel goed is.......... kwaad kan het in iedergeval nooit denk ik

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:47

Bij mij is er nog geen paard ingeslapen, maar zou de andere
er zeker afscheid van laten nemen.

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:52

Wat mooi al die reacties van jullie. Krijg er gewoon kippenvel van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:55

Drie dagen een veulen in de stal laten liggen terwijl de merrie niet weg kan is ook niet goed hoor. In de natuur blijven ze echt niet zo lang bij een dood veulen of een dood kameraadje. De kudde gaat verder en daar moeten ze achteraan....

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:58

ik zou mijn paard ruim de tijd geven om afscheid te nemen. als mn pony(30) ingeslapen moet worden op stal gebeurd dat op de wei in het gras met de andere erbij. vind dat je ook een paard gelegenheid moet geven tot afscheid nemen

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:00

dit jaar is er op een stal bij ons verderop, een oude pony ingeslapen.
dit gebeurde in de wei met al zijn vriendjes erbij.
Ik heb gehoord, was er zelf niet bij maar een stalgenoot wel, dat de pony''s om hem heen gingen staan en eentje zelfs in zn neus beet om te kijken of die nog leefde. daarna gingen ze weer weg.

het is best wel bizar.

ook is 2 jaar geleden een haflinger van stal ingeslapen. dit gebeurde nadat hij op stal een koliek aanval had en naar de kliniek was gebracht, hij werd daar ook ingeslapen. de haflinger was al vanaf kleins af aan samen met een andere pony.
vriendin van mij verzorgde hun alletwee al jaren, die pony is van haar geworden en hafje verzorgde ze ook als haar eigen paard.
hafje ingeslapen en vriendje kon geen afscheid nemen, dus mn vriendin kwam na de kliniek bij haar pony (het vriendje) en die werd helemaaal onrustig en ging uitgebreid aan haar ruiken.
hij had echt het besef dat zijn vriend er niet meer was.

SIETSKE2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:07

cissie schreef:
................................of afscheid laten nemen van een ander paard?

Toen mijn Pony een paar jaar geleden overleed heb ik de andere pony's en haar grote vriend een kwpn-er bewust afscheid laten nemen van haar, ze waren erbij toen ze overleed (aan een hersenbloeding) en toen ze overleden was heb ze allemaal nog even bij haar gelaten, niet allemaal tegelijk (6 stuks), want ze lag op een vrij onhandig en smaller stuk van de wei.
Ik zag wat het 'vooral' met m'n kwpn-er deed, treurig om te zien, maar aan de andere kant heel mooi en natuurlijk!
Mocht ik ooit weer in deze situatie terrecht komen zou ik het wederom zo doen, ligt een beetje aan de situatie en de ruimte natuurlijk.

Wie heeft dit eerder ook zo gedaan of vind eigenlijk totale onzin om paarden van elkaar afscheid te laten nemen?

Mijn mening is denk al duidelijk, maar ik vraag me af of er (veel) mensen zijn die het nut hiervan inzien of wellicht een andere mening hebben Knipoog

ik weet wat het is.
vorig jaar 1 september heb ik mijn oude fries van 15 jaar moeten inslapen door het gevolg van koliek ik heb mijn andere pony`s en paarden afscheid laten nemen ook op de plek waar ze aan de weg lag
ik heb er apsoliet geen spijt van gehad ze heeben echt op hun manier afscheid genomen ook haar veulen van 4 maanden oud

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:10

Toen mijn pony in februari overleed (ook aan een hersenbloeding) waren de andere paarden er ook bij.. Toen ze echt was overleden, stond de zwarte nrps'er (van een pensionklant) "boven" ons, en hinnekte.. Dat leek echt net een soort afscheid..
Daarna heeft ze nog een dag aan de kant van de weg gelegen (wel met een zeitje over haar heen) maar hebben de andere paarden ook afscheid van haar kunnen nemen Lachen

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 18:35

]

Heb je je pony in laten slapen op de kliniek en je andere pony was daarbij, begrijp ik zo goed?
Is je andere pony daar nog 2 dagen gebleven toen je overleden pony daar lag? dat stukje snap ik niet zo goed, Bloos praktisch lijkt me dat uhmm...heel vreemd. (?)[/quote]

mischien voor jou wat vreemd. maar 2 pony,s die 30 jaar onafscheidelijk zijn geweest pluk je niet zo maar uit elkaar, toen gin ineens erg benauwd werd zijn we met twee pony,s naar de kliniek gereden, we hebben daar een scope laten maken en dat zag er beroerd uit. s avonds is er overleg geweest, of er nog wat van te maken was, en helaas was dat niet zo dus is gin ingeslapen

op een weitje achter de kliniek met zijn vriendin erbij

vriendin is daar een week gebleven om te kijken of ze het ging redden alleen, anders zou ze ook ingeslapen worden

maar onkruid vergaat niet, ze loop hier nog steeds