Hals strekken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Hals strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:02

Hoi,
Ik had even een vraagje.
Tijdens de oude puntentelling reed ik op een pony waarbij als ik halsstrekken vroeg er totaal niks gebeurde (altijd ging zijn koppie meteen de lucht in?!!??!). Ik heb hier ALTIJD een 4 voor gekregen ( zojuist nagekeken Tong uitsteken ) Dit zijn 18 protecols Knipoog

Nu heb ik met mijn nieuwe paard een wedstrijdje gestart dit was 14 okt .
Mijn paard zit zo wat tot de grond hoe hij zakt met ze hals alleen moet nog leren om zijn nek ook te strekken.
Nou stond op beide protecols paard loopt te rond en moet meer strekken.
Ik vond dit commentaar volledig terecht.

Maar nu komt het ik had hier ook een 4 en een 5 voor !!
om eerlijk te zijn als ik het ga vergelijken met mijn pony snap ik het niet zo .
Mijn paard zakt namelijk wel ! en mijn pony deed dat totaal niet !!!
Kan iemand mij een antwoord geven hierop .?
is een 4 en een 5 reeel voor mijn paard .?
kijk aub even in mijn profiel hier staat een foto van het halsstrekken !

Carmen2

Re: Hals strekken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:04

ik vind een 4&5 onterecht want hij zat toch al best netjes, maaer hij zou nog meer zijn neusje uitkunnen steken en dat zn neus tot op de knieen komt, want dat is goed..
Succes ermee

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:10

Carmen2 schreef:
ik vind een 4&5 onterecht want hij zat toch al best netjes, maaer hij zou nog meer zijn neusje uitkunnen steken en dat zn neus tot op de knieen komt, want dat is goed..
Succes ermee

Tja hij is nu 5 maanden onder het zadel dus het begin is er Knipoog
het feit dat ik een 4 en een 5 heb gekregen vind ik nog niet zo verschrikkelijk maar als het ga vergelijken met mijn pony vind ik het wat vreemd .
het was ook terecht wat op de protocol stond maar hij zakt idd geval wel gewoon dus willen ze alleen dat gestrekte knikje zien van de hals ofzo .?

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:11

Ik denk dat ik wel weet waarom de jury je een 4 heeft gegeven. Ik heb verschillende keren naast de jury geschreven en die gaven ook dat soort punten. Dit kwam omdat dan inderdaad de aanzet er wel was, zoals bij jou, maar het laatste stukje niet; namelijk het neusje naar voren. En dan lekker strekken, maar wel contact houden. Succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:13

Annettee schreef:
Ik denk dat ik wel weet waarom de jury je een 4 heeft gegeven. Ik heb verschillende keren naast de jury geschreven en die gaven ook dat soort punten. Dit kwam omdat dan inderdaad de aanzet er wel was, zoals bij jou, maar het laatste stukje niet; namelijk het neusje naar voren. En dan lekker strekken, maar wel contact houden. Succes!

Als alles er verder is snap ik niet waarom erg geen 6 wordt gegeven . al had ik namelijk een 6 gehad was het een wp geweest .
ik vind dat toch best streng als je maar een klein beetje *iets* mist en dan helemaal tot verhouding van mijn pony die met zijn kop in de lucht altijd een 4 heeft gehad .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:15

Een 4 vind ik voor dat halsstrekken op je foto ook te weinig, je had waarschijnlijk van mij een 6 gehad met het commentaar dat de hals wel goed strekt, maar dat het neusje er wel uit moet.
Ik denk wel dat als het neusje eruit is, je voor de 8 kan gaan!

aerdenhout1

Hals strekken is niet zijn neus in het zand. Hij moet langer worden in zijn hele lijn en mag tot, hooguit, zijn boeg naar beneden.
Neus op of iets voor de loodlijn met aanleuning, dus geen losse teugels. Verder naar beneden wordt het meer vw nw.

Ladygiroc

ja vind in de B een 4 ook wel erg streng als hij er net niet netjes uitloopt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:17

aerdenhout1 schreef:
Hals strekken is niet zijn neus in het zand. Hij moet langer worden in zijn hele lijn en mag tot, hooguit, zijn boeg naar beneden.
Neus op of iets voor de loodlijn met aanleuning, dus geen losse teugels. Verder naar beneden wordt het meer vw nw.

Nee , maar bij het halsstrekken hoort toch ook het zakken van de hals .?
omdat hij dit wel doet snap ik de 4 niet zo Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:19

Neus moet tot kniehoogte gestrekt worden! En neus moet eruit!
Laatst bijgewerkt door Storm op 30-10-07 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:20

Storm76 schreef:
Een 4 vind ik voor dat halsstrekken op je foto ook te weinig, je had waarschijnlijk van mij een 6 gehad met het commentaar dat de hals wel goed strekt, maar dat het neusje er wel uit moet.
Ik denk wel dat als het neusje eruit is, je voor de 8 kan gaan!

bedankt misschien toch een strenge jury gehad dan .?!?? had trouwens wel voor beide proeven een andere jury en dus precies het zelfde commentaar.

Zou iemand mij misschien ook een tip kunnen geven hoe ik dat neusje er uit kan rijden hij heeft erg snel de neiging omdat *knikje * te houden Knipoog

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:20

ik snap niet helemaal waarom ze er een 4 of 5 voor geven
hy zakt wel, maar misshein niet goed genoeg, dan zouden ze best een 6je kunnen geven, en pas als alles goed is een 7.
zelf krijg ik ook wel eens een 4 er voor, myn pard zakt dan netjes, maar heeft dan impuls verlies, dan vindt ik een 4 ook een beetje streng!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:20

Storm76 schreef:
Neus moet tot kniehoogte gestrekt worden! En neus moet eruit!

Nou dat zit hij zeker altijd ! Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:23

Om je paard meer met de neus eruit te rijden moet je eigenlijk hele andere dingen gaan oefenen. Overgangen, van voor naar achter toe rijden, achterhand erbij, basis dus!
Aan het einde van iedere training even het halsstrekken oefenen, en blijf daarbij drijven zodat hij zijn neusje naar voor toe brengt. Maar nogmaals, dat ligt al in de basis.
Hou wel contact op je teugels en blijf lichtjes vragen.
(of hou een worteltje voor zijn neus) Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 16:27

Storm76 schreef:
Om je paard meer met de neus eruit te rijden moet je eigenlijk hele andere dingen gaan oefenen. Overgangen, van voor naar achter toe rijden, achterhand erbij, basis dus!
Aan het einde van iedere training even het halsstrekken oefenen, en blijf daarbij drijven zodat hij zijn neusje naar voor toe brengt. Maar nogmaals, dat ligt al in de basis.
Hou wel contact op je teugels en blijf lichtjes vragen.
(of hou een worteltje voor zijn neus) Clown

haha idd
Ik rijd altijd uit met halsstrekken dit heb ik als tip mee gekregen van een kennis Haha!
hij vind het moeilijk om in het zelfde tempo te blijven ( dit heeft denk ik zeker te maken met het nog onervaren zijn van alles )
Ik heb zelf het idee dat hij minder gekropt loopt tijdens het strekken .
18 nov moet ik weer starten ben benieuwd Tong uitsteken
een vriendin van mij start m2 en die zei dat halsstrekken altijd wisselvallig blijft de 1 wilt dit zien en de ander weer dat .

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:34

Wisselvallig, tja, als de jury ziet wat hij hoort te zien kunnen ze niet om je heen.

in de regelementen staat dat de ruiter het paard toe moet staan zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen, met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte.
Ik denk dat dit wel duidelijk is.

wat niet duidelijk is, is wanneer het een onvoldoende moet zijn, ik persoonlijk vind dat als een paard zijn hals al strekt maar iets achter de LL blijft al een 6 moet krijgen, behalve als hij zijn hals heel erg oprold en zo de aanleuning probeert te verliezen. Maar er zijn ook juryleden die pas een voldoende geven als alles oke is, een 6 geven doen ze dan ook bijna niet...
Op de laatste jurybijeenkomst kregen we te horen dat je bij een gestekte hals, ook al is het neusje nog niet goed best een 6 mag geven.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 17:32

Dus de meeste zijn het met me eens dat een 4 kijken naar de foto in mijn profiel niet eerlijk zou zijn.? Knipoog

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:07

Nou dat knikje is wel een vals knikje,je zou hem meer voorwaarts-neerwaarts moeten rijden naar je hand toe,met het neusje eruit.Dan gaat ie ook goed halsstrekken.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:14

Persoonlijk vind ik het paard te diep gaan en te weining met de neus naar voren (maar daar zijn meerdere mensen het mee eens Knipoog ) Als je op deze manier het halsstrekken aan de jury heb getoond denk ik dat ik weet waarom je die 4/5 heb gekregen Bloos .

Als je namelijk op deze manier de hals laat strekken dan blijft je paard niet meer in balans lopen (voor zover een B-paard in balans loopt natuurijk maar op deze anier vererger je het op de voorhand lopen) tevens kan het achterbeen niet meer onder de massa treden (voor zover een B-paard zn achterhand kan onderbrengen natuurlijk) en komt het achterbeen volledig achter de massa.

De jury kijkt namelijk niet alleen naar de hoofd-hals houding maar ook of het paard in evenwicht blijft lopen tijdens zo'n oefening. Dus ik kan me voorstellen dat als de jury naar het totale plaatje heeft gekeken (en niet alleen hoe de hals diep de hals gedragen wordt) dat hij je een 4/5 heeft gegeven (gewaagde uitspraak al zeg ik het zelf Cool )

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:24

Ik ben het deels met je eens dressuurgek, ik heb het paard ook niet zien lopen dus ik weet niet of hij in 1 tempo blijf en/of hij uit evenwicht was. Als dat niet het geval was is een 4/5 op zijn plaats.

Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de hoofd-halshouding. Het paard had natuurlijk zijn neus voor de LL moeten houden. Maar zijn neus moet wel tot op kniehoogte gebracht worden, dus vrij diep. Op de foto van de TS is het paard met zijn neus redellijk op kniehoogte. Dat vind ik juist goed en daarom zou ze van mij toch een 6 krijgen (ervanuitgaande dat het tempo/evenwicht goed is).

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 08:52

IK vind toch ook zijn achterbeen op de foto zeer actief !
Of bedoel je dat niet met onder de massa .?

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:23

Storm76 schreef:
Ik ben het deels met je eens dressuurgek, ik heb het paard ook niet zien lopen dus ik weet niet of hij in 1 tempo blijf en/of hij uit evenwicht was. Als dat niet het geval was is een 4/5 op zijn plaats.

Daarom probeer ik een punt te maken omdat iedereen, of in elk geval een groot deel meteen roept 'belachelijk zo laag hij brengt zn hoofd toch naar beneden' (even heel bod gezecht). Ik probeer aan te geven dat er ook andere facetten meewegen in de beoordeling van het halsstrekken en dat er dus niet alleen naar de houding van het hoofd-hals wordt gekeken.

Citaat:
Waar ik het niet helemaal mee eens ben is de hoofd-halshouding. Het paard had natuurlijk zijn neus voor de LL moeten houden. Maar zijn neus moet wel tot op kniehoogte gebracht worden, dus vrij diep. Op de foto van de TS is het paard met zijn neus redellijk op kniehoogte. Dat vind ik juist goed en daarom zou ze van mij toch een 6 krijgen (ervanuitgaande dat het tempo/evenwicht goed is).

Daar heb je gelijk in, mij is overigens geleerd dat hij met de neus moet dalen tussen boeg en kniehoogte en daar wordt op de foto aan voldaan (lager had ook niet gemogen). Toch zou ik oppassen met 'als ie maar laag loppt, dan is het goed' door wat ik al eerder gezecht heb over het niet meer kunnen ondertreden van het achterbeen. Vooralsnog ik heb het paard niet in-real-live zien lopen, maar als je een paard heb die graag snel duikt en het achterbeen dan naar achteren wil brengen, zou ik voor save gaan en m niet naar kniehoogte willen brengen maar ietsje hoger zodat het evenwicht wordt bewaard.

@ doom; een actief achterbeen hoeft niet per se een achterbeen te zijn die ook onder de massa treed

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:33

Dan zijn we het toch helemaal eens Haha!

moow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:56

Annettee schreef:

hier sluit ik me volledig bij aan,
ik had ook altijd 5'en toen ik zijn neus te diep hield, maar toen ik zijn neusje eruit liet kreeg ik meteen een 7 Lachen
succes ermee!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:08

Uiteraard heb ik even in je profiel gekeken en vind je paard hardstikke leuk maar ik denk dat je de halsstrek foto zelf van enorm goed kommentaar hebt voorzien. Namelijk het begin is er.

Om een goed cijfer te krijgen zal die hals niet alleen moeten zakken maar ook de neus nog naar voren moeten. Maar jullie zijn op de goede weg en gezien je ponyverhaal ben je een doorzetter dus dat neusje naar voren gaat komen en dat hogere cijfer voor halstrekken volgt dan vanzelf.

Succes en veel plezier met trainen.