Van braaf naar agressief paard!!!Hoezo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pNg

Van braaf naar agressief paard!!!Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 19:55

Hier dan waar ik mee zit!!!
Ik heb mijn paard nu 5 maanden. Ze is altijd gewent geweest om alleen
of met maximaal 3 paarden te staan. Ze staat nu op een pensionstal waar
nog 14 andere paarden staan. Overdag staat ze buiten samen met 7 paarden. 's nacht gewoon op stal. Heb echt een schat van een paard en ze is super braaf.
Op stal ook heb ik er nooit problemen mee gehad. tuurlijk is het soms als ze het voer op hebben
en het paard ernaast is nog aan het eten dat ze dan even boos doen naar elkaar. Maar verder gaat het altijd heel goed.

NU.. Sinds vorige week is ze totaal omgeslagen op stal. Ik ken haar echt niet meer terug en het lijkt alleen maar erger te worden! Ze staat de hele tijd om zich heen tegen de schotten te trappen. En ook komt ze soms ineens met haar hoofd uit de stal met haar oren plat in de'r nek, en probeerd het paard wat tegenover haar staat te bijten!echt niet normaal dus.Ik dacht eerst misschien dat het kwam omdat ik afgelopen week nogal weinig tijd heb gehad om echt wat met haar te kunnen doen. Normaal gesproken rij ik, met goed weer zo'n 3a 4 keer per week. Zo niet, dan longeer ik haar. In ieder geval krijgt ze genoeg aandacht.
Ze is 20 maar heeft nog genoeg energie. Daarom dacht ik dat het er misschien aan lag dat ze vol energie zit, en ik deze week haar slechts een keer heb kunnen longeren. Zaterdag heb ik haar voor de tweede keer gelongeerd. Na twee rondjes stappen begon ze te galoperen wat vervolgens zeker 3 minuten duurde voordat ik haar rustig had.(Normaal gesproken is ze eerder te langzaam dan dat ze zich zo gedraagt.)
Zondag heb ik gereden wat super ging. Tijdens het rijden, longeren, poetsen is ze super braaf. Maar zo gauw ze weer op stal komt veranderd ze totaal!
Heeft iemand van jullie hier misschien ervaring mee of weet wat dit kan zijn???
Ik weet het namelijk niet meer en maak me best zorgen! Dit is mijn paardje niet
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

Noesie

Re: Van braaf naar agressief paard!!!Hoezo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:00

dat is idd wel erg appart..
Weet je zeker dat ze niet drachtig is? Merries kunnen daardoor namelijk ook omslaan van karakter..

Ben je haar misschien kort geleden (veel) meer gaan voeren?

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:04

Nee drachtig kan ze echt niet zijn!
Ik voer haar eigenlijk altijd al evenveel.
We zijn sinds kort overgegaan van hooi naar kuilvoer.
Maar hier kan het toch niet aan liggen lijkt me? of heb ik het verkeerd!!!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:05

Wellicht is de verstandhouding met de buurvrouw/man zo slecht dat het haar zo frustreerd dat ze dit gedag vertoont.
Probeer haar eens te verplaatsen aar een ander deel van de stal.

Denk niet dat het aan voer ligt maar meer aan frustratie en ze gewoon helemaal opgefokt is.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:11

De twee paarden die naast haar staan, staan niet bij haar in de wei. Alleen het paard dat tegenover haar staat (Die ze dus probeerd te bijten) daar staat ze mee in de wei. Maar het gekke is nu dus dat ze in de wei gewoon rustig staan, dus dan zou het toch in de wei ook zo moeten gaan?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:14

ik dacht dat kuilvoer behoorlijk wat snelle koolhydraten bevat, dus directe energie zeg maar.
hooi is ruwvoer wat veel trager verteert, dus ook trager energie vrijgeeft.
dit kan dus wel verschil maken.
al durf ik niet zeggen dat dit de oorzaak van je probleem is.
heeft ze misschien pas een nieuwe buur in de stal?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:14

Kuil is vaak wat rijker dan hooi. Kan best zijn dat ze daar een reactie op geeft.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:16

Apple schreef:
Kuil is vaak wat rijker dan hooi. Kan best zijn dat ze daar een reactie op geeft.

Zo'n heftige reactie dat ze een buurvrouw naar het leven staat?

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:21

Het gekke is nu weer dat onze staleigenaren pas geleden het hooi wat we eerst altijd voerden en het kuil hebben laten testen op eiwitten dit omdat iedereen eigenlijk liever hooi wilde blijven voeren. Uit deze test is gebleken (als we het moeten geloven) dat er in het hooi meer eiwitten zaten dan in het kuil wat we voeren. Of zijn er andere dingen die in kuil zitten wat jullie bedoelen?

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:15

iemand misschien nog een idee waar dit gedrag vandaan komt?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:21

simpel gezegd zorgen koolhydraten voor energie en eiwitten voor spieropbouw.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:24

is ze niet gewoon hengstig (aan het worden)?
de merrie van mijn moeder is best rustig, maar als ze hengstig is moet ook de hele stal eraan.
en de andere paarden moeten er dan ook aan geloven Hamer

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 21:27

Ja dat was ook iets wat op stal veel mensen dachten. Maar ze is nog niet hengstig op het moment. en eigenlijk deed ze de vorige keren ook normaal als ze hengstig werd/was. Er zijn er wel een paar op stal hengstig, maar ik heb bij haar nog niks gemerkt.

Neona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:32

hallo!

Het is wel raar als ik dat zo lees ja. Maar wat ik me afvraag: Stond ze hiervoor 24 uur op het land? En is het tijdens het voeren (voernijd) of de hele tijd? En misschien zou je eens kunnen kijken of het gedrag naast andere paarden dan waar je paard nu tussen staat net zo is? Het zou kunnen zijn dat ze gewoon niet op haar plek (rang?) staat zo. Je kan het altijd proberen..
Draagt ze een deken op stal en of buiten? misschien geeft die klachten? Heb je verder alles nagekeken? halster wat goed zit, bandages als je paard die draagt?

Vaak is het wel zo dat paarden buiten beter met elkaar kunnen omdat de rangorde dan beter bepaald is. Zit er een paard tussen wat bijvoorbeeld niet goed in de groep ligt, kan dan zo bij de groep staan, dat het weg kan wanneer er wat is. En met veel ruimte (lees weiland) heb je natuurlijk meer vlucht en vecht mogelijkheden.
Misschien is de ruimte op stal dan dus te klein...

En voer kan ook degelijk wel wat uitmaken. Misschien is de samenstelling wel zo dat jouw paard er net wel last van heeft. Alhoewel ik dan wel zou denken dat tijdens het rijden daar ook uitting aan gegeven zou moeten worden...

Ik zou als eerste eens van stal wisselen..... kijken of dat wat oplevert.

wat een super vervelend probleem zeg..... !

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:37

Staat je paard daar net?? Is de stal naast haar veranderd van paard?? Staat ze sinds kort met andere paarden buiten?? Voer veranderd? Probeer eens goed na te denken wat er sinds dat ze zo doet anders is geworden.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:41

Wat Neona schrijft heb ik met mijn 23 jarige NRPS pony:
Ze staat in de zomer met 5 op een groot stuk.
Mijn pony staat bijna onderaan de rangorde
Zodra er een ander aankomt, gaan haar oren plat en maakt ze dat ze wegkomt, ondertussen fiks dreigend dat diegene die boven haar staat haar niet verder gaat pesten, ze heeft de boodschap best begrepen.
Alleen op stal heeft zij die vluchtmogelijkheid niet.
En dus wordt er in tralies gebeten, naar de buurman getrapt en zeer vuil gekeken met de oren plat, klapperende tandjes en rollende ogen, de hele rimram.
De buurvrouw die met haar op de wei staat heeft het het meest te verduren, en omdat die donders goed weet dat ze hoger staat in de rangorde gaat die er ook vrolijk tegenin.
Met andere buur zijn er veel minder problemen, die staat beetje suf te kijken en vindt mijn Candy maar vreemd agressief (voor zover ik kan inschatten)

Ga eens goed na of er iets veranderd is qua rangorde op de wei. Dat kan je alleen na wat observatie. Misschien stond het paard waar ze nu zo vervelend naar doet wel onder haar, en nu opeens niet meer en wil ze haar oude positie terug?

Heeft ze ook hetzelfde probleem als ze aangebonden staat en haar buurvrouw komt langs? Want ik kan Candy dus echt niet alleen laten als er een ander langs komt, ze zou gewoon durven trappen...

baukjerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:47

ik zou haar zelf niet verplaatsen, dan heb je nog meer onrust, ik zou eerder proberen een ander paard naast haar zetten.
Mijn paard veranderde ook zo, dit kwam door pijn in haar sprong

Neona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:03

ja baukjerosa, dat ben ik met je eens: eigen paard laten staan en een ander er naast.

En idd, vaak zijn pijnklachten ook oorzaak van gedragsveranderingen.
Kijk je paard goed na! exterieur, maar ook de spullen die je gebruikt, de stal zelf..

En kijken, dat is ook een hele goede tip!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 22:11

Het zou ook nog zomaar kunnen dat de leider van de weidekudde dit gedrag niet tolereert en dat ze het daarom niet doet op de wei, deze staat in de stal misschien niet in de buurt en dan kan ze het wel doen. Dus inderdaad even goed observeren en desnoods een van de paarden van box wisselen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 23:30

aerdenhout1 schreef:
Staat je paard daar net?? Is de stal naast haar veranderd van paard?? Staat ze sinds kort met andere paarden buiten?? Voer veranderd? Probeer eens goed na te denken wat er sinds dat ze zo doet anders is geworden.

inderdaad. overigens is het echt niet raar dat paarden een keer naar elkaar snauwen op stal of in de wei. (uitvallen en bijten is voor een paard echt niet extreem, als mijn zusje hier met haar haf door de stalgang loopt en de paarden zijn binnen, dan wordt ze door minstens drie verschillende paarden 'aangevallen')

ik begrijp dat het gedrag echt extreem is, kijk dus eens goed naar de omstandigheden, hoe zit ze in haar vel, heeft ze haar plekje in de kudde al gevonden, etc.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:09

Ik sta ook bij TS op stal.
Mijn paard staat naast haar paard.
Mijn paard vertoonde dat gedrag ook na haar buurvrouw toe.
We hebben er nu een schot tussen geplaatst en dat gaat goed, nu zien ze elkaar niet.
Van stal wisselen is bij ons geen optie helaas..

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:32

bedankt voor jullie tips.
zoals up_to_date al zegt is wisselen van stal helaas geen optie.
Wat zei aan geeft om er schotten tussen te plaatsen is ook een optie. maar eigenlijk wil ik daar niet aan, gewoon omdat het al 4 maanden goed gaat en sinds vorige week ineens dit gedrag vertoont. Als het nou vanaf begin af aan niet goed was gegaan dan was het wat anders geweest,vind ik!
Er staat sinds 3 weken een nieuw paard in de wei. Maar dit is niet het paard die ze aanvalt als ze op stal staat. Het paard wat ze aanvalt staat bij haar in de wei en dit gaat eigenlijk redelijk goed. Het is alleen 's avonds met het binnenhalen weleens raak omdat dat paard als eerst na binnen gaat en dat wil die van mij ook eigenlijk wel. Dus daar gaat het soms mis. Maar dat doet ze niet alleen tegen mijn paard, gewoon naar alle andere paarden die te dichtbij komen!
Het voer is gewoon in principe gewoon hetzelfde gebleven. Alleen krijgen ze sinds vorige week woensdag nu ook 's ochtend kuil. Dus 's ochtends kuil, en muesli. dan de wei in. 's avond kuil, muesli. dat kuil voeren we niet zelf, dat doe de staleigenaar. De brokken en muesli zetten we in emmertjes klaar.

pNg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:35

@t Neona: ze heeft hiervoor trouwens ongeveer een maand lang dag en nacht buiten gestaan. Waar ze een schuilstal had. Ze stond hier met nog 2 andere.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:42

Schotten plaatsen voor de overbuurvrouw word lastig.
Aan de zijkant is geen probleem maar aan de voorkant van de stal??
Eventueel zou het deurtje dicht kunnen van de staldeur zodat ze de haflinger niet meer in het gezicht kan aanvallen maar daarmee stopt het trappen in de stal niet..

Neona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 20:54

Stond ze direkt voorafgaande aan het gedrag volledig op het land? of voordat jij haar kreeg?

Ik vind het toch klinken als een rangen probleem. En waarom denk ik dat? omdat er op het land 'niet echt problemen zijn" dus toch wel wat, maar er is genoeg ruimte om het niet te laten escaleren. Bij het naar binnen gaan is er wat geharrewar zeg je. maar dat lijkt me niet meer dan normaal: Op naar het voer!! Het klinkt niet echt als voernijd, alhoewel dat natuurlijk nog steeds wel het geval kan zijn...

Heeft je paard geen rugklachten of hoofdpijnklachten (dat laatste kan je heel simpel kijken, als je je hand zonder problemen tussen de oren kan laten rusten of aaien zijn er waarschijnlijk geen en anders waarschijnlijk wel, hoofdpijn klachten bij de atlas en de draaier) of andere pijn klachten? Daar kunnen dieren behoorlijk agressief van worden van pijn.

Misschien dat schotten plaatsen wel helpt? Maar naar voren schotten plaatsen is niks...dat ben ik eens met up-to-date.

mmmm.. dit is toch een probleem wat op te lossen moet zijn? We denken verder......