Mag de jury...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Mag de jury...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 20:51

Mag de jury een punt van de verzorging aftrekken als ze vind dat de knotten te groot zijn? Dat is me zojuist gebeurd op wedstrijd namelijk,een 7 ipv een 8 omdat ze vond dat de knotten te groot waren. Verward De andere jury had gewoon een 8 en geen commentaar.Ik vroeg het me af,want ik vond het zelf een beetje raar.Zo groot waren ze nu ook weer niet namelijk.

Ilja000

Re: Mag de jury...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:45

Zo lang er in de reglementen niets staat over de grootte van de knotjes, ben je afhankelijk van de smaak van de jury.

Ik meen me te herinneren dat er vroeger wel iets in de regels stond over het aantal knotjes? Oneven aantal en tussen de 11 en 15 als ik het goed heb.

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 07:35

Het staat natuurlijk niet mooi als de knotjes té groot zijn. Het hangt er ook wel een beetje vanaf wat de smaak van de jury is ja, mss volgende keer iets kleiner..??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 09:57

Ze waren niet enorm groot,wel stonden ze er een beetje "op" zeg maar.Maar dat komt omdat de manen van dit dier nogal omhoog staan.Tussen de 11 en de 15 waren ze zeker.Nouja ik heb er nog nooit commentaar op gehad en ik vroeg me dus af of het mocht dat ze er een punt voor aftrekken.Vond het zelf een beetje maf.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:00

De jury mag dat ja, maar ik vind het wel een beetje kinderachtig om er meteen een punt vanaf te trekken als je er verder wél netjes uitziet, maar ik heb natuurlijk je knotten niet zelf gezien. Misschien kun je de volgende keer wat meer knotjes maken, dan worden ze ook wat kleiner.

Er staat trouwens niets in de regels over hoeveel knotten je moet hebben, en al helemaal niets over of het een oneven aantal moet zijn. Ik heb ze ook nog nooit geteld tijdens het jureren...

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:01

Ik weet niet hoe het met de regels zit maar ik zou me er niet te druk over maken!
Gewoon schouders ophalen en proberen de volgende keer je knotjes wat kleiner of 'schuiner' te maken.
Het verschilt toch per jury wat ze mooi vinden... en over smaak valt niet te twisten... (ik geef je wel gelijk dat het krom is dat ze er een punt vanaf getrokken hebben.... )

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:06

Ja dat mag.. Ik vind het persoonlijk ook heel lelijk als de knotten groot zijn en overeind staan Bloos
Klein beetje flauw is het wel ja.

TisUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:07

Hoe weet je nou dat de jury daar dan ook een punt voor afgetrokken heeft? Verward
Die heeft een 7 gegeven voor je verzorging, met schijnbaar als opmerking dat de knotten te groot waren, maar staat er dan ook bij dat je anders een 8 had gehad? Je zegt dat de andere jury 'gewoon' een 8 gegeven heeft, zo gewoon is dat toch niet? Tenminste, hier is het heel vaak een 7, een 8 is echt niet 'gewoon'. Tuurlijk heb je jury's die hier wel een 8 voor geven, maar heel veel geven een 7, ook zonder opmerkingen erbij, vandaar dat ik jouw conclusie dat er een punt voor afgetrokken is niet helemaal snap.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:10

TisUnique, dat kan natuurlijk ook ja, alleen als ieder ander een 8 heeft gehad weet ze dat zeker.
Maar ik geef ook meestal standaard een 7.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 10:14

Is sowieso maar net wat de jury wil. Sommigen geven standaard een 8, anderen een 7.. tja wat zijn de criteria... het moet netjes en volgens de regels. Maar wat is nou ruim voldoende en wat is goed... blijft een jurykwestie!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:30

Dat mag de jury ja. Ik geef altijd standaard een 8, omdat dat ook opk op de bijscholingen zo verteld wordt.
Maar als de knotten niet mooi zijn zou ik evt. wel naar een 7 afzakken.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:43

Scum, grappig dat dat tegen jou werd gezegt op de bijscholing, bij mij zeiden ze juist dat een 7 hoog genoeg is.
Zo zie je dat zelfs de bijscholingen het niet altijd eens zijn met elkaar.

(wat bijv ook weer anders was, is dat bij ons op de cursus gezegt werd dat als je vind dat een paard kreupel is, je hem direct uit moet sluiten, en bij een vriendin van me op een andere cursus een jaar later, werd er gezegt dat pas als een paard echt niet meer kan lopen, je hem pas uit mag sluiten)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:17

Ze zeggen dat elk jaar op de bijscholing. En als we een proef moeten punten wordt er ook altijd een 8 gegeven. Ik vind een 7 echt zo min voor al dat werk wat je eraan hebt.

W.b. de kreupelheid; in de reglementen staat dat hij echt aantoonbaar kreupel moet zijn (dus iets wat meer op dat laatste lijkt).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 20:38

Ja ik heb meestal een 8 vandaar dat ik erbij kwam,heb een paard met veel wit.En zet de knotten altijd wel mooi strak met een mooie afstand.Maar de volgende keer zal ik ze wel iets kleiner maken voor de zekerheid.Ik maak me er niet echt druk om,vroeg me alleen af of dat dus mocht.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:59

het gaat natuurlijk wel om het algemene plaatje, niet alleen om de knotjes. wedtrsijdconditie van het paard, het tuig, de ruiter+ aankleding en de invlechting tellen allemaal mee. als het gehele plaatje harmonieus is en kloppend, is een 8 netjes en zeer verdiend. zodra er "fouten"komen zoals een te dik/dun paard, vieze laarzen of geen nette invlechting, dan ga je pas lager. waarschijnlijk was het plaatje met je knotten niet echt kloppend met wat regulier gewenst word en vandaar die 7 misschien? maar goed, heb ze natuurlijk niet gezien en kan het dan niet beoordelen.

@ storm: niet tegen jou ofzo hoor Knipoog, maar persoonlijk ben ik absoluut niet blij met een 7 voor de verzorging. ( ben het soms ook al tegengekomen op concours)
de hoeveelheid tijd en moeite die je erin steekt ( vooral ik met een Tinkermerrie van 70% wit en manen van 1m80 lang) en dan gewoon standaard een 7 geven bij iedereen.
Als duidelijk is dat er veel tijd en moeite in gestoken is om alles tiptop te krijgen,mag er best een 8 of een 9 voor gegeven worden. Net zo goed dat er een 4 of 5 mag worden gegeven als er niets aan is gedaan uiteraard Ja

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:04

Van mij mag dat hele onderdeel er uit. Met een 8 krijg je 2 pluspunten zonder dat je er een pas voor gereden hebt!

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:07

Wat mij betreft mag het punt ook geschrapt worden.
Heb het idee dat veel jury's het gebruiken als afrondpunt.
Zit je net rond een winstpunt, dan is het laatste punt bepalend lijkt het wel. Als je toch alles netjes en schoon hebt, waarom krijg je soms dan toch een 7 of zelfs een 6???

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:09

Lowara schreef:
@ storm: niet tegen jou ofzo hoor Knipoog, maar persoonlijk ben ik absoluut niet blij met een 7 voor de verzorging. ( ben het soms ook al tegengekomen op concours)
de hoeveelheid tijd en moeite die je erin steekt ( vooral ik met een Tinkermerrie van 70% wit en manen van 1m80 lang) en dan gewoon standaard een 7 geven bij iedereen.
Als duidelijk is dat er veel tijd en moeite in gestoken is om alles tiptop te krijgen,mag er best een 8 of een 9 voor gegeven worden. Net zo goed dat er een 4 of 5 mag worden gegeven als er niets aan is gedaan uiteraard Ja

Nou, ik kreeg meestal een 7 en was daar blij mee hoor. Ik wil geen winst rijden doordat m'n paard schoon is Haha!
Als je en goede proef rijdt is het verschil tussen een 7 en een 8 niet eens merkbaar.
Vind een cijfer voor de verzorging iig al raar, je behoort er gewoon voor te zorgen dat hij er netjes uit ziet. In de hogere klasse krijg je er ook een cijfer meer voor gelukkig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:12

Lowara schreef:

Ik vind dat echt onzin. Omdat je een 80% wit paard heb? Boeiend!
Elk paard moet gewoon schoon zijn. Normaal zorg je toch ook dat ie schoon is? Nu iets meer, maar dat mag ook wel voor een wedstrijd. Die mensen zitten daar ook voor een appel en en ei jou te beoordelen, dan hoeven ze niet naar onverzorgde paarden te kijken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:17

ik ben ruim 4 uur bezig per concours om de mijne schoon te krijgen, kleding netjes, tuig schoon etc. dus ik ben wel blij met die 8 als ik hem verdien.
En normaal moet mijn paard schoon zijn/ waarom? het is een paard, die mag lekker op de weide lopen en word dus standaard flink vies. ( ooit sokken van een kousbloed schoongemaakt? is veel werk kan ik je vertellen)
ik ga haar niet aandoen om elke dag te wassen ef zoals velen gewoon stalarrest te geven. ze mag bij mij paard zijn.
Natuurlijk moet die ene punt niet steeds het verschil tussen winst of geen winst moeten uitmaken,maar een beetje waardering voor al het werk is wel leuk Lachen Ik snap absoluut wat je insteek is, hoewel je laatste opmerking nogal kort door de bocht is, erg jammer.
en natuurlijk moet elk paard schoon zijn,maar een gewone bruine heb je nou eenmaal bepaald niet veel werk aan daarmee.
dus ja.. ik ga voor die 8 en zorg er voor dat ik die 8 altijd verdien.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:17

Ja, jammer dat je met al dat wit er meer moeite voor moet doen, maar je hebt zelf de keuze gemaakt met hem in de ring te verschijnen. Moet je eens proberen met een standaard vosje indruk te maken :-s

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:28

Lowara, ik snap je punt en ik moet zeggen dat als ik zie dat een paard echt glanzend schoon is met schone sokken (zoals een tinker) ga ik echt wel een puntje hoger Lachen Maar als je nou geen winst rijd doordat je bijv. je dag niet had, maar wel een 8 krijgt voor de verzorging, is dat dan zo bevredigend?

Als ik iemand geen wp wil geven, doe ik dat zeker niet op het laatste punt hoor, dan ga ik altijd bij een ander punt zoals het effect van de hulpen een punt lager. Net zoals ik iemand wél een punt wil geven, dan ga ik ook bij een ander punt omhoog.
Ik laat iemand absoluut geen wp verdienen/verliezen op het laatste punt.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 18:45

Ik geef standaard een 7 voor de verzorging.
Zijn er dingen 'niet goed' zal ik naar de 6 op 5 gaan en ziet de combinatie er echt pico bello uit ga ik naar die 8.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:41

Storm76 schreef:
Lowara, ik snap je punt en ik moet zeggen dat als ik zie dat een paard echt glanzend schoon is met schone sokken (zoals een tinker) ga ik echt wel een puntje hoger Lachen Maar als je nou geen winst rijd doordat je bijv. je dag niet had, maar wel een 8 krijgt voor de verzorging, is dat dan zo bevredigend?

Als ik iemand geen wp wil geven, doe ik dat zeker niet op het laatste punt hoor, dan ga ik altijd bij een ander punt zoals het effect van de hulpen een punt lager. Net zoals ik iemand wél een punt wil geven, dan ga ik ook bij een ander punt omhoog.
Ik laat iemand absoluut geen wp verdienen/verliezen op het laatste punt.

nee, als ik puur op die ene punt de winst moet rijden, is het niet leuk, dat is ook die insteek wat ik absoluut snap Lachen
vond het alleen jammer dat de reactie van bovenstaande bokker waar ik op reageerde.
Citaat:
Ik vind dat echt onzin. Omdat je een 80% wit paard heb? Boeiend!
Elk paard moet gewoon schoon zijn. Normaal zorg je toch ook dat ie schoon is? Nu iets meer, maar dat mag ook wel voor een wedstrijd.

daar reageerde ik even op terug omdat ik het nogal kort door de bocht vond Ja

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:46

standaard een 7 is wel erg laag en standaardpunten slaan ook niet echt ergens op. Een combinatie verdient gewoon het cijfer dat bij het onderdeel past, standaardcijfers bestaan niet. Als iemand door dit cijfer net winst rijdt dan is dat maar zo, dat is het systeem en niet aan de jury om daarmee te schuiven.