Bizar ongeluk...wie heeft dit ooit meegemaakt???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Bizar ongeluk...wie heeft dit ooit meegemaakt???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:20

Heb vandaag een heel vreemd verhaal gehoord van mijn vriendin.

Ze had haar paard een nieuwe deken op gedaan en hem daarmee los gelaten. Hij begon eraan te bijten en te plukken, vooral op de borstsluiting. Op een gegeven moment slaagde hij erin om zijn onderkaak onder de onderste borstriem te doen en zo vast te raken.

Beest stond dus een beetje LDR-achtig vastgesnoerd met de onderste tanden onder de borstriem. Muurvast. Totale paniek natuurlijk, trekken en steigeren, vreselijk om te zien. Uiteindelijk hebben ze een schaar gehaald en de riem doorgeknipt. De schade bleef beperkt tot enkele schaafwonden op het tandvlees. Gelukkig, het had veel erger kunnen zijn, vooral als het gebeurd was als het paard alleen was. Die had lang zo kunnen staan...

Wie heeft er ooit van zoiets gehoord?? En wat hebben jullie gedaan om herhaling te vermijden?

Jolliegirl

Re: Bizar ongeluk...wie heeft dit ooit meegemaakt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:21

geen deken meer opdoen...
ik heb ook een verzorgpaard gehad die ging bijten in het borststuk.. dus direct deken afgedaan en nooit weer opgedaan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:22

Dekenlapje onder de kin! Maar dan zal ie wel een halster om moeten op stal, en weet nou niet of dat handig is..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-10-07 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:23

Als dit voor t paard gewoonte wordt zal je idd of de deken eraf moeten halen, of met zo'n bijtkap zetten. Is beide waarschijnlijk niet ideaal, maar minder gevaarlijk...
of eventueel een deken met dichte borst, dan kan ie iig niet aan de sluitingen enzo gaan trekken.

Heb dit zo nooit gezien trouwens, wel een soortgelijk iets, waarbij paard wat met zn teugels stond te klooien en toen ineens het martingaal ringetje vast had zitten in zn mond. Was toen erg blij dat het paard zo slim was zich te laten helpen, want anders had dat voor zowel paard als t meisje wat erop zat naar af kunnen lopen.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 27-10-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:24

Je hebt deken met klittenband aan de buitenkant en een sluiting aan de binnenkant. Dit zou een oplossing zijn..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:26

Mischien kan een groot bontje helpen, dus eentje die je over de 2 stroken van de deken schuift, daarna de deken vast maakt en het daarna nog goed doen, zodat het paard niet meer vast kan blijven haken...

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:27

Ik denk idd of denken af of een muilkorf omdoen..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:28

Laatst bijgewerkt door Cayenne op 27-10-07 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:30

Gewoon een hengstendeken op doen; dan heb je geen sluitingen.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:31

ik heb wel eens meegemaakt dat een pony met opstijgen jeuk bij zn singel had en begon te bijten op die plek,helaas zat de beugel ook op die plek,waardoor hij met zn tand achter de beugel bleef hangen.......viel om enz enz
gelukkig konden we hem ook weer los krijgen en was er verder ook geen schade aan het paard

maar met een deken(gelukkig) nog nooit meegemaakt,ik zou idd dan een anti bijt kapje of zo,n houten hekwerk om zn hals doen(ook tegen dekens bijten,maar ziet er zo eng uit)of idd geen dek.....

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:31

of deze...
Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:32

Mijn paard doet dit ook bij nieuwe dekens. De truc is bij hem een nieuwe/gewassen deken eerst een uurtje in de stal te leggen zodat zijn geur eraan zit. Daarna kan ik hem op doen, en gebeurt er niks Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:34

Het is een actief jong paard dat dag en nacht buiten staat. Ze rijdt er dressuur mee en wou voor het zicht een wat kortere vacht. Vandaar de deken.
Toch vreemd dat een 'buitenpaard' toch nog de neiging heeft om zo aan de deken te gaan prutsen, die heeft toch afleiding genoeg?

Muilokrf zou ontzettend zielig zijn: al dat gras en niets kunnen eten...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:37

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:38

met een muilkorf kunnen ze wel eten hoor!!!vroeger hadden we er 1 op de manege staan die er 1 had tegen luchtzuigen,maar die moest wel kunnen eten,dus hebben ze toen daarvoor gekozen...werkte erg goed

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:39

Met die muilkorf die ik er net op heb gezet kunnen ze ook prima eten hoor.. geen probleem...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:41

Ik zou muilkorf omdoen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:41

Ik heb een deken waar geen borstsluiting in zit, moet je over het hoofd doen en dan met een buikflap met twee gespen dichtklikken. Ik hoorde dat ze in Duitsland zulke dekens hebben, maar dat zou voor dat paard een uitkomst zijn. Maar als paarden hun dekens af willen doen, dan zal ik geen dekens gebruiken, dier heeft er kennelijk erg last van. Dan maar een jachtpatroon scheren als je wedstrijden doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:44

Klara16 schreef:
Het is een actief jong paard dat dag en nacht buiten staat. Ze rijdt er dressuur mee en wou voor het zicht een wat kortere vacht. Vandaar de deken.
Toch vreemd dat een 'buitenpaard' toch nog de neiging heeft om zo aan de deken te gaan prutsen, die heeft toch afleiding genoeg?

Muilokrf zou ontzettend zielig zijn: al dat gras en niets kunnen eten...

O nou snap ik het, nou niet verveling maar gewoon deken moest af vond hij. Kortere vacht kan ook door hem lijnzaadkorrels elke dag bij te voeren en voldoende licht zorgt ook voor kortere vacht, maar dat is niet mogelijk als hij buiten blijft, dan toch idd maar scheren. Ik zou geen risico's nemen, een sloper kan idd eens vast komen te zitten, stel het dek scheurt en hij stapt erin en het ding draait helemaal strak om zijn lijf, heb ik ook al eens gezien.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:48

Of een geel gestreepte deken los op de rug vastmakenmet een goede singel. Dan blijft de borst vrij en heeft hij er waarschijnlijk minder last van. Als je een beetje handig bent kun je ook aan de achterkant gaatjes maken om een staartriem te maken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:40

daniella74 schreef:
Of een geel gestreepte deken los op de rug vastmakenmet een goede singel. Dan blijft de borst vrij en heeft hij er waarschijnlijk minder last van. Als je een beetje handig bent kun je ook aan de achterkant gaatjes maken om een staartriem te maken.

Ik mis waarschijnlijk iets, maar waarom een geen gestreepte deken? Tong uitsteken De kleur maakt toch niks uit?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:44

Lara_Silver schreef:
daniella74 schreef:

Ik mis waarschijnlijk iets, maar waarom een geen gestreepte deken? Tong uitsteken De kleur maakt toch niks uit?

Dat zijn speciale dekens voor paarden, ik kan ook niets aan de kleur doen. Ze zijn nu eenmaal geel met rood/zwarte strepen. Iemand die een beetje in het paardengebeuren thuis is weet wel welke dekens ik bedoel en anders weten het ze het wel bij de betere ruitersportzaak.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:48

Ah, zie je ik mis weer iets. Haha! Ik ben niet vertrouwd (zal het waarschijnlijk ook niet worden) in het dekenwereldje.

Sap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:50

daniella74 schreef:
Lara_Silver schreef:

Dat zijn speciale dekens voor paarden, ik kan ook niets aan de kleur doen. Ze zijn nu eenmaal geel met rood/zwarte strepen. Iemand die een beetje in het paardengebeuren thuis is weet wel welke dekens ik bedoel en anders weten het ze het wel bij de betere ruitersportzaak.

Ik weet idd welke je bedoeld. Maar vraag me af of dat goed blijft zitten in het weiland..

Ik had ook zo'n deken die je over het hoofd aan moet doen net als Russel. Misschien is dat een goede oplossing.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:55

hoi! neem aan dat hij er wat van geleerd heeft, deken weer op doen zou ik doen! muilkorf etc is wel heel overdreven meteen,als het nou een bestaand probleem is, maar 1 blundertje betekend toch niet meteen dat hij het altijd doet. geef het een kans is mijn advies,succes!
groetjes dees