Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Red_Savage

Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:18

Bij ons op stal staat een paard wat vroeger een ongeluk heeft gehad, en ook nog eens is mishandeld. Als je te dicht in de buurt komt bijt ze, en hard ook. Ook trapt ze naar mensen.
Dit doet ze alleen als je te dicht in de buurt komt.
Nu is het zo dat ik echt iets met dat paard heb. Ik kan het niet langer aanzien hoe ze daar maar zielig in haar weitje staat. Er wordt nooit iets met haar gedaan. Ze wordt nooit gepoetst, er wordt niet mee gewandeld enz. Gewoon omdat het niet mogelijk is.
Niemand weet wat er precies met haar gebeurt is, maar waarschijnlijk is ze vroeger vreselijk behandeld. Er is niemand die er echt nog naar omkijkt. Ze gaat 's morgens de wei op, krijgt voer, en 's nachts de stal in.
Het liefst nam ik haar lekker mee naar buiten, en verwende ik haar fijn. Ik merk wel dat ze aandacht toch wel leuk vindt. Ik ben eens op een afstandje toe gaan kijken en heb een beetje met haar 'gepraat'. De oortjes gingen naar voren, en haar ogen bleven op mij gericht.
Ze kreeg ook een andere blik in haar ogen. Toen ben ik wat dichterbij gaan staan, ze werd toen al wat wantrouwiger, maar toen bleef ik doorgaan met praten op een zachte, geruststellende toon, en toen veranderde de wantrouwige blik, in een geïnterreseerde blik.
Maar toen ik te dichtbij kwam, gingen de oren weer plat naar achter en wilde ze bijten.
Het is me nu wel duidelijk dat het vertrouwen in mensen gewoon compleet weg is.

Het liefst zou ik haar vertrouwen willen winnen. Maar ik weet niet goed hoe ik moet beginnen. Als iemand mij zou kunnen helpen, graag!

Flabbergast

Re: Vertrouwen winnen van een gebroken paard: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:22

Klinkt precies als een paard bij ons op stal, behalve dan dat die niet mishandeld is maar gewoon haar karakter. Ik weet niet hoe lang ze er ondertussen staat? Maar bij die bij ons op stal hielp rust heel erg, ze staat in een rustige stal die een beetje achteraf is, weinig mensen.. In een wei met paarden die er weinig uitkomen. En zo kwam ze een beetje tot rust, tijd heb ik niet om er mee aan het werk te gaan maar daar zou ze wel van opknappen dat weet ik zeker.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:25

Ze is sinds een paar maanden van stal verhuisd. Nu staat ze al een tijdje in dezelfde wei, samen met een andere merrie. Deze merrie is heel rustig.
Ook hebben beide merries en veulen. Haar agressieve gedrag komt niet door de moedergevoelens, want dit heeft ze helaas altijd al gehad...

Eddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:27

magh ik u aanraden van via een een longeervierknat- hoe noem je het anders- en een zeer losse manier op haar tempo te werken? hiermee bedoel ik dus totaal geen druk, dit is geen projectje van korte termijn, keb net ook zon geval goedgkregen en er is in totaal een half jaar in gekropen mara ze is nu al redelijk oke

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:29

Klinkt erg goed. Alleen wil ik haar eerst zover krijgen dat ik haar kan meenemen zonder dat ze mijn vingers er af bijt, of zonder dat ze me aanvalt. Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:30

Kun je haar niet in de piste zetten? En dan ga jij ergens op een stoel in een hoek gaan zitten, als je gewoon stil zit, en eventueel praat met het paard, en dit elke dag opnieuw en opnieuw denk ik dat het paard steeds meer intresse zal krijgen, en ook steeds wat dichter zal willen komen?

Of in de weide natuurlijk. Lachen

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:30

1 ding is sowieso belangrijk, dat je er 100% zeker op afstapt. Als je een beetje onzeker erop afgaat bijten ze absoluut. Dus of zeker weten dat je doorloopt en haar pakt of niet doen, krijg je gevaarlijke toestanden van.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:37

@ soet, goed idee! Alleen moet ik ook vertrouwen in haar krijgen. Nagelbijten / Gniffelen

Je hebt zeker gelijk Ezumii. Het probleem is dat ik haar ook moet zien te vertrouwen. Toscana (het paard) heeft mijn vriendin een keer tegen het hoofd aangetrapt.
Ik denk dat het wel goed zal komen als ik haar zelfverzekerd pak en meeneem. Het is alleen zo lastig dat ik gewoon geen zekerheid heb, en dat dit dus eigenlijk gevaarlijk is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:40

Als je van een afstand bij haar zit (in een zelfde ruimte, zoals de weide bv) zou ze dan ook durven aanvallen?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:42

Gewoon doorgaan met praten, en steeds een beetje dichterbij. Elke dag doen, dan merkt ze vanzelf dat je niet eng bent. Vanaf daar steeds verder gaan werken en eens rustig poetsen enzo.
Succes ermee!

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:44

Savage, gewoon doorgaan zoals je bezig was Ja maar neem er de tijd voor. Elke keer een beetje dichterbij komen en rustig afwachten totdat ze zelf ook dichterbij komt. Niets afdwingen! Bij haar in de buurt blijven staan, rustig praten. Niet je hand uitsteken of zo, gewoon wachten.
Ze is erg argwanend, wellicht "beschadigd" maar daarom nog niet perse gebroken.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:46

@Soet, ik heb eigenlijk geen idee. Ik zal het eens proberen, en dan dicht bij de omheining, zodat ik snel kan vluchten, mocht het misgaan.

@ xSCWx en JB55: Het praten zal ik dan zeker door zetten. Ik ga het rustig opbouwen. Heel erg bedankt voor de tip. Lachen

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:49

probeer het paard naar je toe te laten komen.

Dit is een manier die in het boek "grondwerk" van Teblick wordt gebruikt.

Ik heb het nooit geprobeerd omdat ik er met mijn paard de kans niet toe krijg want ze komt direct als je in de wei komt, maar ze gaat als volgt :

Ga in de wei en hou afstand. Blijf recht achter of schuin achter haar. Let op de reactie van het paard, als ze intresse toont in jou, hoe klein ook, zet je een stap achteruit om haar te belonen. Je gaat zo weer iets verder, telkens het paard interesse toont ga je weer een stap achteruit. Als je ziet dat het paard toch nerveus is als je in de wei komt, zet je dan op je hurken zodat het paard je niet als bedreiging ziet en ga dan pas verder met stap voor stap dichterbij gaan. Uiteindelijk zal het paard nieuwsgierig zijn en zelf naar je toekomen. Dan natuurlijk heel goed belonen (ze moet het idee krijgen dat het in jou buurt altijd goed is).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:51

Heel erg bedankt aesoth! Daar heb ik zeker wat aan!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:52

Het is denk ik al een goed teken dat ze, toen je tegen haar praatte, geïnteresseerd was en je een verandering in haar blik kon merken Ja

Ik denk dat je, zoals je nu bezig bent, op de goede weg zit. Dit paard kun je niets afdwingen, dit roept angst op en dan rest haar maar 1 ding: verdedigen! Ze weet dat dit werkt en dat ze hiermee mensen op afstand houdt, maar daarmee is niet gezegd dat het niet meer op te lossen valt Lachen

Vertrouwen, dat is op dit moment hoofdzaak. Poetsen, wandelen, werken komt daarna wel. Ga, zoals je nu al doet, gewoon bij haar in de buurt zitten, op een zodanige afstand dat ze jou wel kan zien maar ze jou niet als bedreiging ervaart. Praat inderdaad lekker tegen haar, wek haar nieuwsgierigheid. Stel je passief op en geef haar vooral de vrijheid om zelf te kiezen. Ik durf te wedden dat als je dit met enige regelmaat doet, het paard zelf toenadering zal zoeken Ja

En van daaruit kun je natuurlijk opbouwen naar aanrakingen, gewoon door de wei lopen en kijken of ze volgt, een halstertouw over de hals leggen etc. Geduld zul je moeten hebben, maar ik denk dat dat absoluut beloond wordt Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:53

Wat je ook kunt doen, is gewoon aan het werk gaan in de buurt van het paard. Dus mest uit de wei halen, draadjes repareren, weet ik veel wat...zo went het paard dat jij in de buurt bent, maar doordat je niet met haar bezig bent zal ze jou niet als bedreigend ervaren. Misschien komt ze op een gegeven moment wel wat dichter naar je toe, heb je toch haar nieuwsgierigheid opgewekt. Bij alles wat je dan doet, is het belangrijk dat je het paard niet recht van voren benadert (zit je in de dode hoek) en dat je haar niet recht in de ogen kijkt. Ik weet even niet meer hoe dat precies zit (ben meer praktijkmens) maar het klopt wel.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:53

Ik heb vroeger een pony gekocht die geen vertrouwen in mensen had, ik heb die pony toen eigenlijk alleen maar gekocht omdat ik deze net kon betalen..
Daar ben ik zeker een half jaar mee bezig geweest voor ze niet meer gevaarlijk was.
Bedenk wel dat dat paard er niet op zit te wachten, die heeft nare ervaringen met mensen en ziet ze waarschijnlijk liever niet!

In mijn geval wilde ik een pony en had ik niet meer geld om een op dat moment leuke pony te kunnen kopen dus of die pony het wilde of niet, ik ging er mee aan de slag, ging er 3 keer per dag naar toe en deed alles zelf, in het begin moest ik met een zweepje haar wei in, want ze viel me aan, maar dat ging er snel af, toen was ze alleen nog gevaarlijk als ik haar wilde pakken..
Met voer kon ik haar lokken, haar halster deed ik nooit af en zo bond ik haar gewoon stevig vast en gaf haar voer en ging haar een soort van poetsen, (meer alle trappen en happen en rare sprongen ontwijken) na een tijdje legde ik zadel en alle spullen in de buurt zodat ze overal aan kon wennen.
Het heeft me een gebroken neus, een stukje van mijn knieschijf en nog veel meer verwondingen die ik ondertussen niet meer zo voel gekost, maar uiteindelijk is het een hele leuke pony geworden.
Met beleren ben ik er min of meer gewoon op gaan zitten en aangezien ik dat gewoon bleef doen ondanks alle rodeo's en dat ik er net zo vaak naast lag, gaf ze het uiteindelijk wel op.

Voor ze al op jonge leeftijd slijtage in haar knieën kreeg (door de slechte opfok) zijn we nog M springen geworden, nu is ze in de 20 en staat ze bij iemand als gezelschaps pony en rijden er kleine kinderen op!

Ik hoop dat dit paard minder verpest is en misschien in de toekomst ook nog wel blij van mensen wordt!
Maar kijk wel uit om zomaar de wei in te gaan, niet alle paarden blijven wachten of jij ze niks doet!

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:03

Echt ontzettend bedankt allemaal. Morgen ga ik weer, en dan zal ik weer doorgaan met praten. Wie weet is er wel een klusje te doen in de wei. Misschien kan ik wel afspreken met de stal eigenaar dat ik haar voortaan buiten en binnen mag zetten.

aesoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:31

het zou leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van je vorderingen.
Ik ben in ieder geval wel nieuwsgierig

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 20:35

Ik zal jullie op de hoogte houden! Lachen Het zal lang hetzelfde blijven, maar ik vertel elke kleine verandering.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:00

Zo vaak mogelijk bij dr in de wei gaan zitten en tegen dr praten,, wat lekkers voor dr neus neer gooien enzo Succes

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:00

Bedankt voor de reactie. Lachen

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:44

idd gewoon zo door gaan en rustig blijven.. als jij iedere dag in de wei zit en ze jou dus iedere keer op nieuw ziet en ziet dat jij niks doet of eng bent zal ze je steeds meer vertrouwen... desnoods wortels mee nemen en die op 3 meter afstand van je neerleggen, kan ze daar wat eten zonder dat er wat mis gaat, mits dit natuurlijk verantwoord is.. Of buiten de omheining gelijjk naast de wei ztten en wat wortels aan de andere kant neerleggen en haar van daaruit laten komen.. Dan merkt ze dat het ook leuk is.. Succes er verder mee.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 21:49

Ik begin buiten de omheining, en dan werk ik er langzaam in. Lachen Voor de zekerheid. Bedankt!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:58

goed zo en onthou veiligheid voor alles he.. als je het niet vertrouwd ga je gewoon even weg en ga je later weer opnieuw proberen..