Kijk, zo vind ik dat je veilig kunt pauseren................

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sandrina

Kijk, zo vind ik dat je veilig kunt pauseren................

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 09:40

http://www.kreis-warendorf.de/w1/12643.0.html

Zulke stevige balken om je paard aan vast te zetten heb ik in Nederland nog niet gezien. Zo vind ik dat het hoort te zijn, met water en touwen om ze vast te zetten. Vaak durf ik niet weg te lopen om wat te gaan eten of drinken, omdat ik bang ben dat mijn hafje binnen no-time achter me staat, omdat ze zich makkelijk los kon maken of de balk heeft losgetrokken Bloos
Let ook eens op de legio rust en slaapplaatsen die vermeld staan. Er is ook een 120 km. lange route rond Warendorf.
Kriebelt het al bij iemand voor volgend jaar?
Laatst bijgewerkt door Sandrina op 26-10-07 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Re: Kijk, zo vind ik dat je veilig kunt pauseren................

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:46

Het spijt me maar meer en zwaarder maakt niet veilig, eerder onveilig. Waarom denk je dat de haak van een leidtouw makkelijk moet kunnen breken?!
Ook is het veel veiliger om een paard hóóg aan te binden, minimaal zo hoog als de poll.

Hier in Spanje is het normaal dat een paard met een virtuele ´ground tie´ blijft staan. Gewoon in een rijtje buiten naast elkaar, los. Dát is veilig.

hc

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 10:26

Kan wel wezen HC, maar ik heb ook eens mijn pony scherp in de gaten moeten houden, omdat de balk bijna doorgerot was en ik echt in de buurt moest blijven. Wat er in Spanje gebeurt kan me niet zo schelen, dat is bijna niet te vergelijken. Het is hier zo veel drukker in het verkeer. Als haar iets overkomt doordat ik niet goed heb opgelet.............. ik moet er niet aandenken.
Wat bedoel je met de 'poll'?
En dit IS toch hoog aangebonden?

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:31

Huertecilla schreef:
Het spijt me maar meer en zwaarder maakt niet veilig, eerder onveilig. Waarom denk je dat de haak van een leidtouw makkelijk moet kunnen breken?!
Ook is het veel veiliger om een paard hóóg aan te binden, minimaal zo hoog als de poll.

Hier in Spanje is het normaal dat een paard met een virtuele ´ground tie´ blijft staan. Gewoon in een rijtje buiten naast elkaar, los. Dát is veilig.

hc

Wat is hier veiliger aan dan? Als jij een paard hoog vastbind,en het paard schrikt, is uit mijn ervaringen dat ze weg willen, en zich proberen los te trekken. Dat doen ze door er aan te gaan hangen, hoe hoger jij je paard vastzet, hoe erger zich het paard op kan hangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:17

Sandrina schreef:
Wat er in Spanje gebeurt kan me niet zo schelen, dat is bijna niet te vergelijken. Het is hier zo veel drukker in het verkeer.

?????

Over tunnelvisie en vooroordeel gesproken.

Hoog = zo hoog als de pol = het achterhoofd van het paard.

De reden is dat een schrikkend paard de kop omhoog gooit en bij hoge aanbinding dus méér ruimte krijgt waardoor losrukken een stuk onwaarschijnlijker wordt en vaak de lont al uit het kruitvat is.

Verder dien je een paard NOOIT onbeheerd ergens aangebonden te laten.

hc

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:08

Alsof jij nooit je paard onbeheerd vast laat staan.
Met het poetsen bijv. Je kan toch een keer een borstel nog ergens in de stallen hebben liggen? Als je dan wegloopt om die te pakken verlies je meestal het paard uit het oog naar mijn idee. Onbeheerd achterlaten dus! Of neem jij je paard overal mee naartoe? Lachen

even een edit: Naar mijn weten ben jij een soort van natural, dus het kan zijn dat jij je paarden niet vast zet, maar dit even als voorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:26

Achmeddie_ schreef:
Alsof jij nooit je paard onbeheerd vast laat staan.

Nee, klopt.

Nee, mijn paard kan (lees mag) niet overal mee naar toe en ik ga daar dan niet heen Pling

Onvoorziene omstandigheden zijn per definitie niet te voorzien en als ruiter ben ik verantwoordelijk voor mijn paard. Welk soort van ruiter ik ook ben.

Als paardgericht ruiter denk ik goed na over wat vanuit het gedrag van een paard bekeken de meest veilige manier van vastzetten is en dat doe ik zoals ook al heel oud blijkt te zijn het liefste met een lus om de hals, niet met een hoofdstel. Héh zou daar het woord halster vandaan komen .....

Verder zijn er vaak verschillende wegen die naar Rome leiden en veel wegen die daar niet naar leiden.
Zo zijn er tíg oplossingen om je paard(en) bij een bivak vast te zetten. Allemaal met voor- en nadelen die naar gelang de omstandigheden wel of niet van toepassing zijn. Kennis en begrip geven je een flexibele gereedschapskist om de bij bepaalde omstandigheden meest praktische oplossing te kiezen.
Ook dat staat los van wat voor soort ruiter je bent. Hooguit een goed of minder goede....

Dat even als voorbeeld.

hc

Melaniee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:40

Aan de ene kant is hét wel goed. Omdat ze dan niet kunnen ontsnappen.....Maar als de brand is ofso kunnen ze niet omsnappen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:44

Het is wel goed, als je even iets moet pakken idd. Het is zowiso DOM om je paard lang achter te laten. Het gaat toch ook om dat ie vaststaat en jij ergens mee bezig bent, zodat je m niet de hele tijd hoeft vast te houden?? toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:15

Op trektochten lopen mijn paarden los. Ze blijven toch het liefst bij elkaar en zijn alleen maar met gras bezig.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:14

@ Antheman: Euhmm nou mijn paard is te onderzoekend en nieuwsgierig; zelfs gras kan hem niet verleiden om niet op onderzoek uit te gaan Knipoog

Mijn paard durf ik niet overal vast te zetten ivm het hangen. Daar had hij nogal een handje van. Behalve op de poetsplek; daar zou ik hem gerust een hééééle poos onbeheerd kunnen laten staan. Het is een plek waar vaak de zon schijnt en hij lekker gaat slapen Verward Lovers Natuurlijk zijn er altijd situaties die moeilijk te voorzien zijn, maar op die plek is hij aardig wat gewend (lees: langsrijdende trekkers, grasmaaiers, electrische veegmachines, andere paarden etc.)!

Vanwege de hangproblemen in het verleden heb ik rondgevraagd wat ik daar nou aan zou kunnen doen en als tip kreeg ik dat je de paarden "hoog" vast kunt zetten; op die manier kunnen ze niet gaan hangen. Ze hebben daar de goede positie dan niet voor (lastig uit te leggen...) Dus wat dat betreft denk ik dat Huertecilla wel een punt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:50

Sandrina schreef:
Zulke stevige balken om je paard aan vast te zetten heb ik in Nederland nog niet gezien. Zo vind ik dat het hoort te zijn, met water en touwen om ze vast te zetten.

Misschien moet je eens naar de Drunense Duinen gaan? Lachen

Een pauzeplaats nabij de Roestelberg (pannenkoekenhuis) : klik voor een foto

En een pauzeplaats nabij de Klinkaert (Café) : klik voor foto

Met kranen en emmers om je paard drinken te geven. Super!

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 19:47

Maya schreef:
Sandrina schreef:
Zulke stevige balken om je paard aan vast te zetten heb ik in Nederland nog niet gezien. Zo vind ik dat het hoort te zijn, met water en touwen om ze vast te zetten.

Misschien moet je eens naar de Drunense Duinen gaan? Lachen

Een pauzeplaats nabij de Roestelberg (pannenkoekenhuis) : klik voor een foto

En een pauzeplaats nabij de Klinkaert (Café) : klik voor foto

Met kranen en emmers om je paard drinken te geven. Super!

Ik ga graág eens naar de Drunense Duinen! Ziet er super verzorgd uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:14

AdemoJoey schreef:
Dus wat dat betreft denk ik dat Huertecilla wel een punt heeft.

ach, ik maak ook alleen maar gebruik van 3500 jaar ervaring op schrift Haha!

Wat tijdelijk stoppen betref en bivak (dus buiten) onderweg is de cavalerie een schier onuitputtelijke bron van ervaringswijsheid.
Vooral in de tweede hleft van de 19e eeuw is door de USC enorm veel op papier gezet is in formaat ´handboek soldaat´ = hufterbestendig uitgelegd. Daarbij dan een handboek voor de verantwoordelijke (onder)officier.

Ik ben altijd alleen op pad en dan is alles ter interpretatie anders, doch met twee of meer paarden op pad is het woord voor woord toepasbaar.
Zo kan je paarden perfect paarsgewijs aan elkáár vastzetten. Voor korte pauzes is dat de veiligste en meest paardgerichte manier. Parallel, kop aan kont. Heb je geen paal of níets nodig.
Op die manier konden één of twee soldaten zelfs onder vuur de paarden van de hele patrouille beheren.

Wat tegenwoordig ook om een vage reden in onbruik is geraakt is de haverzak. Ík gebruik deze met heel fijn effect, ook onderweg en ideaal bij korte pauzes. Eeuwenlang dagelijks nuttig en ik ken het nog uit mijn jeugd, maar vergeten.... net als zóveel door de kennisbreuk in de zestiger jaren. In Nederland dan wel te verstaan.
Ook mbt zadels, optoming, bepakking en manieren van bepakken. Triest eigenlijk, want vandaag de dag wordt het wiel krom heruitgevonden door goedbedoelende amateurs terwijl de praktijkbewezen ervaringskennis van beroeps gewoon opgeschreven beschikbaar is.
Nota bene op ebay kom ik regelmatig dingen uit de oude doos tegen die voor ruiters nu het ei van Columbus zouden zijn.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 22:36

Hmmm. Jammer, ik kan het niet zo snel vinden.
Kwam op zoek naar een idee voor het maken van een geweerfoudraal voor aan mijn zadel op een site van een outfiiter-leerbewerker die tijdbewezen trapper-spullen maakt: hij had haast identieke leren halsbanden om onderweg paarden mee ´vast´ te zetten als waar hier merries in ´piaras´= groepen ( 6 tot 8) door één begeleider worden meegevoerd.
Grote hondenhalsbanden zeg maar.
Hier achter de Verborgen Valleien loopt een klein groepje paarden los in de bergen en de leidmerrie heeft kluister en ook zo´n halsband met een bel om. De herders gaan er minimaal tweemaal daags heen en kunnen de groep zo snel vinden.
Het was ooit ook een manier op je paarden ´s nachts gewoon los te laten bij het bivak. Tegenwoordig vindt men kluisteren vreemd genoeg minder acceptabel dan vastzetten aan een muur of balk. Ervaren trekkers in afgelegen gebieden echter herontdekken het weer Cool

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 08:55

VerdR$"!$·$!!
Kan de halsbanden niet vinden Boos!
Ga binnenkort 150 km. in mijn uppie door de bergen en weet dat ik alles heb, maar waar?????? Ik heb een práchtige leer met brokaten halsband voor de nacht maar Frusty Gestoord

hc

Achmeddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:19

Huertecilla schreef:
Hmmm. Jammer, ik kan het niet zo snel vinden.
Kwam op zoek naar een idee voor het maken van een geweerfoudraal voor aan mijn zadel op een site van een outfiiter-leerbewerker die tijdbewezen trapper-spullen maakt: hij had haast identieke leren halsbanden om onderweg paarden mee ´vast´ te zetten als waar hier merries in ´piaras´= groepen ( 6 tot 8) door één begeleider worden meegevoerd.
Grote hondenhalsbanden zeg maar.
Hier achter de Verborgen Valleien loopt een klein groepje paarden los in de bergen en de leidmerrie heeft kluister en ook zo´n halsband met een bel om. De herders gaan er minimaal tweemaal daags heen en kunnen de groep zo snel vinden.
Het was ooit ook een manier op je paarden ´s nachts gewoon los te laten bij het bivak. Tegenwoordig vindt men kluisteren vreemd genoeg minder acceptabel dan vastzetten aan een muur of balk. Ervaren trekkers in afgelegen gebieden echter herontdekken het weer Cool

hc

Wauw, lijkt me geweldig om te zien.. Bloos!

Wat bedoel je met die haverzak manier?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:23

wauw hc jij bent ook overal te vinden he, met je geweldige kennis!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:17

Achmeddie_ schreef:
Wat bedoel je met die haverzak manier?

Een ´manier´ is het niet.

Met een haverzak heeft een paard wat te doen, kan je het voeren wat je wil, ben je niet afhankelijk van graasgelegenheid, vreet het geen schade aan de bomen, eet het niets wat het niet mag eten, is het niet op zoek naar gras.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:45

sexy_back schreef:
wauw hc jij bent ook overal te vinden he, met je geweldige kennis!!!

Nagelbijten / Gniffelen
was mij ook al opgevallen Haha!

ontopic. ziet er wel stevig uit, die balken. Ik heb echter ook op diverse buitenritten andere mogelijkheden gezien, waar je je paard goed, tijdelijk kan parkeren.
Ik vindt t altijd fijn dat er over nagedacht wordt!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:50

Haha, van mijn leven niet dat mijn paard ergens los blijft staan. Houd haar liever nog wat langer bij me Knipoog.
Vast zetten op een vreemde plek doe ik ook niet, het is nogal een paniekvogel en als ze raar gaat doen trekt ze alles kapot.
Dus houd haar altijd zelf maar even vast als we ergens stoppen, net zo makkelijk. Maar dit ziet er wel heel mooi stevig en goed uit Ja.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:52

Ezumii schreef:
Haha, van mijn leven niet dat mijn paard ergens los blijft staan. Houd haar liever nog wat langer bij me Knipoog.
Vast zetten op een vreemde plek doe ik ook niet, het is nogal een paniekvogel en als ze raar gaat doen trekt ze alles kapot.
Dus houd haar altijd zelf maar even vast als we ergens stoppen, net zo makkelijk. Maar dit ziet er wel heel mooi stevig en goed uit Ja.

dit doe ik inderdaad ook.
mijn paard is meestal wel rustig en schrikt niet snel, maar het zal je maar gebeuren.
ik blijf dus liever zelf staan en houd haar vast. Meestal als we met zn tweeen zijn, houd een van beide de paarden vast en de ander zorgt voor drinken en eten (voor paard en ruiter).
dat vind ik persoonlijk nog de meest veilige manier. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:20

Sandrina schreef:
.... maar ik heb ook eens mijn pony scherp in de gaten moeten houden, omdat de balk bijna doorgerot was en ik echt in de buurt moest blijven.

Dat ´in de buurt blijven´ moet toch.
Dát is wat ik op vermeend sterk en stevig tegen heb. De perceptie dat je het paard dan dús alleen kan laten.
Ja, stevig is beter dan gammel, maar toezicht BLIJFT de essentie voor veilig pauzeren.

Fijn dat veel ruiters dat in de gaten hebben.

hc

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:27

bij het boshuis in drie kan je je paard heel goed neer zetten er is zelfs een weiland waar je ze in mag zetten!
perfect is het daar!

is op de veluwe;)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 08:56

xElsjeeh schreef:
bij het boshuis in drie kan je je paard heel goed neer zetten er is zelfs een weiland waar je ze in mag zetten!
perfect is het daar!

is op de veluwe;)

Heet dat plaatsje zo: Drie? Zal ik onthouden, wil nog veel vaker over de Veluwe en de Velwuzoom rijden, wat een genot is dat!