Ik vind het ook moeilijk om mn verhaal neer te zetten omdat ik bang ben dat ik dingen weglaat die misschien wel van belang zijn..maar omdat ik niet weet wat er aan de hand kan zijn weet ik niet wat relevant is..
duidelijk he
Het wordt een lang verhaal
.Het gaat om mijn 2.5 jarige haflinger merrie. Even wat over haar karakter:
Ze is niet de makkelijkste, nooit geweest ook trouwens; zit een behoorlijk karaktertje in, en suuuuper slim. Das niet omdat het mijn paard is, objectief gezien is ze een van de slimste paarden die ik ooit gezien heb (helaas).
Ze staat sinds een jaar op deze stal en staat daar met 6/7 paarden vanaf 3.5 jaar tot rond de 15 jaar. Een mooie kudde dus.
Nu vind ze zichzelf het meest geweldige paard op de hele wereld (daar heb ik zelf aan bij gedragen natuurlijk), en vind ze dat er niets kan doorgaan zonder dat zij erbij is. Ze wil zich echt met alles bemoeien..en nu ze in deze kudde staat is het erger dan ooit.
Ze is verder (dacht ik) wel doodbraaf en goudeerlijk. Je kan er onder, op en aan gaan hangen en ze geeft nergens iets om.
ik ben met haar bezig met grondwerk. Ze is zoiezo altijd al wel in de hand geweest > ze heeft altijd bij andere paarden gestaan maar nooit in de opfok, dus er regelmatig even uit voor een stukje wandelen, poetsen of wat dan ook.
Nu merkte ik een hele tijd terug dat ik haar geen plezier deed door haar maar te laten staan dus ik doe af en toe eens grondwerk met haar: zeiltjes lopen, stilstaan, achterwaarts, poetsen, over vlonders heen, spelen met de bal etc etc..
het moet leuk blijven maar ze doet wel iets..
Nu heb ik met de regelmaat van de klok een dip met haar..dat ik het idee heb dat ze me niet ziet staan en ik er voor jan doedel sta, want dan heeft ze gewoon geen aandacht voor me. Vervelend, maar ach ze is jong natuurlijk.
Eens een reading laten doen en daar kwam uit dat ze inderdaad niet makkelijk was, waarschijnlijk maar 1 iemand op haar rug zou dulden en het echt vechten zou worden voor ze iets voor me zou gaan doen, want ze zag me nu als speeltje.
Au! maar wel waar
Ik probeer consequent te zijn (iets wat ik echt niet ben van nature), want geef je haar je vinger neemt ze je arm erbij. (echt haflinger misschien haha)Vandaag waren we weer op stal en wilde ik even met haar gaan spelen; was de bak aan t halveren met lijnen zodat ik me niet rot hoefde te rennen en zij stond los. Zoals zo vaak eigenlijk.
Ze had al 3 keer met haar volle gewicht tegen de bakrand gehangen en daar kreeg ze voor op haar kop van mn vriendin/stalgenootje omdat ik bezig was..
Ineens zonder waarschuwing knalt ze door die houten (3 balken dikke) afsluiting heen - die echt goed dicht zat!!! De poort gaf mee (maar krakte wel), en zwiepte daarbij tegen mn vriendin aan die erachter stond . mn pony sprint naar de wei terug, ontwijkt de poorten die schuin openstonden, duikt onder de draad door en is terug bij 'haar kudde'!
Dit alles zonder aarzelen en zonder angst, dwang, paniek of wat dan ook. Gewoon gepland zeg maar
Dit vond ik al vreselijk want dat betekent dat ze niet meer los kan als ik even iets ga halen, we voorlopig niet meer kunnen spelen of wat dan ook..
weg vrijheid wat dat betreft!! en waarom??????
Van de schrik bekomen , weer mn pony gaan halen..
ze kwam al kijken, is braaf meegelopen en we wilden hier natuurlijk wel iets tegen doen. Dit kon immers niet!
Ipv join up (want ze kon ook niet meer los natuurlijk) hebben we haar 'gewoon' aan t werk gezet aan een touw. En maar lopen en hopen dat ze ander gedrag liet zien. Nee dus!
Ze werd steeds bozer en bleef scheuren en dreigen met haar achterhand. Tuurlijk werd dat afgestraft maar maakt geen enkele indruk.
Als ik de lijn pakte werd het nog 10 x erger en echt lomp (aangezien haar achterbenen los zitten en ze ze echt gebruikt), dus mn vriendin is echt LAng met haar bezig geweest! Geen teken van overgave.. blijven rennen en steeds erger blijven piepen en dreigen!
Het is moeilijk te beschrijven maar wat ik gezien heb is gewoon een lijpe, gevaarlijke pony die probeerd te trappen of eronderuit probeert te komen. Zooo booos! en niet alleen om t lopen hoor, maar gewoon in t algemeen. Dat is ze helaas wel vaker maar deze keer had ze dus echt zoiets van; 'flikker op!'
Mn vriendin was op gegeven moment zooo moe van haar ontwijken en proberen haar op t juiste 'spoor' te houden dat het niet meer ging.
Alsof ze hierop gewacht had keerde ze haar kont..gooide haar hoofd tussen haar benen (ik dacht dat ze wilde gaan liggen
) en dreigde zooo gemeen dat we echt schrik hadden dat ze doelgericht zou gaan trappen! ze draaide zichzelf in de knoop en 'raakte daardoor in paniek' (onzin naar mijn mening) en ging rennen . mn vriendin moest loslaten en het ging daarna niet meer.Iedereen over de zeik en een pony die 'gewonnen' had.
Ze was echt echt een gevaar voor zichzelf en voor anderen vandaag!! en aangezien er geen enkele aanleiding/oorzaak voor was vraag ik me af of dit 'in mn pony zit' of 1malig was?
ik heb er geen vertrouwen in. Ze is 9 van de 10 keer suuuper braaf, maar die 10e dus levensgevaarlijk..
iemand een idee hoe je dit oplost.
Ik ben vast veel vergeten en heb aan de andere kant veel te veel getypt, dus sorry.
Ik ben al blij dat ik t kwijt ben.
hoop op advies of tips....

) kopieert ze gewoon wat ze ziet..

) Ga zelf niet aanklooien, maar laat het door een zeer deskundige persoon verder over en kijk daarna verder. De persoon in kwestie zal later ook kunnen vertellen of jullie samen verder kunnen en zo ja, onder welke voorwaarden en zo nee, waarom niet....