Neusbontje?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dena_mii

Neusbontje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:54

Hallo,
Ik rijd thuis met neusbontje (maar i.p.v. op de neus aan de onderkant), aangezien ze wondjes krijgt van haar neusriem en de gespen...
Maar mag je hier op wedstrijd mee starten?
Ik dacht namelijk altijd dat dat niet mocht en heb dat dus ook niet gedaan, maar elke keer ligt het dan open.

Groetjes, Aniek

xx_Irisje

Re: Neusbontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 21:57

In het springen word het sowieso gedaan. In de dressuur ben ik niet zeker van.

Zoek even de regelementen na op de knhs site.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 21:59

Het gaat mij ook om de dressuur, was ik er vergeten bij te zetten.
Maar bedankt voor de reactie.

smickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:53

Ja, mag. Het gaat erom dat het zicht niet wordt belemmerd (wat bij een bontje óp de neus wel zo kan zijn). Onder de kaak is dus geen bezwaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:54

Nee, dat mag niet.
Het staat niet zo in de reglementen maar navraag bij de KNHS leverde op dat er geeneen bontje/stukje textiel/gelletje/wat dan ook aan/onder/om het hoofdstel mag zijn.

Een singelbontje wordt oogluikend toegestaan en een bontje onder het zadel mag, verder is alles verboden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:14

Urielle schreef:
Nee, dat mag niet.
Het staat niet zo in de reglementen maar navraag bij de KNHS leverde op dat er geeneen bontje/stukje textiel/gelletje/wat dan ook aan/onder/om het hoofdstel mag zijn.

Een singelbontje wordt oogluikend toegestaan en een bontje onder het zadel mag, verder is alles verboden.

Dan zijn er denk ik veel juryleden die dat zelf niet weten?

Int het springen is het ook wel gezien op de neus (dat belmmerend het een stukje zicht) en in de dressuur onder de kaak.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:17

Mijn ex-stalgenoot startte altijd met een bontje achter het kopstuk om zo irritaties te voorkomen. Dat mocht wel altijd.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:18

_Nicky schreef:
Mijn ex-stalgenoot startte altijd met een bontje achter het kopstuk om zo irritaties te voorkomen. Dat mocht wel altijd.

dan word dan toegestaan maar officieel mag het dan dus niet..

ben zelf dan ook in overtreding, met mn bontje onder de kaak.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:21

Ik heb ook een poos thuis zo gereden.
Een idee voor wedstrijden is, maak van zwarte fleece net zo'n hoesje.
Dit zie je nauwelijks, is voor een proef meer dan voldoende bescherming en het staat dan ook veel netter.
Omdat je het nauwelijks ziet zal er waarschijnlijk ook niemand zijn die er iets van zegt.
(Uiteindelijk reed ik er thuis ook mee, omdat ze zo makkelijk in de was gaan en niet zo vreselijk dik zijn.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:23

_Nicky schreef:

Nee, dat mag dus ook niet.
Wat er door jury's wordt gedaan staat los van het officiële antwoord van de KNHS.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:27

Klopt, maar door jury's wordt het niet als erg bevonden zoals ik hier kan opmaken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:50

Dat zal dus per persoon verschillen. TS vraagt of het MAG, en dat is dus niet het geval. Best banketstaaf als je alleen wil starten als het met bontje kan en je wordt na al je moeite naar huis gestuurd voordat je je proef begonnen bent.

smickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:52

Urielle schreef:
_Nicky schreef:

Nee, dat mag dus ook niet.
Wat er door jury's wordt gedaan staat los van het officiële antwoord van de KNHS.

Huh? Afgelopen jaar jurycursus gedaan en deze vraag is daar uitgebreid besproken. De regelementen gaven hierin geen uitsluitsel. Toen werd aangegeven dat zolang het zicht niet beperkt werd, een bontje mocht. (dus ook onder de kaak!)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 11:12

Ik heb de mail denk ik zelfs nog op de computer.... oliebol nee, heb hem gewist.
Wrangler liep zichzelf gruwelijk door op singel, achter de oren en aan de onderkant van de neusriem. Dus thuis: bontje om de singel, bontje om het kopstuk en een bontje onder de aansnoerneusriem. Maar ja, ik wilde op wedstrijd, dus geinformeerd bij de KNHS servicedesk. Alleen het singelbontje mocht, en dat eigenlijk ook nog niet maar dat zagen ze wel door de vingers. Ook geen stukje vilt, geen gelhoesje, er mocht niks tussen en ik kon ook geen dispensatie aanvragen. Heb hem met zinkzalf wat harder op de huid gekregen en nu kan ik gewoon rijden gelukkig.

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:17

vind het dan wel raar dat je niet met een bontje mag rijden, om het paard te beschermen tegen wondjes,, mijn paard is een paard maand geleden geopereerd aan een tumor die net op de plaats zit van de singel dus links achter het voorbeen, moet van de veearts dus met een lamsvellen bontje rijden om te voorkomen dat de wond weer opengaat, als dat namelijk gebeurd en er komt een ontsteking bij dan is het einde verhaal, nooit meer rijden met haar, en nu mag ik dus officieel niet rijden met bescherming omdat ze bij het knhs niet diervriendelijk zijn, leuk hoor, ze kunnen van mij de boom in, ik doe het voor het paard niet voor de show of omdat het mooi staat, als ze denken dat er wat anders is laten ze dan gewoon het harnachement controleren voor de proef zoals het ook hoort

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:21

wolf359 schreef:
vind het dan wel raar dat je niet met een bontje mag rijden, om het paard te beschermen tegen wondjes,, mijn paard is een paard maand geleden geopereerd aan een tumor die net op de plaats zit van de singel dus links achter het voorbeen, moet van de veearts dus met een lamsvellen bontje rijden om te voorkomen dat de wond weer opengaat, als dat namelijk gebeurd en er komt een ontsteking bij dan is het einde verhaal, nooit meer rijden met haar, en nu mag ik dus officieel niet rijden met bescherming omdat ze bij het knhs niet diervriendelijk zijn, leuk hoor, ze kunnen van mij de boom in, ik doe het voor het paard niet voor de show of omdat het mooi staat, als ze denken dat er wat anders is laten ze dan gewoon het harnachement controleren voor de proef zoals het ook hoort

In principe gaan de regels er gewoon vanuit dat bij goed passend materiaal de extra bescherming niet nodig is (dit is dus meteen een extra veleigheidsmaatregel, dat er niet met troep gestart wordt)
Als je je probleem aan een jury voorlegt of dipensatie aanvraagt zullen er weinig mensen zijn die zeggen dat je zonder moet starten!
(en anders dan start je toch gewoon even niet totdat het weer helemaal genezen is, lijkt me zowiso logischer)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:30

Wolf: zoals je kunt lezen wordt het singelbontje wel min of meer toegestaan. Dus jij hebt geen probleem.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 14:58

ook voor een singelbontje is mijn tip trouwens goed toepasbaar, fleece stof kopen en een nieuw hoesje maken, even zacht en valt véél minder op. Staat gewoon even netter!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:37

Wat ontzettend onnozel zeg.

Ik reed met mijn vorige paard afgelopen zomer altijd wedstrijden mét bontje onder het kopstuk.
Omdat ik het in de reglementen niet duidelijk vond heb ik de KNHS gebeld, heb daar verschillende mensen aan de lijn gehad, en de conclusie van hun allemaal was: Het mag!

Zolang het zich van je paard niet wordt belemmerd mag het gewoon, dus onder het kopstuk en onder de neusriem (aan de achterkant) mag je met bontje rijden!

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:23

Oke goed dat ik dit weet want mijn paard is erg gevoelig op de huid en haar neus was kaal door de neusriem dus rij nu met bontjes erom heen maar dan weet ik nu dat ik die even een paar min. af moet doen Knipoog

Wat ik ook niet wist is dat je geen bitringen meer mag vanaf het M1 mijn instructrice reed er een paar weken geleden mee omdat het paard nog wel eens kloven kreeg maar het mocht normaal niet!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:25

weer wat geleerd..

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:27

xx_Irisje schreef:
_Nicky schreef:

dan word dan toegestaan maar officieel mag het dan dus niet..

ben zelf dan ook in overtreding, met mn bontje onder de kaak.

kijk naar coby van baalen ed. die rijden er ook mee. Een bontje onder de kaak, kan geen zicht ed belemmeren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:44

Tja, en Coby en consorten rijden ook met een vliegennetje, mag wel bij de FEI en niet bij de KNHS.
Ga je beklag doen bij de KNHS-medewerkster die mij dat door mailde, en niet bij de mensen in dit topic die gewoon antwoord geven op de vraag Clown Blijkbaar is de KNHS weer niet eenduidig want naar Bettine is gecommuniceerd dat het wel mag en smickey is nota bene jurylid.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:50

als dit op mij is, ik doe geen beklaag hoor

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:10

En als je nou eens losrijd met een bontje, en vlak voor de proef het eraf doet??
Dan zit het zo kort mogelijk zonder.....