Op stal een dikkere deken, en buiten dunner, of andersom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

Op stal een dikkere deken, en buiten dunner, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 23:18

Had er pas een discussie over. Begon een beetje aan mezelf te twijfellen dus ben erg benieuwd wat jullie zelf doen.

Bij de stal waar ik nu sta zet ik nog een andere pony in de wei, als ik mijn eigen paard in de wei zet.

Plinge pony staat s'avonds op stal met een zweetdeken op. Overdag in de wei met een winterdeken.
Vandaag zou het tussen de 15 en 20 graden worden maar toch moest ie met waterdichte winterdeken naar buiten.
---
*Mijn paard is geschoren. Staat s'avonds op stal met een staldeken. Overdag gaat ze naar buiten met een winterdeken die wat dunner is dan die staldeken. Met 15-20 graden doe ik haar gewoon naar buiten met een ongevoerde regendeken. S'avonds op stal gaat de staldeken weer op.

--
Onze stal is een gebouw van bakstenen met 4 boxen, geen verwarmde zadelkamer ofzo, mijn paard staat naast de deur opening. Boven deur van de ingang staat snachts nog open.
--
Ik heb op m'n stagebedrijf geleerd, dat een paard in de wei zichzelf nog in beweging kan houden.
Als ze op stal staan koelt het meestal een stuk af (eind van de middag) en op stal kunnen ze veel minder bewegen. Dat was hun reden om dan juist een dikkere deken op te doen.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen. Vond het wel raar dat m'n stalgenoot en ik precies het tegenovergestelde van elkaar doen Nagelbijten / Gniffelen.

itsmemelin

Re: Op stal een dikkere deken, en buiten dunner, of andersom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:23

ik heb nu een 150 grams waterdichte deken op en overdag gaat ze daar ook mee naar buiten ik heb niet de mogelijkheid om te wisselen en dit gaat al jaren perfect straks als het nog kouder word gaat er een 300 grams op mijn paard is overigens niet geschoren !

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 23:29

Ja ik zou ook eerder kiezen voor snachts een warme deken en overdag een iets mindere dikke deken.

Snachts is het ook veel kouder.
Paard staat stil etc..

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:01

Mijn paard houdt gewoon dezelfde deken op. Ik kan niet steeds naar stal om dekens te wisselen. Hij heeft trouwens nu een 150 grams op.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:06

Ik heb ergens gelezen dat een paard de overgang van buiten naar binnen en andersom veel beter aankan dan de dekenwisseling.
Beetje lastig uitleggen. Het paard kan beter tegen de temperatuur wisseling van binnen en buiten dan tegen de temperatuurwisseling en een andere deken.
Staat een beetje krom.

sarov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 09:08

Ik heb de afgelopen dagen buitengelopen in een t-shirt, zonder jas , was warm genoeg en ook ik ben niet geschoren, arme dieren staan toch te zweten met hun jas aan!!

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:31

met dit mooie weer, dat het overdag nog best warm is, zou ik overdag als het paard op het land gaat een dunnere deken opdoen. als het over een tijdje overdag ook koud is zou ik als het paard naar buiten gaat een dikkere deken opdoen, helemaal als het paard in een binnenstal staat, want daar is het natuurlijk altijd wat warmer.

mijn paard staat overigens in een uitloop stal dus die heeft eigenlijk altijd dezelfde deken om voor overdag en snachts. alleen als overdag lekker het zonnetje schijnt en het best wel warm is, krijgt hij voor op het land een dunnere deken op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:10

hangt af van de staltemperatuur.

Hier staan ze in een open stal of lopen buiten ;s nachts en dan doe ik 's nachts eventueel een dikkere deken op dan overdag.

(heb helaas geen ongevoerde regendeken op het moment, dus het is 100 grams deken dagen en nacht, met bij droog weer de hals eraf, of even een paar uurtjes in het zonnetje zonder deken)

Als het voor de warmte niet hoeft wissel ik overdag en 's nachts niet van deken. Zonder deken kunnen ze de temeratuurswisseling van dag/nacht ook prima opvangen.

Als je stal 's nachts warmer is dan overdag buiten zou ik niet ook nog een dikkere deken opleggen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:12

Ik laat op stal en buiten dezelfde deken om. Het is 's nachts dan wel kouder, maar dan staat mijn paard in een warme(re) stal. Overdag is het warmer, maar dan staat mijn paard buiten in de regen/wind.
Dus ik denk dat de temperaturen van overdag en 's nachts dan wel een beetje overeen komen door die verschillende omstandigheden waarin het paard staat. Daarom laat ik dezelfde deken om Lachen

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:24

Mijn paard heeft buiten als het echt koud is ook een halsdeken op en binnen gaat die er weer af.

Op dit moment hebben ze gewoon buiten als binnen hetzelfde op.

Snap sommige mensen ook niet die op stal een warme deken op hebben en dan 's ochtends
vroeg hun paard naar buiten gooien met een dunnere deken.

Kan je wel zeggen het is 15 graden overdag. Dat is echter wel alleen van het einde
van de ochtend tot een uur of 15.00 a 16.00 en dan koelt het al weer af.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:25

'S ochtends is het echt koud, was van het weekend op concours en om 8 uur was het maar 3 graden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:22

Als het vriest, doe jij ook altijd je winterjas in huis aan en je zomerjas als je naar buiten gaat?

Paarden die het koud hebben gaan echt het besef niet hebben dat ze zichzelf in beweging moeten houden om warm te blijven of weer warm te worden. Die gaan bibberend in een hoekje staan.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:25

Cassidy schreef:
Als het vriest, doe jij ook altijd je winterjas in huis aan en je zomerjas als je naar buiten gaat?

hahaha, kostelijk!

ik doe buiten in de weer en wind een dikkere deken op. Die hangt soms af van het weer. Nu soms de zon zo lekker schijnt doe ik hem dan overdag een paar uurtjes af. als het kouder wordt meteen weer op. Ik denk dat bij ons op stal het warmer is dan buiten. Ze staan wel stil maar worden niet nat en ook geen wind die erop staat.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:33

mijne heeft overdag een 220 grams deken op. En op stal 's nachts een deken erover heen. Ze staan in een open stal, en hier in de bergen vriest het 's nachts behoorlijk! Dus dan mag ze het wel iets warmer hebben.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:04

Mijn paard heeft een 200grams waterdichte winterdeken.
Maar die houdt gewoon dezelfde deken s'nachts ook op.
Maar vind wel dat je een iets dikkere deken voor in stal op kan doen omdat ie dan stil staat Knipoog

Lot1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 17:02

Ik zou ook op stal een dikkere deken op doen.
OP het land kan hij/ zij zich nog warm lopen, en op stal
gaat dat moeilijker plus dat het 's nachts nog kouder is.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 23:05

simongek schreef:
Snap sommige mensen ook niet die op stal een warme deken op hebben en dan 's ochtends
vroeg hun paard naar buiten gooien met een dunnere deken.

Kan je wel zeggen het is 15 graden overdag. Dat is echter wel alleen van het einde
van de ochtend tot een uur of 15.00 a 16.00 en dan koelt het al weer af.

Mijn paard werd deze week rond 12 uur pas buiten gezet Knipoog t was tussen de 15 en 20 graden, ze werd op tijd weer binnen gezet vandaar dat ze dan makkelijk met een ongevoerde deken kan.

Snachts gaat de staldeken op. Als ik ochtenddienst draai (en ze dus om 5.30 al de wei in moet!) doe ik een winterdeken op die maar heel iets dunner is. Omdat ze zich buiten toch wat in beweging kunnen houden. Onze stal is gewoon een buitenstal. Dus binnen is het niet warmer.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 23:10

Paard kan gewoon de zelfde deken ophouden. Een paard die geen deken opheeft doe je toch ook naar binnen en s'morgens weer naar buiten. Terwijl het op stal toch iets warmer dan binnen is. Een paard kan dat prima zelf regelen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:55

Vergelijk de temperatuur eens. Hoe warm is het 's nachts in de stal en hoe warm is het overdag buiten?

Helaas verliest de vacht een belangrijke warmhoudtfunctie als je een deken op doet, namelijk de haren recht op zetten. Dus ze kunnen veel minder goed reageren op temperatuurwisselingen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:59

armyhorse schreef:
Mijn paard heeft een 200grams waterdichte winterdeken.
Maar die houdt gewoon dezelfde deken s'nachts ook op.

Ja Die van mij ook. Ze staat in een buitenbox, dus als het straks echt slechter weer word gaat er een dikkere op.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:03

die van mij heeft dag en nacht dezelfde deken op. Alleen twijfel nu een beetje wat ik op moet gooien, snachts is het koud en overdag is het weer te warm voor een winterdekentje.

Wat hebben jullie nu op dan?? (nouja de paarden)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:04

Ik heb nu een 300 grams deken op.
Maar als het zulk weer is als vorig weekend doe ik hem 's middags een paar uurtjes af. In de zon is het dan heerlijk. Kan er lekker even wat frisse lucht door de vacht en kan hij rollen zonder deken

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:41

Ik twijfel ook erg hoeveel gram er nou precies op moet. Voor op stal heb ik een 300 gram deken (doe ik dan alleen snachts op als het koud is) en nog een 280 gram winterdeken. Wil nog een 150gram deken erbij.M'n paard wordt binnekort nog een keer geschoren. Als het gaat vriezen wou ik zelf liever niet boven de 500 gram uit komen.

Stalgenootje heeft nu al een 500 gram staldeken op snachts! (terwijl ze eerst snachts op stal een zweetdeken op deed, en overdag met 15-20 graden een winterdeken) dus ben benieuwd hoe die pony erbij loopt als het straks gaat vriezen .Pony is trouwens niet geschoren. En t is een wever.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:50

Ik heb nu dag en nacht 300 gram op.
maar net zoals Lenneke al zegt doe ik hem overdag in het zonnetje ook nog wel eens een klein uurtje af.
kan ze even lekker rollen en ff ontluchten.
Ze word morgen geschoren en zal dan snachts onder de winterdeken een zweetdekentje bij krijgen.
Die gaat smorgens weer af..

En dan als het straks echt koud is gaat de hele dikke winterdeken op! (450 gram geloof ik)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 07:24

elmiran schreef:
Stalgenootje heeft nu al een 500 gram staldeken op snachts! (terwijl ze eerst snachts op stal een zweetdeken op deed, en overdag met 15-20 graden een winterdeken) dus ben benieuwd hoe die pony erbij loopt als het straks gaat vriezen .Pony is trouwens niet geschoren. En t is een wever.

ZO!! Hallow hey. nu al ??! Die heeft straks als het echt koud wordt (ook overdag) 10 kilo aan dekens op.