paard ziet mij niet als leider

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

paard ziet mij niet als leider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 22:20

Even vooraf: mijn vorige paard heb ik na gelukkige jaren naar de slacht moeten brengen. Zij was weleens een tikkeltje dominant naar anderen toe, maar naar mij was het altijd duidelijk. Ze respecteerde mij en vertrouwde mij.
Gelukkig maar, want door een ongeluk van vroeger ben ik een angst-ruiter. Maar om haar grapjes lachte ik.

Nu heb ik een nieuw paardje; vanaf de eerste minuut proefrijden voelde het vertrouwd. dus gekocht. Dit keer is het een ruintje en net als de vorige een tinker.
In de kudde heeft hij het een weekje aangekeken en toen en greep naar de macht gedaan en met succes. In het land blijkt hij behoorlijk dominant te zijn.

Laatst ben ik met een buitenrit gevallen omdat hij schrok en vervolgens bokte.Daar ben ik behoorlijk van geschrokken.

Nu zijn we naar een andere stal. Zijn kudde is nu uitgedund tot onze andere merrie en hij. Vandaag voor het eerst zonder het andere paard gereden en hij heeft totaal geen aandacht voor mij. Kijkerig, drammerig en roepen naar ons andere paardje. Ik werd bang.

Ik ben afgestapt en heb hem gelongeerd. Eerst proteseerde hij flink en steigerde tegen mij maar ik heb nogal doorgepakt en al gauw gaf hij zich over en ontspande.

Het probleem ligt niet bij hem, maar bij mij. Ander paard zou dus geen zin hebben (is overigens ook helemaal niet aan de orde). Met de keuring zei de DA ook dat hij een super eerlijk karakter heeft. Dat is ook zo, blijkbaar heb ik zijn vertrouwen nog niet. Hoe win ik dat en zorg ik dat ik echt zijn leider wordt?

MilesNF

Re: paard ziet mij niet als leider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:33

Ik denk dat het belangrijk is dat je voorlopig alleen dingen met hem doet als je zelf zelfverzekerd bent en de leiding durft te nemen.
Het is ook wel logisch dat een dominant paard na een bepaalde tijd een poging doet om leider te worden, aan jou de taak om duidelijk te maken dat jij de leider bent.
Durf vooral heel consequent zijn ja is ja, nee is nee. Zelf vind ik grondwerk/longeren erg geschikt, dan is het een stuk makkelijker om goed met lichaamstaal te communiseren. Het vertrouwen win je juist door de leider te zijn. Doordat jij aantoont een goede leider te zijn zal hij je ook vertrouwen.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 14-10-07 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:33

Ik denk dat je dan toch weer bij het grondwerk uitkomt. Dus aan de hand spelenderwijs oefeningen doen met je paard. Hier op bokt zijn er veel topics over.

Aan de hand kan je deze oefeningen doen. Als jij stopt met lopen moet hij ook stoppen (en achter je blijven) als jij naar links gaat moet hij jou volgen. Dit alles moet gebeuren zonder druk op het halstertouw. Op een gegeven moment maak je het steeds moeilijker door echt slangenvoltes te gaan lopen enz.

Als je dit veel doet loopt je paard je zonder halster gewoon achterna. Je kan dit trouwens het beste in de bak doen. Verdiep je verder in de lichaamstaal van paarden en je komt een heel eind! Succes ermee.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:39

Dit is een heel bekend probleem voor mij. Heb ook sinds kort een ruin en die was zo enorm op mijn merrie gericht dat het met het rijden echt een drama werd, racepartijen en gillen en oh ja ook in zeer korte tijd 2x van stalling gewisseld. Kortom geen aandacht voor mij....
Ik ben veel grondwerk met hem gaan doen en daarnaast ook de rust genomen om hem te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Zijn gedrag, wat dit probleem betreft dan, is inmiddels al flink verbeterd.
Misschien een optie om een cursus grondwerk te gaan volgen, dit is erg leerzaam en goed voor je zelfvertrouwen.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:49

Je zegt al dat het probleem bij jou ligt maar zelfs dan kan je aan het gedrag van je pony iets veranderen.
Met grondwerk bedoeld een ieder weer iets anders en met alleen longeren schiet je niet zo veel op in dit geval.
Ik heb hier een tip om de band en de rolverdeling te oefenen.

Dan is dit de methode om de band te versterken en het leider-volg gedrag te trainen.
Je laat je paard in de te trainen ruimte met enkel een halster om.
Je neemt de longeerlijn opgerold in je hand of een lang stuk touw{c.a 4 a5 meter}daarmee gooi je richting de kont van je paard,deze mag hem ook raken{natuurlijk houdt je het touw uiteinde wel vast}zodat deze gaat draven of galloperen om je heen.
Steeds als het paard bij jou in de buurt komt herhaal je dit of als hij ongeinterresseerd gaat stilstaan of stappen.
Jij neemt de leiding!
Dit doe je zo ongeveer gedurende 10 minuten tot een half uur net zolang tot je paard met zijn binnenoor naar jou gericht is en een smakkend geluid maakt met zijn bek en daarbij zijn nek omlaag brengt.
Nu heb je resultaat,je gooit nu duidelijk zichtbaar voor je paard de longeerlijn of het touwop de grond en loopt met je rug en gezicht van het paard weg en gaat op je hurken zitten in de trainruimte en je laat daarbij je handen op je knieën rusten zodat het paard je heupen[dit associeerd je paard met flanken}kan zien.
Je paard komt dan naar jou toe lopen en raakt misschien zelf je rug aan.
Nu beloon je je paard goedmet een klopje en een paardesnoepje of wat biks.en als je nu door de trainruimte loopt zal je paard jou volgen als het heeft gewerkt na 1 keer.
Anders nog herhalen de volgende dag.
Werkt dit echter dan kun je dit spelender wijs op gaan bouwen en ook cavaletti's en andere elementen en trainingen eraan toe voegen.
Deze trainingsmethode is een exacte natuurgetrouwe kopie van het gedrag en de leiderrol van een paard in het wild in de kudde.
Hierdoor leert het paard zich afhankelijker op te stellen en moet hij het vertrouwen in jouw leggen...immers jij bent de kuddeleider en jij neemt de beslissingen.
Het is soms nodig om het opjagen een paar maal te herhalen wil het paard zich eraan over geven
Geef niet te snel op want het geeft een fantastisch resultaat en je kunt er een hele goede vertrouwensband met je paard mee krijgen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt,hiermee heb ik vele dwarse paarden als hondjes zo mak gekregen.
Dit heeft niets te maken met dwang maar met duidelijk leiderschap.
Meestal werkt dit goed bij overheersende,dominante,onzekere en jonge paarden.
Je moet dit niet na 1 keer opgeven soms moet je dit een week dagelijks doen en dan zal je zien dat het beter gaat.
Doe eerst ook geen dingen waarbij jij je onzeker voelt want dit werkt door op het paard.
Pas wanneer jij weer vertrouwen in jouw paard hebt kan je weer een stap verder gaan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:04

@ubertha
kan je dit niet fout doen??
en hoe zit het dan als je je paard al een tijdje hebt
opzich heb ik namelijk het idee dat ik zijn hengst ben, maar t zou mischien nog iets meer mogen, maar ik heb hem alweer bijna een jaar, is het dan niet beetje laat??

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:14

Nee hoor dit kan zeker geen kwaad en dit kan je altijd toepassen.
Het is niet raar om er nu mee te beginnen,je krijgt er zowiezo een betere band met je paard door.
Gewoon doen en je zult echt zien dat het verschil maakt.
Dit bouw je spelenderwijs op en je kunt op deze manier je paard heel veel leren.
Je hebt succes als jouw paard als een hondje achter je aanloopt waar jij gaat en vanuit die basis is alles mogelijk.
Trainen met enge voorwerpen,longeren met dubbele lijn enz enz.
Als jij je precies aan de manier houdt die ik beschreef kan je niets verkeerd doen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:18

ik oefen sinds een tijdje met voor en na het rijden naast mn paard een aantal rondjes door de bak te lopen
hij moet mij dan goed volgen en actief meestappen, stoppen als ik stop enz. dit werkt aardig
los doe ik eigelijk maar zelden, weet niet waarom Haha!

jayva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:21

je wilt eigenlijk niet dat je paard je als hengst ziet, het is de bedoeling dat je de leidende merrie bent, die is namelijk in de kudde degene die de (jonge)paarden opvoedt

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:23

Ik ben het niet met ubertha eens dat dit geen kwaad kan. Het is op zich een goede manier als je weet wat je doet. Maar een paard geeft ook kleine signalen die je kuntmissen. En ook jij geeft signalen af die je paard ziet. Als jij niet weet wat je precies moet doen kun je gemixte signalen afgeven en dat is erg verwarrend voor het paard.

Als ik mijn pony longeer gebeurt dat voornamelijk op lichaamstaal. Nou wilde ik mijn moeder dat ook leren, en dacht eigenlijk dat het heel eenvoudig was. Echter mijn pony deed absoluut niet wat mijn moeder wou (maar wel onbewust aangaf met haar lichaamstaal). Afhangende schouders, iets te veel naar voren of naar achteren staan, arm te hoog of te laag. Allemaal dingen die de communicatie met de pony beinvloeden.
Het is wel een goede manier om te werken aan jouw leiderschap, maar doe het wel onder begeleiding.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:24

hmmm
ik heb van mn instructeur de opdracht gekregen om de hengst te worden, maar denk dat dat meer een uitspraak is
het gaat erom dat je de leider bent toch?? want ik zou niet weten hoe ik het verschil uit moet dragen tussen merrie of hengst

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:24

@ubertha: jij geeft een gevaarlijk advies zeg! Wat je beschrijft is een join-up. Vooral je advies om dit keer op keer te doen is gevaarlijk. Voor de geest van het paard met name, je loopt het risico dat je hem geestelijk kapot maakt.
Als je wilt weten wat je op die manier aan kunt richten, lees dan vooral dit eens viewtopic.php?f=125&t=556025

Een join-up is niet iets wat je zomaar kunt doen en waarbij er niks kan mis gaan. Als je het doet, doe het dan goed en maar 1 keer. Als het vaker nodig is, zit er iets niet goed in jouw houding naar je paard toe en dat los je niet op door je paard geestelijk naar de filistijnen te helpen.

Voor de TS. Grondwerk is al meerdere keren genoemd. Maar de combinatie van jouw angst met een dominant paard zorgt er wel voor dat het handig is om hierin begeleiding te zoeken. Je moet door je angst heen zien te komen voordat je je echt consequent zult kunnen en durven gedragen naar je paard toe. Een paard heeft het onmiddelijk door als je niet meent wat je doet en angstig bent. Het kan allemaal goed komen, maar zoek iemand die echt weet waar hij/zij het over heeft om je hiermee te helpen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:29

Wendy schreef:
@ubertha: jij geeft een gevaarlijk advies zeg! Wat je beschrijft is een join-up. Vooral je advies om dit keer op keer te doen is gevaarlijk. Voor de geest van het paard met name, je loopt het risico dat je hem geestelijk kapot maakt.
Als je wilt weten wat je op die manier aan kunt richten, lees dan vooral dit eens viewtopic.php?f=125&t=556025

Een join-up is niet iets wat je zomaar kunt doen en waarbij er niks kan mis gaan. Als je het doet, doe het dan goed en maar 1 keer. Als het vaker nodig is, zit er iets niet goed in jouw houding naar je paard toe en dat los je niet op door je paard geestelijk naar de filistijnen te helpen.

Voor de TS. Grondwerk is al meerdere keren genoemd. Maar de combinatie van jouw angst met een dominant paard zorgt er wel voor dat het handig is om hierin begeleiding te zoeken. Je moet door je angst heen zien te komen voordat je je echt consequent zult kunnen en durven gedragen naar je paard toe. Een paard heeft het onmiddelijk door als je niet meent wat je doet en angstig bent. Het kan allemaal goed komen, maar zoek iemand die echt weet waar hij/zij het over heeft om je hiermee te helpen.

ben ik even blij dat ik nog niet algeheel overtuigd was Haha!
thnx voor die link, nuttig
denk dat ik dan toch wel aardig bezig ben met mn paardje

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:28

Het is geen gevaarlijk advies dat is onzin.
Ik neem aan dat als je gaat trainen je al wel weet hoe de basis van longeren werkt.
Vanuit dit principe ga je dat te werk.
Je mag dit meerdere keren doen tot je het gewenste resultaat krijgt.
De signalen waar je op moet letten heb ik beschreven in de uitleg.
Op deze manier heb ik meerdere paarden getraind.
In de kudde wordt dit ook meerdere keren herhaald door de kuddeleider om de leider-volger gedrag duidelijk te maken en niet elk paard geeft zich hier na 1 keer aan over.
Als je je aan die regels houdt maak je je paard geestelijk niet kapot wat een onzin.
Ik ben al vanaf mijn 8ste jaar met paarden bezig en ben nu 33 jaar ik weet echt wel waarover ik praat.
Ik heb ruitersportvakanties begeleid bij een draversstal gewerkt,gemend,dressuur gereden en gesprongen en dat dagelijks.
Als een paard andere dingen niet goed oppikt naar de zin van een ruiter dan werk je daar ook aan-dat geld hetzelfde voor deze methode.
Als eigenaar van je paard ken je jezelf het gedrag en de tekenen van je paard het beste en ik neem aan dat je daarna ook handeld.
Immers tussen paard en eigenaar hoort een samenwerking te zijn.
Is de kennis van de ruiter/eigenaar niet voldoende dan win je het advies is van iemand met ervaring en vraag je die jou te begeleiden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:44

@ubertha: zeer zeker geen onzin dat het niet gevaarlijk is. Dat je al jaren met paarden werkt zegt me niks. Sterker nog, de manier waarop je bepaalde dingen beschrijft maakt dat ik van jou geen paard zou kopen. Jij kijkt namelijk niet verder dan wat het paard in jouw ogen 'fout' doet. Is het weleens in je op gekomen dat het probleem meestal zowel aan de kant van de ruiter als aan de kant van het paard zit?
Een kudde zal een paard alleen wegsturen als hij een grove overtreding heeft begaan. Wegsturen is namelijk de zwaarste straf die er is, alleen kan een paard in het wild niet overleven, hij is ten dode opgeschreven.
De kudde neemt hem pas weer op als hij tekenen van overgave gaat vertonen. En ja, elk paard doet dat altijd bij de eerste poging. Want als het paard dat niet doet bij een join-up, dan heb jij hem niet goed uitgevoerd.
Een join-up is heel wat anders dan longeren, een paard weet donders goed het verschil. Dat jij dit zo omschrijft bewijst wel dat je je er niet in hebt verdiept.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:05

Nou Wendy om maar even op de persoon af te gaan!
Jij weet niet welke ervaring ik met paarden heb en je hebt altijd mensen die het beter willen weten haha.
Ik denk dat ik met mijn 25 jaar ervaring echt wel weet waar over ik praat meisje.
Je trekt wel het advies van mij in twijfel maar komt zelf niet met een passende oplossing.
Het maakt mij niet uit hoor iedereen moet leren.
Daarbij komt nog dat ik mij eerst wel degelijk ergens in verdiep alvorens ik een tip geef.
Maar ik hoef mij tegenover jou niet te bewijzen,dat hebben de door mij getrainde paarden al gedaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:25

Ik heb mijn advies allang gegeven, namelijk om met grondwerk (parelli, voest, ouderwets boerenverstand, whatever) aan de slag te gaan en dan wel onder deskundige begeleiding.
Aan de ene kant de dominantie van het paard en aan de andere kant de angst van de ruiter is niet iets, zeker niet in die combinatie, wat je zomaar even kunt oplossen.

Ik ken genoeg mensen die zogenaamd zoveel ervaring hebben die ik never nooit niet op mijn paard zou laten. Jouw 'ervaring' zegt mij dus niks.

Verder zou ik het prettig vinden als je me geen meisje noemt, ik ben namelijk niet veel jonger dan jij. En al zou ik dat wel zijn, is dan iemand die nog ouder is dan jij en nog langer in de paarden zit dan automatisch weer meer expert dan jij bent? Lijkt me niet per se de waarheid toch?
Ik heb in het verleden ook genoeg paarden 'getraind' en zadelmak gemaakt, maar dat betekent niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Ook ik heb nog veel te leren, maar ik vraag me bij bepaalde methodes wel af waarom het dan zo goed werkt.
Waarom gaat een paard zich onderdanig gedragen als je hem wegstuurt en maar lang genoeg opjaagt? Waarom heeft dat dit effect? Wat gebeurt er als je dit te pas en te onpas doet?

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:45

Er zijn inderdaad veel mensen die zogenaamd veel ervaring hebben.
Join up doe je niet te pas en te onpas,reageerd je paard er b.v. vandaag niet goed op probeer het dan morgen nog eens en beloon het bij goed gedrag.
EEn paard gaat zich onderwerpen wanneer hij jou als leider heeft geaccepteerd en laat dit merken door de besproken kenmerken die hij vertoond.Het is belangrijk om de join up altijd op een positieve manier af te sluiten hetzij even met je paard stappen aan de hand en belonen met stem of anders.
Als je veel met een paard bezig bent en dat elke dag kan je veel doen aan het opbouwen van een goede band maar breng er wel altijd een moment in van spel en ontspanning.
Met stemeffecten kan je ook veel bereiken,zo reageerde mijn friese merrie puur op stemcommando's en ging op stem in stap draf,gallop,keerde op stem enz.terwijl ze gewoon los in de bak was en ik alleen maar in het midden stond.
Dit alles is mogelijk geworden door join up.
Maar even weer terug naar waarover het ging namelijk het probleem.
Sommige paarden/pony's zijn dominanter dan andere en de combinatie van een dominant paard en een angstige onzekere eigenares is nou eenmaal niet de handigste.
Je hoort vaak bij koudbloedpaarden dat ze of heel braaf en gehoorzaam zijn of juist heel dwars en onhandelbaar.
Hier is niet altijd iets aan te veranderen helaas.
Je kunt zelf wel werken aan je angst en onzekerheid maar doe dit met een goed betrouwbaar basispaard.
Als de combinatie meer verdriet dan plezier opleverd zal je een keuze moeten maken die voor jou het beste is.
Soms betekend dat toch dat je beter een ander paard kunt kopen.
Laatst bijgewerkt door ubertha op 15-10-07 14:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 13:59

Wat als een paard zich niet 'volgens dit boekje' omderwerpt? Bijvoorbeeld een hengst op leeftjd, die zich echt niet zomaar laat onderwerpen en zich omdraait.

Of wat als een paard gaat huilen, heb je daar voldoende oog voor denk je. Sommige paarden worden vreselijk bang.
Hopelijk herken je de signalen.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:11

Omdraaien bij join up geeft niet omdat je paard vrij loopt.
Je begint pas met een join up wanneer het paard jou kent en niet gelijk op dag 1 na de aankoop.
Ook zorg je ervoor dat je het in een paddock of bak doet waar het paard zich niet kan bezeren.
Een angstig paard heeft eerst je vertrouwen nodig en daarbij is een join up niet nodig omdat dit namelijk geen leider/volger bevestiging vraagt.
Bij een angstig paard werk je veel met beloningen en stem en blijf je rustig zodat het paard jou leert vertrouwen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:17

Mag ik je uitnodigen om bij me in de ring te komen op Paard en en koets dit jaar ?

Daar hebben we er een of twee bij die dit niet accepteren, en ik kan alleen maar hopen dat je vaart genoeg kan maken om te maken dat je op tijd uit de ruimte bent.

Nee, dit klinkt erg onaardig van me, ik bedoel het alleen maar om een nuance aan te brengen. Ieder paard is anders.
Leiderschap is niet direct iets om je op te richten, maak eerst eens vrienden met je paard.

ubertha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:26

Ik krijg het idee dat waar het hier om gaat een beetje vergeten wordt helaas.
Iemand anders opende dit topic en ik geef haar een tip.
Paardentango dan heb je niet goed mijn reacties gelezen denk ik want daar staat hetzelfde en een angstig paard is iets anders dan een dominant paard en in beide gevallen moet je eerst vertrouwen winnen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:28

ubertha schreef:
Ik krijg het idee dat waar het hier om gaat een beetje vergeten wordt helaas.
Iemand anders opende dit topic en ik geef haar een tip.
Paardentango dan heb je niet goed mijn reacties gelezen denk ik want daar staat hetzelfde en een angstig paard is iets anders dan een dominant paard en in beide gevallen moet je eerst vertrouwen winnen.

Ik denk juist dat jullie beide een stuk vergeten, namelijk de angst van de TS. Dat is niet iets wat je zomaar uit moet vlakken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:03

@Wendy, ik snap wat je bedoelt en je hebt ook gelijk, sorry TS Bloos . Ook al bedoelde ik het wel richting TS. Het gegeven advies hierboven is niet wat ik zelf zou adviseren.

Angst is iets wat niet vaak wordt uitgesproken, =taboe, maar o zo vaak er wel is en bepalend kan zijn voor het vervolg. Zowel van paard als van de mens.
Juist door het te benoemen kun je er iets mee, dat het er is.

Voorbeeld: Toen ik 10 jaar terug mijn PRE (Andalusier) merrie kocht en door de bak heen galoppeerde stopte ze niet. Ik schrok er van want op mijn trekken ging ze alleen maar harder en harder. De bak is best klein in volle vaart, niet leuk.
Op een A-C lijn wilde ik haar op de korte zijde laten stoppen, maar eenmaal bij C draaide ze ineens toch er weer vandoor, nét de andere kant op dan ik dacht.
Gevolg, ik hangend aan het zadel, weer er op weten te komen en met bonkend hart haar stil gekregen op een hele, hele kleine volte. Dat zou ik gewoon bektrekken noemen. (Nu spreekt men over de mond masseren?)

Alleen, dit paard was zo vriendelijk naar mensen en andere paarden, het kon geen onwil geweest zijn. Wel was ik goed geschrokken. Als fervent buitenrijder was dit niet handig.

Wat dan? Wat was dit? Waarom deed ze dit?

Ik was toen al gestart bij ene Hempfling en die adviseerde, wandelen, wandelen, wandelen en elkaar beter leren kennen. Niks doen, gewoon samen zijn, samen ergens grazen, even ergens zitten en elkaar bekijken.
Dat was een goed advies, want inderdaad leerde ik deze merrie beter en beter kennen.
WE kwamen er samen uit, het had helemaal niks met dominantie te maken.

De tijd heelt veel. Grondwerk prima, maar ga niet lopen jagen en observeer je paard goed. Ook paarden hebben angst, dat zin in hun genen, daar zijn ze ooit zo op gebouwd. Het zijn geen jagers.
Vele methodes helaas wel, althans de uitvoering ervan. Sorry TS daar reagerde ik op.
Je hoeft geen leider te zijn of te worden, word maatjes en begeleid je paard. Dan komt het heus goed.

Het s moedig om zo eerlijk te durven zijn.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:19

Je hoeft inderdaad niet de boze boeman leider te worden van je paard. Voor de TS; Grondwerk is een hele goede. Koop een goed boek zoals 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick of verdiep je in KF Hempflings boeken (zijn wat moeilijker) en ga lekker wandelen en een band opbouwen met je paard. In moeilijke, nieuwe of stressvolle situaties NEEM je wel de leiding.

Luister naar je gevoel. Ben jij ergens bang voor, doe het dan niet. Je hebt er niks aan als een situatie uit de hand loopt. Begin klein, met kleine stapjes en ga van daar verder.

Ga bijvoorbeeld met hem wandelen in de buurt, zonder een ander paard erbij. Klein stukje van het erf af, probeer hem rustig te krijgen. Hapje gras hier, even kijken daar. Leid hem af van die focus op dat andere paard. Als dat goed gaat ga je terug naar stal/weiland. De komende tijd steeds een stuk verder. Je hebt hem dan al waar je hebben wilt want hij let op jou. Wees zeker van jezelf, weet waar je naar toe gaat (al is het maar 5 meter vooruit lopen) en hou je daar ook aan. Er zijn ook aandachtsoefeningen die je kunt doen met je paard.

Join-up lijkt me geen goed idee. TS moet zelf angst overwinnen en leren dat zij de situatie onder controle kan houden.