Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

sjorsie schreef:Paarden zijn heel gevoelig voor de lucht van dood, prooidieren he, ze doen hetzelfde bij slachterijen en bv als mensen in de tuin aan de BBQ zitten, als er in een stal een dood paard ligt willen ze hier vaak ook niet langs, ookal kunnen ze het paard niet zien.
areke schreef:ben vandaag lang 2 kerkhoven gelopen en geen van bijde was er wat aan de hand.
Langs 1 kom ik regelmatig.
Ik denk dat het toch een beetje tussen je oren zit
Misschien dat jij er zelf onbewust meer op gaat letten en dat je paard daar op reageert.

Kinee_ schreef:areke schreef:ben vandaag lang 2 kerkhoven gelopen en geen van bijde was er wat aan de hand.
Misschien dat jij er zelf onbewust meer op gaat letten en dat je paard daar op reageert.
Ik denk niet dat het tussen dr oren zit want eerst wist ze niet dat er een kerkhof zat.
(Of is dit al gezegd?)
Ik vind het maar maf hoor...
Bella schreef:Misschien een heel apart topic, maar ik reed laatst met mn merrie langs een kerkhof. Niet wetende dat het een kerkhof was, tot ik er langs reed en opzij keek. Maar het viel me wel op, dat mn merrie wat alert werd toen we er langs reden (was ook de reden dat ik opzij keek en achter de heg een kerkhof zag). Ze was niet bang, niet vluchterig, maar ook niet zo ontspannen als daarvoor...ze wist zelf eigenlijk niet goed wat ze moest doen. Eenmaal voorbij was er ook weinig meer aan de hand en sjokte ze vrij zelfverzekerd verder.
En nu bedacht ik me zonet, dat wanneer ik het andere paard hier rijdt, deze ook áltijd even sterk en wat dribbelig wordt, als hij alleen langs het kerkhof loopt en daarna is het ook altijd weer goed.
Eerder hebben we ook eens een bruiloft met hem gereden, waar we ook een tijd moesten wachten bij de kerk met omringend kerkhof en daar stond ie ook steeds wat te draaikonten en brulde zo nu en dan eens flink.
Ik had nooit echt die link gelegd voorheen, maar hij doet het eigenlijk vrijwel altijd dáár.
Maar nu vroeg ik me af, doen meerdere paarden dit en is er iéts wat ze aanvoelen rond zo'n kerkhof (dood en verderf bijv.) of is het gewoon hardstikke toevallig, puur toeval???
Ben benieuwd of dit nu even een zweverige kronkeling van mij is, of dat er meerdere paarden reageren.
anouksel schreef:ik geloof dat paarden heel gevoelig zijn en meer dingen zien dan wij.
_Jorien_ schreef:sjorsie schreef:Paarden zijn heel gevoelig voor de lucht van dood, prooidieren he, ze doen hetzelfde bij slachterijen en bv als mensen in de tuin aan de BBQ zitten, als er in een stal een dood paard ligt willen ze hier vaak ook niet langs, ookal kunnen ze het paard niet zien.
Netzo als wanneer bij een boerderij zo'n groen half rond ding ligt, waar van die dode dieren onder kunnen liggen.. Daar kan ik dan wel weer normaal langsheen rijden..
areke schreef:ben vandaag lang 2 kerkhoven gelopen en geen van bijde was er wat aan de hand.
[/quote]