Tegen je aan schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plotie

Tegen je aan schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:39

Hallo allemaal,

Mijn vraag was namelijk of het iets te betekenen heeft als je paard eventjes mijn zijn hoofd tegen je aan schuurt, niet hard ofzo.
Want mijn merrie deed het deze ochtend weer als ik in de weide kwam, ze zet haar hoofd tegen mijn buik of zij of arm en dan schuurt ze 2 - 3 x.
Is het gewoon jeuk of iets anders?

Alvast bedankt
xxx

MiSsY_Me

Re: Tegen je aan schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:40

Denk dat het idd gewoon jeuk is Knipoog

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:46

Dat klink als jeuk. Lachen
Maar je mag het niet toelaten hoor, dat je paard je gebruikt als schuur paal, jij bent de baas en geen voorwerp waar hij even aan kan zitten duwen en trekken omdat ze jeuk heeft.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 16:47

Hoi,
Bedankt voor de reacties.
Ik denk ook dat het jeuk is maar ze deed het zo zachtjes, net eigelijk met haar hoofd 'strijken' langs mijn zij ofzo.
Maar inderdaad ik ben geen schuurpaal Haha!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:48

die van mij doet het ook wel eens Lachen maar ook heel zachtjes maar hij weet dat ik altijd snoepjes in me zak heb zitten Lachen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:48

jeuk en weinig respect voor jou als baas, niet toestaan dus !!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:49

geen van mijn paarden doet het en mogen het ook niet!
heerlijk in de zomer zo'n nylon halster over je buik rug......
als mijn paard schuurt duw ik hem weg en negeer het.
ga haar/hem dan ook niet even krabben waar die jeuk heeft...

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:20

mijn paard doet dat ook wel is,maar ik straf het altijd af.
Dan pak ik een handdoek en hou die voor hem,meestal wil hij het na het rijden doen.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:20

erg vervelend, ik laat het niet toe
maar ze blijft het doen wel erg vervelend

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:15

Het zal inderdaad gewoon jeuk zijn, maar je mag dit echt niet toelaten. Op die manier ziet hij jou als een schuurpaal of boom, met andere woorden, hij ziet je zeker niet als zijn leider.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 12:51

Het is gewoon jeuk, en hij ziet je als ondergeschikt. Bovendien kunnen gespen van hoofdstellen en halster erg zeer doen als hij gaat schuren. Niet toestaan!

LISA_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 08:16

Die van mij doet het na het rijden, door het zweten en de losse haartjes. Ik sta het niet toe en nu schuurt hij met z'n hoofd tegen z'n eigen been aan Haha!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:18

die van mij doet dit ook altijd als ik kom.maar dat is niet echt schuren inderdaad.ze duwt gewoon ff haar hoofd tegen me.meer als begroeting zie ik het.echt schuren mag ze van mij ook niet.doet ze overigens ook niet!

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:27

Mijn paard doet het ook wel eens, meestal na het rijden.

Ik vind het niet zo'n probleem. Zolang ze me geen pijn doet, mag ze best even kriebelen. Wel nadat het hoofdstel af is, anders gaat hij misschien kapot.

Ik heb niet het idee dat ze mij hierdoor niet als leider ziet. Ik weet namelijk dat ik boven haar sta en dat weet zij ook.
Ik zie ook vaak genoeg dat ze even met haar hoofd langs de achterkant van een ander paard (die overigens haar ook de baas is) schuurd. Ze doet als het ware bij hem hetzelfde als dat ze bij mij doet.

Nee, ik vind het zelf niet zo'n probleem. Zie mijzelf niet als schuurvoorwerp en daardoor als minder. En ik merk totaal niet aan haar dat ze mij als minder ziet. Ik sta zeker boven haar en door even met haar hoofd te 'schuren' langs mijn been oid, word ik echt niet minder.

Dit is mijn mening Knipoog Wat jullie vinden is natuurlijk ook prima!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:30

Als ze gan schuren hebben ze vaak jeuk. niet echt handig als ze je met hun hoofd 3 meter naar achteren werpen. Daarom zeg ik vaak hard NEE als ze beginnen met schuren en ik laat ook een schok door m'n lijf gaan, daar schrikken ze van. Vaak is dat al genoeg, maar anders kun je in een ruk je hand omhoog brengen en nog harder NEE roepen. Als ze dan nog niet naar achteren deinzen kun je een tik geven.

Wel belangrijk: als ze dan hun hoofd naar achteren doen, is het wel heel vriendelijk om dat gedeelte dat ze wilden schuren zelf te gaan krabben, dat vinden ze vaak heerlijk. Mijn merrie geeft nu vaak een heel beleefd aanzetje tot schuren om aan te geven dat ze ergens jeuk heeft. Dan gaat ze weer terug en dan krab ik d'r hoofd.

Girl007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 11:30

Doet je paard dit alleen wanneer hij je weer ziet of ook na het rijden. In het wild begroeten paarden elkaar namelijk doormiddel van hun hoofden een aantal keren langs elkaar te schuren dit doen ze meestal na het zachtjes uit de neus blazen naar elkaar. Dus het kan ook de manier van begroeten zijn, wanneer hij dit doet na het rijden of tijdens het poetsen is het idd wel de bedoeling dat je dit afstraft.

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:37

Mijn pony doet dit na het rijden als ik afgestapt ben, omdat ze jeuk heeft door het zweet. Ik laat dit nooit toe, omdat het respectloos is en ook nog eens zeer doet. Als ik dan het hoofdstel afdoe, wrijf ik wel even zacht met mijn handen op haar hoofd, dat vindt ze heerlijk. Lachen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 14:28

Citaat:
Als ze dan nog niet naar achteren deinzen kun je een tik geven.

Als je zonodig een tik uit moet delen, doe dit dan in de buurt van de neus. Dat werkt een beetje als een praam, er komt een stofje vrij waardoor ze ze zich lekker voelen. Maar in eerste instante schrikken ze er natuurlijk wel van...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:03

of het dier wordt er kopschuw van, als je een milliseconde te laat bent.

tegen je aanschuren is écht geen uiting van dominantie of respectloos gedrag. ga eens op het hek om de wei zitten, en kijk. paarden doen dit onderling ook, ook de lageren in rang bij de hogeren in rang. het is affectie, contact maken. net als kop aan kont staan en staartzwiepen om van vliegen af te komen.
mijn paard heeft ook weleens jeuk aan zijn hoofd, ik hou dan mijn hand voor zijn hoofd zodat hij lekker kan schuren om van de jeuk af te komen. mijn veulen doet het ook. beiden hebben geen dominantieprobleem en zijn makkelijk in de omgang.

leer je paard dat jij niet zo stevig bent, en dat het niet zo mag zijn dat je weggeslingerd wordt. voor het schuren op zich is geen enkele reden om te straffen, mits het dus niet abnormaal hard gebeurt. hou er dan ook rekening mee dat de meeste paarden niet weten hoe slap wij mensen zijn, en dat we schuren alleen fijn vinden als het zachtjes gebeurt.

nogmaals, ga eens op het hek zitten en kijk hoe paarden met elkaar omgaan.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 23:16

Eens met merrieveulen.

Mijn paard doet het ook en ik heb het nog nooit afgestraft. Wél heb ik hem geleerd (en dat zou jij ook kunnen proberen, het is net wat je zelf wel of niet van je paard wilt accepteren...) dat 'nee' dan ook 'nee' is. Ook heb ik hem het woordje 'zachies' (bargoens voor zachtjes) geleerd. Als hij iets te ruw is en het doet pijn aan mij zeg ik 'zachies hè' en dan weet hij genoeg.
Goh, wel knap dat ik het hem geleerd heb zonder iets te hoeven afstraffen en geloof me, die van mij is een taaie...

"Nee" krijgt hij te horen als ik bv. een rijjasje aan heb of voor die ene keer dat ik op stal ben in mijn knappe kleding dat niet vies mag worden op dat moment. Mijn paard doet het weleens als begroeting, zodra ik hem in stal het halster heb omgedaan bv. Dan doet hij het in de vorm van wat zachte wrijvingen met zijn neus langs mijn kont. Na het rijden is het meestal jeuk van het zweet en vind ik het eerlijk gezegd zelf ook wel lekker als hij zijn hoofd over mijn rug schuurt Haha! Clown
Maar ja, die van mij doet het zachtjes, staat echt niet boven mij en ach...ik zie er écht het probleem niet van in.

Wat een ander doet moet hij of zij weten maar ik zie er persoonlijk niet zo de logica van in dat een paard op die manier boven je zou willen staan en dat je het daarom ook meteen maar zou moeten afstraffen. Een kopschuw paard is vele malen erger want bij de meesten ontbreekt het vaak nogal aan timing...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:10

ware woorden. ik vraag me dan ook af wat de motivatie is van sommigen hier om dit gedrag af te straffen. een paard weet immers niet dat onze pijngrens zó laag ligt, dat moet je hem leren. gedrag van affectie afstraffen is imo niet juist, het geeft immers aan dat je paard graag contact met je heeft, simpel gezegd: je aardig vindt. dat hij dat 'op z'n paards' doet, is niet meer dan logisch. je kunt hem leren het 'op z'n mens' te doen.

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:33

Ben het ook eens met merrieveulen.

Mijn paarden doen dat ook wel eens, ik straf dat helemaal niet af.
Ik vind het wel prima, zolang ze me inderdaad niet wegslingeren, maar dat hebben ze ook nog nooit gedaan moet ik zeggen, mochten ze dat wel dan zal ik ze wel duidelijk maken dat ze het niet zo hard moeten doen.
Mijn paarden staan ook echt niet boven mij. Ik ben de baas en dat weten ze. Ze weten zolang hun respect voor mij hebben heb ik het ook voor hun. En zo is het over en weer.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 04:59

mijn paard doet het sinds een paar maanden ook(na 2 jaar). ik zie het puur als juist een goede relatie. eerder heeft ze het nog gedurfd, waarschijnlijk reageerde haar oude eigenaar hetzelfde als veel mensen hier.
wanneer ik : 'auw toos, zachies' zeg, doet het heel voorzichtig.

mijn pony heeft het ook altijd gedaan, maar die is er in die 15 jaar dat ik hem heb gehad echt niet slechter op geworden en had ontzettend veel respect, maar ik ook voor hem;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:09

precies. ik heb ook nog nooit het ene paard het andere op deze manier zien domineren. wel doet mijn jaarling het vaak bij mijn merrie als ik haar terugzet in de wei. mijn merrie staat zo'n 150 stapjes boven hem in rang. ikzelf sta daar weer boven, en toch word ik door mijn veulen meestal met 'kopjes' (hihi) begroet als ik de wei inkom.

ik vind het heerlijk, als mijn dieren zo aangeven contact te willen hebben, zelf als het ware vragen om contact. dan komt het ook echt van twee kanten, je ziet genoeg paard- robots die geen enkele vorm van affectie of liefde naar hun eigenaar tonen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:14

Ik kan het niet méér met je eens zijn merrieveulen! OK dan!
Je hebt in mijn ogen totáál gelijk...