Ze trekt me gewoon mee!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Ze trekt me gewoon mee!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:39

Mijn pony staat samen met een pony van een ander meisje op het land. Als ik wil rijden kan zij natuurlijk niet alleen blijven staan, dus ik neem ze altijd beide mee. M'n moeder loopt meestal met de mijne, en ik met die van mijn vriendin. Maar het vervelende met die pony is dat ze absoluut geen geduld heeft. Telkens als we even stil moeten staan gooit ze al haar gewicht erin en rent ze gewoon weg. Ik hou haar dan echt niet meer!
Het vervelende is dat ze zich daarna ook niet meer laat vangen. Ik wil haar ook niet straffen als ik haar dan wel vang, want dan komt ze volgende keer helemaal niet meer. Maar het moet haar wel duidelijk zijn dat dit natuurlijk niet kan!
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want het is wel gevaarlijk.
Alvast bedankt Lachen .

TurboTinker

Re: Ze trekt me gewoon mee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:41

Kort vasthouden, en op het moment dat ze aan de haal wil, dat kun je best inschatten,gelijk halster vastpakken,en omtrekken,
of gelijk een ruk aan dat touw geven.
ze moet wel even leren dat ze dit niet mag doen.

evt belonen met snoepjes, ook met het vangen, en voer in de voerbak leggen, dat ze weet dat er op stal altijd wat lekker is.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:46

Altijd als ik mijn pony binnen doe krijgt ze wat brokjes, en wat hooi, ze wil dus altijd hartstikke graag naar binnen, zo krijg je die problemen ook niet! Pling
En ze komt altijd naar mij toe lopen in de wei, en krijgt ze ook een snoepje.
Hahaha verwende pony! Tong uitsteken

Succes ermee he!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:47

belangrijk is om korte rukken te geven en niet blijven trekken/hangen aan het halstertouw/halster.
stelling houden, helpt ook goed. Kun je met je elleboog in z'n hals prikken voor de stelling en als ze wil gaan, heb je der iig op de volte

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:47

Hmm dat van Snackie zal ik zeker een keer proberen.
@superwoman; ik zit er niet op hoor, gewoon ernaast met een halster.

Het vervelende is dus dat ze het altijd doet. Ook bij de eigenaar als we bijvoorbeeld op wedstrijd zijn enzo. (Dus niet alleen als we van de wei lopen) Het is echt een hele nare gewoonte...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:53

Bij het halster vast pakken.

Wij hebben zelf een paard gehad zo erg, dat was een stoute hengst (en niet alle hengsten zijn stout) maar die werd vanuit het land naar stal met het touw door zijn mond begeleid naar de stal.

na een paar keer wist hij dat hij het touwtje in zijn mond kreeg,en pakte het aan,zoals een bitje.

en na verloop van die tijd, heb ik hem meegenomen,zonder touwtje door de mond(hou daar persoonlijk niet van) en toen liep hij wel braaf mee.
vooral belangrijk is, consequent zijn.

een kort maar krachtig HO blijkt soms ook te helpen.

idd ook niet blijven trekken, liever 1x een flinke ruk aan het halstertouw dan dat je de hele tijd hangt, want dan hangen ze terug,en dat winnen ze.
Laatst bijgewerkt door TurboTinker op 08-10-07 18:56, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:55

vraagje.......... laat jij je bovenop je gezicht slaan door een klasgenoot....... zomaar, omdat zij daar zin in heeft?

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 18:55

Nee natuurlijk niet Scheve mond .

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:57

En nog een tip: neem geen halstertouw mee, maar een longeerlijn. Dan heb je tenminste nog een paar meter te gaan voordat die pony vertrokken is. Zelf gebruik ik ook altijd met buiten wandelen deze lijn, als je paard schrikt heb je toch altijd nog extra draad bij de hand! Haha!

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:58

mijne doet het ook,heb alkles al geprobeert en alleen met een kettinkje door zn mond gaat het goed.....dan loopt hij braaf mee en hoef ik niet te trekken of te houden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:00

bobbymp schreef:
mijne doet het ook,heb alkles al geprobeert en alleen met een kettinkje door zn mond gaat het goed.....dan loopt hij braaf mee en hoef ik niet te trekken of te houden.

dat is ook wat ik aangeef met die hengst.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:02

@bobbymp heb je het ook al geprobeerd met een kettinkje onder de mond door? Bij ons staat ook een paard die nogal hard kan trekken, maar met een kettinkje onderdoor gaat het prima en is een stuk vriendelijker als door de mond. Helemaal met een ketting in de mond trek je heel de mondhoeken open als het paard een keer een ruk geeft.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:09

Wij hebben ook zo'n haflinger op stal. Die gaat altijd als we richting stal lopen een sprintje maken om de dijk op te gaan. Ik pak hem dan flink stevig bij het halster en trek hem om door met me elleboog flink te duwen. Dan buigt zijn hoofd en dat is dan die volte waar superwoman het over heeft (denk ik).

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:17

Cocolover schreef:
Nee natuurlijk niet Scheve mond .

waarom pik je dat dan wel van een paard???

ding lacht je vierkant uit, steekt gewoon middelvinger op

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:22

Ja daarom vraag ik ook wat ik moet doen Clown .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:23

Wat dacht je van gewoon een keer optreden Lachen Lachen maar dan wel gericht en niet op het verkeerde moment?

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 19:24

Ja ik weet wel dat het moet, maar gewoon niet zo goed op welk moment. Ze trekt gewoon een sprint en dan hou ik er niks meer aan en eigenlijk durf ik haar niet te straffen als ik haar vang..

gwnashleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:00

misschien kan je een hengstenketting en dan onder de kin door die ketting doen dan kan je ze meestal wel aan,het klinkt heel cruw maar die van mij deed dat ook altijd ik heb dat een weekje met die ketting onder de kin doorgedaan en mijn paard doet het niet meer.

En gewoon flink op zijn kop geven als tie het doet.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:03

Snackie schreef:
Kort vasthouden,

Dat zou ik dus net niet doen, dat paard wint toch wel als het om kracht gaat en ik denk dat het paard op deze manier nog meer in protest komt.

Hengsteketting door het halster heen halen of met hoofdstel gaan lopen, op tijd optreden en niet als het te laat is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:39

Cocolover schreef:
@superwoman; ik zit er niet op hoor, gewoon ernaast met een halster.

Dat had ik wel begrepen. Stelling kun je ook vragen als je er naast loopt.... Rolleyes

haffilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:44

Eventueel een bitje indoen?

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:52

Consequent zijn, neen is neen. Vanaf dat je ziet dat ze gaat aanzetten, reageren. Hoe dan ook, zorg dat je wint.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 21:01

Pikeur schreef:
Snackie schreef:
Kort vasthouden,

Dat zou ik dus net niet doen, dat paard wint toch wel als het om kracht gaat en ik denk dat het paard op deze manier nog meer in protest komt.

Hengsteketting door het halster heen halen of met hoofdstel gaan lopen, op tijd optreden en niet als het te laat is.

als je je paard op een halve meter afstand laat lopen,hebben ze meer de kans om er vandoor te gaan,dan wanneer jij hem kost vast hebt,en gelijk op de rem kan zetten.

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:44

Citaat:
als je je paard op een halve meter afstand laat lopen,hebben ze meer de kans om er vandoor te gaan,dan wanneer jij hem kost vast hebt,en gelijk op de rem kan zetten.

Nou nee dus, een paard kort vasthouden en die er vandoor gaat hou je dan helemaal niet.
Ruime lijn en als het paard besluit weg te draaien dan zorg je dat je het rond houdt.
Laat maar rondjes draaien, rechtuit dan is je paard weg.
Terwijl je rondjes draait komt die vanzelf richting uitgang.

Maar zelfs de eigenaar heeft dit probleem, misschien toch eens tijd voor beide om er iemand bij te vragen die jullie kan helpen.
Je onzekerheid heeft dit paard al gemerkt, weet ook dat die er vandoor kan gaan.
Eten aan het einde van de rit > dus klaar leggen in de voerbak bereik je alleen maar mee dat die eenmaal richting stal je sleurt richting vreten.
En dan heb je het volgende probleem, hoe leren we dat weer af.
( ook al van die tig topics geweest, mijn paard sleurt me het erf over, of mijn paard vliegt richting stal op de terugweg, logisch toch als je weet dat eten je beloning is )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 22:48

zweep meenemen, en eerst gewoon voor d'r neus houden. Denderd ze dan nog weg dan een gigantische rotklap op haar borst. En laten zal je het. Niet de meest vriendelijke methode (en ik krijg nu vast weer over me heen dat slaan niet de mannier is) maar t werkt wel.

Wat ook helpt is om het einde van t touw voor haar neus in rondjes te draaien. Gaat ze te snel, krijgt ze vanzelf n lel.