Praam opzetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Praam opzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 07:45

Mensen, ik heb even een vraagje...

Mijn (3 jarige) paard is een beetje moeilijk met manen trekken. Ze gaat heel erg schudden met dr hals enzo. Toen heeft iemand mij even geholpen met een praam op dr neus zetten. Daarna was ze heel rustig Dromen Tong uitsteken dus kon ik mooi verder gaan. Maar toen ik op de helft was schuurde ze de praam er half af en werd ze boos, dus heb ik em maar snel er helemaal afgehaald.
Vandaag zijn er geen mensen op stal die mij kunnen helpen met de praam op dr neus draaien. Iemand tips hoe ik dat in mijn eentje doe? want als ik me hand op dr neus leg begint ze altijd erg met dr hoofd te zwaaien, waarschijnlijk omdat ze al weet wat er gaat gebeuren....

Ziezo_X

Re: Praam opzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 07:46

Btw, ik weet wel hoe ik een praam bij een paard op de neus moet draaien hoor. Maar het lukt dus ff niet Tong uitsteken

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:49

Als je je paard zijn oor omdraait en naar beneden "trekt" krijg je hetzelfde effect als met de praam.
Zo kun je een beetje afwisselen en gaat je paard minder raar doen als hij de praam ziet. Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 07:51

Dat van die oren is vooral leuk bij sensitieve paarden. Wat hebben wij er lang over gedaan voordat we bij een paard de oren aan konden raken. En we verwachten dat het aan bovenstaand trucje te danken is (wij hebben dat nooit gedaan).
Waarom ga je je paard nog pesten met manen trekken. Je trekt gewoon haar uit je paard! Waarom knip je ze niet en dun je ze uit met een uitdunschaar? Scheelt een hoop stress voor beiden en een net zo mooi resultaat.

scaramoush

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:00

Ik denk dat het van kwaad naar erger wordt op deze manier , een poosje niet meer doen en dan in alle rust nog eens proberen eventueel met 2 personen, de tweede om haar gerust te stellen?
Lukt het dan nog niet, jammer dan en verder sluit ik mij aan bij de de post van Vonnie84.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:07

ik houd ook niet zo van een praam.. Ik zou gewoon lekker verder knippen of snijden,, doe ik bij mijn pony ook.. mijn pony ga ik vandaag scheren en is alleen bij zijn buik niet zo lief, dan proberen we het gewoon zonder praam. als het echt niet gaat dan moet het tuurlijk wel

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 08:26

Een oor omdraaien ga ik zowiezo niet doen =P M'n pony was namelijk zo oorschuw als het maar kan, waarschijnlijk hierdoor. met een schaar werkt ook niet, zodra ze voelt dat dr aan dr manen wordt gezeten gaat ze schudden. Beetje overgevoelig is ze =S op dat gebied dan.
geknipte manen zien er nooit uit vind ik, je ziet iedere ongelijkheid. Uitdunnen dan ook een beetje de bedoeling, anders valt het niet echt te vlechten en is het zo warm bij het rijden. Maar snijden, hoe doe je dat? =) lijkt me een uitkomst.. als ze dr hoofd stilhoud.
Of een uitdunschaar? Weet iemand of dat werkt?

Iig al bedankt voor de reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:26

Ik zou in ieder geval met de praam stoppen, ze heeft zo te lezen al een hekel aan dat manen trekken (lijkt me ook geen geen pretje Haha! ), als je daarbij ook nog met een praam aankomt gedurende de manentrekkerij wordt het er niet beter op.
Probeer idd iets anders dan manentrekken, ik heb ook wel eens geknipte manen gezien die daarna met een kartelschaar zijn bijgeknipt en je zag weinig verschil met de getrokken manen van de buurman.
Maar een praam op zetten om manen te trekken vind ik persoonlijk maar onzin, vroeger werd bij ons alleen een praam gebruikt als paarden bij een hoefsmid onhandelbaar waren en dat alleen in uiterste gevallen.

Ze is ook nog erg jong, is dit de eerste keer dat je bij dit paard de manen trekt? Dat zou ook een hoop verklaren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:35

Vonnie84 schreef:
Waarom ga je je paard nog pesten met manen trekken. Je trekt gewoon haar uit je paard! Waarom knip je ze niet en dun je ze uit met een uitdunschaar? Scheelt een hoop stress voor beiden en een net zo mooi resultaat.

Hier ben ik het 100% mee eens!
Wat zou jij ervan vinden als je bij de kapper zit en deze je haren gaat trekken ipv knippen?
Sommige paarden zijn nou eenmaal gevoellozer dan anderen en die zijn dan ook zo 'stom' om dat getrek elke keer te accepteren. Jouw paard geeft aan: dit doet pijn en dan moet je niet het gevolg bestrijden, maar de oorzaak.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 12:42

Vonnie84 schreef:
Dat van die oren is vooral leuk bij sensitieve paarden. Wat hebben wij er lang over gedaan voordat we bij een paard de oren aan konden raken. En we verwachten dat het aan bovenstaand trucje te danken is (wij hebben dat nooit gedaan).

Trekken heeft een natuurlijke uitstraling dan wanneer je het knipt en/of uitdunt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:21

Ik snap ook best dat het misschien mooier staat hoor, natuurlijker weer niet, want dan zijn ze nooit kort Haha!

Maar om dit te doen als het elke keer zo'n strijd is en hij het verschrikkelijk vind, dan koos ik voor een andere optie. Kan je dan wel mooier vinden staan, maar een paard begrijpt het begip: wie mooi wil zijn , moet pijn lijden echt niet hoor Haha!

Joh het beest heeft er de pest aan, leg je er bij neer en zoek een alternatief. Het paard heeft er verder geen baat bij het gaat gewoon om de look en omdat de baas het mooi vindt staan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 13:25

Als ik jou was zou ik lekker naar een andere oplossing zoeken. Probeer iig zo veel mogelijk de manen te aaien, borstelen, kammen etc. Dat het aanraken van de manen normaal is.
Mocht je echt willen trekken, kun je de praam opzetten en het uiteinde (stok) door het bakstuk van het halster doen, zodat het daarachter blijft haken.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:47

Mindim schreef:
Ik snap ook best dat het misschien mooier staat hoor, natuurlijker weer niet, want dan zijn ze nooit kort Haha!

Je moet het ook niet te letterlijk op vatten.. en zeg niet dat het natuurlijker IS!.
Maar dat het natuurlijkere uitstraling heeft.. Knipoog

Dus ik snap heus wel dat ze dan nooit zo kort zouden zijn..

Bij mij vorige pony's liet ik de manen ook altijd trekken..
Hou zelf niet zo van het knippen.. worden ze zo dik van.. en vind het ook niet mooi..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:51

Ik snijd Zaza haar manen altijd met een doodnormaal aardappelschilmesje.
Het allernatuurlijkste resultaat Haha!

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:11

haha! okee..
Dat heb ik nog nooit gehoord of gezien..
Met een aardappelschil mesje!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:03

Ik gebruik m ook altijd met manen trekken hoor. Ruben heeft sprietmanen en als ik die ga knippen staan ze alle kanten op en zijn ze ook veel te dik om mooi in te vlechten. Wat je eventueel nog wel zou kunnen doen is net doen alsof je de manen trekt (dus gewoon omhoog kammen) en dan i.p.v. pluk eruit trekken een stuk eraf knippen. Krijg je ongeveer hetzelfde beeld als dat het getrokken is, maargoed daar gaat het hier niet om.
Bij Ruben moeten we de praam ook altijd met z'n 2en omdoen. Als ik het supersnel doe lukt het alleen wel, maar meestal gaat dat niet.
Ik heb niks tegen een praam, het scheelt een hoop stress en met scheren is het ook een stuk veiliger.

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:48

_Marije : daar ben ik het idd ook mee eens..

De eerste paar keren heb ik ook een praam om gehad bij mijn toen nog jonge pony..
Maar na de 1e of 2e keer hoefd het al niet meer..
hij was er echt heel makkelijk in..
Ik heb ook niks tegen 'n praam!;)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:49

Uh, kan je niet gewoon de tijd nemen? En oefenen ipv gelijk met het grote geschut aan de gang te gaan.

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:59

in plaats van wat wij '' MOOIER " vinden kunnen we ook kijken naar wat het paard wil !
trekken is niet het meest confortabele toileteren.
je kunt ze ook snijden een heel mooi effect en het doet zeer zeker niet zeer.
mijn fjord is 1,5 vind manen knippen ook niet geweldig ik knip eerst 1 kant en een aantal dagen later de ander kant, staat inderdaad die aantal dagen niet MOOI maar wel fijn voor haar.

verdiep je eens in de gevoelens van je paard en kijk dan of je nog wil zeggen wat mooier is .

(zo'n praam werk averechts ze gaat manen trekken associeren met een praam niet echt wat je wil denk ik )

ik zou gewoon naar de kappers winkel gaan en dan vragen om een feather mes echt het ziet er prachtig uit !

groetjes en veel succes

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:02

Veel paarden geven er niet zoveel om als je de praam omdoet.. en laten het dan gewoon over hun heen komen..

Tuurlijk er zijn altijd wel paarden die het echt niks vinden..

& zo'n mesje heeft niet elke kapper zo even op vooraad liggen hoor;)..

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:03

een kapperswinkel wel .
kost mischien 15 a 20 euro scheeld een hoop ellende. Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:05

Jessicoo schreef:
Veel paarden geven er niet zoveel om als je de praam omdoet.. en laten het dan gewoon over hun heen komen..

Dat is gemakszucht, als je de mogelijkheid tot een betere optie dan je paard pijndoen om hem te "verdoven" hebt, dan neem je die toch? Scheve mond

superrizzoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:09

laartjuh schreef:
Jessicoo schreef:

Dat is gemakszucht, als je de mogelijkheid tot een betere optie dan je paard pijndoen om hem te "verdoven" hebt, dan neem je die toch? Scheve mond

helemaal mee eens het is inderdaad gewoon een verdovend middel.
het doet zeer en omdat het zeer doet maakt een paard endorfine aan.
door deze endorfine word het paard rustig.
denk aan een paard dat gewond is, dat doet zeer maar het paard blijft rustig doordat ze dit stofje aan kunnen maken .

(dus nee ik ben er geen voorstander van zeker niet bij het trekken van manen )

(begrijp me niet verkeerd niet aanvallend maar er zijn zo veel oplossingen voor dit probleem dan een praam )
Laatst bijgewerkt door superrizzo op 07-10-07 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:12

Misschien zijn er idd wel andere manieren..
Het is maar waar je zelf voor kiest.
en ik heb geen niks tegen een praam..
En als mensen dat gemak zucht vinden.. Tja..dat is hun mening..
En ik vindt dat het er ook vanaf hangt.. hoe strak je hem zelf draait..

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:13

superrizzo schreef:
een kapperswinkel wel .
kost mischien 15 a 20 euro scheeld een hoop ellende. Knipoog

een kapperswinkel idd wel ja..

Hoop ellende??
niet elk paard is er tegen hoor.. dat de manen getrokken worden Knipoog