Hoe moet ik nu verder? (pony wil/begrijpt t niet)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hoe moet ik nu verder? (pony wil/begrijpt t niet)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 17:20

Hej mensen,
Sinds n paar maanden hebben we bij mijn vzorgpony's een nieuw hengstje. Een anderhalf jarige appie. Heel grappig ding, maar hij heeft wat rare eigenschappen. Ik weet even niet hoe ik nu verder moet, ik zal het even uitleggen:
Toen hij er net was, wilde hij niet gepakt worden. Nu nog steeds niet, maar met wat brokjes gaat het wel. Wat het rare is, als je je klein maakt naar hem, dan wil hij absoluut niet, gedraag je je dominant in de zin van groot maken, recht aan kijken ed, dan wil hij wel een brokje komen halen.
Als je met hem gaat wandelen, loopt hij echt achter je aan te zeulen. Ik was dat eigenlijk wel zat, dus nam een zweep mee. Heb hem een tik gegeven, ging hij gewoon stil staan. Nog eens en hij ging achteruit. Toen echt hard geslagen, en deed hij ook niks. Niet eens schrikken oid. Aangezien ik toen niet verder ben gegaan, omdat het blijkbaar geen nut had, maar gewoon vooruit gesleurd zal ik maar zeggen.
Vandaag meegenomen naar buiten, het is net alsof ik er niet naast loopt. Hij kijkt absoluut niet uit, en wil ook niet opletten. Zelfs als ik hem een tik op zn hoofd geeft als hij me omver loopt te duwen, reageert hij niet. Ik hoor jullie bijna denken dominantieprobleem, maar hij schrikt niet eens op een tik.
Vandaag maar even flink veel volgwerk gedaan, achteruit, vooruit, draaien als ik dat wilde, doek over zijn hoofd en blind laten lopen ed, vond hij allemaal wel grappig en deed hij ook.
Tevens vraag ik me ook af of deze pony wel goed ziet, aangezien hij van veel dingen schrikt, maar als ik naar zijn hoofd wapper, dan reageert hij eigk niet, maar als ik met een vest naar zijn gezicht wapper, vind hij dat wel eng.
Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, maar ik denk dat deze pony mij gewoon niet begrijpt. Ik heb al meerdere dingen geprobeert, en niets helpt echt. Ja, vandaag liep hij dan redelijk goed, omdat ik een harde zweep had gepakt en hem écht flink had aangepakt, en nu begint hij het een beetje door te krijgen. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik hem afransel? Tenminste, dat was ik niet meer van plan. Volgende week iig niet van plan om dit nog eens te doen.
Kan iemand mij advies geven, of misschien zeggen hoe ik verder moet/kan?
Groetjes, mij

dolor

Re: Hoe moet ik nu verder? (pony wil/begrijpt t niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:35

oke. ik vind jou actie echt nergens op slaan. hij is bij anderhalf, zet hem in de opfok en laat hem verder met rust. en dat slaan mag absoluut niet. hij moet alles nog leren en op deze manier heeft hij er een negatieve ervaring mee, waardoor hij het later helemaal niet meer wil.

en als je dan perse wat met hem moet doen, zoek dan profesionele hulp, iemand die je goed kan helpen met een jaarling en die je kan laten zien hoe jij in een bepaalde situatie moet reageren. want die jaarling doet niks fout, jij bent op dit moment diegene die fouten maakt. dat is opzich niet erg, maar je moet er wel van leren. dus zoek gewoon iemand met verstand van zaken en ga samen met die persoon aan de slag.

grondwerk zou ook nog een optie zijn, maar ook dit is het beste om onder begeleiding te doen. iig de basis.

bolle_henkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 17:48

dolor schreef:
oke. ik vind jou actie echt nergens op slaan. hij is bij anderhalf, zet hem in de opfok en laat hem verder met rust. en dat slaan mag absoluut niet. hij moet alles nog leren en op deze manier heeft hij er een negatieve ervaring mee, waardoor hij het later helemaal niet meer wil.

en als je dan perse wat met hem moet doen, zoek dan profesionele hulp, iemand die je goed kan helpen met een jaarling en die je kan laten zien hoe jij in een bepaalde situatie moet reageren. want die jaarling doet niks fout, jij bent op dit moment diegene die fouten maakt. dat is opzich niet erg, maar je moet er wel van leren. dus zoek gewoon iemand met verstand van zaken en ga samen met die persoon aan de slag.

grondwerk zou ook nog een optie zijn, maar ook dit is het beste om onder begeleiding te doen. iig de basis.

naja, das ook wel weer wat kort door de bocht.... er zijn zat mensen die hun veulens, jaarlingen en tweejarige in de hand hebben! en hoe kun jij uit dit verhaal opmaken dat haar pony niks fout doet?
natuulijk wil een jonge pony niet zomaar aan een touwtje mee lopen, dat wil geen enkel dier. denk maar eens aan een puppy die je voor het eerst aangelijnd uit gaat laten. die moet je ook vaak "mee sleuren" omdat ze anders echt niet willen of het niet begrijpen. maar een puppy is iets makkelijker mee te nemen dan een pony.... je zou kunnen proberen om er iemand met een zweep achter aan te kunnen laten lopen terwijl jij hem leidt. zodra hij dan netjes door loopt kun jij hem belonen, eventueel met wat lekkers. dan maak je meteen vrienden met hem.... Haha! niet opletten is een ander verhaal. doet hij dat omdat hij jong is en niet weet dat jij de baas bent (en dus op jouw moet letten om het zo maar te zeggen) of doet hij het gewoon omdat hij lomp is? met iets interresants in je hand (lees eten....) word hij vast wel wat atenter naar jou toe!
ik heb eerlijk gezegd niet veel ervaring met jonge dieren tot 3 jaar, maar je zou het eens kunnen proberen. in ieder geval veel succes!

manonV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:27

je kan proberen hem aan je stem te laten wennen,
en hem dingen leren met je stem.
dat slaan werkt dus duidelijk niet dus dat moet je niet meer doen.
probeer altijd lief te blijven voor het beestje.
hij is nog jong dus als je hem nu met respect behandelt doet hij dat later ook bij jou.
heb gedult met hem en word dus niet opgevokt als hij iets niet wil doen.
hij is nog jong en kan nog veel leren het is gewoon duidelijk een paardje met een eige willetje en als jij er voor zorg dat jou willetje ook zijn willetje word kunnen jullie het later goed vinden.
dus niet meer slaan.doe zo veel mogelijk met je stem en beloon hem gelijk als hij iets goed doet bevoorbeeld door hem een snoepje te geve of aaien of gewoon alleen maar door te zeggen: 'braaf'.
ga een xtje een volg oefening doen met hem en nog een ander paard. dan doet dat andere paard hem voor wat hij moet doen en dan snapt hij het beter.
als hij sloom blijft ga dan afentoe een stukje met hem draven of galoperen tewijl jij naast hem loopt dan krijg hij een betere conditie krijgt. en hoe meer conditie hoe liever hij gaat lopen want dan moet hij zijn energie kwijt.
nou jaa verder weet ik egt even nix meer te verzinnen.
veel suc6 met hem;)

xXx

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 18:46

Oké, ik wil heel eventjes een ding heel duidelijk stellen, aangezien ik niet meer zulke reacties wil hebben als de eerste:
Ik heb veel ervaring met jonge hengsten en merries, dus ik weet wat ik doe. Verder, hij hoeft niet in de opfok, hij staat al in een kudde, en tevens vind ik de opfok eigenlijk niets, ik laat hem niet staat tot hij 3 jaar oud is en dan weet hoe sterk hij is, zodat ik hem niets meer kan leren.
@ bolle_henkie:
Voeren heeft bij hem geen zin. Ik had iets lekkers, gewoon wat voer, want brokjes, wortels, appels oid heeft hij absoluut geen boodschap aan. Ook niet aan gewone brokjes, wat ik dus vandaag had. Het gekke is, dat hij het niet erg vind om aan een touwtje te lopen, dat deed hij toen ik hem in handen kreeg al, die mensen hebben ook n keuring met hem gelopen geloof ik voordat wij hem kregen. Ik heb trouwens geen idee of hij niet meeloopt omdat hij vind dat ik de baas niet ben, ik denk eerder omdat hij lomp en onoplettend is. Hij kijkt echt niet uit, zelfs niet als ik hem wegduw. Hij gaat ook gewoon op mijn tenen staan, nou kan hij daar misschien niets aan doen, maar als ik hem eraf duw, blijft hij fleurig staan, het boeit hem niets. Ik wil hem ook geen pijn doen, ik voel me erg rot dat het zo is moeten gaan, en daarom wil ik ook niet dat het nog eens gebeurt.
@ manonv:
Met stem proberen wil ik wel, maar dan zal ik hem toch ook aanwijzingen moeten geven met de hand, en daar reageert hij ook niet op. Alleen vandaag dus, nadat ik hem even hard had aangepakt, viel khet kwartje een beetje. Overigens, heb ik alle geduld van de wereld, ik wil gewoon voor hem dat hij lekker loopt, zodat hij, als hij met andere loopt, niet op zn donder krijgt. Conditie heeft hij genoeg, hij rent als een idioot met zijn staart in de lucht de hele wei tig keer rond, dat vind hij echt geweldig. Dat volgpaard is nog wel een idee, dat kan ik wel eens proberen. Draven of gallopperen, weet je wat het is, ik wil wel, soms wil hij wel, maar het andere moment vliegt hij ervandoor. En dan is er ook geen rem, ik denk dat hij dan ergens van schrikt ofzo. Nou vind ik dat neit erg, ik houd hem tot nu toe wel, maar ik hou mijn hart vast voor als het een keertje fout gaat...

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:55

Dolor ik ben het in eerste instantie absoluut met jou eens, maar wat ik dus niet begrijp is waarom jij met dat jonge diertje bezig gaat. Moet zo'n jong dier die amper iets kent alles gelijk goed doen?? Het zou kunnen zijn natuurlijk dat hij je niet wil begrijpen, maar dat geloof ik niet.. Ik weet zeker dat hij niet bewust zo doet als je met hem bezig bent.. Hoe vaak per week ben je met hem bezig eigenlijk?? Een jong dier kan dat namelijk gewoon nog niet aan.. Dat je met hem wandeld en hem dingen laat zien, zodat hij leert niet bang te zijn, dat snap ik.. Dat je hem leert voetjes te geven en braaf vast te kunnen staan snap ik ook, maar dat je verwacht van hem dat hij nu al goed EN braaf naast je blijft lopen.. DAT SNAP IK NIET!!!! Hij is zooo verschrikkelijk jong, als jij hem nu al gaat slaan met de zweep, dat verziek jij het voor de rest van ZIJN leven.. Dat is toch niet eerlijk. Hij zal er nu lichamelijk niet op reageren, maar hou er rekening mee dat het geestelijk heel veel impact op het diertje heeft. Dit is zijn eerste aanraking met de zweep geweest en die zal hij nooit vergeten..

Ik raad jou aan het dier in zijn waarde te laten.. Hij snapt nu nog niet wat jij van hem wilt op moment dat je de zweep meeneemt, maar dat komt vanzelf. Dat gaat gepaard met HEEEEL veel geduld. Ik weet niet hoe je er zelf over denkt, maar je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent nog een keer zo verschrikkelijk asociaal het dier te gaan slaan op momenten dat hij je niet snapt.. Misschien is het een idee om in vervolg eerst tot 10 te tellen, lief tegen het dier te gaan praten en vervolgens naast hem verder gaat lopen.. Zodra hij (al is het maar 2 passen) braaf naast je stapt, dan laat je hem halthouden en beloon je hem heel veel! LET OP: Niet met eten, op moment dat je hem continue gaat belonen met eten zal hij op een gegeven moment dominant gaan doen, WANT hij krijgt als hij braaf is toch altijd wat lekkers.. Doe je dat op dat moment niet, zal hij er toch om vragen.. Een alternatief is gewoon hele lieve woordjes tegen hem zeggen, laat hem merken dat je het waardeert wat hij voor je heeft gedaan, aai hem over zijn hele lichaampje heen..!! Je zal merken dat het vanzelf beter wordt. Een jaarling is in principe te vergelijken met een kind in de pubertijd, die zal ook echt niet doen wat jij van hem vraagt.. Vergeet niet: het is een kleuter!! Die halen ongein uit en doen dingen die niet mag.. maar dat begrijpen ze nog helemaal niet!

Wat misschien een tip is: Laat de zweep thuis. Nu je hem al een keer gebruikt hebt, is het veel sneller gebruikelijk dat je hem er even bijpakt..

Ik hoop dat je er wat mee doet, want wat jij hebt gedaan met die zweep bij een paardje van 1,5 is onbegrijpelijk!! Ik denk dat velen hier op dit forum het met mij eens zullen zijn Knipoog

SUCCES!! Het zou leuk zijn als je binnenkort weer iets plaatst over hoe het dan gaat Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 18:59

Yvet_90 super gezegd. ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.

bolle_henkie. het beestje is pas 1 jaar. die snapt dit soort dingen niet en snapt niet dat hij het fout doet. het is aan de eigenaar of verzorger om dit uit te leggen. dus in mijn ogen doet hij niks fout, omdat het hem niet goed uitgelegd wordt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:03

Hej,
Ik snap je reactie volledig, hier had ik ook al op gerekend. Nogmaals, dit is ook echt niet iets wat ik zelf nog eens zou doen. MAAR... nogmaals, ik weet waar ik mee bezig ben, en wat ik ook doe, het blijft mijn beslissing. Ik zou, als ik jullie was, ook zo reageren, maar nogmaals, hoe deze pony zich gedraagt is heel raar. Ik heb geduld genoeg, en ben ook echt niet boos op hem. Ik gebruikt die zweep niet omdat ik boos ben. Ik ben nog nooit echt boos geweest op een pony, en helemaal niet op hem, want ik weet dat hij het niet begrijpt. Van die eerste aanraking met de zweep, tja, wat zal ik zeggen.. Het lijkt me sterk dat dit zijn eerste aanmerking met een zweep zou zijn geweest, dan had hij wel gereageerd. Want ik heb hem bijna niet gebruikt eerlijk gezegd. Ik heb 2 keer zacht getikt, en een keer hard. EN DAARNA HEB IK HEM WEGGELEGD, OMDAT IK VOND DAT HET VERDER GEEN EFFECT HAD! Dus ik let echt wel op. Ik ben gewoon op zoek naar een manier om tot hem door te dringen.
Gelieve verder geen reacties meer over het feit zweep of niet te plaatsen, als je zonodig moet, doe dan vooral, maar ik denk dat het geen nut heeft om 700 keer dezelfde reactie te plaatsen Lachen
Ik zal zeker plaatsen hoe het de volgende keer is gegaan, watn ik ben zelf ook erg benieuwd hoe hij nu volgende keer reageerd Lachen

@dolor:
Hij is 1.5 jaar, loopt zelfs tegen de 2 aan Knipoog Hij weet dondersgoed dat hij iets doet wat niet kan, maar het interesseert hem niet. De reactie van niet snappen en niet willen is iets anders. Ik heb het hem op meerdere manieren uitgelegd, en blijf het ook proberen, tot ik DE manier heb dat hij het wel snapt. Verder, een jaarling leer je toch ook voetjes geven, die weet toch ook heel goed wat goed en wat slecht is? Dus dan kan je een jaarling ook leren wat goed of slecht is, en zou hij het ook moeten snappen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:07

maar die voetjes geven heeft hij eerst geleerd en het is hem uitgelegd wat goed is en wat niet. dan weet hij het. en je kan het hem ook leren. dat kan je bij ieder paard. bij jongere paarden is het wat moeilijker omdat ze zich zo slecht kunnen concentreren.
Laatst bijgewerkt door dolor op 06-10-07 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:08

Yvet_90 schreef:
Ik raad jou aan het dier in zijn waarde te laten.. Hij snapt nu nog niet wat jij van hem wilt op moment dat je de zweep meeneemt, maar dat komt vanzelf. Dat gaat gepaard met HEEEEL veel geduld. Ik weet niet hoe je er zelf over denkt, maar je geeft zelf al aan dat je niet van plan bent nog een keer zo verschrikkelijk asociaal het dier te gaan slaan op momenten dat hij je niet snapt.. Misschien is het een idee om in vervolg eerst tot 10 te tellen, lief tegen het dier te gaan praten en vervolgens naast hem verder gaat lopen.. Zodra hij (al is het maar 2 passen) braaf naast je stapt, dan laat je hem halthouden en beloon je hem heel veel! LET OP: Niet met eten, op moment dat je hem continue gaat belonen met eten zal hij op een gegeven moment dominant gaan doen, WANT hij krijgt als hij braaf is toch altijd wat lekkers.. Doe je dat op dat moment niet, zal hij er toch om vragen.. Een alternatief is gewoon hele lieve woordjes tegen hem zeggen, laat hem merken dat je het waardeert wat hij voor je heeft gedaan, aai hem over zijn hele lichaampje heen..!! Je zal merken dat het vanzelf beter wordt. Een jaarling is in principe te vergelijken met een kind in de pubertijd, die zal ook echt niet doen wat jij van hem vraagt.. Vergeet niet: het is een kleuter!! Die halen ongein uit en doen dingen die niet mag.. maar dat begrijpen ze nog helemaal niet!

Waarom probeer je dit dan niet eeens.. Knipoog zie het niet als commentaar, maar iets wat je kan proberen.. Hij helpt namelijk ook met dieren die niet zo slim zijn.. zodra ze weten dat als je iets goed doet, je dat lekker gekroeld wordt of ze lief voor je zijn, dan gaan ze er plezier in krijgen en dat is het allerbelangrijkste.. Lachen Nogmaals.. Het is een tip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:11

Pluttersput schreef:
Ik heb veel ervaring met jonge hengsten en merries, (... ) ik laat hem niet staat tot hij 3 jaar oud is en dan weet hoe sterk hij is, zodat ik hem niets meer kan leren.

Dat laatste is gewoon onzin, PURE onzin. De enige reden dat je hem dan nu iets kan leren is omdat hij niet weet hoe sterk hij is.. dus denk je kennelijk dat leren met kracht te maken heeft, en dat is gewoon niet waar.
En ik weet niet wat voor ervaring je dan al hebt met jonkies, maar misschien heb je 't dan nooit helemaal goed gedaan of begrepen (naar MIJN mening, en als je het er niet mee eens bent trek je je er niets van aan en ga je door met wat jij denkt dat goed is.. alleen je kan ook van andermans mening leren)

Je doet nu gewoon ontzettend veel dingen met zo'n jonkie, doe het allemaal wat rustiger aan. Begin vooral met kleine dingetjes die hij leuk vindt ALS je al per se iets met hem wilt doen, en daarna de dingetjes die ook nuttig zijn voor later, maar vooral niet te veel.. het is nog maar zo'n kleintje, denk ook eens aan het geestelijke aspect van bezigzijn met zo'n jonkie. Die kunnen niet eindeloos veel hebben, die moeten ook even lekker jong en beest zijn zonder gedoe eromheen naar mijn mening.

Dat hij niet graag uit de wei komt is geen wonder, misschien belast je hem nu al iets te veel? Haal hem ook eens uit de wei om vervolgens, als je hem hebt daarna gewoon te belonen en weer terug de wei in te doen. Zo laat je zien dat je niet altijd iets gaat doen als je hem komt opzoeken en dat hij niet altijd hoeft te werken (want voor een jong paard kan dit als werken voelen, terwijl jij het spelen of opvoeden vindt) als hij uit de wei gehaald wordt. Dat bemoedigt hem zich te laten vangen. Als hij zich nu laat vangen, heeft dat als gevolg dat hij iets moet gaan doen en opgevoed gaat worden (met dingen waar je IMO nog niet eens mee bezig hoort te zijn bij een 1,5jarige).. die link legt zo'n diertje ook wel, en dus is het ook niet raar dat hij wegblijft, zeker als hij dat al deed voor jullie hem hadden.

Opvoeden is niets mis mee, kleine dingetjes kan al, maar begin niet te jong teveel te vragen van zo'n jong paard. Hij hoort je natuurlijk niet omver te duwen en netjes naast je te lopen, maar niet per se NU al. Je kan niet verwachten dat jonkies alles meteen al snappen en kunnen en ze straffen als ze dat niet kunnen.. daar leren ze NIET van hoe het wel moet, het enige wat je nu in principe doet is een jong kind naar school sturen en hem daar straffen omdat hij nog niet het alfabet kan opschrijven in de hoop dat hij op een gegeven moment een bestaande letter opschrijft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-07 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:13

wild wings. ik ben het ook met jou eens

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:15

Ik begrijp het ook niet en ik WIL het ook niet begrijpen.
Net als wat Yvet_90 zegt, leg die zweep weg.

Dit is nog een baby en blind laten lopen en een doek over zijn hoofd zijn ook oefeningen voor later.
Het idee wat ik heb is dat je niet echt weet hoe je ermee om moet gaan omdat je het waarschijnlijk nooit geleerd heb en ook geen goed voorbeeld hierin hebt gehad. Op kracht en met slaan win je nooit van een paard.
Probeer open staan om het op een andere manier te doen zoals Yvet bijvoorbeeld beschrijft, dan zal je zien dat je ook heel veel plezier daarmee kunt beleven. Succes ermee

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:17

Goeie verwoording Vork Zo had ik er niet eens over nagedacht, ik had het dier al wel vergeleken met een kleuter en een puber.. Maar wat jij zegt is absoluut waar!! Trouwens Pluttersput, je moet niet vergeten dat jij niet de enige bent met ervaring.. Als je geen reacties wil hebben, dan moet je hier geen forum openen, we zijn het nu eenmaal niet allemaal met je eens.. En de dingen die wij zeggen is puur om aan te geven dat het nog zo'n jong dier is en dat het niet onlogisch is dat hij je niet begrijpt.. We proberen je daar juist tips voor te geven.. Dat moet je wel gaan zien..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:18

Ik zeg niet dat het om kracht gaat, zeker niet. Maar dan weet hij wel wat hij kan..
IK lees al de reacties zorgvuldig door, omdat ik wil weten of er iets bruikbaars instaat. Dat uit de wei komen heeft hij nooit gedaan, zelfs niet toen hij er net was. Toen hij er net was, heb ik hem een week lang uit de wei gehaald, geborsteld, in de stal gezet met een bakje voer, en dan mocht hij weer terug. En zelfs toen liet hij zich niet pakken. Ik heb wat dat betreft echt mijn best gedaan. Ik zeg hem niet zomaar dat hij het niet moet doen, en als hij het niet doet dat ik er dan op los mep. Nogmaals, dit is de eerste keer dat ik uberhaubt een zweep gebruik, en ik heb hem nu ook alweer meteen neergelegd. Alls wat hij goed doet, wordt hij voor beloond door middel van een aai en een 'goed zo!'. Daar let ik echt wel op dat hij dat goed meekrijgt.
Ik ben maar heel af en toe met hem bezig, omdat ik nog wel andere paarden op te voeden heb. En als ik met hem bezig ben, is het maar een minuut of 10 intensief. Daarna mag hij gewoon grazen. Dit advies heb ik uit een ander ropic geplukt, waarmee ik alleen maar even wil aanduiden, dat ik écht jullie mening respecteer, en ook zal kijken of ik er iets mee kan en ga doen... Lachen

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:21

Yvet_90 schreef:
Goeie verwoording Vork Zo had ik er niet eens over nagedacht, ik had het dier al wel vergeleken met een kleuter en een puber.. Maar wat jij zegt is absoluut waar!! Trouwens Pluttersput, je moet niet vergeten dat jij niet de enige bent met ervaring.. Als je geen reacties wil hebben, dan moet je hier geen forum openen, we zijn het nu eenmaal niet allemaal met je eens.. En de dingen die wij zeggen is puur om aan te geven dat het nog zo'n jong dier is en dat het niet onlogisch is dat hij je niet begrijpt.. We proberen je daar juist tips voor te geven.. Dat moet je wel gaan zien..

Dat snap ik ook, maar ik heb geen zin om dat nog 7 keer te zeggen, heb het nu al twee keer gezegd Lachen Ik zie volledig in dat jullie tips willen geven en dat ik niet de enigste ben met ervaring, en ik wil zeker wel reacties, maar ik vind dat dat ook op een normale manier kan. Wat jullie zeggen over respecteer hem, en hij respecteerd jouw, dat geld ook voor mij. Respecteer mij, en ik respecteer jullie. Ik probeer echt overal de tips eruit te vissen... Geloof me, het maakt me niet uit dat jullie het niet met me eens zijn, met goede argumentatie kan ik het misschien inzien, en mijn visie ook aanpassen. Maar ik heb geen zin in constant afgekraak Lachen En dat is was ik bedoel.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:21

Pluttersput schreef:
Ik zeg niet dat het om kracht gaat, zeker niet. Maar dan weet hij wel wat hij kan..
IK lees al de reacties zorgvuldig door, omdat ik wil weten of er iets bruikbaars instaat. Dat uit de wei komen heeft hij nooit gedaan, zelfs niet toen hij er net was. Toen hij er net was, heb ik hem een week lang uit de wei gehaald, geborsteld, in de stal gezet met een bakje voer, en dan mocht hij weer terug. En zelfs toen liet hij zich niet pakken. Ik heb wat dat betreft echt mijn best gedaan. Ik zeg hem niet zomaar dat hij het niet moet doen, en als hij het niet doet dat ik er dan op los mep. Nogmaals, dit is de eerste keer dat ik uberhaubt een zweep gebruik, en ik heb hem nu ook alweer meteen neergelegd. Alls wat hij goed doet, wordt hij voor beloond door middel van een aai en een 'goed zo!'. Daar let ik echt wel op dat hij dat goed meekrijgt.
Ik ben maar heel af en toe met hem bezig, omdat ik nog wel andere paarden op te voeden heb. En als ik met hem bezig ben, is het maar een minuut of 10 intensief. Daarna mag hij gewoon grazen. Dit advies heb ik uit een ander ropic geplukt, waarmee ik alleen maar even wil aanduiden, dat ik écht jullie mening respecteer, en ook zal kijken of ik er iets mee kan en ga doen... Lachen

Een aai en goed zo is te weinig.. Wees wat enthousiaster.. Je moet hem echt laten merken dat je blij bent dat hij dat doet.. behandel hem alsof hij heel dom is en je hem echt alles tot op de letter uit moet leggen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:22

Oké. Zal ik zeker proberen. Maar hoe kan ik nog meer mijn enthousiasme laten merken? Het is niet zo dat ik alleen maar zeg dat hij het goed doet. Ik maak echt zo duidelijk mogelijk dat ik blij ben, echt waar. Maar wat raad jij dan aan om zo enthousiast mogelijk te doen, zonder dat hij het eng vind?

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:24

Het is een mogelijkheid om heel blij te gaan praten en aan de hand daarvan kijken wat hij wel eng vindt en wat hij niet eng vindt.. Je kan hem ook over zijn lichaam gaan aaien, niet alleen z'n hals, maar ook z'n rug en kont en andere plaatsen.. Ondertussen lekker met hem blijven praten.. Op die manier beloon je hem en hij leert ook nog wat, want je raakt hem aan op plaatsen die voor hem nog heel vreemd kunnen zijn.. Haha! (Je moet niet denken dat wij echt alles weten, maar we proberen je te helpen Lachen )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:27

Dat snap ik, en dat vind ik fijn dat jullie dat willen doen. DAT wilde ik bereiken met dit topic Lachen
Plaatsen die voor hem vreemd zijn, tja, die heeft hij eigenlijk niet Lachen Toen hij kwam vond hij het al prima om overal geaaid te worden. Een collega van mij heeft hem toen ook in de hand gehad, en hij liet zich overal aaien Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:29

Nogmaals, je als-hij-3-is-is-het-te-laat-want-dan-weet-hij-al-wat-hij-kan argument is IMO gewoon niet goed en ik heb net uitgelegd waarom ik dat vind Lachen

Pluttersput schreef:

Daarom zeg ik ook: " zeker als hij dat al deed voor jullie hem hadden. ", omdat het dan dus al iets is wat hij al deed en waarbij het dus best wat moeite zal kosten hem makkelijk te vangen. (Want EN hij deed het al, EN hij leert hier niet dat het niet altijd stom is om gevangen te worden)

IMO is het belangrijk dat als je dan per se wilt dat hij zich gemakkelijk laat vangen, je hem gewoon af en toe vangt, beloont en weer los laat gaan (dat zei ik net volgens mij ook al.. en je bevestigt alleen maar dat je dat nooit hebt gedaan). Borstelen en naar stal gaan, ook al heeft hij daar voer (= mogelijke beloning) kan alsnog als "iets moeten doen" aanvoelen voor een kleuter (borstelen), zeker omdat hij ook niet tijdens het borstelen over jou heen mag lopen of rondjes mag draaien of mag kleuteren maar gewoon 'braaf' moet zijn. En er is niets mis mee, borstelen en voer geven op stal, MAAR dat betekent niet dat je paard het totaalgebeuren echt als "leuk" opvat, of sterker gezegd: als "leuker" of "net zo leuk" als in de wei staan. Want als hij in de wei staan leuker vindt laat hij zich natuurlijk niet vangen voor een poetsbeurt. Als hij echter weet dat als hij zich laat vangen hij niet per se ook iets hoeft te doen, scheelt dat al Knipoog En als hij nou flink wat ouder is en oko onder het zadel, dan gaat hij poetsbeurtjes etc vanzelf steeds meer apprecieren dus laat hij zich ook graag daarvoor vangen. Maar nu is het nog zo'n jonkie, en stilstaan voor een poetsbeurt (ook al is het 5 of 10 minuten) is dan toch eerder niet-leuk dan leuk voor sommigen Knipoog

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:29

Ooh dat is een goed teken, maar vind het ook fijn om geaaid te worden?? Dat zou helemaal mooi zijn, want dan heb je namelijk een goede beloning gevonden?! Misschien denk ik wel wat te gemakkelijk, maarja.. Daar weet ik niets op.. Even een vraagje off-topic.. Heb je ook een foto?? Ben best wel benieuwd naar het beestje.. Tong uitsteken

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-07 19:30

Ik heb het idee dat hij eigenlijk niet zo reageert op aaien. Hij vind het niet zo boeiend. De meeste knollen kroelen wel terug als je op n schouder kroelt, hij geeft geen krimp...
Foto nog niet, maar kan ik wel nog plaatsen Knipoog Doe ik straks of morgen wel Lachen

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:32

Oke.. ben benieuwd.. Lachen

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:36

begin met kleine stapjes,halstertje aan..druk op de lijn (met druk bedoel ik niet trekken!!!) ,langzaam opvoeren...totdat er een stapje wordt gezet....bij een stapje naar voren...druk direct los (binnen 3seconden handelen)...volgende keer twee stapjes erbij...etc... jij bepaalt hierbij dus tempo en beloont hem voor datgene wat jij van hem vraagt,dat doeje dusniet met een snoepje,maar omdedruklos te geven...dat iswat ponies waarderen en jij neemt dus de leiding.......dit 1000keer herhalen

en LAAT DIE ZWEEP THUIS!!!!!!!!!!!!!!!!!! en ga grondwerk doen met iemand die je hierbij kan helpen!!!!!