Echt heel gaafff!!! Van mijn ouders krijg ik voor mijn aanstaande slagen voor de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening het cadeau om samen met Ademo (mijn paard), mijn moeder en haar paard Joey een trektocht van 3 à 4 weken (afhankelijk van kosten) in NL te maken!!!
Ik mocht ook uit andere dingen kiezen die ik leuk zou vinden, zoals een tropische vakantie, op trektocht in Spanje met paarden daar, door de Belgische Ardennen met eigen paarden (maar vanwege de ondergrond die ze niet gewend zijn lijkt me dit niet verstandig), aantal clinics met Ademo, met de paarden een strandvakantie enz. Ze hebben me dit zo vroeg verteld (een jaar van tevoren, ik hoop in juli 2008 afgestudeerd te zijn) zodat we de conditie van ons allen kunnen trainen en ons kunnen orienteren op benodigdheden en kunnen oefenen met bepakken samen met onze paarden. De bedoeling ligt om in september 2008 te vetrekken.Ik heb voor een trektocht door NL met onze paarden gekozen, omdat dit zo'n unieke kans is! Dit is iets wat we eenmaal kunnen doen (vanwege thuissituatie) en dàt met onze grootste maatjes! Joey is mijn moeders eerste paard (wat we altijd óns paard noemden
) en Ademo is mijn eerste (echte
) paard, dat is toch superbijzonder?? Ademo heb ik daarbij zelf beleerd, we zijn goed op elkaar "ingespeelt", zie voor foto's: viewtopic.php?f=10&t=838708. Het zijn zulke kanjers!
Een tropisch vakantie leek mij ook supergaaf en natuurlijk de andere opties ook, maar dat kan "altijd" nog. Onze paarden zijn er nú en zijn in goede conditie en goede leeftijd. Ook hebben ze de nodige ervaring inmiddels. Joey is tweemaal op trainingsweek geweest, Ademo één keer waarbij ze door ons gereden werden, we zijn een keer samen met de paarden vanuit Drachten naar Wateren (+/-40 km) gereden om daar vervolgens 2 dagen te blijven (hebben ons in intensiteit van de heenreis vergist destijds, was dan ook in hittegolf
, goede leer voor nu), we hebben meerdere keren met onze paarden lange weekenden met vriendinnen met hun paarden in Drenthe doorgebracht en ook nu nog ga ik regelmatig (vorig jaar en jaar ervoor 4x per jaar) met Ademo een week naar Drenthe. Ik rijd dan alleen en dat gaat prima. Ademo is (door zijn verleden) een heel zelfstandig paard. Met joey erbij is echter ook geen probleem, als zij alleen zijn stellen ze elkaars gezelschap wel op prijs lijkt het. Thuis moet Ademo soms echter niets van Joey hebben en andersom...
Ik heb 2 boekjes opgevraagd en ontvangen; de Euregio route en Veluweroute. De Euregio route viel mij wat tegen (don't bite my head off...
). Het zal vast een hele leuke route zijn, maar ik zoek meer in de trant van rust, bos, heide, zandpaden, zandverstuivingen en het liefst ook nog weiland en akkerland. Die laatste 2 omgevingen heb je bij de Veluweroute geloof ik niet zoveel, maar dat geeft niet. Wat de rest betreft zit ik volgens mij aardig goed
Oooh als ik er zo over praat...; ik heb er zo'n zin in!!!Maar goed wat mijn vraag nu eigenlijk is zodat ik wat meer informatie en visies heb om met mijzelf en mijn moeder over te brainstormen is welke optie lijkt jullie het verstandigst: (Owja: Je hebt negen dagroutes van 25-30km gekoppeld aan de hoofdroute die van dagroute naar dagroute ook +/- 30km is)
Optie 1. Op dag 1 naar de dagroute toerijden, dag 2 de dagroute zelf rijden (zodat spieren ook in beweging blijven), dag 3 rust of lichte beweging. Dag 4 naar de volgende dagroute toerijden, dag 5 dagroute zelf rijden etc. Dan doe je er ongeveer 27 dagen over (als alles goed gaat of course). Je wisselt dan 9 keer van standplaats.
Optie 2: 3 of 4 standplaatsen opzoeken en bij iedere standplaats iets minder dan een week blijven en dan naar de volgende standplaats toerijden. Natuurlijk ervoor zorgend dat de volgende standplaats op zijn hoogst op een dag afstand ligt (dus niet verder dan 30km ervan verwijderd).
We zijn sowieso van plan om de mooiste routes te kiezen (via de zoekoptie van Bokt heb ik natuurlijk aardig wat research gedaan waaruit bijv. blijkt dat de dagroutes niet de mooiste routes hoeven te zijn), we zorgen dan natuurlijk dat we goede gedetailleerde kaarten hebben bemachtigd. Verdwalingsgevaar is bij ons namelijk wel groot; wij hebben de gave om nog te verdwalen in een draaideur
Vandaar ook een kompas.Ons uitgangspunt is plezier samen met de paarden, no stress, goede faciliteiten (dwz geen tentje, maar blokhut), gezelligheid en prachtige natuur! Voorpret en voorbereiding is het leukst en daar hebben we nu al "last" van. Dat het voor paarden zwaar is om steeds maar op "heenreis" te zijn zonder dus weer direct terug te keren naar stal beseffen wij, hoe kunnen wij dit het meest leuk voor de paarden houden? Is dat met optie 1 of optie 2? Als ik egoistisch kijk moet ik eerlijk zijn dat optie 1 mij het meest trekt alleen al doordat je dan de héle Veluwetrail hebt gereden (als alles goed gaat natuurlijk), maar uiteraard kies ik voor het welzijn van de paarden en mijn moeder (mocht dat moeilijkheden geven
--> grapje mam
). Aan de andere kant is optie 2 ook heel gaaf!!! Dan kun je namelijk de omgeving beter verkennen, is ook super!!
Van tevoren bezoeken we de verblijfsplaatsen en zetten daar het voer van de paarden neer (zodat ze niet steeds hoeven te wennen aan ander voer met de nodige reacties
+ mijn paard is allergisch voor bepaald voer) wanneer dit mag natuurlijk. Mijn moeder weet van dit topic en is ook benieuwd naar jullie reacties
In ieder geval alvast bedankt voor het lezen
Maar eerlijk gezegd moeten we dat nog wat beter uitdenken. De rest gaat mee in zadeltassen (rugzakken worden sterk afgeraden, zoals ik eerder gelezen en ervaren heb) waar we goed mee oefenen. Ze zijn dan wel aardig wat gewend, maar drukplekken kun je maar beter voorkomen en daar kom je alleen maar achter wanneer je geoefend hebt.
Ik neem toch aan dat de accomodaties aan bepaalde eisen voldoen? Hoewel ik wel besef dat de goedkopere en originelere (niet het woord wat ik bedoel, maar kan er even niet opkomen) plekken bij particulieren zijn. Daarnaast zetten we wel het voer van tevoren bij alle accomodaties neer, wanneer dan blijkt dat iets niet goed voelt of niet voldoet aan de verwachtingen, kunnen we alsnog cancellen.
Ik ga me, zoals ik "ikke" ook had verteld, verdiepen in de NVVR. Ik heb gister al heel even gekeken, maar vandaag weinig tijd gehad om achter de computer te kruipen (heerlijke buitenrit gereden vandaar
Ik zou toch graag langer dan 10 dagen weg willen blijven! ***Denkt erover na***
Bedankt voor je reactie en het meedenken! Echt heel fijn!
) wel comfortabeler kan zijn. Verder hoeft het niet uit te maken, je kunt zelf voor de nodige bevestigingspunten zorgen door ringetjes etc te plaatsen.
Enorm balen en uiteraard ben ik al druk op zoek naar een ander zadel, het zadel moet nl wel goed ingereden zijn voor we aan de trail beginnen. Maar dan nog zit ik met het "opmeetprobleem" want wie zegt dat het volgende zadel wel goed ligt? Daarbij moet het zadel voor de ruiter ook goed zitten, net zo belangrijk als je het mij vraagt. Vandaar dat mijn moeder ook naar een ander zadel op zoek is... Haar zadel is voor de ruiter namelijk hoogst oncomfortabel zeg maar
) maar spontane mensen zorgen soms voor hele leuke situaties!
(topic net gelezen